Ampuja oli koulukiusattu!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4566319b-8320-4f29-8728-c31c9301b6c9
No nii! Ampuja oli koulukiusattu kuten aina ennenkin. Turha on kiusaajien nyt porata kun saivat mitä tilasivat.
Vai oletko kiusaajien puolustelija sitä mieltä, että heillä oli joku todella hyvä syy kiusata.
Ironistahan tässä on se, että jos Atso olisi ampunut omat kiusaajansa ennen kidutusmurhaa niin täällä syyllistetäisiin Atsoa:D Nyt huudetaan kiusaajille naama punaisena rangaistusta kun nämä ehtivät tappaa ensin.
Kommentit (3048)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noniin ja heti tuli alapeukkuja sille, että omien vanhempien täytyy se kiusattu pelastaa, ja ottaa vaikka kotikouluun. Kuulkaa se on aina loppuviimein vanhemman tehtävä, suojella omaa lastaan. Koulukiusattavaksi lähettäminen jopa vuosien ajan ei ole hyvää vanhemmuutta. Koittakaa kestää se fakta, vaikka taisi tuntua pisto sydämessä?
Minulla ei vielä ole lapsia. Tuohan on naurettava ajatus, että kiusatut pitäisi eristää muista ikäisistään neljän seinän sisälle. Sairasta ajattelua. Mieluummin kiusaajat pitäisi laittaa johonkin kasvatuslaitokseen. 😅
Ja mitenhän vanhemmat järjestävät ihannoimasi kotikoulun, jos käyvät töissä. 😂 Kiusaajiin ne toimet pitää kohdistaa, ei kiusattuihin. Uusia keinoja tarvitaan.
Illalla? Lapsi voi omatoimisesti kirjoista opetella sen verran kun pystyy.
Illalla tai viikonloppuina vanhemmat voi opettaa. Ei tarvi jäädä töistä pois.
Fiksu lapsi voi opetella paljon omatoimisestikin. Rimahan ei kovin korkealla ole, peruskoulussakaan. Oppivelvollisuuden täyttymistä kotikoulussa ei juurikaan valvota.
Sitten taas jos haluaa että lapsi varmasti menestyy elämässä, täytynee vanhempienkin panostaa opetukseen. Ilmoittaa lapsen etäkotikouluun tai ehkä tuutor. Mikä kenenkin taloudellisille resursseille sopii?
Nytkö se ampuikin suunnitellusti?
"Mistä sankarin viitasta hourailet? Et kai oikeasti ole niin sairas, että pidät ampumista jonain sankaritekona? Vai etkö vain ymmärrä lukemaasi ja kuvittelet syy-seurassuhteiden hahmottamisen tarkoittavan, että ihannoi tekijää?"
Opettele lukemaan. Kirjoitin juuri,että täällä osa on jotain sankariviittaa laittamassa (kerrankin kosti joku kiusaajille tms. Lue mitä sairaita juttuja tänne kirjoitettu). Ja nimenomaan Kirjoitin ettei 99,99999 kiusatuista tekisi mitään noin väkivaltaista.
Vierailija kirjoitti:
Niin että kun murhaaja sanoo poliisille kuulemisessa, että häntä on kiusattu, se on sitten selvä juttu ja todistettu? Vai niin se menee.
Miksi sinusta olisi parempi, että lapsi a*muskelee aivan vaan huvikseen sivullisia kuin että lapsi ampui kiusaajiaan?
Koulukiusaajat pois koulusta sinne kotikouluun. Muut saa sitten elää normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Aika lapsekasta ajattelua täällä osalla
"Minä olin kiusattu eikä olisi tullut mieleenkään ampua ketään"'
No hienoa sinulle. Ikävä kyllä tuo vaan ei poista sitä faktaa, että joskus väkivalta voi rikkoa ihmisen mielen niinkin pahasti, että ryhtyy ampumaan. Kaikki kiusatut eli väkivaltaa kohdanneet eivät pysy niin hyvin kasassa, että pystyisivät ajattelemaan rationaalisesti.
Kas kun ei vetoa humalatilaan. Ennen vanhaan kaiken takana oli känni, nyt sitten psykologisoidaan itsensä irti kaikesta vastuusta. Pitäähän nyt tuomarin ymmärtää ettei sitä kunnon ihminen muuten tappaisi, ryöstäisi tai raiskaisi. Mutta kun toi toinen aloitti.
Viertolan koulu, opettajat, oppilaat ja näiden vanhemmat väittävät edelleen, että tätä poikaa ei ainakaan koulussa tai koulukavereiden taholta kiusattu. Ampuja oli vasta vaihtanut tähän kouluun, oli ollut yksinäinen ja häiriköinyt luokassa.
Vierailija kirjoitti:
Niin että kun murhaaja sanoo poliisille kuulemisessa, että häntä on kiusattu, se on sitten selvä juttu ja todistettu? Vai niin se menee.
Ei mene ihan noin. Poliisitutkinta kattaa aikas paljon muutakin kuin tekijän kuulustelun. Tämän olisit sinäkin saanut selville, kun olisit vaivautunut lukemaan uutisia. Poliisi on tuonut esiin aika paljon muutakin kuin tekijän lausunnot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Venäjällä ei tällaista ole koska siellä on pitäydytty perinteisissä Kristillisissä arvoissa eikä olla menty mukaan globalismi satanismiin.
https://www.bbc.com/news/world-europe-67647620
"A teenage girl has shot and killed a fellow pupil in a school in western Russia before shooting herself." 2023
https://www.bbc.com/news/world-europe-57069589
"Russia school shooting: Children and teacher killed in Kazan" 2021https://edition.cnn.com/2022/09/26/europe/izhevsk-school-shooting-russi…
"At least 11 children among dead after gunman opens fire at school in Russia" 2022
https://www.bbc.com/news/world-europe-57069589
In November 2019 a 19-year-old student shot dead a classmate and injured three others before killing himself in the far eastern city of Blagoveshchensk. Investigators said the motive for the attack may have been a personal conflict
In October 2018 a teenager armed with a semi-automatic shotgun killed 20 people at a technical college in the city of Kerch in Russian-annexed Crimea. He then shot himself dead
In February 2013, a 15-year-old student shot dead a teacher and a police officer, injuring a second police officer, when he took hostages at a school in Moscow. Investigators said the killer appeared to have had an "emotional breakdown"
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen koulukiusattu, mutta en minä silti ketään ampuisi. Paitsi ehkä itseni. Mutta en minä itseänikään ampuisi, koska en halua Helvettiin.
Kamalaa ajatella että epätoivoiset itsemurhan tekijät joutuvat helvettiin. Vähän empatiaa hei.
Minua ei koskaan kiusattu koulussa kun olin näkymätön lapsi. En ollut edes kiusaamisen arvoinen, olishan se ollut kiusaajallekin noloa että huomio minut, mulla oli 1 kaveri ja olimme aina kahdestaan, hylkiöinä.
Mutta en myöskään koskaan puolustanut ketään kiusattua koska silloin minut olisi voitu ottaa silmätikuksi. Aikuisena olen kärsinyt tästä asetelmasta ja se on vienyt minulta itsetunnon nollaan. Mutta säilynpähän sentään hengissä kouluvuosien yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli ihmistä kidutetaan toistuvasti pitkällä aikavälillä, eikä sitä saada loppumaan millään keinoilla, niin minun moraalikäsitykseni mukaan siinä tapauksessa kidutettu ihminen saa noin toivottomassa tilassa ampua kiduttajansa (ei syyttömiä sivullisia). Paljon pahempaa on kärsiä vuosia kuin kokea nopea kuolema ampumalla. Ilmeisesti ihmiset pelkäävät kuolemaa täälä niin paljon, että se on heistä aivan käsittämättömän kamala asia. Ja kuitenkin samaan aikaan tappavat elollisia olentoja ruuakseen ilman tunnontuskia.
Tässä tämän koulun tapauksessa en tiedä oliko uhrit kiusaajia.
Eikä saa. Se jää vaikka kotikouluun, luo omanlaisen ja paremman elämän kaukana k*sipäistä, mutta ei saa viedän toisen henkeä.
Aivan käsittämätöntä, että mitään muita ratkaisuj
Ei ole ensisijaisesti minun tehtävä. Minun tehtävä on varjella oma lapsi. Kaikkein vähiten se on mun lapsen tehtävä. Hänen tehtävä on olla rauhassa ja turvassa.
Mene sinä vaikka hoitamaan sitä kiusaajaa, kun sulla on selvästi intoa ja aikaa.
Vierailija kirjoitti:
"Mistä sankarin viitasta hourailet? Et kai oikeasti ole niin sairas, että pidät ampumista jonain sankaritekona? Vai etkö vain ymmärrä lukemaasi ja kuvittelet syy-seurassuhteiden hahmottamisen tarkoittavan, että ihannoi tekijää?"
Opettele lukemaan. Kirjoitin juuri,että täällä osa on jotain sankariviittaa laittamassa (kerrankin kosti joku kiusaajille tms. Lue mitä sairaita juttuja tänne kirjoitettu). Ja nimenomaan Kirjoitin ettei 99,99999 kiusatuista tekisi mitään noin väkivaltaista.
Onko joku jossain väittänyt, että kaikki kiusatut tekevät? Vai pitäisikö sinun vain opetella lukemaan?
Jos oli kerran ollut tuossa koulussa vasta pari kuukautta niin sitten on ollut kiusattu muualla koulussa ennen tätä koulua. Ehkäpä toisaalta tässäkin koulussa on voinut alkaa jokin kiusaaminen ja se on sitten ollut liikaa. Silti luin, etteivät nämä uhrit kiusanneet. Itseni kohdalla ajattelen, että tärkeintä on tavallaan puhdistaa myös uhrien kuvaa eli he valikoituivat sattumanvaraisesti ja eivät kiusanneet poikaa. Olisi ollut jotenkin kauheaa minusta jos esim joku läheisten lapsi olisi kuollut tai vakavasti vammautunut ampumisessa ja muut tavallaan olisivat pitäneet häntä kiusaajana, mikä hän ei olisi ollut.
Itseäni kiusattiin todella pitkään. Alakoulun lopussa hieman ja taas koko yläkoulun ja lukion. Kävin näitä kouluja juuri silloin, kun näitä kauheita tapahtumia oli kouluissa. Silti minä en tavallaan koskaan silloin ajatellut kostoa. Olin liian pelokas ja alistunut. Mieluummin pelkäsin itsekin kaikkea väkivaltaa yms. Halusin olla huomaamaton ja minut oli niin hyvin alistettu, että koin ettei minulla ole mitään oikeuksia enää. Toisaalta muistan myös sen kuinka tahdoin itsekin sivuuttaa nuo tapaukset. Pelkäsin mieluummin sitä, että joku ampuisi minut kuin että minä itse tekisin jotain.
Oikeastaan se ajatus tuli heti mieleeni, ettei kukaan ns normaali lapsi ammu muita lapsia jos ei ole jokin painava syy taustalla. Sen vuoksi mietin, että kiusaaminen voi olla todennäköistä. Toisaalta myös hyvin ikävää, että sellaiset syyttömät lapset saivat nyt maksaa kaikesta. Toisaalta lapset on lapsia ja jos lapsuudessa kiusaa niin voi vielä muuttua. Siinä mielessä armahtaisin vielä omassa mieleiseni alakoululaisia. Jos mietin itseäni niin pieniä olimme silloin. Toisaalta omakin kiusaamiseni monine juttuineen alkoi juuri silloin. Kiusaajani olivat juuri tuon pojan ikäisiä, kun keksivät oikein kunnolla alkaa kiusaamaan ja lopulta kaikki jatkui lukioon ja ikäviä puheita vielä senkin jälkeen eli he eivät ole edes aikuisena muuttuneet.
