Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnhaku ja motivaatiokirje? Mitä halvatun jaskaa tämäkin taas on!!!

Vierailija
04.04.2024 |

Eikö motivaation osoittamiseksi riitä jo se, että suostuu käyttämään useita tunteja CV:ssä jo ennestään näkyvien tietojen syöttämiseen umpisurkeaan rekryjärjestelmäänne!!!  

Ja ei, en todellakaan ala liittelemään mitään kopioita työ- ja opiskelutodistuksista yhtään mihinkään netin syövereihin vaiheessa, jossa ainoa vastaus, jos sellainen ylipäätänsä tulee, on 99% varmuudella "valintamme ei valitettavasti kohdistunut sinuun..".

Kommentit (123)

Vierailija
61/123 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteen firmaan oli ensin lähetettävä CV, hakukirje ja suosittelijoiden yht.tiedot.

Toisella kierroksella Recright haastattelu eli videohaastattelu jossa kysymykset laadittu etukäteen.

Kolmannessa vaiheessa paikan päällä melkein kaksi tuntia oleva ryhmähaastattelu.

Ja itse työ 1800 e /kk.

Eräässä paikassa suosittelijoiden yhteystiedot pyydettiin oikein erikseen haastattelua varten, vaikka ne näkyi jo hakulomakkeella ja CV:llä. Eivät kuulemma soitelleet yhdellekään.

Miksi näitä oikein karhutaan jos niillä ei kuitenkaan tehdä mitään?  Hyperekstroverttiset rekryammattilaiset eivät uskalla soitella puhelimella vieraalle ihmiselle?

Vierailija
62/123 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri oli jossakin lehdessä juttu joka kertoi että nykyään yhä useammin haastateltavat karsii hakijoista tekoäly.

Motivaatiokirjeeseen olen törmännyt kerran (yliopistossa alemman tason toimistotyö, todnäk valituksi tuli joku ko yliopiston opiskelija) ja videohakemus ytk:n toimistotyöpaikkaan, piti esitellä ittens ja kertoa miksi hakee eli motivaatiota siinäkin piti esitellä.

Motivaatiokirje on kai laajempi kuin hakemuskirje sisällöltään. Mut ihan se ja sama... Mun kohdalla, tekoäly heittää roskiin.

Ai niin toi yliopisto, pääsin haastatteluun, kyse ma paikasta, olin kai liian kokenut tehtävään ja etenkin liian vanha... Kolmekymppiset eivät viiskymppistä porukkaansa ota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/123 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monessa paikassa voisi olla sellainen nopea esikaavake, jossa kysytään vaikka hylkäämiseen johtavat asiat, kuten ikä, nimi ja seksuaalinen suuntautuminen.

Nuo laittaa sinne 10 sekunnissa ja riittävät robotille antamaan sen "ei tällä kertaa vastauksen".

Joo. Mun entisellä työnantajalla it-alalla oli tälllainen. Joku hakija valitti siitä, kun sai sähköpostiinsa "Kiitos, mutta ei kiitos" vastauksen tosiaan alle minuutissa lähettämisestä, eli oli selvää että jonkinlainen ohjelmistorobotti oli hylännyt automaattisesti esitietojen perusteella. Syy oli, että hänellä oli ikä yli 40, ja haettu työtehtävä perus Developer. Mitä teki tämä firma? Laittoi ohjelmistorobotin lähettämään saman automaattihylkäyksen 3 päivän viiveen jälkeen, että näyttäisi että joku ihminen on asiaan perehtynyt. Sitä ei tietenkään firman ulkopuolelle paljastettu, että hylkäämisperuste oli laiton ikäsyrjintä. Luulen, että tällaisia on firmoissa paljonkin.

Vierailija
64/123 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta välillä tuntuu, että nuo hakufirmat tekevät identiteettivarkauksia, ainakin se olisi mahdollista. Mihin tarvitaan esim. tarkkaa syntymäaikaa? Eikö pelkkä vuosi riittäisi? 

Vierailija
65/123 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelijoiden yhteystietojen levittämiseen pitää olla lupa.

Tästä pitäisi olla maininta hakulomakkeessa.

Jos minua pyydetään suosittelijaksi, sanon, että haastattelutilanteessa yhteystietoni voi antaa, mutta ei todellakaan mihinkään lomakkeeseen, firmalle jonka tietoturvasta en tiedä tuon taivaallista. 

Vierailija
66/123 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Motivaatiokirje on hyvä juttu. Itselleni ainakin työnantajana hakijan motivaatio olisi ihan tärkeimpiä asioita valinnassa.

Vierailija
67/123 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan työnhaku suosii yli-ekstroverttejä myyntihenkisiä työnhakijoita. Pitää olla motivaatiokirjeitä, verkostoja, suosittelijoita, hienosti visuaalisesti viilattu CV, työnäytteitä, portfolioita. Lisäksi pitää olla vastavalmistunut ja pitkä työkokemus.

Siksi yritänkin pitää kynsin hampain kiinni nykyisestä työpaikastani, varsinkin kun ikä alkaa lähestyä jo pian viittäkymmentä.

No jos en ilman suosittelijoita, CV:tä,  työnäytteitä ja portfoliota saa töitä niin sitten olen saamatta :D

Hiljattain törmäsin hakemuslomakkeeseen jossa oli PAKOLLISENA täyttää vähintään kolmen suosittelijan tiedot.  Tämä siis entisten esimiesten lisäksi, jotka oli lueteltu tietoineen jo aiemmin.

Hmmm..

Hmmm... mä en tiedä onko kaikki mun entiset suosittelijat enää edes elävien kirjoissa, onko kasvaneet horsmaa jo jonkun vuoden vai makaavatko vihanneksina jossain hoitokodissa... Enkä tosiaan aio ottaa asiasta selvää.

Vierailija
68/123 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo suosittelijavaatimuskin on pirun hankala esim. tilanteessa jossa itse olen - olen ollut valmistumiseni jälkeen 10 vuotta samassa firmassa töissä, eli ei ole suosittelijoita muista firmoista, ja toisaalta en haluaisi julkaista nykyiselle työnantajalleni, että haen muuten sitten parhaillaan duunia muualta, mutta sehän tulee väkisin julki, jos joutuu kysymään esim. esimiestä tai kollegoita suosittelijaksi.

Vierailija
69/123 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se taas niin vaikeeta

Miksi vidussa siitä on tehty niin vaikeeta. Ennen muinoin soitettiin johonkin paikkaan, kysyttiin onko teillä töitä ja aloitettiin seuraavana maanantaina.

Nykyään pitää askarrella näitten motivaatiokirjeitten, visuaalisten ceeveitten, hakuvideoiden, hissipuheiden ja muun sonnan kanssa

väsyksiin asti ja tosiaan täytellä niitä superpaskoja sähköisiä rekrylomakkeita, että pääsee hakuprosessin ensimmäiselle kierrokselle.

Jos jaksaa leikkiä ton sirkuksen läpi, pääsee johonkin ihan tavis paikkaan tekemään jotain tosi tavisduunia muutamaksi kuukaudeksi työpaikalle joka on täynnä muitakin keskinkertaisuuksia ja taviksia. Tosi voittaja olo. 

Ehkä työnhakua kannattaa ajatella sen kaut

Kannustamme kaikenikäisiä ja taustaisia hakijoita hakemaan tätä työpaikkaa, johon tullaan valitsemaan 20-30v korkeakoulutettu 10 vuoden aukottomalla työhistorialla.  Tsemppiä hakuun <3 <3 :)))

Vierailija
70/123 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut ikäni vakituisessa työsuhteissa, tähän mennessä kahdessa työpaikassa.

Ajattelin huvikseni vaihtaa työpaikkaa ja törmäsin itsellenikin uutena asiana tähän "motivaatiokirje" asiaan.

Ensiksi pidin sitä hölmönä juttuna, en rupee.

Mutta mietittyäni asiaa, tajusin että sehän on mahtava juttu. Kerrankin pääsen sanallisesti kertomaan, miksi haluan juuri heille töihin ja miksi minä olisin hyvä valinta.

Ilman motivaatiokirjettä, hakija on pelkkiä rivejä, päivämääriä, titteleitä, eikä siinä avaudu ollenkaan minkälainen tyyppi hakija oikeasti on. Siinä hukkuu massaan.

Motivaatiokirje on mahdollisuus erottua, vaikket olisi esimerkiksi muodollisesti pätevin, voit sillä osoittaa olevasi sopivin.

T. 41v insinööri

Ehkä sinusta voi tuntua siltä, mutta isossa mitassa motivaatiokirjeiden käyttäminen on ihmisten opettamista nöyräksi.

