Nainen, ärsyttääkö sinua laittautuva ja kaunis nainen?
Haluan kuulla tähän vastauksen tähän kysymykseen, johon ehkä alitajuisesti tiedänkin jo vastauksen. Koen itse omalla ulkonäölläni triggeröiväni usein ihmisiä ja niin pitkään kun koin tarvetta kuulua naislaumaan, se jollain lailla häiritsi ja harmittikin. Monesti yritin pienentää itseäni ja olla vaatimattomampi muiden edessä, en kehdannut laittaa korkokenkiä, mekkoa ja kihartaa pitkää tukkaani tavalla jolla olisin halunnut laittautua.
Sitten yhtenä vuonna tapahtui useampia ihmissuhdemuutoksia ystävyyssuhteissa ja useita kaveruuksia katkesi minusta riippumattomista syistä. Olin paljon yksin, tein asioita yksin, tutustuin uusiin ihmisiin ja jollain lailla vahvistuin. Myös oma naiseuteni vahvistui, koska sille ei ollut enää vertailukohtaa tai ketään joka olisi sitä rajoittanut. Pukeuduin niinkuin halusin, korkokengät, mekot, kiharat ja huulipunat. Juuri sellainen tyyli, joka sai itseni hehkumaan ja loistamaan. Nyt huomaan, että osa naisista katsoo minua kuin myrkkynuolilla ampuen. En saisi olla tällainen, mutta silti olen.
Olen kuitenkin kaikille kohtelias, mukava ja ystävällinen. Mutta silti ulkonäköni on monille naisille valtava ärsytys. Se tulee esille eniten käytöksessä, joka on nuivaa ja jopa vihamielistä. Samaan aikaan miehet taas ovat kohteliaita ja ystävällisiä, sekä kohtelevat asiallisesti. Naiset, miksi näin? Mikä laittautuneissa naisissa niin paljon ärsyttää? Jos kuitenkin ihminen on luonteeltaan ihan mukava, onko se ulkonäkö niin iso tekijä, että oma käytös muuttuu vihamieliseksi?
Kommentit (381)
Ei kyllä ärsytä ollenkaan. Olen itsekin ns kaunotar, toki nyt jo päälle viidenkympin joten ei minua enää katsota sen pidempään. Tykkään laittautua, mutten oikeastaan jaksa paljoakaan tehdä sitä joten enemmänkin katson ihaillen sitä, että joku jaksaa. Itse huomasin nuorempana että ulkonäköni herätti paljon ennakkoasenteita, mutta sitten kun ihmiset huomasivat etten ole koppava tai muuten ikävä, niin ennakkoluulot poistui nopeasti ja sitten olin vain yksi muiden joukossa.
En ole nainen, mutta minua enemmän yököttää juuri tuollaiset, koska useimmiten eivät ole millään tavalla kauniita.
Meikit tulisi kieltää. Monestakin syystä.
Ap:lle kysymys. Missä päin olet kohdannut tällaista käytöstä? Nimittäin minä koen asian olevan juuri päin vastoin. Pukeudun usein mekkoihin, korkkareihin ja kiharran hiukset. Tällöin saan reippaasti parempaa kohtelua kuin silloin, kun en jostain syystä ole jaksanut laittautua. Tämä kokemus on monella tutullani, jotka ovat kauniita ja laittautuvat.
Eli mikä sinulta jää huomaamatta? En usko aloitustasi yhtään.
Ei ärsytä, paitsi jos ollaan porukalla menossa viihteelle ja yhtä pitää odottaa tuntitolkulla. Oma valmistautuminen tilaisuuteen kuin tilaisuuteen vie maksimissaan puoli tuntia suihkuineen. Itsekin kyllä ehdin tuossa jo laittaa hiukset ja meikata silmät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittautuminen ei ärsytä. Se ärsyttää, jos siitä ulkonäöstä tulee koko elämänsisältö ja huomion saamisesta tärkein asia.
Mistä ihmeestä sinä tiedät mikä kenenkin elämänsisältö ja tärkeimmät asiat ovat? :D
Ketjussa on rivikaupalla näitä projektioita, joilla oma ärsytys oikeutetaan. Tuollaisten stereotypioiden viljelijät antavat kyllä itsestään aika hölmön kuvan.
Pitäisköhän SINUN mennä vähän itseesi, kun täällä lyttäilet toisten mielipiteitä. Niitä juuri aloituksessa kysyttiin.