Olen siis itsekin maksanut kovaa hintaa kaikesta. Olen ollut itsetunnoton ja hukassa monia vuosia. Vasta nyt olen vähitellen huomannut kuinka osaan monia juttuja ja pärjään. Kyllä tämä kaikki on jättänyt synkän varjon elämääni. En uskalla tutustua ihmisiin tai luottaa ja pelkään pahinta. Minulta on tavallaan viety kyky nauttia muiden kanssa olosta. Jos olisin saanut viettää nuoruuteni rauhassa niin varmasti olisin onnellisempi ja paremmassa tilanteessa. Jokainen haluaa kuulla edes joskus jotain hyvää. Toisaalta tietysti ihmiset ovat erilaisia ja myös jokaisen persoona yms vaikuttaa. Kirjoitankin nyt itsestäni. Kiusaaminen on ollut se vaikein asia minulle. Se jättää jälkensä ja vaikuttaa muiden kanssa toimiseen esim töissä ja opinnoissa. Sekä jättää helposti yksinäisyyteen. Minullakaan ei ole ystäviä. Tietenkään en myöskään tarkoita, että ystävät tulisivat kuin tarjottimella minulle ja on muiden velvollisuus tutustua minuun tms. Vaan myönnän kyllä omatkin puutteeni. Pitkästi, mutta oikeastaan tässä kaikki ajatukseni aiheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinusta olisi parempi, että lapsi a*muskelee aivan vaan huvikseen sivullisia kuin että lapsi ampui kiusaajiaan?
Kuka noin on väittänyt? Parempi olisi, jos tekijän väitteitä ei siltä istumalta raportoitaisi totuutena kansalliseen mediaan.
Ei murhaajien selityksiä yleensä taideta ihan tutkimatta niellä. Toki jos tuolle linjalle lähdetään, niin ei vankilassakaan taida istua muuta kuin syyttömiä.
-eri
Pitäisikö kääntyä sinne pojan siis ampuja kodin ja muun lähipiirin puoleen, onko siellä kaikki kunnossa🤨
Onko jossain siis sanottu, että nämä nyt ammutut olivat niitä kiusaajia?
Ja oliko siis niin, että nekin lapset olivat kiusaajia, joita tämä ampuja uhkaili aseella siellä Siltamäessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noniin ja heti tuli alapeukkuja sille, että omien vanhempien täytyy se kiusattu pelastaa, ja ottaa vaikka kotikouluun. Kuulkaa se on aina loppuviimein vanhemman tehtävä, suojella omaa lastaan. Koulukiusattavaksi lähettäminen jopa vuosien ajan ei ole hyvää vanhemmuutta. Koittakaa kestää se fakta, vaikka taisi tuntua pisto sydämessä?
Minulla ei vielä ole lapsia. Tuohan on naurettava ajatus, että kiusatut pitäisi eristää muista ikäisistään neljän seinän sisälle. Sairasta ajattelua. Mieluummin kiusaajat pitäisi laittaa johonkin kasvatuslaitokseen. 😅
Millä logiikalla "eristää"? Kyllähän kotoa saa poistua vaikka mihin? Saa sillä kotikoulua käyvällä olla harrastuksia ja kavereita, ja todennäköisesti saa niitä paremmin muualta kuin entisestä "oikeasta" koulusta.
Kai tajuat
Ensin voi tietysti kokeilla muitakin kouluja. Jos missään ei onnistu (maailma on joskus raaka), niin mitä sä et tekisi, että sun lapsella hyvin?
En ymmärrä, mikä sun mielestä on tärkeämpää?
Mä tiiän miks nää opettajat ei varmaan kovin pysty näitä kiusattuja puolustamaan. Opettajat ei nykyää saa oikein mitenkää komentaa niitä lapsia ja sitten kun nämä nyky ajan teinit on semmosii että kuvataan kaikki someen jos vähänkin joku ääntä käyttää liikaa. Sitten kotonakaan et lapsillesi uskalla rajoja laittaa kun voi joku yli innokas naapuri kuunnella seinän takana ja sitten luuria vaan korvaa soitto suoraan lasulle!! Tälläseks tää maailma on menny lapset hyppii seinille, kaikki pitäis antaa periksi jne... Mutta joo mikä möykkä siitä vasta syntyisi jos opettaja puuttuisi peliin. TOTTAKAI SE KUVATAAN NETTIIN JA TOTTAKAI SE OPETTAJA SAA NE POTKUT. SITTEN TILANTEET JATKUU PAHEMPANA JA PAM SAMASSA VENEESSÄ OLLAAN!
Ei ennen ollut tällästä.
Koska se ei kuulu ulkopuolisille. Kyseessä on lapsi, jolla on oikeus yksityisyyteen, vaikka olisi tehnyt mitä. Kaikkea ei tarvitse repostella auki iltapaskojen sivuilla,