Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TE: Pikamuodin osto vaikeutuu Ranskassa, sakkoja tulossa ostajalle lakimuutoksen myötä

Vierailija
03.04.2024 |

Uudessa Talouselämä - lehdessä kerrottiin, että Ranska on säätämässä lakia, joka tuo sakkomaksun jokaiselle tilatulle/myydylle pikamuotituotteelle. Sakko tuotteen ostajalle/tilaajalle on 10 euroa jokaista tuotetta kohti. 

Myös kaikkia pikamuodin mainostajia tullaan rankaisemaan sakonuhalla Ranskassa. Koskee mediaa ja myös kaikkia alustatoimijoita, kuten vaikkapa bloggaajia. Ranska haluaa kitkeä kaikki Sheinin ja Temun kaltaiset toimijat pois, joiden tuotantoketjuista ei ole mitään selvyyttä. 

Myös EU aikonee jatkossa ryhtyä todellisiin toimenpiteisiin pikamuodin kitkemiseksi. 

Mun mielestä ihan hyvä juttu, että Ranska avaa pelin konkreettisilla toimilla pelkkien puheiden sijaan. Eiköhän koko EU:n tasolla seurata perässä jollain aikataululla. 

Kommentit (351)

Vierailija
81/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ihan ryhdikästä, että pikkuhiljaa mennään sanoista tekoihin. Niin monta vuotta on sanottu, että pikamuoti on huono juttu, mutta samaan aikaan pikamuotia tuotetaan enemmän kuin koskaan ennen. Mä luulen, että Ranska avaa tässä pelin, jossa muut maat seuraa perässä. 

Tekstiiliteollisuus on maailman kolmanneksi tai neljänneksi suurin saastuttaja tilastoista riippuen. Edelleen jatkossakin vaatteita valmistetaan, mutta jospa tätä kautta koko ala järkeistyy. Laatu paranee kautta linjan ja työolot kurjimissakin hikipajoissa parantuvat.

Vierailija
82/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaatteita on paljon, mutta (lähes) kaikki käytössä.

Se nyt vaan on niin, ettei ihminen mene Lappiin vaeltamaan/ Kreikkaan rantalomalle/ loskakelillä lenkille/ häihin/ hautajaisiin/ töihin/ joogaan jne. "samoilla vaatteilla" ja kengillä. 

Toki karsittavaakin on, mutta määrää suuremmaksi ongelmaksi näen vaatteiden huonon laadun. Itse 40+-vuotiaana ymmärrän eron 100% villaa  ja 100% olevien neuleiden välillä, mutta kaikki eivät sitä ymmärrä.

Menen nykyään aina (joku yksittäinen juhlavaate/ -asuste voi olla poikkeus) materiaali edellä. Usein tuo tarkoittaa 'ulkonäöstä' joustamista.

Ajatellaan vaikka kaulahuivia tai pipoa: akryylisina löytyy kaupoista vaikka mitä mallia/kuosia/väriä, mutta etsippä villaisena, niin pelkkää perusmallia ja värinä musta/harvaa/valkoinen.

Onhan se vähän kurjaa, kun omiin tai vaikka takin väriin sopisi paremmin vaikka pinkki tai vihreä, mutta on 'pakotettu' ost

Mikä on laadukas vaate? Onko se Kiinassa tehty vaate, johon lätkäistään merkkibrändin nimi?

Eikös niitä villaisia saa ihan niin Temusta, Sheinista, HenkkaMaukalta kuin Stockmannilta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksittäiset samoista tehtaista tulevat osat eivät tarkoita, että kyse on samanlaatuisesta laitteesta kokonaisuudessaan. Joku Temun halpakopio halkeaa rungosta jo avatessa. Eipä hirveästi lämmitä, että siellä on komponentit samasta tehtaasta. Tuttavan ostama halpislaite oli niin maanantaikappale, että laite käräytti sulakkeet käytön yhteydessä. Kenelle reklamoit? 

