Ampuja oli koulukiusattu!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4566319b-8320-4f29-8728-c31c9301b6c9
No nii! Ampuja oli koulukiusattu kuten aina ennenkin. Turha on kiusaajien nyt porata kun saivat mitä tilasivat.
Vai oletko kiusaajien puolustelija sitä mieltä, että heillä oli joku todella hyvä syy kiusata.
Ironistahan tässä on se, että jos Atso olisi ampunut omat kiusaajansa ennen kidutusmurhaa niin täällä syyllistetäisiin Atsoa:D Nyt huudetaan kiusaajille naama punaisena rangaistusta kun nämä ehtivät tappaa ensin.
Kommentit (3048)
Jotkut lapset ovat syntymästään asti psykopaattisia, tästä on ihan tutkimuksiakin. Ja jotain on kyllä pahasti vialla jos tappaa vaikka kuinka olisi kiusattu.
Itse olin pahasti ja jatkuvasti koulukiusattu vuosia ja kun teininä päädyin porukoihin, joiden kautta olisin voinut saada väkivaltaisen koston kiusaajille, en silti niin tehnyt, koska väkivalta on väärin ja olisin silloin alentunut kiusaajien tasolle.
Joten todella harva kiusattu näkee väkivaltaa saati tappamista todellisena vaihtoehtona, vaan jotain pitää olla syvästi vinksallaan jos toiselta lähtee hengen ottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali lapsi ei asetta tuo kouluun ja tapa tovereitaan. Eristää tämmöiset tapaukset pitäisi omiin oloihinsa - heidän paikkansa ei ole koulussa.
Määrittele normaali? Normaali lapsi ei kiusaa muita.
Ihanko oikeasti vertaat kiusaamista ja murhaamista keskenään? Olet sairas.
Miten se,että on häirikkö poissulkee sen että olisi myös kiusattu? Ei mitenkään. Oli motiivi mikä tahansa,apua tuollainen lapsi tarvitsee.
Väkivalta ei ole ratkaisu mihinkään, ei varsinkaan koulukiusaamiseen! Hävetkää, aikuiset ihmiset täällä!
Ihmiset eivät halua hyväksyä sitä, että myös lapsi voi olla hullu. Vähän samaan tapaan kuin on tämä myytti, että kaikki äidit rakastavat lapsiaan pyyteettömästi ja yksiselitteisesti.
Lapsi voi olla päästään vialla ihan geneettisesti, täysin riippumatta siitä, miten on kasvatettu.
Tästä kaverista liikkuu netissä paljon tarinoita. Yksi versio on se, että on ollut häirikkö, josta kaikki ovat halunneet päästä eroon. Siirretty koulusta toiseen, koska ei missään pärjää. Sitä vasten ei olisi mikään ihme, että olisi "kiusattu" vaikka todellisuudessa itse se kiusaaja.
Jos näin on, kysymys kuuluu, miksi tätä lasta ei autettu siinä vaiheessa, kun se olisi vielä ollut mahdollista? Missä on koulun oppilashuolto? Ai niin, sitä ei ole, koska raha. Missä koulupsykologit? Ai niin, ei niitä ole koska raha. Missä julkinen terveydenhoito ja lastensuojelu?
Julkista rahaa ei ole koskaan tarpeeksi, se on täysin selvä. Kyse on siitä, mihin raha kohdennetaan. Olisiko mitenkään mahdollista, että yhteiskunta panostaisi lasten ja nuorten hyvinvointiin? Ettei tarvitsisi ministereiden parkua telkkarissa, että voi voi kun näin nyt kävi. Liput puolitankoon ja homma sillä hoidettu.
Seuraavaa headcasea odotellessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali lapsi ei asetta tuo kouluun ja tapa tovereitaan. Eristää tämmöiset tapaukset pitäisi omiin oloihinsa - heidän paikkansa ei ole koulussa.
Eristäminenhän se poistaakin syyt siihen, miksi lapsen mieli on järkkynyt. "Tämmöiset tapaukset" ovat yleensä olleet ihan tavallisia lapsia ennen kuin jotain traumaattista on tapahtunut. Kukaan lapsi ei ole syntyessään tppaja. Kyllä siihen jotkut ulkopuoliset seikat vaikuttavat, että lapsi päättyy tekemään näin.
Ei näitä kieroonkasvaneita saa enää oikenemaan. Kaiken maailman asevideoita tiktok tälläkin täynnä. Täysin kaistapäähän tuo on, eikä se ymmärtämisellä mihinkään muutu. Eristyksen ei tarvitse kuntouttaa. Riittää, että pysyy seuraavat 80 vuotta pois yhteiskunnasta. Ja todellakin myös lapsi voi olla paha, tunnekylmä ja empatiakyvytön. Se ei aina vaadi yhtään mitään muuta kuin ns. valuvirheen.
Ainakin vanhemmilla on nyt hyvä esimerkki antaa siitä mitä voi tapahtua jos kohtelee luokkatovereitaan huonosti. Siitä voi sitten lähteä purkamaan mikä kaikki voi tuntua kaverista kiusaamiselta. Ja mitä ei pidä ja mitä pitää tehdä jos itse joutuu kiusatuksi.
Koulukiusaaminen elää ja voi hyvin suomalaisessa yhteiskunnassa. Samoin työpaikkakiusaaminen jne. Kivakoulu-tarra on kyllä oikein Luciferista seuraavan keksintö. Tällätään koulun eteen kivakoulu- tarra, niin kaikki voivat sitten kuorossa sössöttää, ettei meillä kiusata.
Miltä tämä tuntuu sitten kiusatusta oppilaasta? Häntä kiusataan, härnätään, haukutaan, suljetaan ulkopuolelle, viedään itsetunto iässä, jolloin ryhmän hyväksyntä on kaikki kaikessa oman itsetunnon rakentumiselle. Lapsi yrittää kertoa vanhemmille. Osa ei kerro, koska se, että sinussa on jotain kiusaamisen arvoista saa sinut häpeämään. Jos vanhemmat ottavat asian todesta ja yhteyttä kouluun. Koulu kiertelee ja kaartelee. Eikä tietenkään myönnä mitään. Sehän teettää lisää työtä.
Ja lasten kiusaaminen on todella hienovaraista. Tärkeä pointti: Sekä kiusaajat että kiusatut tietävät, että läsnä olevat aikuiset eivät puutu asiaan mitenkään. Koulu käyttää kivakoulu-tarraa kuitatakseen asiat. Niinpä kiusaaminen jatkuu ja jatkuu. Näin kävi Koskelan tapauksessa. Tässä tapauksessa on vaikea tietää, miten tilanne kehittyi.
Liian isot ryhmät, opettajilla ei mitään keinoa koulurauhan ylläpitoon. Työ on muutenkin kuormittavaa. Asioihin ei puututa ajoissa. Kotona ollaan välinpitämättömiä tai uupuneita lapsen oireiluun. Laitetaan silmät kiinni ja pää puskaan ja toivotaan parasta.
Mikään ei oikeuta toisen ihmisen murhaamista.
Niin että syytetään jo ennen oikeudenkäyntiä muita oppilaita. Mihin sitä oikeuslaitosta enää tarvitaan? Meillähän on kaiken tietävät aikuiset jo täällä.
Ehkä tapaus saa kiusaajia vakavasti miettimään tekojaan. Niin kouluissa kuin työpaikoissakin ym. sosiaalisissa ympyröissä.
Keksitty syy, sen verran kriminaali, että kerää tuolla säälipisteitä. Jos muka lapsi vahingoittaa noin julmasti muita, niin luulisi heräävän tilanteeseen ja olevan jo shokissa. Mitä tekee hän, kylmäverisesti kävelee koulust pois aseen kanssa ja mennessäänkin vielä uhkailee vastaantulevia. Miettikää sitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Aina löytyy kiva tekosyy veriteoille. Sairasta porukkaa täällä."
Aina löytyy tapa sulkea silmät teon taustoilta. Helppo ratkaisu keskittyä tekoon, koska se on näkyvä. Silloin ei myöskään tarvitse tehdä mitään, vaan voi vain todeta että "sairasta porukkaa" ja antaa väkivallan tekijöiden jatkaa entiseen malliin. Puhun siis niistä pitkäkestoista vuosia jatkuvaa väkivaltaa harjoittavista.
Hänet siirrettiin uuteen kouluun ja sielläkö kiusaaminen alkoi taas ja jatkui. Näytä nyt jo ihmeessä jotain muutakin kouriintuntuvaa, kuin tuota omaa otaksuntaasi!
No sitä meistä ei kukaan tiedä jatkuiko kiusaaminen vai ei. Itse asiassa sillä ei ole edes kovinkaan paljoa merkitystä, kun mietitään syitä teon taustalla. Syythän ovat paljon monimutkaisemia kuin "toi sanoi mua tyhmäksi". Ihmisen mieli ei ole ihan niin yksioikoinen, vaan ampumiseen voi johtaa joku jo vuosia sitten tapahtunut traumakin. Puhumattakaan siitä, jos taustalla on vuosia kestänyttä kouluväkivaltaa. Vähemmästäkin mieli järkkyy.
Vierailija kirjoitti:
Miten se,että on häirikkö poissulkee sen että olisi myös kiusattu? Ei mitenkään. Oli motiivi mikä tahansa,apua tuollainen lapsi tarvitsee.
No nyt saa ja jopa loppuiäkseen apua.
Jatkossa ainakin on syrjitty mulkk u ja yksin ansaitusti. Kylmä, häiriintynyt ja arvaamaton. Ansaitsee tulla kohdelluksi juuri sellaisena.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut lapset ovat syntymästään asti psykopaattisia, tästä on ihan tutkimuksiakin. Ja jotain on kyllä pahasti vialla jos tappaa vaikka kuinka olisi kiusattu.
Itse olin pahasti ja jatkuvasti koulukiusattu vuosia ja kun teininä päädyin porukoihin, joiden kautta olisin voinut saada väkivaltaisen koston kiusaajille, en silti niin tehnyt, koska väkivalta on väärin ja olisin silloin alentunut kiusaajien tasolle.
Joten todella harva kiusattu näkee väkivaltaa saati tappamista todellisena vaihtoehtona, vaan jotain pitää olla syvästi vinksallaan jos toiselta lähtee hengen ottamaan.
Matokin kääntyy, jos sitä kidutetaan!
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tapaus saa kiusaajia vakavasti miettimään tekojaan. Niin kouluissa kuin työpaikoissakin ym. sosiaalisissa ympyröissä.
Ei saa. Pelkästään tämä ketju todistaa, että mitään ei taaskaan edes haluta oppia. Silmät tiukasti kiinni ja huudetaan vain "sairas lapsi, vankilaan loppuelämäksi". Kunnes tulee seuraava tapaus, jossa ei taaskaan nähdä kokonaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vastaat viestiin, jossa neuvotaan ja syytetään vanhempia, jos et ole vanhempi?
Koska tämä on kaikille avoin keskustelupalsta ja asioista voi olla tietoa myös ilman lapsia. Vanhempien sokea syyttely on sen verran lapsellista, että pakkohan siihen oli tarttua ja tuoda esiin, että maailma ei ole ihan niin yksinkertainen paikka kuin osa täällä kuvittelee.
No, mitä se jankkaaminen että sulla ei ole lapsia. Mitä sä sitä jauhat? Onko jotain muuta sanottavaa?
Minulla on lapsia, joten kuten aloit nimittelemään niin kyllä minä olen kirjaimellisesti lapsellinen.
Ja minulle on ihan sama onko sinulla lapsia vai ei, mutta vanhemmille minä viestini jo
En lie sanonut, että kaikki lapset kertoisivat vaan että se on tervettä ja normaalia, että lapsi kertoo. Niin pitää olla. Jos ei ole, niin ei se ole lapsen vika.
Miten ajattelit harmaassa maailmassasi puuttuvasi mihinkään, jos kaikki on harmaata vaan. Mitä kaikkea saa tehdä hyvän selityksen varjolla?
Sinun kaltaisistasi huomaa samoin kuin monista ketjuista täällä, että lapsen etu ja paras on pelkkää sanahelinää. Jos pitää valita ketä syyttää lasta vai vanhempia, niin aikuiset syyttää aina lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Aina löytyy kiva tekosyy veriteoille. Sairasta porukkaa täällä."
Aina löytyy tapa sulkea silmät teon taustoilta. Helppo ratkaisu keskittyä tekoon, koska se on näkyvä. Silloin ei myöskään tarvitse tehdä mitään, vaan voi vain todeta että "sairasta porukkaa" ja antaa väkivallan tekijöiden jatkaa entiseen malliin. Puhun siis niistä pitkäkestoista vuosia jatkuvaa väkivaltaa harjoittavista.
Hänet siirrettiin uuteen kouluun ja sielläkö kiusaaminen alkoi taas ja jatkui. Näytä nyt jo ihmeessä jotain muutakin kouriintuntuvaa, kuin tuota omaa otaksuntaasi!
No sitä meistä ei kukaan tiedä jatkuiko kiusaaminen vai ei. Itse asiassa sillä ei ole edes kovinkaan paljoa merkitystä, kun mietitään syitä teon taustalla. Syythän ovat paljon monimutkaisemia kuin "toi sanoi mua tyhmäksi". Ihmisen
Hullut tulisi pistää terapiaan pitkäksi aikaa.
"Ai kivellä huidot kiusaajat kuoliaaksi koko luokan edessä, kaikki kolme? Niin että kukaan ei ehdi väliin. Eiköhän tässä oltu käytetty ihan suunnitelmallisuutta eikä ole kyse mistään silmittömästä raivosta "
No kun kerran jaksat jauhaa tuota:
Jos minä haluaisin eliminoida pitkäaikaisen koulukiusaajan ja jos asiat olisivat jo sillä mallilla, että minulla olisi halu tappaa, niin uskoisinpa, että sopivassa tilanteessa voisin tosiaan ottaa yhdestä taskustani etukäteen valitsemani kiven ja toisesta taskustani kaksi sisäkkäin pujottamaani sukkaa ( varasukat liikuntatunnille! ), pudottaa kiven sukkiin ja iskeä takaapäin normaalin kouluhälinän keskellä kivellä kerran kiusaajaa päähän. Yksi isku riittää ja tuskinpa kukaan edes huomaisi mitään. Antaisin kiusaajan valua lattialle istuma-asentoon seinää vasten tai tuolille ja siirtyisin vaivihkaa sivummalle juttelemaan luokkakaverien kanssa pantuani kiven sukkineen taskuuni varaamaani muovipussiin, Sitten menisin käymään vessassa heitettyäni kiven vaivihkaa tienvarteen tai pusikkoon ja eriössä huuhtoisin veriset sukat alas pöntöstä. Pestyäni huolellisesti käteni kävelisin takaisin käytävään kyselemään muilta, että mitä te oikein hälisette täällä...