Mitä te muut omistusasunnossa olevat teette asumistuen loppuessa?
Olen yh pienellä palkalla. Yhdellä lapsista sellaisia sairauksia etten pysty tekemään kokopäivätyötä. Saamme nyt muutaman satasen asumistukea. Asuntolainaa on paljon.
Asumistuki siis loppuu vuoden lopussa kokonaan. Lapsi on pyörätuolissa ja meillä on asunto maan tasalla sekä tehty ramppeja jne. Joten tosi hankala muuttaakaan mihinkään. Jos tämän edes saisi myytyä jäisi hiukan rahaa niin ettei vuokra-asuntoonkaan saisi juuri tukea.
Mitä ihmettä teen? Palkkani on nettona n. 1300e kuussa. Emme siis tämän vuoden jälkeen saa mistään mitään tukea. Halvimmatkin vuokra-asunnot on täällä lähemmäs 1000e/kk.
Kommentit (155)
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa kun en ole koskaan saanut asumistukea, mulla on velaton n. puolen miljoonan kiinteistö.
En ymmärrä miksi tämä on saanut niin paljon alapeukkuja? Sama tilanne aika monella että kun on asunnon ostanut ei se tarkoita että siihen pitäisi hakea asumistukea. Ellei rahat riitä on asunto myytävä.
Vierailija kirjoitti:
Jos on vakityö niin vuokraa vuokra-asunto ja sinne pitäisi kyllä asumistuen tulla. Entinen asunto samoin vuokralle. Voitat rahallisesti vaikka asumistukea alennetaan pääomatulojen perusteella.
30% menee veroa vuokratuotosta.
Ite saan vaan lapsilisä +elarit+khh+hoito- ja kuntalisä sekä asumistuki (kaikki yht. N. 900e). Laina 350e, josta korko nyt noin puolet, asumiskustannukset lisäksi noin 200-300e riippuen onko kesä vai talvi. Halvin vuokra täällä päin 500e yksiöstä.. Nyt soma vaikkakin vanha, mutta sopivan pieni rmt. Tuo satasen asumistuki kun lähtee pois niin haen ttt:tä. Saisin sieltä jo nyt jotain, mutta en ole jaksanut hakea, mutta asumistuen poiston myötä pakko hakea ja saan samalla kaikki terveys - ja asumisen laskut sinne. En mene töihin vielä koska lapsi niin pieni hoitoon laitettavaksi ja isänsä ei aio käyttää omia vapaita.
Myyntivoitolla voit ostaa ason ja saada tukea. Pysyy rahat jemmassa ja kasvaa rakennusindeksikorotusta.
Ei ap saa asumistukea, jos nyt muuttaa vuokralle ja vuokraa omistusasunnon. Hänellä on silti varallisuutta., mikä estää asumistuen.
omistusasunto on myytävä.
Ihanko tosi itket täällä sitä, että et voi muuttaa kun pari ramppia pitää rakentaa. Ota jo vastuu itsestäsi.
Esteettömiä (vuokra)asuntoja on yhä enemmän olemassa ja niitä myös rempataan sellaisiksi tarpeen mukaan, jos muutokset ovat kohtuullisia toteuttaa. Kaupungit saavat siihen varmaan valtiolta tukeakin.
Asun omistusasunnossa, koskaan en ole tukia hakenut tai saanut vaan maksan kaiken omasta pussistani.
Joka tapauksessa mieleen on noussut sellainen kysymys, että mihin ne näillä leikkauksilla saatavat rahat sitten menevät? Tavallaan ymmärrän ja hyväksyn esim. tuon että omistusasuntoon ei voi saada asumistukea. Mielestäni asiat pitäisi kuitenkin voida ratkaista alueittain tai yksilöllisesti ettei muodostu hirveitä traagisia ihmiskohtaloita. Näihin muutoksiin kun ei ole oikein annettu ihmisille aikaa reagoida. Esim. asuntolainan korkojen verovähennysoikeuskin loppui porrastetusti. Ei tullut kukaan sakset kädessä ilkkumaan lööppeihin, että siitäs saatte.
Niin tuosta, että mihin ne rahat sitten menevät. Terveydenhuoltoon? Eli isojen yksityisfirmojen taksoihin, joille muodostuu "hinnankorotuspaineita" milloin mistäkin? Kyllähän niitä muodostuu, kun pörssiyhtiön tarkoitus on kasvattaa voittoa. Tiedän todellakin mistä puhun. Hirvittää mihin tätä Suomea ajetaan.
Kai lapselle on vammaistuki haettuna, elatusapu, lapsilisät? Tarvittaessa sosiaalitoimistosta harkinnanvaraista tukea
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa asunnossa asuvat eivät tarvitse mitään asumistukia. En minäkään vaikka silpputöitä teen.
Entä kun silpputyösi loppuvat, tai jos sairastut?
Työmarkkinatuki ja tt-tuki käyttöön. Tai jos muu ei auta, kämpää myyntiin ja itse vuokralle.
t. toinen silpputyöläine
Ettekö nyt sen verran ymmärränkun monikin jo täällä sanonu että hae TT-tukea kun sitä ei saa jos omistaa kämpän!!
