Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työnhaku ja motivaatiokirje? Mitä halvatun jaskaa tämäkin taas on!!!

Vierailija
04.04.2024 |

Eikö motivaation osoittamiseksi riitä jo se, että suostuu käyttämään useita tunteja CV:ssä jo ennestään näkyvien tietojen syöttämiseen umpisurkeaan rekryjärjestelmäänne!!!  

Ja ei, en todellakaan ala liittelemään mitään kopioita työ- ja opiskelutodistuksista yhtään mihinkään netin syövereihin vaiheessa, jossa ainoa vastaus, jos sellainen ylipäätänsä tulee, on 99% varmuudella "valintamme ei valitettavasti kohdistunut sinuun..".

Kommentit (123)

Vierailija
101/123 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö työhakemus ole sama asia? Mutta kyllä työnhaku on omituista:

- ilmoitukset englanniksi - miksi?

- videoiden pyyntö

- naputtelet järjestelmään kaikki tiedot, mutta silti liität cv:n ja työhakemuksen erikseen.

- mitään ei kuulu jälkeenpäin

Jep. Eikä sinulle missään vaiheessa kerrota, kuka niitä videoita katsoo. Toisaalta minä haluaa keskustella työpaikasta kasvotusten. Olen nimittäin myös rekrytilanteessa todennut, että tämä ei vaikuta sitten kuitenkaan paikalta, mihin haluan töihin. Siinä rekryssä kun mm. tapaa tulevan esimiehen 

Vierailija
102/123 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee lähinnä mieleen se oikotien mainos :D

Ja se yksin saa näkemään punaista, koska se on todellisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/123 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteen firmaan oli ensin lähetettävä CV, hakukirje ja suosittelijoiden yht.tiedot.

Toisella kierroksella Recright haastattelu eli videohaastattelu jossa kysymykset laadittu etukäteen.

Kolmannessa vaiheessa paikan päällä melkein kaksi tuntia oleva ryhmähaastattelu.

Ja itse työ 1800 e /kk.

Eräässä paikassa suosittelijoiden yhteystiedot pyydettiin oikein erikseen haastattelua varten, vaikka ne näkyi jo hakulomakkeella ja CV:llä. Eivät kuulemma soitelleet yhdellekään.

Miksi näitä oikein karhutaan jos niillä ei kuitenkaan tehdä mitään?  Hyperekstroverttiset rekryammattilaiset eivät uskalla soitella puhelimella vieraalle ihmiselle?

Minä haluan hakea töitä omassa rauhassa, enkä asiasta huutele. Laitan hakemukseen, että suosittelijat ilmoitan tarvittaessa, kunhan tiedän mistä asiasta toista näkökulmaa tarvitsevat. 

Vierailija
104/123 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen melko varma, että näistä överiksi vedetyistä rekrytointiprosesseista on pelkkää haittaa rekrytoivalle yritykselle. Niiden kautta valituksi tulee ihmisiä aivan muilla perusteilla kuin sillä, kuka olisi todellisuudessa sopivin tehtävään. Tietenkin, koska niissä tentataan aivan muita asioita kuin sitä varsinaista työn tekemistä. Jos haetaan sirkusapinaa, niin sitten toki on fiksua laittaa hakijat tekemään sirkusapinan temppuja. Mutta jos haetaan tilintarkastajaa, niin ei ehkä kannattaisi.

Vierailija
105/123 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut ikäni vakituisessa työsuhteissa, tähän mennessä kahdessa työpaikassa.

Ajattelin huvikseni vaihtaa työpaikkaa ja törmäsin itsellenikin uutena asiana tähän "motivaatiokirje" asiaan.

Ensiksi pidin sitä hölmönä juttuna, en rupee.

Mutta mietittyäni asiaa, tajusin että sehän on mahtava juttu. Kerrankin pääsen sanallisesti kertomaan, miksi haluan juuri heille töihin ja miksi minä olisin hyvä valinta.

Ilman motivaatiokirjettä, hakija on pelkkiä rivejä, päivämääriä, titteleitä, eikä siinä avaudu ollenkaan minkälainen tyyppi hakija oikeasti on. Siinä hukkuu massaan.

Motivaatiokirje on mahdollisuus erottua, vaikket olisi esimerkiksi muodollisesti pätevin, voit sillä osoittaa olevasi sopivin.

T. 41v insinööri

Motivaatiokirjeeseen kuuluu myös perustella miksi haluaa juuri tätä paikkaa.

No miten tämä sitten eroaa hakemuksesta? Nuo kaikki asiathan tulee hakemukseen. Tosin monissa paikoissa rekryalustat on ihan paskoja, niihin ei välttämättä voi liittää hakemusta ollenkaan, vaan kaikki pitää kirjata yhteen pötköön heidän omalle alustalle. Nytkö he sitten ovat tajunneet että ei tämä toimi, hakijat  kirjoittakoot motivaatiokirjeen. Eli siis hakemuksen. Voi helkkari näitä. Bullshitbingoa saa pelata näiden rekry"ammattilaisten" kanssa. 

Vierailija
106/123 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liity verkostoihin ja tiedät, mitä työmarkkinoila tapahtuuu. Olet LinkedInissä kaiken sen tiedon ääärellä, jota siellä liikkuu organisaatioista, ihkisistä ja oman alan ajankohtaisista kiiinnostavista asioista. LinkedInin suosio on noussut suuresti. Parhaimmillaan sitä voi hyödyntää työnhaussa tehokkaaasti: profiili on CV, sinne voi lisätä linkkejä omiiin blogeihin, slide share -esityksiin ja portfolioon, jolloin lukija löytää oleelliset asiat sinusta yhdestä paikasta. Siellä voi ylläpitää ja levitttää omaa ammatillista osaamistaan verkostolleeen.

Vierailija
107/123 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus aikoinaan kun hain duunia, nyt olen ikityötön, niin joku rekrymuija sanoi, että suosittelijoina voi olla muitakin kuin pomo eli vaikka jos olet jossain harrasteporukassa niin joku aktiivitoimija sieltä. Monihan ei viitsi sanoa työpaikalla, että etsii uutta duunia. Kaveri laittoi minutkin joskus suosittelijakseen kun kysyi ensin lupaa.

Vierailija
108/123 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjapohjia on netti täynnä. Ota sieltä otsikot ja kirjaa ranskalaisin viivoin ajatukset mitä tulee mieleen. Jos haet vaikka kaupan kassan paikkaa niin sinua motivoi asiakaskontaktit, pidät siitä, että asiakas on tyytyväinen ja luot pohjaa kestävälle asiakassuhteelle jne. Tutustu myös yritykseen, onko siellä jotain mitä voisi motivoida, esim. millä alalla yritys työskentelee. Jos on vaikka ympäristöalalla niin sinulle on tärkeää, että yritys on vastuullinen, eettinen toiminnassaan ja blaa blaa.

Kirjeen loppuun voit laittaa kohteliaisuuden ja jonkun vakiofraasin ja muista yhteystiedot. Paras kirje tulee kun antaa kynän virrata. Korjaa virheet ja laita ihan rohkeasti eteenpäin.

Jos motivaatio on se, että homma saattaisi olla ihan ok ja on sopivan matkan päässä. Lisäksi palkka on asiallinen suhteessa ilmoituksessa mainittuihin työtehtäviin. 

Viimeisestä olen muutaman kerran ollut tilanteessa, missä se työ on kovasti paisunut haastatteluun mennessä. Palkka ei. Silloinkin olen sanonut, että kiitos mutta ei kiitos. 

Vierailija
109/123 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se taas niin vaikeeta

Miksi vidussa siitä on tehty niin vaikeeta. Ennen muinoin soitettiin johonkin paikkaan, kysyttiin onko teillä töitä ja aloitettiin seuraavana maanantaina.

Nykyään pitää askarrella näitten motivaatiokirjeitten, visuaalisten ceeveitten, hakuvideoiden, hissipuheiden ja muun sonnan kanssa

väsyksiin asti ja tosiaan täytellä niitä superpaskoja sähköisiä rekrylomakkeita, että pääsee hakuprosessin ensimmäiselle kierrokselle.

Jos jaksaa leikkiä ton sirkuksen läpi, pääsee johonkin ihan tavis paikkaan tekemään jotain tosi tavisduunia muutamaksi kuukaudeksi työpaikalle joka on täynnä muitakin keskinkertaisuuksia ja taviksia. Tosi voittaja olo. 

