Ampuja oli koulukiusattu!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4566319b-8320-4f29-8728-c31c9301b6c9
No nii! Ampuja oli koulukiusattu kuten aina ennenkin. Turha on kiusaajien nyt porata kun saivat mitä tilasivat.
Vai oletko kiusaajien puolustelija sitä mieltä, että heillä oli joku todella hyvä syy kiusata.
Ironistahan tässä on se, että jos Atso olisi ampunut omat kiusaajansa ennen kidutusmurhaa niin täällä syyllistetäisiin Atsoa:D Nyt huudetaan kiusaajille naama punaisena rangaistusta kun nämä ehtivät tappaa ensin.
Kommentit (3048)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka osoitatte sympatiaa murhaajalle, miettikää vähän mitä kirjoitatte.
Lapsi on kuollut, toinen kuolee mahdollisesti pian, kolmas, jos selviää hengissä, ei tule koskaan toipumaan tästä. Vain siksi, että sosiopaatti hirviö ampui heitä ja esittää nyt itsensä uhrina.
Laittakaa asiat perspektiiviin!
Ei se ole sympatiaa, jos osaa nähdä syitä, jotka ovat voineet johtaa tällaiseen tekoon. Syitä, joille voisi tehdä jotain, jotta seuraavaa vastaavaa ei koskaan tapahtuisi. Asiat perspektiiviin todellakin. Tekijän kivittäminen ei poista juurisyitä, jotka voivat johtaa seuraavaan vastaavaan tekoon.
Ainoa syy mistä on ollut puhetta on kiusaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut koulukiusattu, se on sen ampujan oma selitys. Uhreja tuskin on kuultu vielä edes vakavien vammojen takia.
En usko että sinä voit päättää sitä oliko vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Onko ampuja kartonut kuka on kiusannut, isi vai äiti vai läheinen aseen omistaja?Älkää syytelkö kun ette tiedä🤨
Vauva-palstan kiusaajat kiusanneet.
Koulut tulee lopettaa kokonaan, eihän siellä kukaan edes opi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka kiusasi ja ketä? Erityislapsi varmasti koko luokkaa ja muut vastasivat siihen?
Luokka on ns normaaliluokka
😅🤣😹😂😅😆😹🤣🤭😂😅😆🤣😹🤭😊😂😅😆😹🤣🤣
Normaaliluokka nykysessä peruskoulussa 🤣🤣🤣🤣😂😂😂😹😹😅😅😊😂😂😂
Poliisi on sanonut, että poika sanoi motiiviksi koulukiusaamisen. Toisaalta on kerrottu ninenomaan tämän ampujan olleen se häirikkö. Eli ampujapojan motiivi on voinut olla nimenomaan koulukiusata luokkakavereita ampumalla ne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäli ihmistä kidutetaan toistuvasti pitkällä aikavälillä, eikä sitä saada loppumaan millään keinoilla, niin minun moraalikäsitykseni mukaan siinä tapauksessa kidutettu ihminen saa noin toivottomassa tilassa ampua kiduttajansa (ei syyttömiä sivullisia). Paljon pahempaa on kärsiä vuosia kuin kokea nopea kuolema ampumalla. Ilmeisesti ihmiset pelkäävät kuolemaa täälä niin paljon, että se on heistä aivan käsittämättömän kamala asia. Ja kuitenkin samaan aikaan tappavat elollisia olentoja ruuakseen ilman tunnontuskia.
Tässä tämän koulun tapauksessa en tiedä oliko uhrit kiusaajia.
Eikä saa. Se jää vaikka kotikouluun, luo omanlaisen ja paremman elämän kaukana k*sipäistä, mutta ei saa viedän toisen henkeä.
Aivan käsittämätöntä, että mitään muita ratkaisuj
Siinä tapauksessa tuo kiusaaja ottaa seuraavan uhrin. Suomessa on loputtomasti kiusaamistapauksia, mitä ei saada lopetettua vaikka on yritetty lähes kaikkea. Kiinnostaisi tietää miten sinä saisit kiusaajan lopettamaan?
Ei mulla ole siihen mitään pikareseptiä, kuten ei varmasti kenelläkään muullakaan. Itselleni kotikoulu on se viimeinen takaportti, jos tilanne ei ratkea, ja olen tämän lapselle sanonutkin.
Tosin hänen kohdalla se ratkesi ihan vain siihen, että vuoroin opettaja, sitten rehtori otti kiusaajan puhutteluun. Siihen loppui. Melko helppo tapaus siis. Mutta lapsi tietää, etten pakota kouluun jos tilanne rankka, ja minusta se on aika tärkeä viesti. Lapsi tietää että pois pääsee jos menisi pahaksi. Ei tarvitse alkaa itse ratkomaan ainakaan.
Mutta jos mies surmaa vastaantulevan naisen, ja lööpeissä uutisoidaan isoilla kirjaimilla, että "motiivina oli mustasukkaisuus", niin mitä siitä yleensä tulee mieleen?
Tulee mieleen lukea kyseinen juttu eikä vedellä johtopäätöksiä pelkän otsikon perusteella. Motiivina mustasukkaisuushan voi olla vaikka sitä, että mieleltään sairas mies on pakkomielteisen ihastunut tähän naiseen ja kuvittelee omistavansa hänet (vaikka ei olisi koskaan edes puhunut naiselle muuta kuin "hyvää päivää kaunis ilma" tyyppistä small talkia). Sitten on nähnyt naisen esim. suutelevan toista miestä ja on mustasukkaisuuksissaan päätynyt henkirikokseen, koska "minä en saa häntä, joten kukaan muukaan ei saa saada". Rikollinen ja etenkin sairas mieli on aika monimutkainen kokonaisuus.
"Puukko ja revolveri ovat eri asioita. Puukolla voi veistää puuta, tehdä tuohisia, leikata makkaraa, tehdä pajupillejä, tehdä viiltoja eri alustoihin. Aseella ei oikein muuta voi tehdä kuin ampua ja tappaa."
Mitä, onko? Mä kun luulin että sama asia.
Kommenttisi kertoo ettet ymmärtänyt ideaa olenkaan. Puukon aiheuttamia vammoja on vaikea kuvitella, kuten on aseenkin. Aivan sama se on miten erilaisia ovat tai mihin niitä voidaan käyttää. Omat lapseni eivät ole oikeaa asetta nähneetkään joten voi olla hyvin hankala kuvitella mitä sellaisella saa aikaan. Lähinnä luulisivat leikkiaseeksi.
Sama kun lapsi kuvittelisi mitä avaruuden tyhjiö saa aikaan tai syvänmeren paine. Siis ihmisessä.
Tuskin monikaan 12 v tietää.
Vierailija kirjoitti:
Se on niin mainio teko syy. Olen koulukiusattu. Sillä saa kaikki rötökset anteeksi. Ei se oikeuta ketään tappamaan.
Ei oikeutakaan, sitä ei kukaan väitä, mutta antaa jonkinlaisen selityksen sinänsä järjettömällr teolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka osoitatte sympatiaa murhaajalle, miettikää vähän mitä kirjoitatte.
Lapsi on kuollut, toinen kuolee mahdollisesti pian, kolmas, jos selviää hengissä, ei tule koskaan toipumaan tästä. Vain siksi, että sosiopaatti hirviö ampui heitä ja esittää nyt itsensä uhrina.
Laittakaa asiat perspektiiviin!
Ei se ole sympatiaa, jos osaa nähdä syitä, jotka ovat voineet johtaa tällaiseen tekoon. Syitä, joille voisi tehdä jotain, jotta seuraavaa vastaavaa ei koskaan tapahtuisi. Asiat perspektiiviin todellakin. Tekijän kivittäminen ei poista juurisyitä, jotka voivat johtaa seuraavaan vastaavaan tekoon.
Ainoa syy mistä on ollut puhetta on kiusaaminen.
Eikös tuossa aika selkeästi viitattu nimenomaan kiusaamiseen, kun puhuttiin syistä, joille voisi tehdä jotain?
Vierailija kirjoitti:
Aika lapsekasta ajattelua täällä osalla
"Minä olin kiusattu eikä olisi tullut mieleenkään ampua ketään"'
No hienoa sinulle. Ikävä kyllä tuo vaan ei poista sitä faktaa, että joskus väkivalta voi rikkoa ihmisen mielen niinkin pahasti, että ryhtyy ampumaan. Kaikki kiusatut eli väkivaltaa kohdanneet eivät pysy niin hyvin kasassa, että pystyisivät ajattelemaan rationaalisesti.
Ja pelottavaa ajattelua osalla "kyllä niin käy,kun kiusataan tarpeeksi".
Tuntuu olevan joillekin joku pienen sankarin viitta jo soviteltavissa. Ilman että tiedätte edes faktoja.
Osa täällä on syyllistänyt noi uhrit!
Miksi tämä muuten aina kääntyy näin. Uhreilla mitään väliä, kaikki huomio tekijässä.
Sairasta tavaraa täällä palstalla. Hakekaa kostofantasioinenne jotain apua.
Ja kyllä, olen kiusattu. Niinkuin 99,9999999 prosenttia kiusatuista,jotka eivät ikinä tekisi mitään noin väkivaltaista.
Kiusaaminen on väärin, mutta ei saa tappaa.
Noniin ja heti tuli alapeukkuja sille, että omien vanhempien täytyy se kiusattu pelastaa, ja ottaa vaikka kotikouluun. Kuulkaa se on aina loppuviimein vanhemman tehtävä, suojella omaa lastaan. Koulukiusattavaksi lähettäminen jopa vuosien ajan ei ole hyvää vanhemmuutta. Koittakaa kestää se fakta, vaikka taisi tuntua pisto sydämessä?
Minulla ei vielä ole lapsia. Tuohan on naurettava ajatus, että kiusatut pitäisi eristää muista ikäisistään neljän seinän sisälle. Sairasta ajattelua. Mieluummin kiusaajat pitäisi laittaa johonkin kasvatuslaitokseen. 😅
Jokainen täällä on kiusannut tai tehnyt tekoja joita joku on kokenut kiusaamisena. Kaikki keskustelupalstoilla ja julkisuudessa ilmoittautuvat aina kiusatuiksi, mutta missään ei koskaan ole niitä kiusaajia.
Teille jotka uskovat, että (olettamanne) kiusaajat saivat mitä ansaitsivat, niin suurin osa suomalaisista olisi kuolleita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi on minusta edesvastuutonta uutisoida, että "motiivina oli kiusaaminen", ellei tiedossa ole jo varmasti, että uhrit olivat nimenomaan niitä kiusaajia.
Mitä edesvastuutonta siinä on? Ei se ole viranomaisten vastuulla, että sinä et ymmärrä, mitä sana motiivi tarkoittaa. Se ei edelleenkään tarkoita samaa kuin kosto tekijälle. Joskus tarkoitaaa, mutta ei läheskään aina. On jopa tyypillistä, että rikoksissa motiivi on paljon monisyisempi kuin "minäpä kostan juuri tuolle sen mitä se teki mulle".
Edesvastuutonta se on siksi, että ihmiset eivät analysoi lööppejä noin tarkkaan! Siksi uutisoinnin pitää olla sen verran täsmällistä, ettei väärinymmärryksille ole sijaa!
Etkö huomaa, että tässäkin ketjussa uhrien muistolle jo syljetään, kun olivat kuulemma kiusaajia!
Älä käytä sanoja, joiden merkitystä et ymmärrä. Edesvastuuton tarkoittaa holtitonta tai syyntakeetonta. Ei liity mitenkään tähän asiaan.
Eikä ole edelleenkään viranomaisten vastuulla, jos sinulla ei ole medialukutaitoa. Se on ihan sinun omalla vastuullasi olla tekemättä tulkintoja, joille ei ole todisteita. Medialukutaito pitää opetella ihan itse. Ei sitä voi sysätä viranomaisten vastuulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on ollut rankkaa, vuosia kestänyttä kiusaamista, niin pidän ampumista oikeudenmukaisena, sillä koulu ei ole kyennyt tai halunnut auttaa. En silti suosittelee kiusaajansa ampumista kellekään, totean vain että se ei ainakaan ole väärin.
Kyllä väitän, että jokseenkin normaaleissa olosuhteissa kiusaamista kokenut saa puhuttua kokemuksistaan luotetuille aikuisille ja ilmiöön puututaan. Ilman tarkkoja tietoja kouluakaan ei voi noin vain syyttää.
Päivän paras vitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain kyllä luki, että tämä ampuja oli ITSE häirikkö.
Mahtoiko hän olla nepsy?
Tämä jossain lukeminen oli yhden isän lausunto toimittajille... Koulukiusaamis-motiivin tiedotti tänään poliisi.
Vierailija kirjoitti:
Noniin ja heti tuli alapeukkuja sille, että omien vanhempien täytyy se kiusattu pelastaa, ja ottaa vaikka kotikouluun. Kuulkaa se on aina loppuviimein vanhemman tehtävä, suojella omaa lastaan. Koulukiusattavaksi lähettäminen jopa vuosien ajan ei ole hyvää vanhemmuutta. Koittakaa kestää se fakta, vaikka taisi tuntua pisto sydämessä?
Minulla ei vielä ole lapsia. Tuohan on naurettava ajatus, että kiusatut pitäisi eristää muista ikäisistään neljän seinän sisälle. Sairasta ajattelua. Mieluummin kiusaajat pitäisi laittaa johonkin kasvatuslaitokseen. 😅
Millä logiikalla "eristää"? Kyllähän kotoa saa poistua vaikka mihin? Saa sillä kotikoulua käyvällä olla harrastuksia ja kavereita, ja todennäköisesti saa niitä paremmin muualta kuin entisestä "oikeasta" koulusta.
Kai tajuat ettei kiusaajia laiteta kasvatuslaitoksiin. Se on kiusatun lapsen vanhemman tehtävä suojata omaa lastaan, eikä se vanhempi pysty muiden lapsia lähettämään kasvatuslaitoksiin. Toteuttamiskelvoton ehdotus.
Ne luokkakaverit voi hyvin kiusata netissä/somessa piilossa opettajilta.