Vastuu maksaa. Jos puhutaan vaikka noista työkaluista, niin enemmän maksavissa merkkituotteissa on valmistajan ja myyjän takuu. Lisäksi palautusoikeus. 

Varmaan idioottikin ymmärtää, että kun maksat tuotteesta niin sen hinta ei koostu pelkästään materiaaleista eikä niin pidä ollakaan. 

Vierailija
84/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei tarvitse esim. 20 paitaa tai 10 housuja ja 10 paria kenkiä. Vähempikin riittää hyvin. Sen sijaan järkeviä arkikäyttöön sopivia alusvaatteita ja sukkia on syytä olla paljon. 

10 paria kenkiä on tosi vähän. Kenkiä tarvitaan eri keleille, tilaisuuksiin ja harrastuksiin. Esim. Ihan minimissään tarvitset jo nämä kengät, jos olet nainen. Tässä on jo 11 paria.

Kumisaappaat

Matalat talvisaappaat

Nilkkurit

Korkosaappaat juhlakäyttöön

Sandaalit

Tennistossut

Loaferit

Siistit työkengät

Korkokengät juhliin

Kuntosalikengät

Tohvelit

Omasta mielestäni 10 paria kenkiä on tosiaan valtava määrä kenkiä. Omistan itse 3 paria kenkiä, joista yhdet ovat jo melkein loppuunkäytetyt. Itselläni ei ed

Samoja kenkiä ei pitäisi käyttää putkeen montaa päivä, kenkien pitää antaa tuulettua. Eli tennareitakin pitäisi olla kahdet, samoin talvikenkiä. Juhla-, ulkoilu- ja urheilukengät sitten siihen päälle vielä. 

Vierailija
85/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä ihan ryhdikästä, että pikkuhiljaa mennään sanoista tekoihin. Niin monta vuotta on sanottu, että pikamuoti on huono juttu, mutta samaan aikaan pikamuotia tuotetaan enemmän kuin koskaan ennen. Mä luulen, että Ranska avaa tässä pelin, jossa muut maat seuraa perässä. 

Tekstiiliteollisuus on maailman kolmanneksi tai neljänneksi suurin saastuttaja tilastoista riippuen. Edelleen jatkossakin vaatteita valmistetaan, mutta jospa tätä kautta koko ala järkeistyy. Laatu paranee kautta linjan ja työolot kurjimissakin hikipajoissa parantuvat.

Onko Stockmannin valkoinen t-paita parempi kun se maksaa 150 e kuin, että sama paita maksaa Sheinissa 5? Tekeekö se paidasta laadukkaamman jos sen ostaa Stockmannilta 150 eurolla kuin HenkkaMaukasta kympillä?

Vierailija
86/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen löytänyt hyviä ja kestäviä vaatteita esim. H&M:stä. Valitettavasti siellä on paljon myös huonolaatuista vaatetta. Pointtina on, että laatu ei välttämättä ole suhteessa kalliimpaa, varsinkin kun vaatteen käyttöikä on pidempi. Eettinen tuotanto on sitten se, mistä voi tulla lisähintaa. Olen kyllä valmis maksamaan esim. 20 euroa sukista, jos ne kestävät 3 kertaa pidempään kuin keskivertosukat. 

Vierailija
87/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Stockmannin valkoinen t-paita parempi kun se maksaa 150 e kuin, että sama paita maksaa Sheinissa 5? Tekeekö se paidasta laadukkaamman jos sen ostaa Stockmannilta 150 eurolla kuin HenkkaMaukasta kympillä?

Tällaisia on helppo heitellä, mutta laitapa jokin esimerkki tuotteesta, jota myydään vitosella tai kympillä yhdessä kaupassa ja sadallaviidelläkympillä toisessa. Siis tismalleen sama tuote.

Vierailija
88/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks ei koske ultrapikamuotia.

Vierailija
89/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksittäiset samoista tehtaista tulevat osat eivät tarkoita, että kyse on samanlaatuisesta laitteesta kokonaisuudessaan. Joku Temun halpakopio halkeaa rungosta jo avatessa. Eipä hirveästi lämmitä, että siellä on komponentit samasta tehtaasta. Tuttavan ostama halpislaite oli niin maanantaikappale, että laite käräytti sulakkeet käytön yhteydessä. Kenelle reklamoit? 

Vastuu maksaa. Jos puhutaan vaikka noista työkaluista, niin enemmän maksavissa merkkituotteissa on valmistajan ja myyjän takuu. Lisäksi palautusoikeus. 

Varmaan idioottikin ymmärtää, että kun maksat tuotteesta niin sen hinta ei koostu pelkästään materiaaleista eikä niin pidä ollakaan. 

Mulla on esim HenkkaMaukan jakku, mikä on ostettu 25 vuotta sitten tarjouksesta kympillä ja edelleen on kuin uusi, mutta sitten Stockan huivi meni rikki jo viikossa, mitäs siihen sanot?

Tiesitkös, että ne Stockan hullujen päivien tuotteet ostetaan varta vasten sinne vain Hulluja Päiviä varten eli oikeasti ei ole kyse siitä, että huippulaatua olisi tarjouksessa kun oikeasti ei ole.

Vierailija
90/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä näin yksinkertaista sakkia oikein tulee?

Vierailija
91/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollaiset typeryydet laittavat miettimään, kuinka huonosti enää osataan tunnistaa laadukkaita tuotteita. Eikö ihmiset tosiaan enää tunne materiaaleja, osaa tunnustella kangasta, katsoa ompelujälkeä ja niin edelleen ja kuvittelevat, että kaikki valkoiset t-paidat ovat samanlaisia? Joo, kallis ei aina ole hyvä eikä halpa huono, mutta siksi pitäisikin osata vähän katsoa, millaista ostaa.

Vierailija
92/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärräthän, että maailmassa ei ole yhtä ainoaa isoa tehdasta, joka tuottaa joka ikisen valkoisen t-paidan? Vaikka valkoiset t-paidat ovat enemmän tai vähemmän samannäköisiä keskenään, niin ne eivät ole yksi ja sama tuote. Voisitko siis vaikka linkittää sen tismalleen saman tuotteen, joka maksaa sheinilla vitosen ja stokkalla 150 e? Muussa tapauksessa viestisi perustuu olkiukkoon.

Vierailija
93/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalliimmassa maksaa laadukkaampi materiaali, laadukkaampi työnjälki sekä usein eettisempi valmistusprosessi. Et ole koskaan nähnyt kunnollista laadukasta t-paitaa, jos et tajua eroa laadukkaan ja Sheinin välillä. Se kertoo vaan sinun omasta sivistystasosta, ei siitä, että vaatteet olisi hinnasta riippumatta saman laatuisia.

Vierailija
94/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidätkö Stockan ruokiakin laadukkaina? Ehei, ne vitriinissä olevat kakun palat ovat olleet siellä viikkoja ellei kuukausia ja ne leipomotuotteiden parasta ennen laput vaihdetaan päivän päätteeksi aina uusiin parasta ennen lappuihin siirtämällä päivämäärää aina eteenpäin.

Karkkiosaston laatikoita ja ottimia ei yleensä pestä vuosiin, siis vuosiin! Ja kalatiskin kalatkin on mitä todennäköisemmin värjättyjä tuoreemman näköisiksi kuten myös kaikki lihat.

Vierailija
95/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalliimmassa maksaa laadukkaampi materiaali, laadu

Ei kallis ole aina laadukkaampi esim housupuku monta sataa euroa, mutta housuissa jo ostettaessa lahkeet ja sivusaumat rikki kuin samanlaisen olisi saanut halvemmalla ehjänä jostain muualta.