Pitää kumartaa työnantajan edessä, ja nöyrästi selitellä, kuinka juuri tähän avoimeen työpaikkaan pääseminen olisi kuin Herran siunaus itselle ja työnantajalle. 

Oikeasti ihmiset tekevät töitä saadakseen palkkaa. Palkkaorjuus pitää ihmiset työssä. Tätä tosiseikkaa vastaan yritetään taistella, ja nykyajan monimutkaiset rekryprosessit kuulostavat lähinnä siltä, että halutaan jo etukäteen varmistua, että saadaan riittävän nöyriä ja matelemaan notkeita ihmisiä töihin. Nöyrää on helpompi hallita.

Työnantajan painajainen on tilanne, jossa työtehtävät ja palkka ovat selkeästi täyttä p::kaa, ja työntekijät eivät ole tästä johtuen helposti hallittavissa olevia. Tästä syystä varmuuden vuoksi kaikkein surkeimpaankin työhön, likakaivojen puhdistamisesta alkaen, olisi parasta ottaa käyttöön tarpeeksi monimutkainen rekryprosessi kaikkine mahdollisine nöyryyden vaatimuksineen ryhmähaastatteluista motivaatiokirjeisiin.

Vierailija
71/123 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tulee aina sellainen olo, että joko minä hakija tai se rekrytoija on täysi idiootti, kun ne samat tiedot pitää laittaa sinne kaavakkeisiin 2 kertaan, kun ne jo cv:ssä ja mahdollisessa vapaamuotoisessa kentässä lukee.

Eikö tunnu järkevältä kirjoittaa sinne 25 vuotta sitten käytyjä kouluja ja työpaikkoja, jos ne eivät mitenkään liity kyseiseen työpaikkaan, hirveä lista jostain kesätyövsiivouksista alkaen, eikä niitä edes kukaan lue, joko automaatti robotti vastaa "kiitos, ei tällä kertaa".

Ei CV:ssä kannatakaan mitään kesätyöpaikkoja listata, vaan relevantti työkokemus. Tietysti jos opiskelijana hakee ilman ensimmäistäkään työpaikkaa, mutta muutoin korkeintaan maininnan tasolla. Sitten kun työkokemusta on oikeasti ei enää ollenkaan. 

Pikkusen ristiriidassa sen kanssa että kaikki työkokemus on tärkeää ja työttömyys tms. jaksoja ei saa olla ceeveessä... Kyllä tämä on mennyt ihan eskarilaisten touhuksi koko homma.

Vierailija
72/123 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö työhakemus ole sama asia? Mutta kyllä työnhaku on omituista:

- ilmoitukset englanniksi - miksi?

- videoiden pyyntö

- naputtelet järjestelmään kaikki tiedot, mutta silti liität cv:n ja työhakemuksen erikseen.

- mitään ei kuulu jälkeenpäin

Nimenomaan. Lukuisia työhakemuksia aikoinaan tein ja kerroin, miksi haen kyseistä tehtävää. Mutta ei sitä motivaatiokirjeeksi kutsuttu.

Vierailija
73/123 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tulee aina sellainen olo, että joko minä hakija tai se rekrytoija on täysi idiootti, kun ne samat tiedot pitää laittaa sinne kaavakkeisiin 2 kertaan, kun ne jo cv:ssä ja mahdollisessa vapaamuotoisessa kentässä lukee.

Eikö tunnu järkevältä kirjoittaa sinne 25 vuotta sitten käytyjä kouluja ja työpaikkoja, jos ne eivät mitenkään liity kyseiseen työpaikkaan, hirveä lista jostain kesätyövsiivouksista alkaen, eikä niitä edes kukaan lue, joko automaatti robotti vastaa "kiitos, ei tällä kertaa".

Ei CV:ssä kannatakaan mitään kesätyöpaikkoja listata, vaan relevantti työkokemus. Tietysti jos opiskelijana hakee ilman ensimmäistäkään työpaikkaa, mutta muutoin korkeintaan maininnan tasolla. Sitten kun työkokemusta on oikeasti ei enää ollenkaan. 

Mulle tulee CV:stä varsin lyhyt, jos sinne lisää vain relevantin työkokemuksen. Mulla kun on ollut tapana olla samalla työnantajalla pitkään... Työuraa on takana vuodesta 1998 lähtien ja olen nyt neljännellä työnantajalla. Yksi työnantajanvaihdos oli ulkoistus, eli ilman omaa aktiivisuutta tapahtunut ja jatkoin samassa työtehtävässä kuin ennen ulkoistusta.