Vierailija kirjoitti:
Säädä elämä varojen mukaan. Kämppä myyntiin, sinä ja pennut vuokralle. Ei kiinnosta maksella teidän asuntoa, loiset.
Mutta rikkaalle asuntosijoittajalle haluat maksaa hänen sijoituksistaan? Vuokra on kolme kertaa kalliimpi kuin samankokoisen omistusasunnon yhtiövastike. Samaten yhteiskunnan rahoista otettava raha asumistukeen on vuokra-asujille kolme kertaa kalliimpaa kuin tukea omistusasujan pientä yhtiövastiketta.
Jos omistusasunnon vastikkeenmaksuun saa omistustukea, on jo tulot lähtökohtaisesti tosi pienet. Siinä ei kartuteta kenenkään varallisuutta. Omistusasumiseen kun liittyy 1) yhtiövastikkeen maksu, vaikka olisi velaton kämppä 2) mahdollinen lainanmaksu pankille. Tukea tulee vain yhtiövastikkeeseen.
Sen sijaan asuntosijoittajat ovat jo lähtökohtaisesti rikkaita, vuokrat pilvissä ja kaikki raha sataa heidän taskuun.
Eli mieluummin rikastutat rikasta sijoittajaa, kuin köyhää ihmistä omistusasunnossaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa asunnossa asuvat eivät tarvitse mitään asumistukia. En minäkään vaikka silpputöitä teen.
Entä kun silpputyösi loppuvat, tai jos sairastut?
Työmarkkinatuki ja tt-tuki käyttöön. Tai jos muu ei auta, kämpää myyntiin ja itse vuokralle.
t. toinen silpputyöläine
Ettekö nyt sen verran ymmärränkun monikin jo täällä sanonu että hae TT-tukea kun sitä ei saa jos omistaa kämpän!!
Ei tuossa sanottu "hae tukea". Kerrottiin vain, miten itse toimisi. Tosin omistusasuntoon, jossa itse asuu saa tt-tukea, joten senkin puoleen riehut ihan turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos maksaa asuntovelkaa palkalla ja vastiketta tuilla - voi ihan yhtä hyvin sanoa, että jän itse maksaa vastikkeen ja tuista maksetaan muutama satanen asuntolainaa (kerrytetään verorahoilla tämän yhn omaa varallisuutta). Tämä on väärin!
myyt sen asunnon tai otat käänteistä asuntolainaa. Jos sinulla on rahoja omaan elämiseen (asunnossa rahat kiinni) niin sinä otat ne käyttöön selvitäksesi lastesi elättämisestä! Sen jälkeen vasta tukia anomaan - käyttämään toisten verorahoja
Entä jos asunto on velaton ja ainut tulo on pieni työmarkkinatuki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos maksaa asuntovelkaa palkalla ja vastiketta tuilla - voi ihan yhtä hyvin sanoa, että jän itse maksaa vastikkeen ja tuista maksetaan muutama satanen asuntolainaa (kerrytetään verorahoilla tämän yhn omaa varallisuutta). Tämä on väärin!
myyt sen asunnon tai otat käänteistä asuntolainaa. Jos sinulla on rahoja omaan elämiseen (asunnossa rahat kiinni) niin sinä otat ne käyttöön selvitäksesi lastesi elättämisestä! Sen jälkeen vasta tukia anomaan - käyttämään toisten verorahoja
Entä jos asunto on velaton ja ainut tulo on pieni työmarkkinatuki?
Ei ole velaton. Lue aloitusteksti.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielenterveydelle olisi nyt kyllä ihan ehdoton juttu saada merenrantatalo. Tämä nykyinen yksiö ei oo mun juttu. On varmaan ok jos maksatte mun ylisuurta asuntolainaa kun tälleen sh tuloilla se on vähän nihkeää. Mutta kun mä haluun ja tartten niin kyllä mun se pitää saada!
Sairaanhoitaja on hyvä ja opiskelee lääkäriksi! Sitten voi saada niin korkeaa liksaa, että ne rahat riittävät sen merenrantatalon ostoon! On se kumma kun Satu Sairaanhoitajalla pitäisi olla Liisa Lääkärin elintaso ilman Liisa Lääkärin koulutusta ja ponnisteluja!
Ei asuminen omistusasunossa ole ainoa vaihtoehto. Vuokralle vaan tai kollektivinen asumistapa. Kimpassa asuminen ihan ok.
Vuokralle asumistuki olisi suurempi kuin nyt.
Olen yh ja kohta maksanut asuntolainan. Kuulin nyt vasta, että omistusasuntoon on mahdollista saada asumistukea. En ole koskaan tajunnut edes hakea...Käyn kuitenkin töissä ja olen itse asuntoni maksanu. Parikertaa on ollu kuitenkin vähän tiukempi tilanne...
Muutat jonnekkin muuttotappiolliseen kuihtuvaan maalaiskuntaan. Siellä lapsesi saa kasvaa rauhallisessa ympäristössä ja kunta voi jopa maksaa sinulle kun muutat sinne. Myyt asuntosi ja elät maalla leveästi .
Jatketaan kuten ennenkin, ei olla koskaan saatu tukea asumiseen.