Aukkoja CV:ssä: Vanhempainvapaa ja kotihoidontuki
Jollet ole vakituisessa työsuhteessa (ja samalla hiukan fuskaa kertoessasi työkokemuuksestasi), vanhempainvapaa ja kotihoidon tuella lapsen hoitelu ovat työnantajan näkökulmasta pelkkiä aukkoja CV:ssäsi. Rinnastavat työttömyyteen.
Hyvästi työura. Tai ei edes mikään ura, vaan itsensä ja jälkikasvunsa elättäminen.
Kommentit (22)
Itsehän vain hurvittelin monta vuotta nuoruudessa. Ei se mitään meinannut töitä hakiessa. Pitäähän itseään etsiä.
Väistät luodin, jos jää työpaikka noiden takia saamatta.
Vierailija kirjoitti:
CV:ssä kerrotaan työsuhteista ja jos on työsuhteen aikana perhevapailla, niin mitä ihmeen huijaamista se on?
CV:ssä tuodaan esille oma ammatillinen osaaminen. 3 vuotta lapsenhoitoa ei työkokemusta kartuta. 3 vuotta pois töistä voi viedä sen ammattitaidon. Ihan kuin joku ois ollut 3 vuotta työttömänä.
Jos olet työsuhteessa, niin noita ei cv:ssä tai työtodistuksessa mainita.
Se onkin yksi syy sille, miksi lapsia ei tehdä.
Höpsis, ei tuo nyt onneksi noin mustavalkoista ole. Onhan niille aukoille syynsä, eikä ne aina työnantajaa kiinnosta. Kunhan on niille rehellisesti selitys, mitä olet tehnyt ja jos kysytään, niin kerrot.
Jotkut mainitsee CV:ssa lasten syntymävuodet tuon vuoksi tai avaa aukon hakemuskirjeessä. Mutta sanoisin myös, että joku 3 vuoden aukko työurassa ei vaikuta rekryprosessissa juurikaan, jos muuten vaikutat sopivalta hakijalta.
13.2.2013 - 30.4.2014 Yritys nimeltä perhevapaat.
Olen saanut kiitosta avoimuudesta pilke silmäkulmassa.
Päivääkään en ole elämässäni ollut työtön vaikka minulla on lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Se onkin yksi syy sille, miksi lapsia ei tehdä.
Minä en halua lasta. Siinä sinulle se yleisin syy.
Höpöhöpö taas. Lähes kaikilla on jotain aukkoja työurassa. On työttömyyttä, opiskelua, äitiys- ja hoitovapaita. Lähes poikkeuksetta työnantajat tämän ymmärtää. Jos ei ymmärrä, työpaikka ei varmasti muutenkaan ole kovin hyvä hengeltään. Itse olin kotona lasten kanssa yhteensä 6 vuotta ja töitä olen silti ehtinyt tehdä. Olen kaiken lisäksi nopeasti kehittyvällä tekniikan alalla.
Höpö höpö, joillakin aloilla ei mitään merkitystä perhevapailla, kunhan on soveltuva tutkinto plakkarissa tämän vuosituhannen puolelta.
Mites pitkä, yli vuoden sairasloma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
CV:ssä kerrotaan työsuhteista ja jos on työsuhteen aikana perhevapailla, niin mitä ihmeen huijaamista se on?
CV:ssä tuodaan esille oma ammatillinen osaaminen. 3 vuotta lapsenhoitoa ei työkokemusta kartuta. 3 vuotta pois töistä voi viedä sen ammattitaidon. Ihan kuin joku ois ollut 3 vuotta työttömänä.
Mistä se työnantaja tietää ett oot ollu perhevapailla? Ei siihen työtodistukseen mitään perhevapaita luetella
Vierailija kirjoitti:
Sairaslomia ei työtodistuksessa luetella
Pöh. Lapsista huolehtiminen vasta täyttä työtä onkin
Jaa. Ei kyllä kiinnosta tällainen näkökulma. Ennemmin ajattelisin kuten ennenkin että työnhakija on ollut kotona työllistettynä eikä syyttä suotta pois työelämästä. Taas yksi havainto lisää siihen miksi tämä Suomi on aivan paskana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä vie. Jotkut ovat kymmenenkin vuotta pois työpaikalta ja pääsevät sisään töihin. Ei se sitä palkkatyöaikaa kartuta mutta kaikenlaista muuta kyllä ja mielestäni se on parempi laittaa kuin jättää tyhjäksi aukoksi. Eikö ihmetytä tyhjät aukot? Menkää nyt itseenne ja miettikää näitä ongelmianne hieman eri tavoin. Ei minkäänlaista arvostusta äitejä tai lapsiakaan kohtaan. Lama odottaa. Älkää sitten itkekö kohtaloanne.
Ei ole 6 vuoden kotiäitiys minua työnhaussa haitannut. En ollut siis työsuhteessa kun sain lapset. En enää 40+ v ole tehnyt kronologista CVtä muutenkaan vaan lajitellut eri otsakkeiden alle tyyliin opetustyö/ toumitustyö jne enkä laita päivämäärän tarkkuudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaslomia ei työtodistuksessa luetella
No ei muuten mutta jos olet työnhakija ja yli vuoden saikulla niin laittaisin ihan vaikka siksi että silloin tietää ettei ole edes pystynyt ottamaan työtä vastaan joten ei ole huvin vuoksi ollut pois työmarkkinoilta. Joku voi katsoa että hyvä huomio, ei ole hänen syynsä jos työttömyys on vaikkapa pitkittynyt. Joskus sairaudet vaikuttavat myös työkykyyn jollakin tavalla pysyvästi joten monia asioita on hyvä ottaa huomioon jotta molemmat osapuolet voisivat olla tyytyväisiä. Rehellisesti kun puhuu niin se on hyödyksi.
Vaikka olisi 6 vuotta kokemusta samalta työnantajalta, voi olla että rekrytoijaa ei vaan kiinnosta. Sen olen oppinut.
Olen työskennellyt monissa eri paikoissa mutta usein valittu on jotenkin rekrytoijan mieleen. Jokin hakemuksessa puhuttelee. Harvaa kiinnostaa, onko ihminen oikeasti ollut töissä ahkera tai hyvä.
Jos on jonkun ystävä tai herättää huomion, voi päästä töihin suurellakin aukolla. Viis siitä, vaikka olisi valehdellut hakemuksessa olleensa töissä samalla kun oli 3 vuotta poissa välillä. Toki tuollainen valhe itsessään on yleensä tehty rekrytoiduksi tuloa varten.
Yksi kikka on hakea takaisin samalle työnantajalle, jolla työskenteli ja sitten antaa kuvaa että oli siellä koko ajan. Jos oli välillä vain poissa töistä, voi mennä läpi. Jos listaa CV:hen että olikin 4 kk välissä muualla, voi se vihjata, että toinen merkintä katkottomasta työstä jossain ei pidä paikkansa.
Todellisuudessa vaan tauko onkin saattanut olla hyvin paljon pidempi, joko kokonaan poissa töistä tai kerran tai useammin välillä töissä jossain muualla. Etenkin jos päätyö on ollut osa-aikaisena kerran kuussa.