Toki vähän pituutta saa, jos luettelee erilaiset työtehtävät, esim. edellisen työpaikan projektit ja toimeksiannot, mutta tuollakin työnatajalla se mun työnkuva oli aika lailla sama aina riippumatta asiakkaasta ja toimeksiannosta.

Vierailija
74/123 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Motivaatiokirje on hyvä juttu. Itselleni ainakin työnantajana hakijan motivaatio olisi ihan tärkeimpiä asioita valinnassa.

Sulle työnantajana kerron että suurin motivaatio on edelleenkin se palkka. Mitä parempi, sen motivoivampaa. Muita motivaatiotekijöitä saattaa olla joku mediaseksikäs työnantaja, joskus sellainen oli esim. NOKIA, hieno työsuhdeauto saattaa motivoida joitakin tyyppejä. 

Vierailija
75/123 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 61-vuotias ja monisairas. Jään työttömäksi kesäkuussa. En ala valehtelemaan hakemuksissa. Kerron suoraan ensin ikäni ja kunnon. Sitten saavat palkata jos uskaltavat. Olen halukas kokeilemaan pärjäänkö.

Vierailija
76/123 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatimukset CV:n muokkaamisesta sopivaksi on kyllä aivan syvältä.  CV on se mikä se on! Sehän on hakijan historian kuvaus.

Hakemus on sitten se, millä osoitetaan kohdennetusti sopivuus tiettyyn paikkaan.

Vierailija
77/123 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta välillä tuntuu, että nuo hakufirmat tekevät identiteettivarkauksia, ainakin se olisi mahdollista. Mihin tarvitaan esim. tarkkaa syntymäaikaa? Eikö pelkkä vuosi riittäisi? 

Minulle on käynyt niin, että hain pienen paikallisen rekrytointifirman kautta työpaikkaa X. Katselin myös työpaikan Y tietoja, mutta en hakenut sinne koska siinä olisi vaadittu muutaman vuoden kokemusta ohjelmistosta johon en ollut ikinä koskenutkaan. Vuoden päästä sain sähköpostia tuosta firmasta Y, että haluaisinko tulla tekemään heille muutamaan tapahtumaan töitä kun olen ollut joskus heillä töissä. Vastasin että anteeksi, nyt on väärä ihminen. Sain vielä puhelunkin tuolta, että kyllä olet ollut meidän tietojen mukaan töissä täällä (???), etkö nyt oikeasti halua tulla töihin edes pariksi päiväksi?

Tuolloin vaan ärsytti kun hain töitä ja oman alan paikoista ei sitten kuulunutkaan mitään. Jälkikäteen harmittaa etten selvittänyt miten veessä tietoni olivat edes sotkeutuneet noin pahasti.

Vierailija
78/123 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Motivaatioita kirjeitä ei ole kyllä tullut vastaan muualla kuin yliopistoon ylemmän korkeakoulututkinnon opiskelijaksi hakeutuessa. Mutta ei koskaan missään työpaikkaa hakiessa enkä sellaista kyllä kirjoittaisikaan. Ellei CV riitä ensimmäisellä kierroksella niin pitäköön tunkkinsa.

Vierailija
79/123 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjapohjia on netti täynnä. Ota sieltä otsikot ja kirjaa ranskalaisin viivoin ajatukset mitä tulee mieleen. Jos haet vaikka kaupan kassan paikkaa niin sinua motivoi asiakaskontaktit, pidät siitä, että asiakas on tyytyväinen ja luot pohjaa kestävälle asiakassuhteelle jne. Tutustu myös yritykseen, onko siellä jotain mitä voisi motivoida, esim. millä alalla yritys työskentelee. Jos on vaikka ympäristöalalla niin sinulle on tärkeää, että yritys on vastuullinen, eettinen toiminnassaan ja blaa blaa.

Kirjeen loppuun voit laittaa kohteliaisuuden ja jonkun vakiofraasin ja muista yhteystiedot. Paras kirje tulee kun antaa kynän virrata. Korjaa virheet ja laita ihan rohkeasti eteenpäin.

Vierailija
80/123 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnhaku on sarja sirkustemppuja ja lopulta palkataan verkostosta joku kaverin kaveri tai sukulainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän