Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä alan ihmisiä te työttömät olette?

Vierailija
03.04.2024 |

Ihan uteliaisuuttani kysyn, en millään pahalla. 

Kommentit (124)

Vierailija
81/124 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimistorottana eli toimistosihteerinä vuosikymmeniä. 

Vierailija
82/124 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lääkäri voi olla työtön? Onko takana päihdeongelma tai virkavirhe?

Täällä monet selostavat sairauksiaan ja todistelevat työkyvyttömyyttään. Nämähän vääristävät työttömyystilastoja. Katsoin sellaisen dokkarin kin, jossa oli muutama työtön työnhakija, jotka ilmeisesti odottivat työkyvyttömyyseläkettä ja olivat oikeasti kuntoutustuella. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/124 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teknisellä alalla sarjatuotannon suunnittelussa, ohjelmoinnin toteutuksessa, ja laadunvarmistuksessa.

Vierailija
84/124 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juristi, yksi runsaasta neljästäsadasta. Itä-Suomen yliopistolle ei olisi tullut antaa tutkinnonmyöntämisoikeutta.

Täällä myös työtön juristi, mutta eri yliopistosta.

Eikös lakimiehille ole jatkuvasti ainakin julkishallinnossa paikkoja auki? Kuinka paljon noihin tulee hakemuksia?

Kehoittaisin näitä työttömiä juristeja harkitsemaan vakavasti myös oman toimiston perustamista. Meidän alalla se vaatii aika vähän sijoitusta, sillä se tieto-taito on pään sisällä. Suurimmat kustannukset on toimitilan vuokraaminen, kannettava + puh + netti, mainokset ja vielä tietokanta, juridiseen kirjallisuuteen/oikeuskäytäntöön. Noin 20 000 eurolla selviää. Ja koska oletan, että kannettava, netti ja puhelin jo on, niin ne tuosta pois. 

Näistä työttömistä juristeista en tiedä, ovatko saaneet lupaa esiintyä oikeudessa, mutta se pitää hankkia. Hieman lisäkoulutusta, jos ei ole. Jos suoraan koulun penkiltä työttömäksi, niin hieman ihmettelen, että mikä taustalla...

Tuosta yrityksestä. Itselläni oli se tilanne v. 2005-2006, että olin auskultoinut Kemissä (varatuomari), toiminut apulaissyyttäjänä Rovaniemellä (tämä oli lisäkoulutus ihan suullisine ja kirjallisine tentteineen ja sain "syyttäjäksi kelpoisuuden", olin 2 v Kotkassa oikeusaputoimistossa venäjän kielen opiskeluni ansiosta (ja tietenkin OTM), Loimaalla avustajavana lakimiehenä ja sitten Hgissä edunvalvontatoimistossa ja mietin, että mitä nyt? Oli jo laaja osaaminen. Perustin oman toimiston v. 2006 eikä minulla ollut yhtään asiakasta. Ei ainuttakaan. En tiennyt soiko puhelin koskaan. Otin lainaa 15.000 e ja hain starttirahaa. Päätin, että jos 2 vuoden aikana ei asiakkaita ole, niin lopetan yrityksen. Tuolloin oli lakiasiaintoimisto.

Nyt ollaan vuodessa 2024. Yritykseni, ei työntekijöitä, on elättänyt minut jo lähes 18 vuotta. Nykyään jo vuosikaudet asianajotoimisto eli asianajajatutkinto myös suoritettu.

Ja kuten huomaatte työhistoriastani, niin reissannut työn perässä ympäri Suomen. Eli Turusta valmistuin, sitten Kemi, Rovaniemi, Kotka, Loimaa ja Helsinki. Tästä puuttuu vielä Pietarissa tekemäni työharjoittelu liittyen "EU -Itä-alueprojektien asiantuntijaksi", sillä en saanut heti Kemin auskultointia, vaan päätin, että jotain pitää tehdä. Päätin kehittää venäjäntaitoa. 

Eli työtä ja paljon muuttamista, lisäkouluttautumista + tenttejä. Tälläkin palstalla minulle aina sanotaan, että minä en tiedä työstä mitään, kun olen asianajaja. Ei minua ole kukaan kotoa hakenut, vaan aina pyrkinyt saamaan jotain omaan oppimiseen lisää. Muuttamiset oli aina työläitä, mutta kyllä ne kivuttomasti hoitui, vaikka tiedossa oli, että tämä kestää vuoden, kaksi ja sitten taas tyhjän päällä. 

Anteeksi, että jos "luennoin". Yritän vain esittää ns. vaihtoehtoisia ajatusmalleja. Ei välttämättä heti työllisty, mutta sitten pitää miettiä, että miten voi kehittää omaa osaamista. Tämä kommentti varmaan sopii kaikkiin aloihin, mutta itselläni tämä juristikoulutus takana.

asianajaja

Vierailija
85/124 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimitusjohtaja on viimeisin tittli käyntikortissa.

Vierailija
86/124 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkonomi, työtön ollut 7kk

Vierailija
87/124 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ympäristöinsinööri, jo vuosia työttömänä

Vierailija
88/124 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi? 

Vierailija
89/124 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
90/124 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cobol-ohjelmoija.

Vierailija
91/124 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi uskottavaa, että laitoshuoltaja ja lääketieteen lisensiaatti olisivat työttömiä. Ehkä pikemminkin työkyvyttömiä, mikä on ihan eri asia. 

Olen työkyvytön laitoshuoltajan työhön ja olen työtön työnhakija. Jouduin työttömäksi valipaikasta.

Mulla sama. Tsemppiä!

Vierailija
92/124 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne on luuseripummeja.

Missä heitä koulutetaan?

Vierailija
93/124 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne on luuseripummeja.

Missä heitä koulutetaan?

No elämänkoulussa tietenkin.

Vierailija
94/124 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä monet selostavat sairauksiaan ja todistelevat työkyvyttömyyttään. Nämähän vääristävät työttömyystilastoja. Katsoin sellaisen dokkarin kin, jossa oli muutama työtön työnhakija, jotka ilmeisesti odottivat työkyvyttömyyseläkettä ja olivat oikeasti kuntoutustuella. 

No kun sitä kuntoutustukeakin on nykyisin vaikea saada, puoliso on virallisesti työtön ja saa Kelan päivärahaa mutta töihin häntä ei laiteta eikä pakoteta edes hakemaan, sen verran vaikeat sairaudet mutta eläkkeelle ei pääse, ei päässyt edes kuntoutustuelle, eläkeyhtiö Varma oli niin varma asiasta.

Vierailija
95/124 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimitusjohtaja on viimeisin tittli käyntikortissa.

Toimitusjohtajat lentävät hallituksen päätöksestä nopeasti pihalle. Varsin yleinen case.

Vierailija
96/124 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kokonaan työtön, teen tällä hetkellä osa-aikaisesti koska työt on vähäisten toimeksiantojen takia vähissä. Asiantuntija teknologia-alalla.

Eikö tuo ole parasta luksusta? Saat vähän leppoistaa pahimmista kiireistä, mutta ilman työttömyyden stigmaa ja kauheaa epävarmuutta tulevaisuudesta.

Voisin toki tehdä ihan kokopäiväisesti, mutta tilanne on minä on. Ja kohta joku näsäviisas tietenkin ehdottaa että ota toinen työ tämän lisäksi. No niinhän se tietysti onnistuu että menen kenties tunnin varoitusajalla toiseen firmaan töihin, jos ja kun on niitä yllättäviä hiljaisia päiviä. Ja luonnollisesti ikä "suojelee" työllistymästä enää uuteen virkaan kun on 55v mittarissa, eli sitä työmarkkinoiden ongelmajätettä.

Vierailija
97/124 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samalla alalla olen. Kysyntää on hirveästi ja jatkuvasti headhunterit kyttää hyviä konsultteja/ asiantuntijoita/ suunnittelijoita yms.

Mikä on erikoisosaamistasi? Vai tarvitsetko lisää osaamista joltain osa-alueelta. Laita ihmeessä avoimia hakemuksia kaikkiin konsulttiyrityksiin nyt ainakin. Jatkuva infrakehitys ja vihreä siirtymä työllistää juuri nyt. Jalka oven väliin rohkeasti.

Vierailija
98/124 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyjä viimeisin pesti. Koulutuksia on useampia. Töitä saisin aika nopeasti jos vaan töihin kykenisin. Vaikka ikää lähes 60v. Enkä kyllä enää myyjäksi haluaisikaan.

Vierailija
99/124 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun sitä kuntoutustukeakin on nykyisin vaikea saada, puoliso on virallisesti työtön ja saa Kelan päivärahaa mutta töihin häntä ei laiteta eikä pakoteta edes hakemaan, sen verran vaikeat sairaudet mutta eläkkeelle ei pääse, ei päässyt edes kuntoutustuelle, eläkeyhtiö Varma oli niin varma asiasta.

Työttömyyskorvaus muuttuu "automaattisesti" kuntoutustueksi, kun päivät ovat täynnä. Kun sekin on lopussa, voi vasta saada eläkkeen, mutta pitää jaksaa hakea monta kertaa. 

Näin oli mun miehellä, jolla oli vakava aivovamma. Sairaalan sosiaalityöntekijä teki hakemukset ja neurologit kirjoittivat aina uuden lausunnon. 

Vierailija
100/124 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää ja mies ollaan DI.

Rakennustekniikka pääaineena. Mulla sivuaineena tie- ja liikennetekniikka.