Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TE: Pikamuodin osto vaikeutuu Ranskassa, sakkoja tulossa ostajalle lakimuutoksen myötä

Vierailija
03.04.2024 |

Uudessa Talouselämä - lehdessä kerrottiin, että Ranska on säätämässä lakia, joka tuo sakkomaksun jokaiselle tilatulle/myydylle pikamuotituotteelle. Sakko tuotteen ostajalle/tilaajalle on 10 euroa jokaista tuotetta kohti. 

Myös kaikkia pikamuodin mainostajia tullaan rankaisemaan sakonuhalla Ranskassa. Koskee mediaa ja myös kaikkia alustatoimijoita, kuten vaikkapa bloggaajia. Ranska haluaa kitkeä kaikki Sheinin ja Temun kaltaiset toimijat pois, joiden tuotantoketjuista ei ole mitään selvyyttä. 

Myös EU aikonee jatkossa ryhtyä todellisiin toimenpiteisiin pikamuodin kitkemiseksi. 

Mun mielestä ihan hyvä juttu, että Ranska avaa pelin konkreettisilla toimilla pelkkien puheiden sijaan. Eiköhän koko EU:n tasolla seurata perässä jollain aikataululla. 

Kommentit (351)

Vierailija
281/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä ihan ryhdikästä, että pikkuhiljaa mennään sanoista tekoihin. Niin monta vuotta on sanottu, että pikamuoti on huono juttu, mutta samaan aikaan pikamuotia tuotetaan enemmän kuin koskaan ennen. Mä luulen, että Ranska avaa tässä pelin, jossa muut maat seuraa perässä. 

Tekstiiliteollisuus on maailman kolmanneksi tai neljänneksi suurin saastuttaja tilastoista riippuen. Edelleen jatkossakin vaatteita valmistetaan, mutta jospa tätä kautta koko ala järkeistyy. Laatu paranee kautta linjan ja työolot kurjimissakin hikipajoissa parantuvat.

Onko Stockmannin valkoinen t-paita parempi kun se maksaa 150 e kuin, että sama paita maksaa Sheinissa 5? Tekeekö se paidasta laadukkaamman jos sen ostaa Stockmannilta 150 eurolla kuin HenkkaMaukasta kympillä?

Osta ennemmin vaikka R-collectionin valkea

Kenellä on varaa maksaa jotain 45 euroa t-yhdestä paidasta? R-collectionin vaatteet on sitä paitsi huonon mallisiakin. Olen kokeillut, enkä enempää osta.

Vierailija
282/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huokea hinta on subjektiivinen käsite. Mielestäni esimerkiksi t-paidan hinta 29 euroa on yhä suhteellisen halpa. Siihen hintaan on todennäköistä, että koko tuotantoketjussa jokaisella tasolla tekijät saavat osansa. JOku enemmän, joku vähemmän. Mutta jos ostan 5 euron t-paidan, niin aivan varmasti kaikki eivät saa sitä mitä heille kuuluu. Mitenkään siellä tuotannon alkupäässä ei voida maksaa työntekijöille kuin orjapalkkaa, jos sitäkään.

Ajattelepa hetki maailman mittakaavassa kuinka huokea on 29 euron paita ja ajattelepa sitäkin, kuinka usealle ihmiselle sellaisia riittää.

Jos kaikki ryhtyvät ostamaan kyseisenlaatuista paitaa, ne loppuvat varmaan viimeistään ensimmäisen prosentin ostettua paidan, ja silloin niistä pyydetään jo 1000e/kpl, koska tavaran kysyntä nostaa hintaa.

Mutta eihän maailmassa ole näin rikkaita ihmisiä. Puolessa maista tienataan alle kymmenesosa Suomalaisten tienaamista rahoista. Kuvittele, että ostaisit tuloihisi suhteessa 290e teepaidan. Hevosetkin nauraa ajatukselle.

Ja 29 eurolla ei varmasti saa kovinkaan kaksista paitaa? Mistä tiedän. Olen ostanut jo 20 vuoden ajan hyvinkin laatu- ja ympäristötietoisesti näitä kestäviä ja "kestäviä" vaatteita. Jossakin vaiheessa vain totesin, että minä olen tämän planeetan eliittiä, koska minulla on varaa valita ostoskoriini näitä maailman parhaita materiaaleja länsimaissa tuotettuna. Sen jälkeen en ole jaksanut arvostella muiden ostoksia, kunhan ostavat tarpeeseen.

Ehdotankin, että laitetaan vaatteet kortille. Saa ostaa vain rajoitetun määrän uusia vaatteita vuodessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkossa vain rikkailla on varaa ostaa vaatteita. Puserot ja paidat alkaen 150 euroa, housut 300, mekot 250 eurosta ylöspäin. Näin maailma pelastuu.

Ai että on olemassa vain ääripäät? Kyllä kaikki voivat ostaa vastuullisemmin tuotettuja vaatteita edellen ihan huokeaan hintaan jatkossakin. Tuohon järjettömään polkuhintaisen moskan myyntiin vain halutaan puuttua. Se on ihan oiken.

Pötypuhetta. Kaikki eivät todellakaan voi ostaa vastuullisesti tuotettuja vaatteita, eikä niitä saa huokeaan hintaa. Vastuullisesti tuotettujen vaatteiden tuotanto on pikku piiperrystä. Väitän, että yli 99% maailman vaatteista ei takuulla ole millään tavalla vastuullisesti tuotettua. Suurin osa mitä myydään vastuullisena, on viherpestyjä - puhdasta sumutusta ja valehtelua. Ekolog

Tuohan on ihan puhtaasti spekulatiivista, eli arvaus. Olen itse työskennellyt tämmöisessä ketjuliikkeessä ja näpytellyt katetaulukkoja ja myyntiraportteja. Tuotteen valmistus on voinut maksaa vaikka 1-2€ ja hinta kaupassa voi olla sen 29€, tai jopa 39€. Et sinä sitä voi hinnasta päätellä.

On ihan absurdia, että kuluttajan pitäisi palkatta oman päivätyönsä lisäksi toimia kauppaketjujen laadun- ja eettisyydenvalvojana ja yrittää arpoa, missä mitäkin on tehty ja missä oloissa. Kyllä se vastuu on valmistajalla ja ylipäätään epäeettisiä tuotteita, joiden valmistukseen liittyy ympäristörikoksia ja ihmisoikeusrikoksia ei pitäisi päätyä kauppojen hyllyille lainkaan. Se ei kuitenkaan ole kuluttajan vika vaan valmistajan ja sen, ettei tässä asiassa ole kunnollista viranomaisvalvontaa.

Yritykset on päättäneet siirtää valmistuksen näihin maihin, joissa valvonta on käytännössä mahdotonta. Tähän kytkeytyy niin monimutkaisia kysymyksiä siitä, miksi moderni maailma on sellainen kuin se on ja kenen syytä se on, että minusta on täysin epäreilua sysätä vastuu asiasta vaikka jollekin köyhälle yh:lle Jakomäestä joka ostaa lapsensa vaatteet henkkamaukasta. Samalla näiden firmojen monimiljardööri-omistajat nauraa matkalla pankkiin ja homma sen kun jatkuu.

Vierailija
284/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10 euron sakko kuulostaa pieneltä, mutta jos ostat 9 tuotetta, niin siihen päälle 90 euroa jo tuntuukin jossain. 

Siis kai te nyt ymmärrätte, että mitään sakkoja ei ole tulossa? Ei nyt eikä koskaan.

Sakko on rikosseuraamus. Vaatteen ostaminen ei ole rikos.

Vierailija
285/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koittakaa nyt tajuta pikamuodin suurkuluttajat, että kukaan ei ole viemässä vaatteita päältänne, vaan puuttumassa ympäristölle ja työntekijöille kestämättömiin tuotantotapoihin.

Luonnossa on muitakin kuituja kuin puuvilla. Koko ajan kehitellään uusia kestäviä luonnonmateriaaleja muista teollisuuden virroista. Mainittakoon esimerkiksi puukuitu.

Ja tiesittekö, että jonkun tutkimuksen mukaan (en tähän hätään löytänyt linkkiä jonka luin) maapallolla on jo nyt vaatteita kuuden seuraavankin sukupolven vaatettamiseen. Eli oikeasti ihmiskunta pärjäisi jo olemassaolevilla vaatteilla eikä lisää tarvitsisi edes tuottaa.

No vaatetapa sitten maapallo näillä kuuden seuraavan sukupolven vaatteilla. Oikeasti niitä ei ole, eikä niitä saataisi jaettua käyttäjille.

Puukuituja ei ole markkinoilla nimeksikään. Viskoosia eli bambua (ei ole puu vaan ruohokasvi

Kaikki uusi ja innovatiivinen on aluksi kallista mutta halpenee tekniikoiden kehittyessä ja materiaalien yleistyessä. Uskon näin käyvän lopulta myös vaatekuiduille, kun kestämättömiä tuotantotapoja ensin suitsitaan niin, ettei ne ole enää vaateteollisuuden vaihtoehtoja. Pikamuotia suosiva teollisuus menee siitä mistä aita on matalin, niin kauan kun se sallitaan.

Vieläkö kannatat hiilellä energian tuottamista? Ainakin vielä pari vuotta sitten mm Helen tuotti energiaa hiilellä- monenko mielestä se edelleen on hyväksyttävä vaihtoehto muussa kuin yhteuskunnallisessa kriisitilanteessa?

Ihmiskunta muuttuu ja kehittyy toivottavasti vastarinnasta huolimatta.

Vierailija
286/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos saat jonkun t-paidan Suomesta tai tilattuna Suomeen alle 10 euron hintaan, niin kyseessä on silloin tuote, jonka tuotantoketju ei mitenkään täytä vaadittuja kriteereitä. Ostipa tuotteen minkä nimisestä kaupasta hyvänsä.  

Aletuote? Olen ostanut alkuperiäiseltä hinnalta n. 15-20 euron vaatteita viidellä eurolla alesta.

Vierailija
287/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanokaa nyt Netflixin dokumentin nähneet Dunning-Krugerit, että miten se pikamuoti määritellään älkääkä vaan alapeukuttako?

Onko se hintaraja, 1€, 5€, 10€, 20€, 30€, 50€ vai 100€ / teepaita? Itse tiedän, että alle 50€ ei ole mahdollista saada aidosti laadukasta Euroopassa tehtyä teepaitaa. Halvemmalla voi saada laadukkaan kankaan ja kaukoidän lapsityövoimaa jne.

Onko se joku laadullinen suure, kuten lankaan käytetyn kuidun pituus, paksuus tai lujuus? Näistä asioista pitkälti riippuu raaka-aineen maailmanmarkkinahinta, ja erinomaista laatua on vain muutama % kauppatavarasta. Hyvää on alle puolet. Loput on höttöä, mistä nämä venähtävät halpavaatteet sitten tehdään.

Kuten esim. tästä linkistä selväksi tulee, luonnonkuiduilla ei voida katta maapallon tekstiilin tarvetta: https://camotrek.com/wp-content/uploads/2019/12/Fiber-demand-1024x679.p… . Luonnonkuitujen kasvupotentiaali on matala ja niiden tuo

Suomessa tulee tekstiilijätteen lajittelu pakolliseksi ensi vuonna. Myös valtion VTT:n kautta omistama Infinited Fiber Company tekee uusiokuitua ja uusiokuitulankaa kierrätetyistä tekstiileistä, joissa ei ole elastaania. Firman tuotteelle on kysyntää muun muassa firmojen työvaatteisiin (lentoyhtiö) ja kaupallisille suurille muotifirmoille. Jos tässä maassa olisi jokin järki, lähetettäisiin kaikki sopiva tekstiilijäte vaikka Postin kautta maksutta tehtaalle. Saisimme lumpuistamme valtiolle vientituloja. 

Mitä ilmeisimmin tuote on hyvä kun kysyntä on niin suurta, ettei firmalla ole mahdollista myydä pieniä eriä kotimaisille firmoille. Jos Suomessa käytäisiin yhtään täysillä niin turkistarhaajat opetettaisiin kasvattamaan kuituhamppua. Se on vahvempaa kuin polyamidi ja olisi kelpo lisä Infinited Fiber Companyn tuotteisiin. Kuituhampunkasvatukset pilaa monesti joku kylän ruohonkasvattaja, joka ovelana lyö oman THC-pituisen kasvinsa kuituhampun viljelijän peltoon ja sitten poliisi käskee repimään koko pellon ja toimittamaan taimet kompostiin. Ilmeisesti pitäisi vapauttaa ihmiset kasvattamaan alle 10 huumaavan kannabiksen tainta, ettei tarvisi mennä pilaamaan muiden elantoa.

Kuituhampun kasvatus on siis laillista Suomessa!

Vierailija
288/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tämä tunnu hieveästi suomalaisia hetkauttavan. Johan siitä on todisteena nuo suomalaisten 2,6 miljoonaa verkkovierailua kuukaudessa temun sivuilla.

Vierailija
289/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osta sellaista. Mutta en tiedä täysin mitä sana pikamuoti tarkoittaa.

Vaate, jota on tarkoitus käyttää vain muutama kerta ennen sen pois heittämistä. Vaate. joka menettää muotonsa pesussa, saumat menevät rikki ja joka näyttää lyhyen käytön jälkeen nuhjuiselta. Vaate, joka on muotialan mainosten mukaan muotia tänä keväänä, muttei enää kesällä, syksyllä tai ensi vuoden keväällä. Noin minä sen ymmärrän. Arvaan, että muotiala suunnittelee vaatteiden värisävyt niin, että seuraavan kauden muotivärit eivät mitenkään sovi yhteen vuotta aikaisemmin olleiden muotivärien kanssa. Kas tällä lailla saadaan ihmiset ostamaan uutta.

Seuraa Pantonea. Sen trendiennusteisiin ja lanseeraamiin värisävyihin ihan sisustus- ja vaatetusteollisuudessa pitkälti nojaudutaan.

Vierailija
290/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu edelleen 90-luvun lopun muodikkaita ja värikkäitä talvivaatteita pidän. Eivät ole kuluneet yhtään ja kestää. Olisko aika pistää kunnon vaatetehdas taas päälle Suomeen?

Vierailija
291/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te köyhät jotka valitatte, että pitää saada ostaa halvalla vaatteita. Miksi? Köyhällähän nimen omaan ei ole varaa ostaa halpaa. 

Vierailija
292/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin pitkään kuin "uutta ja innovatiivista" tuotantotekniikkaa ei ole, puhutaan haihattelusta. Kaikki teknologiat eivät ole skaalattavissa. Jäämme odottelemaan. Puukuidun tulemisesta on puhuttu jo vuosikymmeniä. Viskoosia ja bambua on, mutta muutapa ei sitten olekaan. Eipä ole kuulunut ekologisista ja kustannustehokkaista viskoositeknologioistakaan vuosikausiin yhtään mitään.

Realiteetti on se, että kysyntä tekstiileille on valtaisaa tällä planeetalla. Kaikki kierrätystekniikat ovat mahtavia, mutta eivät ratkaise perusongelmaa, mikä on (muun kuin muovi-)kuidun puute ja kasvava kysyntä. Kierrätyskuitu on myös aina alkuperäistä huonompaa, ellei kyse ole kemiallisesta prosessista, jossa muovista tehdään neitseellistä. Tällainenhan on esim. pilottiasteella oleva suomalainen Olefy.

En ymmärrä vertausta hiilivoimaan millään tavalla. Olen kunnon fillarikommunisti, ydin-, tuuli- ja aurinkovoiman kannattaja. Olen myös sangen realistinen henkilö sen suhteen, mihin ollaan menossa. Lyhyesti: suomalaisilla ei ole varaa tulevaisuudessa valkata vaatteitaan. Siinä se tuli. Maamme elintaso tulee laskemaan alle puoleen nykyisestä elinikäni aikana. Positiivista on se, että tämä on erittäin ekologista kehitystä.

Vierailija
293/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo Temun mainokset kyllä ottaa päähän, niille kunnon sakot vaan. Kun yrittää etsiä jotain tavallista tuotetta paikallisesta liikkeestä, vaikka sitä ämpäriä (vain esimerkkinä), niin ensin tulee tuhat osumaa Temulle ja parhaillaan vielä tulee muoviämpäri 100 euroa. 

Vierailija
294/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on kyse isoista rahoista. Pelkästään Euroopan vaatemarkkinoilla liikkuu vuosittain 450 miljardia euroa. Tästä summasta halutaan pitää mahdollisimman paljon Euroopassa. Nyt kiinalaiset on ottaneet nopeasti markkinoilta itselleen siivun, joka kasvaa hurjaa vauhtia.

Eurooppalaisten on pakko keksiä jotain, jotta eivät häviä tätä kisaa täysin. Tuollaisia Ranskassa tehtyjä aloituksia tullaan varmasti pian kuulemaan ja näkemään lisää. 

Vierailija
295/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelman ydin on se, että kukaan ei tarvitse valtavaa määrää vaatteita. Mulla on vielä 90-luvulta yöpaita, kun ei vielä laatua huononnettu.

Jotkut kysyy että oletko valmis maksamaan suomalaisesta suomalaisen hinnan. Nythän maksetaan Aasiassa tehdystä suomalaiseksi naamioidusta suomalaisen hinta. Sama tuote samassa paikassa tehty sama laatu ilman Firmasuomi Oy:n logoa kymppi, Firmasuomi Oy:n logolla satanen. 

Vierailija
296/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä kaupoista olette bonganneet näitä identtisiä tuotteita mitä Temussa? 

Vierailija
297/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikamuoti tulee varmaan kyllä kuolemaan pikkuhiljaa. Mitä olen omassa lähipiirissäni nuoria katsonut, niin kyllä vaatteet ostetaan aika usein kirppiksiltä. Tai jos uutta tarvitaan, niin katsotaan tarkasti tuotteen laatua ja sen oletettua kestoa. 

Olen ostanut vaatteeni kirpputoreilta yli 30 vuotta. Sen lisäksi ompelen itselleni vaatteita. 

Kyllä kauhistuttaa nähdä Sheinin tai Temun karheankoppuraisia vaatteita. Ilmeisesti kuva on ollut kiva, mutta niiden näkemiäni yläosien alla pitäisi olla ihon ja vaatteen välissä jokin viskoosista tai silkistä tehty alusvaatekerros kun kankaat raatelevat karheudellaan normaalinkin ihon. 

Kyllä minulle on naurettu ja minua on säälitty aikoinaan kun käytin kirppis- ja omatekoisia vaatteita. Jopa opiskellessa on opettaja haukkunut minun haisevan niiden vaatteiden vuoksi. En edes ole ikinä ostanut vaatetta, jota en voisi pestä ennen käyttöä. Vasta nyt kun olen jo vanhempi daami tulevat nuoret ihmiset kehumaan minua tyylikkääksi ja persoonalliseksi. Ajat ovat totisesti muuttuneet! 

Vierailija
298/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä suuntaus. Vaikka olenkin köyhä. 

Vierailija
299/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkossa vain rikkailla on varaa ostaa vaatteita. Puserot ja paidat alkaen 150 euroa, housut 300, mekot 250 eurosta ylöspäin. Näin maailma pelastuu.

Tiesithän, että ne 150 euron paidat on tehty tasan samassa tehtaassa, samassa maassa ja samasta materialiaalista kuin ne 5 euron paidatkin. Vain merkki maksaa ja tuotantoketjujen välikädet.

Suomen hallituksen suuressa typeryydessään kaatama yritysvastuudirektiivi olisi puuttunut juuri tähän eli pakottanut yritykset olemaan avoimia tuotantoketjuistaan, jolloin tuollainen keplottelu olisi tullut ilmi.

Ilmeisesti eivät sittenkään olleet aikeissaan onnistuneet, eli jäämme seuraamaan taphtumien kehitystä tässäkin suhteessa!

Vierailija
300/351 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikamuoti tulee varmaan kyllä kuolemaan pikkuhiljaa. Mitä olen omassa lähipiirissäni nuoria katsonut, niin kyllä vaatteet ostetaan aika usein kirppiksiltä. Tai jos uutta tarvitaan, niin katsotaan tarkasti tuotteen laatua ja sen oletettua kestoa. 

Miten ne vaatteet voi ostaa kirppiksiltä kun ei edes ole omaa kokoa? Entä kengät, ei niitä voi kirppiksiltä ostaa. 

Kirppis on paikka, jossa pitää toimia heti kun näkee itselleen sopivan ja tarviman vaatteen. Kengät neuvotaan puhdistamaan Neo-Amiseptilla myös kaupasta ostaessa, koska edellisellä sovittajalla on voinut olla jalkasieni. Kyllä ne kengät kuivuvat yhdessä yössä huolellisesta puhdistuksesta huolimatta.

Tietenkään ei pidä ostaa toisen jalan muotojen mukaan muotoutunutta kenkää. Siitä saa vain selkänsä kipeäksi. Sama koskee myös lasten kenkien kierrättämistä. Jos näkee, että kengänpohjat ovat kuluneet vinoon ja varvasosat kovin kuhmuraiset niin miettisin kyllä asiaa toisenkin kerran.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan