Työnhaku ja motivaatiokirje? Mitä halvatun jaskaa tämäkin taas on!!!
Eikö motivaation osoittamiseksi riitä jo se, että suostuu käyttämään useita tunteja CV:ssä jo ennestään näkyvien tietojen syöttämiseen umpisurkeaan rekryjärjestelmäänne!!!
Ja ei, en todellakaan ala liittelemään mitään kopioita työ- ja opiskelutodistuksista yhtään mihinkään netin syövereihin vaiheessa, jossa ainoa vastaus, jos sellainen ylipäätänsä tulee, on 99% varmuudella "valintamme ei valitettavasti kohdistunut sinuun..".
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
On se taas niin vaikeeta
Miksi vidussa siitä on tehty niin vaikeeta. Ennen muinoin soitettiin johonkin paikkaan, kysyttiin onko teillä töitä ja aloitettiin seuraavana maanantaina.
Nykyään pitää askarrella näitten motivaatiokirjeitten, visuaalisten ceeveitten, hakuvideoiden, hissipuheiden ja muun sonnan kanssa
väsyksiin asti ja tosiaan täytellä niitä superpaskoja sähköisiä rekrylomakkeita, että pääsee hakuprosessin ensimmäiselle kierrokselle.
Jos jaksaa leikkiä ton sirkuksen läpi, pääsee johonkin ihan tavis paikkaan tekemään jotain tosi tavisduunia muutamaksi kuukaudeksi työpaikalle joka on täynnä muitakin keskinkertaisuuksia ja taviksia. Tosi voittaja olo.
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan työnhaku suosii yli-ekstroverttejä myyntihenkisiä työnhakijoita. Pitää olla motivaatiokirjeitä, verkostoja, suosittelijoita, hienosti visuaalisesti viilattu CV, työnäytteitä, portfolioita. Lisäksi pitää olla vastavalmistunut ja pitkä työkokemus.
Siksi yritänkin pitää kynsin hampain kiinni nykyisestä työpaikastani, varsinkin kun ikä alkaa lähestyä jo pian viittäkymmentä.
No jos en ilman suosittelijoita, CV:tä, työnäytteitä ja portfoliota saa töitä niin sitten olen saamatta :D
Olen mies ja en ikinä kirjoittaisi yhtäkään motivaatiokirjettä. Sori vaan, mutta kuulostaa naisten hapatukselta. Ja naisethan nimen omaan on noita human resource tyyppejä.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon aina soittanu tai laittanu sähköpostia. Koskaan mitään motivaatiokirjelmää pyydetty eikä edes CV:tä. Siellä sit on kateltu ennen sopimuksen tekemistä että mikä on kokemus. En tiedä mitä paikkoja haette, mutta ei ole mikään pakko laittaa motivaatiokirjeitä ja videohakemusia. Kaikkiin paikkoihin ei tuollaisia vaadita, ainoastaan sellaisiin paikkoihin joihin on niin paljon ylitarjontaa työntekijöistä että pakko seuloa joukosta tasavahvoja hakijoita milloin milläkin kikalla. Pääsin myös lamassa duuniin soittamalla firmaan ja tehtiin sopimus siitä sitten heti. Silloin kävi hyvä tsägä, kun olikin paikka vapaana. Kyllä tekijälle aina töitä löytyy.
Hiihtäjä-73
Noinhan se meni vuonna miekka ja kivi. Nykyään ei enää soitella, kun 2020-luvun rekryistä vastaavat HR-influencerit ja Lead Personnel Experience Managerit eivät osaa enää käyttää puhelinta puhumiseen. Soittoikkunakin on rajattu usein tunnin mittaiseksi. Ääniviesti ehkä vielä enintään voisi menetellä.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon aina soittanu tai laittanu sähköpostia. Koskaan mitään motivaatiokirjelmää pyydetty eikä edes CV:tä. Siellä sit on kateltu ennen sopimuksen tekemistä että mikä on kokemus. En tiedä mitä paikkoja haette, mutta ei ole mikään pakko laittaa motivaatiokirjeitä ja videohakemusia. Kaikkiin paikkoihin ei tuollaisia vaadita, ainoastaan sellaisiin paikkoihin joihin on niin paljon ylitarjontaa työntekijöistä että pakko seuloa joukosta tasavahvoja hakijoita milloin milläkin kikalla. Pääsin myös lamassa duuniin soittamalla firmaan ja tehtiin sopimus siitä sitten heti. Silloin kävi hyvä tsägä, kun olikin paikka vapaana. Kyllä tekijälle aina töitä löytyy.
Hiihtäjä-73
Ei usein nykyään edes kaikissa työpaikkailmoituksissa ole mitään puhelinnumeroa, johon soittaa tai se on korkeintaan jonkun rekrykonsultin puhelinnumero. Ainakaan IT-alalla siis, muun alan paikkoja en ole sitten vuoden 1998 edes katsellut. Eikä tällä alalla edes toimi mikään "sen kun soittaa firmaan ja kysyy", kun pitäisi ensinnäkin tietää, kenelle siellä soittaa. Ei voi soittaa vaihteeseen ja kysellä, oisko teillä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan työnhaku suosii yli-ekstroverttejä myyntihenkisiä työnhakijoita. Pitää olla motivaatiokirjeitä, verkostoja, suosittelijoita, hienosti visuaalisesti viilattu CV, työnäytteitä, portfolioita. Lisäksi pitää olla vastavalmistunut ja pitkä työkokemus.
Siksi yritänkin pitää kynsin hampain kiinni nykyisestä työpaikastani, varsinkin kun ikä alkaa lähestyä jo pian viittäkymmentä.
No jos en ilman suosittelijoita, CV:tä, työnäytteitä ja portfoliota saa töitä niin sitten olen saamatta :D
Eikö mulla ole valmiina myöskään mitään motivaatiokirjettä. Erikseen kirjoitan jokaisen työhakenuksen. En tee mitään kovin pitkää hakemusta koskaan. Jo ei kelpaa niin sitten ei kelpaa:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiljattain törmäsin hakemuslomakkeeseen jossa oli PAKOLLISENA täyttää vähintään kolmen suosittelijan tiedot. Tämä siis entisten esimiesten lisäksi, jotka oli lueteltu tietoineen jo aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiljattain törmäsin hakemuslomakkeeseen jossa oli PAKOLLISENA täyttää vähintään kolmen suosittelijan tiedot. Tämä siis entisten esimiesten lisäksi, jotka oli lueteltu tietoineen jo aiemmin.
Introvertin painajainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on peräisin ulkomailta, erityisesti anglosaksisista maista, missä suosittelijat ovat vakiokäytäntö työhakemuksesta passihakemukseen. Usein taustalla on rakenteellinen epäluottamus hakijoita kohtaan, minkä vuoksi pitää saada puhua jollekulle joka tuntee hakijan ja pystyy vahvistamaan tämän väitteet todeksi. Suomessa ollaan lähtökohtaisesti rehellisiä ja valehtelu ei kuulu kansanperinteeseen, minkä vuoksi käytäntö sopii huonosti maahan. Siksi Suomessa järkytytään jos paljastuu, että joku on valehdellut cv:ssään ja/tai hakemuksessaan. Monessa muussa maassa ihan normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Tulee lähinnä mieleen se oikotien mainos :D
Se mulkerotyyppi, joka jakaa ilmaisia pillimehuja "ön tö häys" luuseri kollegoilleen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen motivaatiokirje?
Amerikasta apinoitua höpönlöpöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmmm... mä en edes tiedä, ovatko mun entiset esimiehet edellisestä työpaikasta vielä samassa firmassa töissä, pitäisi kaivaa tiedot jostain LinkedInistä varmaan. Nykyisen esimiehen tai hänen edeltäjänsä yhteystietoja arveluttaisi antaa, koska aina ei viitsi nykyisellä työpaikalla kertoa avoimesti hakevansa töitä muualta. Ketä pyytää suosittelijaksi, jos varsinaisesti ei ole tiimikavereita (samaa työtä tekeviä) ja monen muun sidosryhmän kanssa viestii lähinnä sähköpostitse ja satunnaisin palaverein...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut ikäni vakituisessa työsuhteissa, tähän mennessä kahdessa työpaikassa.
Ajattelin huvikseni vaihtaa työpaikkaa ja törmäsin itsellenikin uutena asiana tähän "motivaatiokirje" asiaan.
Ensiksi pidin sitä hölmönä juttuna, en rupee.
Mutta mietittyäni asiaa, tajusin että sehän on mahtava juttu. Kerrankin pääsen sanallisesti kertomaan, miksi haluan juuri heille töihin ja miksi minä olisin hyvä valinta.
Ilman motivaatiokirjettä, hakija on pelkkiä rivejä, päivämääriä, titteleitä, eikä siinä avaudu ollenkaan minkälainen tyyppi hakija oikeasti on. Siinä hukkuu massaan.
Motivaatiokirje on mahdollisuus erottua, vaikket olisi esimerkiksi muodollisesti pätevin, voit sillä osoittaa olevasi sopivin.
T. 41v insinööri
Olen ollut useassa rekryprosessissa ja oman kokemuksen mukaan viime kädessä ratkais
See pärstäkerroin.
Kysyivät kerran haastattelussa että "miksi haluat tänne töihin?". Sanoin että "rahan takia. Pakko saada rahaa, koska pari v*ttumaisen isoa laskua ja elarit menossa ulosottoon." Olin siinä firmassa duunissa vajaa 14 vuotta, kunnes lähdin uusiin haasteisiin.
Mutta eikö kautta aikojen ole pitänyt kirjoittaa hakemus ja sen kanssa lähetetään cv? Ja nykyään kun on järjestelmät niin motivaatiokirje vastaa sitä hakemuskirjettä? Vai olenko ymmärtänyt väärin?
Jossainhan täytyy itsestään ja pätevyydestään kertoa. Jos sinä et sitä viitsi kirjoittaa niin joku muu viitsii varmasti ja saa paikan.
Vuonna -85 sain työpaikkani kävelemällä firmaan sisään ja kysymällä töitä. Paikka ei ollut edes haussa.
Mitä huonompi työpaikka, sitä enemmän temppuja kuuluu työnhakuun jo ennen haastattelua.
Jos on oikea työvoimapula, niin silloin riittäisi pelkkä yhteydenotto, ei olisi aikaa katsella videoita ja lueskella hakemuksia, CV:tä, kirjeitä tms saati hidastaa rekryämistä jonkun firman kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmmm..
Tässähän se ongelma tulee juuri ilmi. Tuollaisessa haussa pärjää ne, jotka ovat läyhänneet porukalla tupakkapaikalla tai lounastauolla tyhjää päivät pitkät. Ne hiljaiset puurtajat jäävät jalkoihin kun ei ole samanlaista tuikitärkeää samanmielisten läyhäämisverkostoa todistelemassa että on kyllä tosi hyvä tyyppi kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Kysyivät kerran haastattelussa että "miksi haluat tänne töihin?". Sanoin että "rahan takia. Pakko saada rahaa, koska pari v*ttumaisen isoa laskua ja elarit menossa ulosottoon." Olin siinä firmassa duunissa vajaa 14 vuotta, kunnes lähdin uusiin haasteisiin.
Tähän sopisi se vanha ruisleipämainos jossa Salkkareiden Ismo palaa Amerikasta kotiin. "Tärkeintä on että oot rehellisyytes säilyttänyt. Tervetuloo takasin".
Ja vielä eri sanoin, sillä typerältähän vaikutat, jos kopioit työhakemuksesta ja CV.stä asiat sanasta sanaan sinne työnhakulomakkeelle ja liität nuo tiedostot sitten hakemukseen liitteiksi.