Vierailija
96/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on esim HenkkaMaukan jakku, mikä on ostettu 25 vuotta sitten tarjouksesta kympillä ja edelleen on kuin uusi, mutta sitten Stockan huivi meni rikki jo viikossa, mitäs siihen sanot?

Tiesi

Mitä siihen pitäisi sanoa? Minä en tiedä miten paljon olet mainitsemiasi tuotteita käyttänyt ja miten huivi meni rikki. 

Mutta jos stokkalta ostamasi huivi menee rikki normaalissa käytössä viikossa ostohetkestä, niin voit viedä sen kuitin kanssa stokkalle ja reklamoida, koska kuluttajalla on aihetta olettaa, että kyseinen tuote kestää käytössä pidempään. 

Jos ostat halvan huivin temulta ja se menee rikki viikossa, niin ketään ei kiinnosta reklamaatiosi.

Vierailija
97/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullekin puskee joka tuutista noita Temun sontamainoksia. 

En kyllä ymmärrä kuka järkevä ihminen sortuu tilaamaan tuolta. 

Olen siinä kohti järkevä, että tiedän budjettini. En käytä vaatteisiintsi jalkineisiin satoja euroja. Ostan joko käytettyä tai juurikin nettikauppojen vaatteita. Käytän vaatteet yleensä loppuun. Tälläkin hetkellä vuosia sitten Wishiltä tilattu talvitakki käytössä. Ollut ainakin 5 vuotta ja ihan on kestänyt käytön ja konepesun. Kengät myös sieltä ostettu ja yhtä vanhat. Osa tavarasta siis hyvää ainakin. En arvosta merkkejä. Yleensä niissä juuri nimi maksaa. Laatu ja valmistusmaa yhtä kyseenalaista. Yhdet kalliit juoksukengät sorruin kerran ostamaan. Sisävuoraus hajosi alle kahdessa kuukaudessa. En osta enää.

Vierailija
98/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 1998 HenkkaMaukalta Tukholmasta ostettu mekko ja edelleen hyvä on.

Vierailija
99/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatteita on paljon, mutta (lähes) kaikki käytössä.

Se nyt vaan on niin, ettei ihminen mene Lappiin vaeltamaan/ Kreikkaan rantalomalle/ loskakelillä lenkille/ häihin/ hautajaisiin/ töihin/ joogaan jne. "samoilla vaatteilla" ja kengillä. 

Toki karsittavaakin on, mutta määrää suuremmaksi ongelmaksi näen vaatteiden huonon laadun. Itse 40+-vuotiaana ymmärrän eron 100% villaa  ja 100% olevien neuleiden välillä, mutta kaikki eivät sitä ymmärrä.

Menen nykyään aina (joku yksittäinen juhlavaate/ -asuste voi olla poikkeus) materiaali edellä. Usein tuo tarkoittaa 'ulkonäöstä' joustamista.

Ajatellaan vaikka kaulahuivia tai pipoa: akryylisina löytyy kaupoista vaikka mitä mallia/kuosia/väriä, mutta etsippä villaisena, niin pelkkää perusmallia ja värinä musta/harvaa/valkoinen.

Onhan se vähän kurjaa, kun omiin tai vaikka takin väriin sopisi paremmin

Itse en pysty käyttämään villaa lähellä ihoa. Kutina on silloin sietämätöntä. Ihan akryyliä käytän.

Vierailija
100/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköauto on malliesimerkki suurpääoman luomasta pikamuodista. Pitäisi kieltää epäekologisena.

Ei mahda 10 euron sakko riittää tälle hankinnalle? Onhan se outoa pakottamista tähän, kun sähköauto kestää vain 10-12 vuotta ja edelliset autot kestivät 20-30 vuotta ja saatoi jopa itse korjata. Vaatepikamuoti on pikkuasia tähän verrattuna.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän