Minkä alan ihmisiä te työttömät olette?
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Pankkitäti. Olin yli 20 vuotta pankissa asiantuntija. YT YT:n jälkeen, lopulta oma työni siirrettiin halpatyövoiman Puolaan. Olin liian kallis ja kokenut otettavaksi esim pankin asiakaspalveluun koska kokemuslisien ja kertyneiden lomapäivien takia minua ei palkata vaan joku kokematon, pienipalkkaisempi vastavalmistunut nuori.
Olen hakenut 2 vuotta mitä tahansa työtä, myös siivoojana, tai hampurilaisravintolan työntekijänä tai kaupan hyllyttäjänä, ravintolan tiskarina ym.
Minua ei palkata koska olen jo 50 vuotias ja ylikoulutettu ns paskaduuneihin. Lisäksi työttömyys on stigmatisoivaa. Työnantajilla on korkea kynnys palkata työtöntä.
Olen maisteri. Olen tehnyt henkilökohtaisen avustajan töitä. Niitä on nytkin paljon saatavilla. Aika raskasta työtä, mutta tärkeää. Palkka ei tietystikään ole hyvä.
Meillä kun on pari rekrytointia ollut äskettäin, niin olen huomannut, että on paljon työttömiä it-alan ihmisiä ja erilaisia tradenomeja ja merkonomeja. Työttömät DI:tkin hakevat paikkoja, jotka hyvin etäisesti liittyvät heidän osaamisalaansa. Osaavia ihmisiä on paljon työttömänä.
FM. Lisäksi taksikuskin ajolupa. Taksikuskin töihin varmasti taas pääsisin, ehkä menenkin jos ei muuta irtoa.
Maisterina töitä hakiessa tuntuu ongelmani olevan, että alemman tason työpaikkoja hakiessa hakemukseni sivuutetaan oletuksella, että ei ylikoulutettu tosissaan huonompaan työpaikkaan olisi tulossa, ehkä lähettänyt epähuomiossa hakemuksen väärään paikkaan tai sitten tulisi niin vähäksi aikaa, että ei kannata ottaa. Näin mutu-arvioini mukaan, vaikeaa tietää, kun ei niistä työnhauista yleensä oikein mitään palautetta saa. Koulutustasoni mukaisia töitä hakiessa ongelma on, että työkokemus puuttuu.
Olen korkeasti koulutettu, lisenssityön tein sukupuolen tutkimisesta, harrastuksenikin liittyy tähän...tutkin jatkuvasti sukupuolia.