Komppaan edellistä ja kysynkin, onko ap:n vaateet tyylikkäät. Jos käytät vesirajamekkoja tai muuten tyrkkyjä, niin ymmärrän asian paremmin. Sellaisella asulla saatat viestiä ääretöntä huomionhakua, eikä niinkään kauneutta ja tyylikkyyttä. Jos tyylisi on klassisen kaunis, niin sitten en usko minäkään, että saat huonoa kohtelua tai pahoja katseita. Uskoisin kyseen olevan ennemminkin projisoinnista! Näät siis muut itsesi kaltaisina, vaikka et tätä uskalla itsellesi tunnustaa.
Olen ruma nainen, en välitä toisten pukeutumisesta jne. Itse olen saanut kokea negatiivista kohtelua sekä miehiltä että naisilta. Jatkan edelleen rumana olemista, mutta en koskaan ole huomauttanut kenenkään ulkonäöstä, joten voinen todeta, että olen siinä mielessä parempi ihminen kuin ulkonäkökriittiset. Päivänjatkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko aivan varma, että muut suhtautuvat sinuun noin? Ihmisillä on tapana projisoida toisiin omia ennakkoluulojaan. Ehkä ihmiset katsovat pidempään, jos meikkisi tai vaatteesi kiinnostavat heitä.
Lisäksi ulkonäköä enemmän on kyse useimmiten käytöksestä. Esim tälläytynyt nainen, joka varta vasten korostaa kärttää huomiota saattaa ärsyttää. Ihan normaalisti käyttäytyvä saman näköinen taas ei herätä sen kummempaa tunnetta. On vain mukava nähdä, jos joku on löytänyt tyylinsä.
Eri, mutta jotkut ilmaisevat selkeästi suhtautumisensa niin ettei siitä oikein voi erehtyä.
Esimerkkinä: Suomessa en oikein aina tiennyt olenko tavallinen vai nätimpi koska täällä harvoin puhutaan ulkonäöstä. Lisäksi olin kiusattu monta vuotta mikä vääristi omaa ajatteluani itsestäni. Joskus lukiossa sellaisissa typerissä "Kuka on hotein top 10" tai vastaavissa äänestyk
Minäkin olen eri, mutta kommentoin omalta kohdaltani, että tämä ketju on minulle yllätys, sillä en käsittänyt, että näitä "laittautuvia" paheksuvia on näinkin paljon (ainakin tällä palstalla). Minulla on monenlaisia ystäviä, paras ystäväni ei käytä meikkiä ollenkaan, itse ehkä olen eniten ulkoasuuni panostava, mutta en ole huomannut, että olisi yleistäkin viljellä näin räikeitä ja typeriä stereotypioita kuin mitä ketjussa ilmenee. Eipä ihme, jos elämä on vaikeaa, kun pelkästään ulkoasun perusteella luokitellaan noin rankasti muita - käsittämättömän lapsellista ilmeisesti ihan aikuisilta ja jopa keski-ikäisiltä ihmisiltä. Ja (pakko sanoa), että tuo on myös melkoisen tyhmää - sanotaan, että kateus tyhmentää, mutta voihan yksinkertainen olla myös olematta kateellinen, joten en pane kateuden piikkiin kaikkea.
En ole kohdannut kovin paljon kateutta, vaikka olen ns. kaunis ja suosittu ollut aina, ehkä siksi, että myös ystäväni ovat olleet kauniita (omasta mielestäni kauniimpiakin kuin minä), ja toisaalta olen myös ollut ihan napakka ulosanniltani, joten sen kerran kun oikein kunnolla kateus ilmeni, otettiin juorut ja nyrkit avuksi eli sain turpaani (litsareita vain) siksi, että olin liian suosittu poikien keskuudessa, kun olin ollut puoli vuotta uudessa koulussa. Aikuisessa maailmassa voi mättää litsareita vaikka keskustelupalstalla, mutta tämän keskustelun perustelut ovat kyllä olleet luokattoman huonoja. Pystytte parempaan kyllä.
Yleensä ottaen elämässä ei mielestäni pärjää hyvin, jos maailmankuva on kuin suomalaisesta vanhasta elokuvasta. Pyntätty nainen on huono, koukkunokkainen pahis ja se pyhimys on tietenkin meikitön nainen, jonka jumalat palkitsevat syvällisyydestään.
Näin suomalaisena naisena on pakko todeta, että esitän että ei ärsytä.
Muistan vedota aina sisimpään ja pintaliitoon jos näen jonkun kuka on kiinnostunut kauneudesta.
Lisäksi itselleni on helpompaa käsitellä asiaa jos voin mustamaalata toista.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä ärsytä ollenkaan. Olen itsekin ns kaunotar, toki nyt jo päälle viidenkympin joten ei minua enää katsota sen pidempään. Tykkään laittautua, mutten oikeastaan jaksa paljoakaan tehdä sitä joten enemmänkin katson ihaillen sitä, että joku jaksaa. Itse huomasin nuorempana että ulkonäköni herätti paljon ennakkoasenteita, mutta sitten kun ihmiset huomasivat etten ole koppava tai muuten ikävä, niin ennakkoluulot poistui nopeasti ja sitten olin vain yksi muiden joukossa.
Valitettavasti et voi vaikuttaa siihen jos joku pitää sinua koppavana mitenkään, koska se johtuu tyhmyydestä. Mukana voi olla kateutta ja muita tunteita myös, mutta tyhmyys ja ilkeys on joka tapauksessa combo, josta kannattaa pysyä mahdollisimman kaukana. Ei tuollaisista ikinä tulisi sinun oikeaa ystävääsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laittautuminen ei ärsytä. Se ärsyttää, jos siitä ulkonäöstä tulee koko elämänsisältö ja huomion saamisesta tärkein asia.
Mistä ihmeestä sinä tiedät mikä kenenkin elämänsisältö ja tärkeimmät asiat ovat? :D
Ketjussa on rivikaupalla näitä projektioita, joilla oma ärsytys oikeutetaan. Tuollaisten stereotypioiden viljelijät antavat kyllä itsestään aika hölmön kuvan.
Pitäisköhän SINUN mennä vähän itseesi, kun täällä lyttäilet toisten mielipiteitä. Niitä juuri aloituksessa kysyttiin.
Mistä syystä? Menen mielelläni, kun perustelet, keskustelemassahan täällä ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Komppaan edellistä ja kysynkin, onko ap:n vaateet tyylikkäät. Jos käytät vesirajamekkoja tai muuten tyrkkyjä, niin ymmärrän asian paremmin. Sellaisella asulla saatat viestiä ääretöntä huomionhakua, eikä niinkään kauneutta ja tyylikkyyttä. Jos tyylisi on klassisen kaunis, niin sitten en usko minäkään, että saat huonoa kohtelua tai pahoja katseita. Uskoisin kyseen olevan ennemminkin projisoinnista! Näät siis muut itsesi kaltaisina, vaikka et tätä uskalla itsellesi tunnustaa.
Sinähän tässä olet tyrkky, moraalitantta-tyrkkyilyä koko kommentti. Ei sinun tarvitsisi tyrkkyillä ja tyrkytellä makuasi muille ollenkaan, ellei itselläsi olisi ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minua yleensä ärsytä vaikka itse en juurikaan laittaudu, en tehnyt sitä nuorempanakaan. Ne kerrat kun naisen laittautunut ulkonäkö on ärsyttänyt ovat tapahtuneet työelämässä. Olen korkeasti koulutettu, lasikattoja murtanut. Kun puhun minua kuunnellaan kokemukseni vuoksi. Noissa piireissä on muutama nainen jäänyt kehnoina esimerkkeinä mieleen. Kaunista ulkomuotoa ja seksikkääksi laitettua habitusta on hyödynnetty omalla uralla etenemiseen, näillä esimerkkinaisilla ulkoiseen olemukseen on liittynyt myös itselle epämiellyttävä käytös (esimiesten kanssa hakeuduttu suhteisiin). Kun itse aikoinaan nousi miesvaltaisissa organisaatioissa kohti johtotehtäviä pidin erittäin tarkasti kiinni siitä ettei kukaan pystynyt kyseenalaistamaan osaamistani ja syitä miksi minä etenin uralla. Olin etevä ja pätevä. Erityisen tarkka olin nuorempana työyhteisöissä, joissa miesten tiedettiin saalistavan työpaikalla
Olipas typerästi sanottu. Itse olen älykäs, kouluttautunut, pätevä ja uralla edennyt ihan niillä meriiteillä. Ei silti poista sitä, että rakastan myös laittautumista. Se ei liity uralla etenemiseen mitenkään. Ja liekö naisjohtajien kanssa sellainen onnistuvankaan. Minäkin vanhenen joskus, ja halutessani voin silti pitää huolta itsestäni ja laittautua. Työelämässä olen tavannut laittautuneita, hyvinvoivia ja erittäin päteviä naisia. Laittautuminen ja itsestä huolehtiminen ei ole synonyymi seksikkyydelle, seksille tai miesten miellyttämiselle.
Mutta jossain olet osin oikeassa, miesvaltaisella alalla jo koulussa opettaja kertoi, kuinka minulla naisena on kaikki avut edetä uralla. Itse en kylläkään nykyajassa tähän ole työelämässä törmännyt. Opettajani taisi olla joku ummehtunut tuulahdus menneisyydestä.
Olen tuo jolle vastasit. Ja olemme selvästi eri sukupolvea. Kerroin vain kokemuksistani 90-luvulta, muutamasta tapauksesta joissa ulkonäön hyödyntäminen ärsytti. Erinomaisen hienoa jos et tuollaista enää tunnista, et miesten etkä naisten käyttäytymisessä. Olemme päässeet tasa-arvossa eteenpäin. Mutta johtavassa asemassa olevana työmatkat ulkomaille, ehkä pitempikin työskentely ulkomailla myös sinulle tuttua? Noiden yhteydessä voit vieläkin törmätä noihin ummehtuneisiin tuulahduksiin. Maissa, joissa koulutetutkin naiset jäävät kotiin hoitamaan lapsiaan, naisten ulkonäköpaineet voivat olla huomattavan tiukat. On pysyttävä kauniina ja viehättävänä miehen silmissä, yritettävä peittää ja paikata ikääntymisen jälkiä kasvoissa ja kehossa ja pidettävä mies, elättäjä tyytyväisenä. Tähän törmää esim. USAssa kun paikallisten työtoverien rouvat uskoutuvat muutaman lasin jälkeen. Eli ehkä meidän molempien kokemukset ovat totta vielä nykyään.
MInusta on kiva, että joku sanoo ääneenkin, että ulkonäön korostaminen on ihan oikeasti pinnallista ja tyhmää. Ei se ole mitään kateutta tai ilkeyttä jos esim. toteaa ilmiselvän tosiasian, että mm. kosmeettiset kauneusoperaatiot, päivittäinen meikkaaminen ja jopa ne ylempänä kovasti kehutut korkokengät ovat haitallisia. On vaan tyhmää esim. laittaa niitä täytteitä ympäri kehoa, ja jopa vaarallista. Ei korkokengätkään jaloille mitään hyvää tee, ja monissa kauneudenhoitotuotteissa on vaarallisia määriä erilaisia haitallisia kemikaaleja. Ei siinä mitään, toki niitä käyttää saa, samoin kuin vaikka päihteitä ja kovia rasvoja. Moni asia on vaarallinen. Mutta jos joku katsoo spurgulaumaa vähän vinoon eikä toivoisi esim. oman lapsensa liittyvän siihen, ei se tarkoita kateutta tai edes ilkeyttä kyseisiä ihmisiä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
MInusta on kiva, että joku sanoo ääneenkin, että ulkonäön korostaminen on ihan oikeasti pinnallista ja tyhmää. Ei se ole mitään kateutta tai ilkeyttä jos esim. toteaa ilmiselvän tosiasian, että mm. kosmeettiset kauneusoperaatiot, päivittäinen meikkaaminen ja jopa ne ylempänä kovasti kehutut korkokengät ovat haitallisia. On vaan tyhmää esim. laittaa niitä täytteitä ympäri kehoa, ja jopa vaarallista. Ei korkokengätkään jaloille mitään hyvää tee, ja monissa kauneudenhoitotuotteissa on vaarallisia määriä erilaisia haitallisia kemikaaleja. Ei siinä mitään, toki niitä käyttää saa, samoin kuin vaikka päihteitä ja kovia rasvoja. Moni asia on vaarallinen. Mutta jos joku katsoo spurgulaumaa vähän vinoon eikä toivoisi esim. oman lapsensa liittyvän siihen, ei se tarkoita kateutta tai edes ilkeyttä kyseisiä ihmisiä kohtaan.
Pidän sinusta!
Kyllä haittaa, sillä ne vie meiltä MIEHET ja kaiken kukkuraksi loput alkaa homoiksi !
Kyllä se ärsyttää ja enemmän kun itse en sellainen ole.
Minulle joku joskus totesi, etten ole hänestä riittävän "naisellinen" nainen. Kysyin vaan, että miten voisin vielä olla naisellisempi, kun olen tähän maailman useamman lapsen tehnyt, ne imettänyt ja hoitanut aikuisiksi? Miten ihmeessä joku naaman puunaaminen tai hörhelömekot ja huulitäytteet tekevät ihmisestä naisellisemman? Mikä vitsi.