Niin. Moniko työnantaja, pomo tai työyhteisö edes haluaa alaisekseen tai työkaverikseen jotain superlahjakasta superenergistä tyyppiä?

Vierailija
110/123 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen melko varma, että näistä överiksi vedetyistä rekrytointiprosesseista on pelkkää haittaa rekrytoivalle yritykselle. Niiden kautta valituksi tulee ihmisiä aivan muilla perusteilla kuin sillä, kuka olisi todellisuudessa sopivin tehtävään. Tietenkin, koska niissä tentataan aivan muita asioita kuin sitä varsinaista työn tekemistä. Jos haetaan sirkusapinaa, niin sitten toki on fiksua laittaa hakijat tekemään sirkusapinan temppuja. Mutta jos haetaan tilintarkastajaa, niin ei ehkä kannattaisi.

Rekryfirmat ja rekryosastot ovat onnistuneet uskottelemaan olevansa välttämättömiä. Kuitenkin samaan aikaan työnantajat haluaisivat helpottaa irtisanomista. Eivätkö nämä uusmuotiset rekryprosessit olekaan johtaneet hyviin valintoihin?

Vierailija
111/123 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liity verkostoihin ja tiedät, mitä työmarkkinoila tapahtuuu. Olet LinkedInissä kaiken sen tiedon ääärellä, jota siellä liikkuu organisaatioista, ihkisistä ja oman alan ajankohtaisista kiiinnostavista asioista. LinkedInin suosio on noussut suuresti. Parhaimmillaan sitä voi hyödyntää työnhaussa tehokkaaasti: profiili on CV, sinne voi lisätä linkkejä omiiin blogeihin, slide share -esityksiin ja portfolioon, jolloin lukija löytää oleelliset asiat sinusta yhdestä paikasta. Siellä voi ylläpitää ja levitttää omaa ammatillista osaamistaan verkostolleeen.

Haluanko minä julkaista koko elämänhistoriani aina pers€€n kuvasta perämoottorin merkkiin jossain kasvottomissa LinkedIn -profiilissa? Tosiasiassa osa kerää kaikissa mahdollisissa paikoissa (mm. koulutuksissa) vain ihmisten nimet ja sitten alkaa tulla yhteyspyyntöjä. Ei ne mitään verkostoja ole. Verkostot ovat sellaisia ihmisiä, jotka sinä tunnet ja jotka haluavat tuupata sinua uralla eteenpäin ja sinä teet heille samoin samoin. Se olennainen asia verkostoissa on tunteminen.

Jos jollakin on 1000 ihmisen verkosto LinkedIn -profiilissa, niin kuinka monelle hän laittaa edes joulukortin? Kunnon verkostossa lähtee myös lasinen laulukirja hyvää konjakkia.  

Vierailija
112/123 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi paljon työhaluttomia tässä ketjussa. Älkää kirjoittako, joku muu varmasti kirjoittaa ja saa paikan. 

Vierailija
113/123 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut ikäni vakituisessa työsuhteissa, tähän mennessä kahdessa työpaikassa.

Ajattelin huvikseni vaihtaa työpaikkaa ja törmäsin itsellenikin uutena asiana tähän "motivaatiokirje" asiaan.

Ensiksi pidin sitä hölmönä juttuna, en rupee.

Mutta mietittyäni asiaa, tajusin että sehän on mahtava juttu. Kerrankin pääsen sanallisesti kertomaan, miksi haluan juuri heille töihin ja miksi minä olisin hyvä valinta.

Ilman motivaatiokirjettä, hakija on pelkkiä rivejä, päivämääriä, titteleitä, eikä siinä avaudu ollenkaan minkälainen tyyppi hakija oikeasti on. Siinä hukkuu massaan.

Motivaatiokirje on mahdollisuus erottua, vaikket olisi esimerkiksi muodollisesti pätevin, voit sillä osoittaa olevasi sopivin.

T. 41v insinööri

Ja tämä onkin juuri se asia, mihin viittasin omassa vastauksessani

Kysymys kuuluukin että miten se rekrytoija tietää että osaat asiasi, kun hän ei tunne sinua.

Vierailija
114/123 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluanko minä julkaista koko elämänhistoriani aina pers€€n kuvasta perämoottorin merkkiin jossain kasvottomissa LinkedIn -profiilissa? Tosiasiassa osa kerää kaikissa mahdollisissa paikoissa (mm. koulutuksissa) vain ihmisten nimet ja sitten alkaa tulla yhteyspyyntöjä. Ei ne mitään verkostoja ole. Verkostot ovat sellaisia ihm

Siellä taas yksi asiantuntija joka ei ole ikinä linkkaria edes käyttänyt.

Vierailija
115/123 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö joku hyvän ilmaisen cv-pohjan, johon kaikki tarvittava tieto mahtuisi yhdelle sivulle? Tuntuu, että nykyään cv:n pitäisi olla todella värikäs ja kompakti, ja ei kiinnostaisi alkaa maksamaan turhaan, koska ei se paperi mitään töitä tuo. Lisäksi ei kiinnosta alkaa sellaista supervärikästä edes tulostamaan haastattelua varten, eikä tekemään mitään kaavioita kielitaidosta yms. Olisi hyvä, jos voisi OpenOfficella väsätä.

No, katso vaikka canvasta. Canva.

Ja sinusta itsestäsi se on kiinni, mahtuuko yhdelle sivulle vai ei.

Itse olen nyt - kun en enää mitään töitä tule saamaan vaikka haettava on - tehnyt sellaisen osaamis-cv:n, eli en luettele kaikkia työpaikkoja ja koulutuksia, vaan kirjoitan mitä osaan ja millaisia tehtäviä siis olen hoitanut, minkä parissa olen töitä tehnyt. 

Siinä mun cv:ssä on ensin otsikko profiili - eli tässä vähän niin kuin kuvaan itseäni, millainen olen työntekijänä, sitten on kaksi muut otsikkoa joissa on sitten ne työtaidot ja koulutustausta, ja lopuksi mulla on sitte se harrastukset.

Kaikki yhteystiedot ja muut pakolliset olen laittanut arkin vasempaan laitaan, tässä pohjassa on siis taulukkorakenne... ja minä otin mallin canvasta, mutta tein kuitenkin sen pohjan itse wordillä enkä vaan ladannut pohjaa ja ruvennut täyttelemään. Tähän malliin voi sinne profiiliotsakkeen viereen laittaa myös naamakuvansa, jos haluaa...

Mun oma on siis tuollainen... 

Värejä ja erilaisia muita karkkihoukuttimia siihen voi tietysti tällätä niin paljon kuin haluaa...

Joku te-toimiston kurssin vetäjä sanoi, syntymäaika pitäs laittaa kans, mutta toisaalta jotkut sanovat ettei tarvi, sillä kyllähän se ikä siitä selviää kun katselee sitä varsinaista muuta tieto-osaa, tai ainakin suurin piirtein ikäluokka.

Vierailija
116/123 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellinen aloitus. Motivaatiokirje tarkoittaa sitä työhakemusta jossa hakija kertoo miksi hän olisi haettuun tehtävään hyvä hakija. 

Motivaatiokirjeessä voi myös avata työkokemustaan ja osaamistaan luettelomaista CV:tä laajemmin. 

Ei voi olla liikaa vaadittu että työnhakija lähettää ansioluettelonsa ja hakemuskirjeen. 

Vierailija
117/123 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Motivaatikirjeeseen voi laittaa vain näin:

"Kuhan saan työn niin palkka juoksee ja firma saa voittoa. Vittuako te muuta haluatte."

Vierailija
118/123 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly/botti nuokin rankkaa ja on tehnyt niin jo kauan aikaa. Aivan tavatonta ja ennenkuulumatonta olisi, että ihminen niitä lukisi. Siis miksipä ei ottaisi itsekin samaa asetta käyttöön ja tekoälyllä räiskisi loputtoman määrän motivaatiokirjeitä.

Vierailija
119/123 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokapaikassa mukamas työntekijä pulaa, mutta työnhausta on tehty niin helvetin vaikeaa että pelkästään työnhaku prosessiin menee kuukausia.

Vierailija
120/123 |
26.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselin viikolla työpaikkailmoituksia. Monet oli ilmeisesti tehty teköäl..anteeksi puppugeneraattorilla. Kukaan ei saanut selvää mitä niissä haettiin.