Nainen, ärsyttääkö sinua laittautuva ja kaunis nainen?
Haluan kuulla tähän vastauksen tähän kysymykseen, johon ehkä alitajuisesti tiedänkin jo vastauksen. Koen itse omalla ulkonäölläni triggeröiväni usein ihmisiä ja niin pitkään kun koin tarvetta kuulua naislaumaan, se jollain lailla häiritsi ja harmittikin. Monesti yritin pienentää itseäni ja olla vaatimattomampi muiden edessä, en kehdannut laittaa korkokenkiä, mekkoa ja kihartaa pitkää tukkaani tavalla jolla olisin halunnut laittautua.
Sitten yhtenä vuonna tapahtui useampia ihmissuhdemuutoksia ystävyyssuhteissa ja useita kaveruuksia katkesi minusta riippumattomista syistä. Olin paljon yksin, tein asioita yksin, tutustuin uusiin ihmisiin ja jollain lailla vahvistuin. Myös oma naiseuteni vahvistui, koska sille ei ollut enää vertailukohtaa tai ketään joka olisi sitä rajoittanut. Pukeuduin niinkuin halusin, korkokengät, mekot, kiharat ja huulipunat. Juuri sellainen tyyli, joka sai itseni hehkumaan ja loistamaan. Nyt huomaan, että osa naisista katsoo minua kuin myrkkynuolilla ampuen. En saisi olla tällainen, mutta silti olen.
Olen kuitenkin kaikille kohtelias, mukava ja ystävällinen. Mutta silti ulkonäköni on monille naisille valtava ärsytys. Se tulee esille eniten käytöksessä, joka on nuivaa ja jopa vihamielistä. Samaan aikaan miehet taas ovat kohteliaita ja ystävällisiä, sekä kohtelevat asiallisesti. Naiset, miksi näin? Mikä laittautuneissa naisissa niin paljon ärsyttää? Jos kuitenkin ihminen on luonteeltaan ihan mukava, onko se ulkonäkö niin iso tekijä, että oma käytös muuttuu vihamieliseksi?
Kommentit (381)
Sinänsä mielenkiintoista, että nykyään enää harvoin kukaan asiantuntija vetoaa järkeen näissä ulkonäköasioissa julkisuudessa. Ehkä pelätään jonkun mt-ryhmän hyökkäystä, jos koettaa muistutella nuoria, että ulkonäkö on vain pintaa ja pinnallisuus on rangaistus itsessään.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman jo kauan sitten. Suomalaiset ovat vain niin kateellista ja katkeraa kansaa. Ei kestetä sitä, että joku hehkuu, ja tuntee tyytyväisyyttä itseensä ja ollessaan vielä kaunis tai hyvännäköinen. Se vain on liikaa joillekin. En ole huomannut tätä samaa ulkomailla, vain Suomessa. Ulkomaalaiset naiset katsovat kohteliaasti sivuun tms, jos näkevät kauniin naisen, näin teen itsekin kohdatessani viehättävän ja laittautuneen (hyvällä maulla, ei tyrkkyä, tekohuulta, muovinukkea) kauniin naisen. Naiset, arvostakaa itseänne ja pyrkikää jokainen loistamaan omassa naiseudessanne, se ehdottomasti kannattaa.
Minä en ihan ymmärrä, miten pyritään loistamaan omassa naiseudessa, mutta kyllä suomalainen nainen keskimäärin nauttii naisena olemisesta ja naisellisiksi mielletyistä asioista, kuten kauneudenhoidosta ja kauniista vaatteista. Suomalainen nainen on kuitenkin yleensä myös aika järkevä, korkkareilla mennään terassille ja kumisaappailla metsään. Suomalainen nainen osaa myös mielestäni arvostaa itseään. Hän tietää olevansa tärkeä niin töissä kuin kotonakin ja hänelle on tärkeää huolehtia hyvinvoinnistaan. Sen sijaan suomalainen nainen ei ole erityisen kateellinen tai katkera, vaikka näin meille naisille yritetään koko ajan väittää. Se, että en usko tuollaista väitettä on merkki nimenomaan siitä, että arvostan itseäni ja arvostan myös muita suomalaisia naisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MInusta on kiva, että joku sanoo ääneenkin, että ulkonäön korostaminen on ihan oikeasti pinnallista ja tyhmää. Ei se ole mitään kateutta tai ilkeyttä jos esim. toteaa ilmiselvän tosiasian, että mm. kosmeettiset kauneusoperaatiot, päivittäinen meikkaaminen ja jopa ne ylempänä kovasti kehutut korkokengät ovat haitallisia. On vaan tyhmää esim. laittaa niitä täytteitä ympäri kehoa, ja jopa vaarallista. Ei korkokengätkään jaloille mitään hyvää tee, ja monissa kauneudenhoitotuotteissa on vaarallisia määriä erilaisia haitallisia kemikaaleja. Ei siinä mitään, toki niitä käyttää saa, samoin kuin vaikka päihteitä ja kovia rasvoja. Moni asia on vaarallinen. Mutta jos joku katsoo spurgulaumaa vähän vinoon eikä toivoisi esim. oman lapsensa liittyvän siihen, ei se tarkoita kateutta tai edes ilkeyttä kyseisiä ihmisiä kohtaan.
