Minkä alan ihmisiä te työttömät olette?
Kommentit (124)
Elintarvikealan perustutkinto löytyy. Viimeksi duunissa heti valmistumisen jälkeen juuri ennen koronan tuloa. Terveyssyistä en voi hankkia ajokorttia ja alkaa tässä kaupungissa kaikki alan tehtaat olla huitsinkuusissa joihin ei oikein bussilla pääse klo 6 aamuvuoroon. Joku sopiva työvoimakoulutus kun tulisi eteen niin olisi hyvä.
M30
Pankkitäti. Olin yli 20 vuotta pankissa asiantuntija. YT YT:n jälkeen, lopulta oma työni siirrettiin halpatyövoiman Puolaan. Olin liian kallis ja kokenut otettavaksi esim pankin asiakaspalveluun koska kokemuslisien ja kertyneiden lomapäivien takia minua ei palkata vaan joku kokematon, pienipalkkaisempi vastavalmistunut nuori.
Olen hakenut 2 vuotta mitä tahansa työtä, myös siivoojana, tai hampurilaisravintolan työntekijänä tai kaupan hyllyttäjänä, ravintolan tiskarina ym.
Minua ei palkata koska olen jo 50 vuotias ja ylikoulutettu ns paskaduuneihin. Lisäksi työttömyys on stigmatisoivaa. Työnantajilla on korkea kynnys palkata työtöntä.
Vierailija kirjoitti:
Elintarvikealan perustutkinto löytyy. Viimeksi duunissa heti valmistumisen jälkeen juuri ennen koronan tuloa. Terveyssyistä en voi hankkia ajokorttia ja alkaa tässä kaupungissa kaikki alan tehtaat olla huitsinkuusissa joihin ei oikein bussilla pääse klo 6 aamuvuoroon. Joku sopiva työvoimakoulutus kun tulisi eteen niin olisi hyvä.
M30
Lisään, melkein kaikki hakevat vuokrafirmojen kautta. Haastatteluihin olen päässyt kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Tietotekniikan DI
Moi taas DI-seksuaali, näkemisiin, taikka lukemisiin. Psyk.sh.
Asennusvalvoja kansainvälisillä teollisuusprojekteilla, toimin aiemmin myös suunnittelijana, rakennuttajana sekä käyttöönottotarkastajana. Sitä ennen pyöritin huoltofirmaa ja silloin rakennettiin sen aikaisia varmennettuja LAN, WAN ja virransyöttöratkaisuja ammattilaispuolelle. Toimituksiin kuului myöhemmin kokonaisia laitetilaratkaisuja kaikkine kamoineen avaimet käteen, ja tämä mahdollisti siirtymisen asennusvalvontaan. Koulutustaustani on "old school" teknikko, 3-vuotinen tietoliikennetekniikan koulutusohjelma. Siis ennen kuin se muuttui tietotekniikaksi. Varsinainen osaaminen on tullut valmistajien ja maahantuojien jopa kuukausia kestäneillä kursseilla sekä projektikoulutuksissa. En ole työelämässä vanhan sukulaisen sairastelun vuoksi ja hyödynnän avustustyöstä vapautuvan ajan erilaisten verkkokurssien parissa, on siis harrastus. Samoin pidän yhteyttä muihin vanhempien kanssa peräkammarin pojiksi ja tytöiksi paluumuuttaneisiin "pudokkaisiin".
Vierailija kirjoitti:
Tietotekniikan DI
Minä taas tietotekniikan DJ. Psyk.sh.
En ole kokonaan työtön, teen tällä hetkellä osa-aikaisesti koska työt on vähäisten toimeksiantojen takia vähissä. Asiantuntija teknologia-alalla.
Sairaseläkeläinen mielenterveyssyistä.
T. Iiigorin hokija
Tradenomi ja yhteiskuntatieteilijä
Olen tumma rasisti suomi ei palkkaa mihkää
Pohjois-Suomen piilaaksossa on IT-alalle koulutettuja, kokeneita osaajia työttömänä. Itsekin tunnen muutaman.
Laborantti, yo. Nyt kouluttaudun alalle, jolla on pas*a palkka, mutta paremmat mahikset työhön ilman suhteita.
Entinen laitoshuoltaja. On merkonomin koulutus.
Yli 50-vuotias, kokenut insinööri ei kelpaa työnantajille.
Juristi, yksi runsaasta neljästäsadasta. Itä-Suomen yliopistolle ei olisi tullut antaa tutkinnonmyöntämisoikeutta.
Opiskelen juuri viidettä ammattia. Tosin sain työpaikan, mutta kaukaa kotoa, ja joudun maksamaan vuokra-asunnon jne. sen takia. Minulla on kaupallinen peruskoulutus alla, sitten kello- ja kulta-alan erikoismyyjä, sitten isännöinnin ammattitutkinto, työvalmennuksen erikoisammattitutkinto ja nyt pian sosionomi. Olen ollut muutaman vuoden yrittäjä, kello- ja kulta-alalla. Että terkkuja vaan tutuille! Olen ollut useita kertoja yli 2 vuotta työttömänä, käytännössä koko 90-luku meni valmistumisen jälkeen kaikenlaisissa "hanttihommissa" keikkoja ja provikkajuttuja, eli ei kunnon töitä. Nyt sain ensimmäisen kerran elämässäni vakituisen työpaikan. Kaikki muut on olleet joko määräaikaisia tai muuten epävarmoja. Pisin työsuhde tätä ennen on reilu 3 vuotta, siinäkin kaksi määräaikaista sopimusta peräkkäin.
Ei kannata valmistua ammattiin keskelle pahaa lamaa, kannattaa opiskella vaan lisää, ihan mitä tahansa, ja pyrkiä töihin vasta kun nousukausi alkaa, edes jonkinlainen.
Koulutus merkonomi, viimeksi tein töitä niin kielenkääntäjänä kuin palkanlaskijana. Myös muista kuntapuiolen toimistotöistä pitkä kokemus. Vaan ei kelpaa. Tuntuu aika haaskaukselta että pitää nykyisin olla tyhjäntoimittajana ja opettaa nuorempia töissä olevia asioita joita eivät hallitse mutta silti saavat palkkaa.
Voi kai sitä virkailla muuallakin?