Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TE: Pikamuodin osto vaikeutuu Ranskassa, sakkoja tulossa ostajalle lakimuutoksen myötä

Vierailija
03.04.2024 |

Uudessa Talouselämä - lehdessä kerrottiin, että Ranska on säätämässä lakia, joka tuo sakkomaksun jokaiselle tilatulle/myydylle pikamuotituotteelle. Sakko tuotteen ostajalle/tilaajalle on 10 euroa jokaista tuotetta kohti. 

Myös kaikkia pikamuodin mainostajia tullaan rankaisemaan sakonuhalla Ranskassa. Koskee mediaa ja myös kaikkia alustatoimijoita, kuten vaikkapa bloggaajia. Ranska haluaa kitkeä kaikki Sheinin ja Temun kaltaiset toimijat pois, joiden tuotantoketjuista ei ole mitään selvyyttä. 

Myös EU aikonee jatkossa ryhtyä todellisiin toimenpiteisiin pikamuodin kitkemiseksi. 

Mun mielestä ihan hyvä juttu, että Ranska avaa pelin konkreettisilla toimilla pelkkien puheiden sijaan. Eiköhän koko EU:n tasolla seurata perässä jollain aikataululla. 

Kommentit (351)

Vierailija
261/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä halutaan ohjailla ostoskäyttäytymistä. Olen aina ihmetellyt niitä, jotka innokkaana kehuvat, että sain tämän topin vain eurolla jne. Ei se ole innostuksen aihe, että on omalla toiminnallaan tukenut ihmiskauppaa.

Vierailija
262/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua alkoi itkettää tämä ketju. Itkettää koko ajan, kun kirjoitan. Mä olen kurkkuani myöten täynnä köyhien ihmisten syyllistämistä ja ilkkumista. Alkaa pikku hiljaa mennä sietokyvyn yli, kun sitä tulee melkein joka tuutista jo.

Lopettakaa te paremmin toimeentulevat ihmiset vaikka lomamatkat ja yksityisautoilu ihan kokonaan. Ja tulkaa sen jälkeen syyllistämään meitä köyhiä maapallon tuhoamisesta.

Minulla ei ole rahaa ostaa mieleisiäni vaatteita enää Suomesta, ja jos sen pari vaatetta vuodessa kun ostan, ostan vaikka Temusta, en tunne yhtään huonoa omaatuntoa. Mun hiilijalanjälki on todella pieni, koska köyhänä en juuri mitään kuluta.

Veikkaan, että lähes jokaisella tänne kirjoittavalla on paljon isompi hiilijalanjälki kuin minulla ja vähemmän ekologinen elämäntyyli. Mutta joo, kiusatkaa ja syyllistäkää nyt meitä köyhiä sydämenne kyllyydestä jälleen kerran. Minusta teette ainakin vähitellen ihmisvihaajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te uskotte kaiken, mitä luette netissä?

Vierailija
264/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä juttu. Onhan noiden toiminta ollutkin ihan järjellä ajateltuna hullua. Lennätetään tuotteita ympäri maailmaa pilkkahintaan. Siihen vielä palautukset päälle.

en 

Mihin maailmassa tarvitaan 15-20 miljardia uutta vaatetta vuodessa? Asia olisi eri jos tehtäisiin hyvistä materiaaleista. Näistä miljardeista vaatteista suurin osa on huonoimmasta hötöstä, jolla saa vaatteennäköisen aikaiseksi.

Vierailija
265/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistähän niitä vastuullisia ja laadukkaita vaatteita sitten saa? Ilkitemulkiteko tässä pitää ruveta olemaan? Ei nyt tule mieleen yhtäkään suomalaista yritystä.

Vierailija
266/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä usko. Sen minäkin ymmärrän ilman netin selailua, että pikamuoti on tuhoisaa kaikin puolin. Siksi on ihan oikein, jos pikamuodin käyttäjiä näpäytetään. Valistusta asiasta on jo ollut ihan riittävästi, joten nyt on sitten tekojen aika. 

Vierailija
267/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mullekin puskee joka tuutista noita Temun sontamainoksia. 

En kyllä ymmärrä kuka järkevä ihminen sortuu tilaamaan tuolta. 

16-25-vuotiaat tytöt ostaa. 

Hesarissa haastateltiin lukiolaisia jotka sanoivat etteivät todellakaan itse osta mutta äidit ostaa 🤔

Mites isät? Ostaako he?

Vierailija
268/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typerää mutta kunhan vassari tuntee olonsa valvotuksi, kaikki on hyvin🙏

tilaa Kiinasta krääsää, hauku muita vassareiksi 😂

Vierailija
269/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkossa vain rikkailla on varaa ostaa vaatteita. Puserot ja paidat alkaen 150 euroa, housut 300, mekot 250 eurosta ylöspäin. Näin maailma pelastuu.

Ai että on olemassa vain ääripäät? Kyllä kaikki voivat ostaa vastuullisemmin tuotettuja vaatteita edellen ihan huokeaan hintaan jatkossakin. Tuohon järjettömään polkuhintaisen moskan myyntiin vain halutaan puuttua. Se on ihan oiken.

Vierailija
270/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että lähes jokaisella tänne kirjoittavalla on paljon isompi hiilijalanjälki kuin minulla ja vähemmän ekologinen elämäntyyli. Mutta joo, kiusatkaa ja syyllistäkää nyt meitä köyhiä sydämenne kyllyydestä jälleen kerran. Minusta teette ainakin vähitellen ihmisvihaajan.<

Ei ole olemassa kovinkaan vankkoja todisteita sille, että mitkään luonnonkuidut olisivat erityisen ekologisia. Ne maatuvat kyllä, mutta niiden tuottaminen kuluttaa suunnattomasti luonnonvaroja, tuhoaa luonnonmukaista kasvu- ja elinympäristöä sekä aiheuttaa maaperän köyhtymistä ja eroosiota. Eläinkuidut, kuten villa, aiheuttavat mittavat kasvihuonekaasupäästöt, ja laidunmailla kasvit tuhoutuvat ja eroosio etenee. Tuottavuus pinta-alayksikköä kohti on huono.

Muovituotteissa on etuna se, että ne eivät paljoa pinta-alaa vaadi, koska raaka-aine tulee maan alta. Valitettavasti vain prosessin päästöt ovat melkoisia, ja jätteet luontoon päätyessään ovat ongelma.

Yksinkertaisesti, meitä ihmisiä on liikaa, jotta voisimme millään ekovaatteilla elellä turvaten luonnon monimuotoisuuden. Jos aiot elää, johonkin on kuitenkin pukeuduttava.

Osta vaan ihan mitä vaan ja mistä huvittaa, kunhan ostat tarpeeseen. Suosittelen yrittämään selvittää laadun jotenkin etukäteen, jotta saat rahoillesi vastinetta.

Vierailija
271/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Eihän Euroalueella saa myydä esimerkiksi autojakaan, jotka eivät täytä tiettyjä turva, päästö ja laatuvaatimuksia. Miksi sitten tälläisen pikamuodin pitäisi päästä kuin koira veräjästä?

Vierailija
272/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä ihan ryhdikästä, että pikkuhiljaa mennään sanoista tekoihin. Niin monta vuotta on sanottu, että pikamuoti on huono juttu, mutta samaan aikaan pikamuotia tuotetaan enemmän kuin koskaan ennen. Mä luulen, että Ranska avaa tässä pelin, jossa muut maat seuraa perässä. 

Tekstiiliteollisuus on maailman kolmanneksi tai neljänneksi suurin saastuttaja tilastoista riippuen. Edelleen jatkossakin vaatteita valmistetaan, mutta jospa tätä kautta koko ala järkeistyy. Laatu paranee kautta linjan ja työolot kurjimissakin hikipajoissa parantuvat.

Tekstiiliteollisuus ketjun päästä päähän tuottaa maailman eniten co2-päästöjä. Enemmän kuin koko maailman lento- ja laivaliikenne yhteenlaskettuina.

Vierailija
273/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä usko. Sen minäkin ymmärrän ilman netin selailua, että pikamuoti on tuhoisaa kaikin puolin. Siksi on ihan oikein, jos pikamuodin käyttäjiä näpäytetään. Valistusta asiasta on jo ollut ihan riittävästi, joten nyt on sitten tekojen aika. 

Pikamuodin käyttäjiä näpäytetään? Sinusta näiden miljardivoittoja käärivien firmojen omistajia, johtoryhmäläisiä, osakkeenomistajia, jotka ovat monimiljardöörejä, miljonäärejä ja tehneet aivan tähtitieteellisiä voittoja täyttämällä planeetan huonolaatuisilla tuotteilla, he ovat siis tyystin syyttömiä osaansa eikä heitä tule näpäyttää? 

Eikä tule näpäyttää niitäkään, jotka ovat viime vuosikymmenet ajaneet globaalin kapitalismin ja köyhdyttämisen ideologiaa viemällä työpaikat pois Suomen ja Euroopan alueelta kehitysmaihin hikipajoihin halpatyövoiman, löyhän/olemattoman ympäristölainsäädännön ja korruption perässä. 

Oikeassa olet siinä, ettei kuluttajien syyllistäminen ole toiminut, koska ihmiset ostavat tasan sitä, mihin heillä on varaa ja mitä on saatavilla kaupoissa ja kauppakeskuksissa. Kuluttajia on syytetty ja syyllistetty jo vähintään 30 vuotta eikä mikään ole mennyt parempaan suuntaan. Päinvastoin. Pikamuodin sijaan meillä on nyt ultrapikamuoti. Jos vertaillaan tuotesyklejä, laatua ja toiminnan läpinäkyvyyttä ovat ne ns. perinteiset pikamuotifirmat H&M, Zara yms suorastaan pyhimyksiä verrattuna näihin uusiin tulokkaisiin SHEIN, PLT ym. Eiköhän lopeteta turhanpäiväinen moralisointi ja oman egon sekä sädekehän kiillotus ja aleta laittaa vastuu sinne minne se kuuluu? Josko siten jokin edes joskus muuttuisi paremmaksi.  

Vierailija
274/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä ihan ryhdikästä, että pikkuhiljaa mennään sanoista tekoihin. Niin monta vuotta on sanottu, että pikamuoti on huono juttu, mutta samaan aikaan pikamuotia tuotetaan enemmän kuin koskaan ennen. Mä luulen, että Ranska avaa tässä pelin, jossa muut maat seuraa perässä. 

Tekstiiliteollisuus on maailman kolmanneksi tai neljänneksi suurin saastuttaja tilastoista riippuen. Edelleen jatkossakin vaatteita valmistetaan, mutta jospa tätä kautta koko ala järkeistyy. Laatu paranee kautta linjan ja työolot kurjimissakin hikipajoissa parantuvat.

Onko Stockmannin valkoinen t-paita parempi kun se maksaa 150 e kuin, että sama paita maksaa Sheinissa 5? Tekeekö se paidasta laadukkaamman jos sen ostaa Stockmannilta 150 eurolla kuin HenkkaMaukasta kympillä?

Osta ennemmin vaikka R-collectionin valkea t-paita. Jos osaat ommella niin hanki laadukasta kangasta, esipese se ja ompele omat t-paitasi mittojesi mukaan.

Vierailija
275/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 euron sakko kuulostaa pieneltä, mutta jos ostat 9 tuotetta, niin siihen päälle 90 euroa jo tuntuukin jossain. 

Vierailija
276/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkossa vain rikkailla on varaa ostaa vaatteita. Puserot ja paidat alkaen 150 euroa, housut 300, mekot 250 eurosta ylöspäin. Näin maailma pelastuu.

Ai että on olemassa vain ääripäät? Kyllä kaikki voivat ostaa vastuullisemmin tuotettuja vaatteita edellen ihan huokeaan hintaan jatkossakin. Tuohon järjettömään polkuhintaisen moskan myyntiin vain halutaan puuttua. Se on ihan oiken.

Pötypuhetta. Kaikki eivät todellakaan voi ostaa vastuullisesti tuotettuja vaatteita, eikä niitä saa huokeaan hintaa. Vastuullisesti tuotettujen vaatteiden tuotanto on pikku piiperrystä. Väitän, että yli 99% maailman vaatteista ei takuulla ole millään tavalla vastuullisesti tuotettua. Suurin osa mitä myydään vastuullisena, on viherpestyjä - puhdasta sumutusta ja valehtelua. Ekologisia vaatteita ei vaan yksinkertaisesti riitä kaikille - se on aivan mahdoton yhtälö. Meitä on planeetalla 8,1 miljardia ihmistä, yli 1400x Suomen verran.