Ei olekaan, minusta tämä olisikin järkevää
En tiedä. Syyllistäminen voi olla yksi tapa saada ihmiset ajattelemaan omaa käytöstään. Minusta ihan sama onko se mukavaa tai loukkaako se jonkun tunteita. Tietenkin elämä on hetken helpompaa, kun voi pistää pään pensaaseen ja teeskennellä, että kaikki käy eikä vääristä valinnoista muka seuraisi huonoja lopputuloksia. Älyllinen epärehellisyys on hyvin inhimillinen ominaisuus.
Jos laittautuu sekä pitää itsestään huolta. Tekee omaa juttuaan ja on sinut itsensä kanssa sekä onnellinen. Miksi pitäisi välittää mitä ihmiset jotka eivät arvosta edes itseään ajattelee?
No en ymmärrä yhtään, että joku viitsii aikaa, ajatuksia, energiaa, rahaa jne käyttää itsensä koristelemiseen. Eli tavallaan elinpiirissäni on vain naisia, jotka eivät tuota tee vaan tekevätkin sitten kaikkea muuta. Kuten minäkin. Ja ovat kauniita jokainen omalla tavallaan ja löytäneet kumppaneiksi fiksuja miehiä. Koen siis itsensä ylenmääräisen laittautumisen turhamaisena ja egoistisena, en toisten huomioimisena. Toki puhdas saa olla ja ehjät vaatteet tilanteen mukaan, mutta muu on ihan typerää ajanhukkaa. Ja ympäristölle vahingollista myös.
Se ärsyttää jos toinen nainen pukeutuu työpaikalle samoin kuin esim.baari-iltaan. Tilannetajua kysytään. Vaikka laittautuu,niin hame ei tarvi olla vesirajassa tai tissit tyrkyllä. Vähempi pakkelikerros riittää töissä. Tuohon kun vielä lisää työpaikalla keimailevan käytöksen ja kikatuksen, niin ärsytys on valmis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman jo kauan sitten. Suomalaiset ovat vain niin kateellista ja katkeraa kansaa. Ei kestetä sitä, että joku hehkuu, ja tuntee tyytyväisyyttä itseensä ja ollessaan vielä kaunis tai hyvännäköinen. Se vain on liikaa joillekin. En ole huomannut tätä samaa ulkomailla, vain Suomessa. Ulkomaalaiset naiset katsovat kohteliaasti sivuun tms, jos näkevät kauniin naisen, näin teen itsekin kohdatessani viehättävän ja laittautuneen (hyvällä maulla, ei tyrkkyä, tekohuulta, muovinukkea) kauniin naisen. Naiset, arvostakaa itseänne ja pyrkikää jokainen loistamaan omassa naiseudessanne, se ehdottomasti kannattaa.
Minä en ihan ymmärrä, miten pyritään loistamaan omassa naiseudessa, mutta kyllä suomalainen nainen keskimäärin nauttii naisena olemisesta ja naisellisiksi mielletyistä asioista, kuten kauneudenhoidosta ja kauniista vaatteista. Suomalainen nainen on kuitenkin yleensä m
Samaa mieltä, mutta tässä ketjussa ei vaikuta siltä, että naiset arvostaisivat toinen toisiaan. En ole tällaiseen omassa elämässäni törmännyt kuin hyvin harvoin.
Joku otti esille muut kulttuurit, siellä tosiaan voi olla niin, että laittautuminen on toisella tapaa pakollista kuin Suomessa koskaan, jossa ilmeisesti sitten enemmän niin päin, että ulkoasuun panostavia leimataan. Minun kokemusmaailmassani suomalaisuus on ollut sitä, että voi olla sellainen kuin tahtoo, samakin ihminen voi olla sekä tällätty että meikitön ilman, että siihen kukaan erityisesti huomiota kiinnittää.
Mutta merkitystä voi olla silläkin missä asuu. Pienessä kylässä tai kaupungissa voi olla ryhmäpainetta jompaan kumpaan suuntaan riippuen siitä, millaisia piirejä sinne on muodostunut. Ei ole erikoisalueeni tämä, mutta ehkä jossain kylässä on paljon romurallityttöjä tai heppatyttöjä, jolloin heidän estetiikkansa hallitsee. Osin siis on kyse myös sattumasta millaista tyyliä pitää "normaalina". Isoissa kaupungeissa (joita Suomessa on vain yksi, pk-seutu) on lukuisia eri alakulttuureja, joissa ihmiset voivat luovia mielenkiintonsa mukaan ja vaihtaa, jos jonkun "normaali" ei sovi omaan pirtaan.
Sosiaalinen liikkuvuus on ehkä hyvinvoinnin perusta hyvin monella tapaa. Se että on lukittu omiin piireihinsä voi tuottaa monenlaista vääristymää, itsensä pienentämistä ja muuta haitallista, jopa mt-ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän usein se laittautua ei ole luonnonkaunis, vaan kokee tarvetta parannella itseään. Silloinhan se on vaan hyvä että laittautuu, näyttää paremmalta.
Ei rumasta tai edes taviksesta tule kaunista meikin avulla. Kyllä se pohja pitää olla kaunis. Toki näyttää paremmalta eli ei niin vaalea iho ja ripset näyttävämmät mutta ei niillä meikeillä kauniiksi tulla jos ei kasvonpiirteet, silmät, huulet ja muut kasvonpiirteet ole kauniin symmetriset.
Vierailija kirjoitti:
Ei tippaakaan. Siinähän laittautuu. Itse en jaksa.
Sama. Ärsyttää ainoastaan, jos puhe kääntyy aina ulkonäköön koska ei kiinnosta.
Ei ärsytä, mutta tiedostan kyllä ilmiön. Äitini kauhisteli laittautuneita naisia, mitä tuokin yrittää, kuka luulee olevansa, tikkurilan värikartta-tyylillä. Minua alkoi se tympäistä jo teininä. Kukin tehkööt mitä haluaa! Omasta epävarmuudesta se kumpuaa.
Rehellisesti: ei ärsytä, mutta väitän että tapahtuu myös toisinpäin :D 30kg hoikempana sain aika paljon parempaa kohtelua niin miehiltä kuin naisilta ja sain myös uusia ystäviä helpommin. Nykyään tuntuu että osa ihmisistä ajattelee että ylipaino on jonkinlainen tarttuva tauti ja karttaa seuraa. Se harmittaa!
"En tiedä. Syyllistäminen voi olla yksi tapa saada ihmiset ajattelemaan omaa käytöstään. Minusta ihan sama onko se mukavaa tai loukkaako se jonkun tunteita. Tietenkin elämä on hetken helpompaa, kun voi pistää pään pensaaseen ja teeskennellä, että kaikki käy eikä vääristä valinnoista muka seuraisi huonoja lopputuloksia. Älyllinen epärehellisyys on hyvin inhimillinen ominaisuus."
Syyllistäminen on huono tapa saada ihmiset muuttamaan käytöstään, esimerkiksi laihduttamisen suhteen tästä on paljon näyttöä, myös ympäristöjärjestöt ovat ottaneet muita keinoja käyttöön. Olen itse sitä mieltä, että eläinsuojelutyö ja lihansyönnin vähentämistä vastaan on toiminut hyvin eläinaktivismi, joka perustuu syyllistämiseen. Se ei toimi, vaan on leimannut nämä ihmiset "hihhuleiksi".
Sama vaara on tässäkin olemassa, kun kosmetiikan käyttö on kuitenkin hyvin vanhaa perua ihmiskunnan historiassa. Hiilen sijasta kulmakarvoja piirretään nyt muilla aineilla, samalla talous kasvaa, syntyy vaihtoa ja hyvinvointia, työpaikkoja ja mielihyvää. Miinuksena kemikaalicoctail, kuljetusten päästöt, pakkausmateriaalit ja kaikki se, mitä kaupankäyntiin liittyy. Ja sekin on yhtä vanhaa kuin ihmiskunta. Kävin kerran Hedebyssä, joka on Euroopan tärkeimpiä kaupunkeja viikinkiaikaan. Siellä oli merenlahti täynnä roinaa kauppa-alusten jäljiltä, jota jo viikingit itsekin joutuivat ruoppaamaan, että isot laivat pääsisivät satamaan.
Ihminen osaa kyllä saastuttaa. Luonnontilaan palaaminen voi olla vielä edessä, mutta ei minun sukupolvellani vielä, jos ylipäätään emme onnistu tuhoamaan kaikkea niin että koko ihmiskunta kuolee ydinsodan seurauksena. Siihen asti kyllä meikkaan ja tälläydyn sydämeni kyllyydestä, jos kykenen.
Vierailija kirjoitti:
Se ärsyttää jos toinen nainen pukeutuu työpaikalle samoin kuin esim.baari-iltaan. Tilannetajua kysytään. Vaikka laittautuu,niin hame ei tarvi olla vesirajassa tai tissit tyrkyllä. Vähempi pakkelikerros riittää töissä. Tuohon kun vielä lisää työpaikalla keimailevan käytöksen ja kikatuksen, niin ärsytys on valmis.
Komppaan tätä. Työtilaisuudessa ärsyttää jos joku on yliampuvan laittautunut, mutta ei sen takia että ärsyttäisi ulkonäkö vaan sen takia mitä se tekee ilmapiirille. Töissä haluan vaan saada asiat tehtyä enkä tuhlata työaikaa seuratakseni omituista soidonnenoa - näinkin nimittäin on käynyt.
Olen itse laittautuva ja kaunis nainen. En ole huomannut sen kummempaa ärsyyntymistä kanssaihmisissä. Saan yleensä todella ystävällistä kohtelua kaikkialla. Paitsi joiltain miehiltä joille olen antanut pakit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Komppaan tätä. Työtilaisuudessa ärsyttää jos joku on yliampuvan laittautunut, mutta ei sen takia että ärsyttäisi ulkonäkö vaan sen takia mitä se tekee ilmapiirille. Töissä haluan vaan saada asiat tehtyä enkä tuhlata työaikaa seuratakseni omituista soidonnenoa - näinkin nimittäin on käynyt.
Ketjussa toistuu sana ärsyttää. Ärsyttäminen on aina sinusta itsestäsi, sinun ajatuksistasi kähtöisin. Sinä näet jonkun tälläytymisen soidinmenona tai jonakin muuna kielteisenä, mutta se on vain sinun ajatuksesi ja tulkintasi, ei fakta.
On surullista, jos mennään tällaisten juttujen kanssa vuorovaikutukseen: mitä se tekee vuorovaikutukselle ja ihmisten välisille suhteille? Hyvin ikävää minun mielestäni, että omat ajatukset ja tulkinnat päästetään näin pitkälle määrittämään.
Vierailija kirjoitti:
ja jotkut kiinnittävät huomion niin paljon ulkonäkööni etteivät välttämättä edes kuuntele mitä puhun, outoa kyllä.
Määritelmällisesti olet siis kyseiseen tilanteeseen väärin pukeutunut/laittautunut, jos ulkonäkösi vie huomion puheeltasi. Yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän usein se laittautua ei ole luonnonkaunis, vaan kokee tarvetta parannella itseään. Silloinhan se on vaan hyvä että laittautuu, näyttää paremmalta.
Ei rumasta tai edes taviksesta tule kaunista meikin avulla. Kyllä se pohja pitää olla kaunis. Toki näyttää paremmalta eli ei niin vaalea iho ja ripset näyttävämmät mutta ei niillä meikeillä kauniiksi tulla jos ei kasvonpiirteet, silmät, huulet ja muut kasvonpiirteet ole kauniin symmetriset.
Minusta on ylipäätään väärä tulkinta tuo, että tälläytynyt välttämättä pyrkisi olemaan paranneltu. Ei sitä vastaan tarvitse puolustautua, koska se on vain jonkun ajatus tästä asiasta ("laittaututumisesta"). Ja miksi se väärin olisi, vaikka joku haluaisikin parannella itseään ja olla kauniimpi? Aivan outoa ajattelua mielestäni, suorastaan ilkimysmäistä. Tölväistä jotakuta meikkaamisen avulla, sillä tuossahan juuri sanotaan kaksoisviestinnän avulla, että olet ruma (ja siksi meikkaat). Kyllä se aika ilkeää mielestäni on.
Vierailija kirjoitti:
No en ymmärrä yhtään, että joku viitsii aikaa, ajatuksia, energiaa, rahaa jne käyttää itsensä koristelemiseen. Eli tavallaan elinpiirissäni on vain naisia, jotka eivät tuota tee vaan tekevätkin sitten kaikkea muuta. Kuten minäkin. Ja ovat kauniita jokainen omalla tavallaan ja löytäneet kumppaneiksi fiksuja miehiä. Koen siis itsensä ylenmääräisen laittautumisen turhamaisena ja egoistisena, en toisten huomioimisena. Toki puhdas saa olla ja ehjät vaatteet tilanteen mukaan, mutta muu on ihan typerää ajanhukkaa. Ja ympäristölle vahingollista myös.
Minä olen hyvin vaalea, ei siis näy ripset eikä kulmakarvat. Teininä pidin sitä rumana ja joka päivä piti sutia meikki naamaan ja ilman meikkiä ei voinut mennä ulos ovesta. No, noista ajoista on jo kauan ja nykyisin vanhenevat silmät eivät enää jatkuvaa meikkaamista kestä. Minusta on silti hauska silloin tällöin meikata täysi pakkeli päälle. Harrastan maalausta siis muutenkin ja minusta vaaleat kasvoni ovat kuin valkoinen kangas. Ikä on myös tuonut luuston hyvin esille ja omilla kasvoilla on hauska leikitellä. Hiukan varjostusta tuonne ja korostusta tänne. Minua huvittaa kuinka erilainen olen täydessä meikissä kuin ihan ilman meikkiä. On kuin saisi omassa kodissa muuttumisleikin jos sille päälle sattuu. Useimmiten kuljen kuitenkin lippiksessä ja tukka ponnarilla. En kuitenkaan lähtisi tuomitsemaan jotain sellaista, mikä tuo ihmiselle itselleen iloa, jokainen tyylillään ja vaikka tyyliä vaihdellen kuten minä teen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen hyvin vaalea, ei siis näy ripset eikä kulmakarvat. Teininä pidin sitä rumana ja joka päivä piti sutia meikki naamaan ja ilman meikkiä ei voinut mennä ulos ovesta. No, noista ajoista on jo kauan ja nykyisin vanhenevat silmät eivät enää jatkuvaa meikkaamista kestä. Minusta on silti hauska silloin tällöin mei
Niinpä, minusta on suorastaan hurjaa miten paljon tässä ketjussa tehdään omista ennakkoluuloista ja stereotypioista hyveitä. Siis pelkästä meikkaamisesta ja laittautumisesta kuin se olisi lähes rikos :) Hyvin eksoottista, enpä ole ennen törmännyt. Mutta mielenkiintoista tietty, että minustakin voidaan ajatella noin, kun tuolla kepsuttelen menemään. Onpa hyvä, etten osaa lukea ajatuksia, jälleen yksi syy lisää olla kiitollinen siitä :)
Ei olekaan, minusta tämä olisikin järkevää keskustelua toisin kuin se, että leimataan ja sheimataan muiden naisten ominaisuuksia vain siksi, että he ovat "laittautuneita". Se on tyhmyyttä aina, mutta ilkeyttä vain silloin, jos se näkyy käytöksessä tai puheissa. Minusta se on vahingollista itsesaastutusta silloinkin, jos ajatukset pitää itsellään, koska muita mollaamalla ei itse muutu yhtään hienommaksi ihmiseksi. Asiasta voi aina sanoa, mielipiteitä voi olla monenlaisia, mutta se että ulkoiset ominaisuudet nostetaan tuomitsemisen aiheeksi on yksiselitteisesti peräisin omista kipukohdista kuten on koulukiusaamisessa ja muissa vastaavissa, jotka voivat kehittyä myös ryhmäilmiöiksi kuten tässäkin ketjussa. Syntyy kuoro, joka mollaa pinnallisia ja huonompia ihmisiä, naisia, joiden oikeuksista muka ollaan huolestyneita. Tekopyhää, eikö?
Ihmiset tekevät haitallisia asioita, mutta onko oikein syyllistää ihmisiä niistä? Eikö usein silloinkin ole kyse oman itsen nostatusyrityksestä, minä en meikkaa, minä en lennä, minä en syö lihaa tai ole lihava, joten olen muita parempi. Se on kuitenkin hyvä keskustelun aihe mielestäni, että missä määrin ulkonäkö ja ympäristönsuojelu liittyvät yhteen.