Esim. luomupuuvillaa on maailman tuotannosta 1,4%. Toisin sanoen 98,6% on tehotuotettua. Luomupuuvillana myydään paljon enemmän puuvillaa kuin sitä tuotetaa, koska markkinoilla on huijareita.

Asian mittasuhteet ovat sellaiset, että on puhdasta toiveajattelua kuvitella pukeutuvansa mitenkään kestävästi. Jos vaikka sinä ostat kestävästi tuotetun paidan, joutuu joku toinen ostamaan muovisten.

Vierailija
277/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen löytänyt hyviä ja kestäviä vaatteita esim. H&M:stä. Valitettavasti siellä on paljon myös huonolaatuista vaatetta. Pointtina on, että laatu ei välttämättä ole suhteessa kalliimpaa, varsinkin kun vaatteen käyttöikä on pidempi. Eettinen tuotanto on sitten se, mistä voi tulla lisähintaa. Olen kyllä valmis maksamaan esim. 20 euroa sukista, jos ne kestävät 3 kertaa pidempään kuin keskivertosukat. 

Ihan vinkkinä, että tiukkakierteisemmästä langasta kudottu/neulottu on aina kestävämpää materiaalia kun puhutaan langan rakenteesta. Sukassa ei ole hyvä olla kovinkaan paljoa elastaania siksi, että se on etenkin huuhteluaineessa pilalle menevä ja katkeileva kuitu. Sukassa on hyvä olla polyamidia vahvistamassa puuvillaa. Polyesteriäkin voi olla vähän estämään sitä, että pääasiassa puuvillaisina sukat keräisivät kaiken hien itseensä. Ohjenuora puuvillaa 50% ja polyamidia jopa 20-25% sekä elastaania 2% ja loput polyesteria on hyvä sukkalangan kuituresepti.

Vierailija
278/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pötypuhetta. Kaikki eivät todellakaan voi ostaa vastuullisesti tuotettuja vaatteita, eikä niitä saa huokeaan hintaa. Vastuullisesti tuotettujen vaatteiden tuotanto on pikku piiperrystä. Väitän, että yli 99% maailman vaatteista ei takuulla ole millään tavalla vastuullisesti tuotettua. Suurin osa mitä myydään vastuullisena, on viherpestyjä - puhdasta sumutusta ja valehtelua. Ekologisia vaatteita ei vaan yksinkertaisesti riitä kaiki

Huokea hinta on subjektiivinen käsite. Mielestäni esimerkiksi t-paidan hinta 29 euroa on yhä suhteellisen halpa. Siihen hintaan on todennäköistä, että koko tuotantoketjussa jokaisella tasolla tekijät saavat osansa. JOku enemmän, joku vähemmän. Mutta jos ostan 5 euron t-paidan, niin aivan varmasti kaikki eivät saa sitä mitä heille kuuluu. Mitenkään siellä tuotannon alkupäässä ei voida maksaa työntekijöille kuin orjapalkkaa, jos sitäkään. 

Vierailija
279/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kävin juuri eilen junaa odotellessa Triplan Sinsayssa. Luoja mitä rytkyjä. Koko kaupassa oli ihan hirveä kemikaalihaju ja joka paikassa oli kasoittain vaatteita ilman mitään järjestystä. Toinen vastaava kauppa oli Cropp. Vaatteita hypistellessä ei tullut kyllä yhtään sellainen olo, että olisivat olleet millään tavalla laadukkaita. Hyvä, että eivät hajonneet pelkkään hypistelyyn. 

Silti juuri nuo liikkeet siellä Triplassa pärjää, koska jengi hamstraa niistä halpoja rytkyjä. Schaissea siellä kieltämättä suurin osa myytävistä tuotteista on.

Vierailija
280/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt trendi ainakin pk-seudulla on, että kauppakeskusten tyhjeneviin liiketiloihin avataan second hand kauppoja. Niissä näkyy olevan asiakkaiden keski-ikä parinkympin tienoilla. Selvästi käytettyjen vaatteiden ostaminen on taas huudossa. 

Onneksi kaikki eivät ole menettäneet järkeään ja ostele pää märkänä halpoja vaatteita verkosta, kun ne kerran on halpoja periaatteella. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi