Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huoli eläkkeistä kasvaa - "Suurten ikäluokkien edustajat nauttivat suurista eduista"

Vierailija
30.03.2024 |

Viimeinkin tämä asia uskalletaan ottaa puheeksi. Mielestäni yli 3 tonnin eläkkeistä voisi alkaa leikata, ehkä parinkin tonnin yli menevistä, 

Kansa halusi leikkauksia, joten annettakoon niitä nyt kunnolla. Kyllähän tuo olisi ihan perusteltua. Kommenttiraita jutun perässä toki kertoo, että osa alkaa yskiä ihan kunnolla, mutta ei muuta kuin jämerä kädenpuristus, katsekontakti ja itseä niskasta kiinni niin kyllä se siitä.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010316227.html

Kommentit (270)

Vierailija
81/270 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne suurten ikäluokkien suuret edut mahtavat olla? Esimerkiksi oma äitini saa työeläkettä brutto 1560 e/kk, ei mitään asumistukia tai hoitolisiä. Mikä tuossa ikäistensä naisten tavallisessa eläkkeessä on se kateudenaihe?

Mun äiti saa eläkettä yli 4000 tonnia, hyvin on varaa leikata.

Äitisi on ollut iso boss.   Niitä 11 % suurista ikäluokista joilla on akateeminen koulutus 

Peruskoulun opettaja.

Voin kertoa, että jos äitisi oli ihan tavallinen peruskoulunopettaja koko työuransa, niin hänen eläkkeensä k

Väität siis ettei Suomessa ole yli neljän tonnin eläkeläisiä. Lähde?

Vierailija
82/270 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne suurten ikäluokkien suuret edut mahtavat olla? Esimerkiksi oma äitini saa työeläkettä brutto 1560 e/kk, ei mitään asumistukia tai hoitolisiä. Mikä tuossa ikäistensä naisten tavallisessa eläkkeessä on se kateudenaihe?

Äitisi on ollut iso boss.   Niitä 11 % suurista ikäluokista joilla on akateeminen koulutus 

Peruskoulun opettaja.

Voin kertoa, että jos äitisi oli ihan tavallinen peruskoulunopettaja koko työuransa, niin hänen eläkkeensä k

Leskeneläke?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/270 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli neljän tonnin eläkkeellä ei luojan kiitos saa leskeneläkettä. Se tästä vielä puuttuisi.

Vierailija
84/270 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Purra meni sorkkimaan vaarallisille vesille. Saa nähdä mitä seuraa. Olen kyllä tässä asiassa hänen kanssaan samaa mieltä mutta luulen että leikkaukset kohdistetaan pieniin eläkkeisiin ja isommat eläkkeet jätetään rauhaan. Tätähän ne tekee. Mutta katsellaan. Joka tapauksessa hyvä että viimein asiasta aletaan puhua. Yksi raja ylitetty.

Ei eläkkeitä voi loogisesti leikata, koska ne eivät ole menoerä valtiolle. Valtio ei maksa työeläkkeitä, vaan eläkerahastot, joiden toiminta on markkinaehtoista sijoitustoimintaa. Valtiolla ei ole mitään keinoa leikata olemassa olevia työeläkkeita.

Paitsi kohdennettu verotus. Menköön sitten vaikka sillä tavalla.

Ei verotus ole leikkaus, eikä valtio säästä mitään muuttamalla työeläkkeid

Ei se ole tarkoituskaan. Kunhan saadaan köyhiltä otettua, se on pääasia. Ei suurimmista eläkkeistä kannata ottaa, kun niitä saa niin harva. Otetaan pienimmistä, niitä saa niin moni, sillä on vaikutusta. 

Tätä logiikkaa käytetään palkkaverotuksessakin, kai se eläkkeisiinkim pätee? 

Vierailija
85/270 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velttoperseet ovat täällä taas sosialisoimassa kaikkea.

Suuret ikäluokat ovat eläkkeensä ansainneet, koska heidän työuransa kesti yli 40v.

EI OLE! Ei saatana ole millään 5% eläkemaksuilla ansainneet. Loisivat perkele meidän nyt töissä olevien piikkiin, me maksetaan n. 25% tällä hetkellä ja tulee nousemaan 27%, eikä siitä huolimatta me tulla saamaan kuin haaleaa kättä ja valtion voivottelut kun pajatso on tyhjä, kun meidän sieltä pitäisi jotain saada. Nurin koko paska ja minun rahat tänne, INFLAATIO-KORJATTUNA! Saatana, ne on minun rahoja eikä minkään loisivan demarisakin rahoja. Sun ikäluokkasi saa minun puolestani "nautiskella" just sen verran mitä ovat sinne maksaneetkin, eli 5% mukaan.

Mitä horiset?  Työnantajahan eläkemaksun maksaa.   Sen mitä itse maksat näkyy vähennyksenä veropäätöksessäsi. Osaatko lukea verotuspäätöksesi?

1946 syntyneenä lopputyövuodet meni minultakin jo se oma osuus.

Vierailija
86/270 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruskoulun opettaja.

Voin kertoa, että jos äitisi oli ihan tavallinen peruskoulunopettaja koko työuransa, niin hänen eläkkeensä kuukaudessa on 1900 e!

Jossain vaiheessa eläke määräytyi viimeisten työvuosien ansioiden mukaan ja silloin yleensä palkka oli korkeimmillaan. Samaten jossain vaiheessa oli mahdollisuus ns. Superkarttumaan, jos jatkoi työntekoa alimman mahdollisen eläköitymisiän jälkeen. Nämä varmaan joillakin selittävät korkean eläkkeen.

Vierailija
87/270 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suuret ikäluokat s. 40- 45 ovat ahneita vassareita. Pilkkasivat sotaveteraaneja. Taistolaislaulut soi. Sokka, Loiri, Chydenius Oksanen. Ei mitään etuja enää tälle porukalle. Kaiken ovat varastaneet muilta.

Kai ymmärrät, että sodan jälkeen syntyneet ns suuret ikäluokat ovat jo enimmäkseen menneet majan majoille.   

Suurimmat ikäluokat ovat  nyt milleniaaneja, jotka ovat syntyneet 1980 -luvulla. Ja heidänkään eläkkeita eivät ole nuoremmat innolla maksamassa. Joten kannattaa joko säästää itse, tai käydä töissä ja saada työeläkettä.

kaikkein suurin elossa oleva ikäluokka 1965-syntyneitä.

Vierailija
88/270 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöhköt huutoäänestää itsensä loputtomaan köyhyyteen.

Vierailija
89/270 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli 3000 €/kk eläkkeiden verotusta voi koventaa. Tulo on suoraan valtion kassaan. Nykyisten työikäisten selästä ei saa enää repiä yhtään eläkemaksua lisää. Palkasta peritään jo nyt 7,15/8,65% työntekijän eläkemaksua.

Suomalaisten keskipalkka lienee nykyisin vähän yli 3000 €/kk. Sillä rahalla käydään töissä, maksetaan asuminen ja muu eläminen. Elätetään vielä lapsetkin. Tosin lapsilisä tulee tuohon päälle, mutta se riittää vain pieneen osaan lasten kuluista. Miksi eläkeläisen pitäisi saada enemmän? 

Suomalaisten keskieläke lienee nykyisin n 1950e/kk. Miinus kovempi verotus kuin palkoista.

Niin on. Ei kukaan tarvitse yli 3000 €/kk eläkettä. Sen vuoksi eläkekatto voisi olla 3000 €/kk. 

Vierailija
90/270 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia palkkoja pitäisi leikata 30 % vähintään, niin ei tulis niitä ylisuuria eläkkeitä. Sillähän niistä päästään!

Vierailija
91/270 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityissektorin reilu leikkaus leikkaisi samalla tulevia ökyeläkkeitä. Porvarit kuriin!

Vierailija
92/270 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Velttoperseet ovat täällä taas sosialisoimassa kaikkea.

Suuret ikäluokat ovat eläkkeensä ansainneet, koska heidän työuransa kesti yli 40v.

EI OLE! Ei saatana ole millään 5% eläkemaksuilla ansainneet. Loisivat perkele meidän nyt töissä olevien piikkiin, me maksetaan n. 25% tällä hetkellä ja tulee nousemaan 27%, eikä siitä huolimatta me tulla saamaan kuin haaleaa kättä ja valtion voivottelut kun pajatso on tyhjä, kun meidän sieltä pitäisi jotain saada. Nurin koko paska ja minun rahat tänne, INFLAATIO-KORJATTUNA! Saatana, ne on minun rahoja eikä minkään loisivan demarisakin rahoja. Sun ikäluokkasi saa minun puolestani "nautiskella" just sen verran mitä ovat sinne maksaneetkin, eli 5% mukaan.

Älä raivoa ja kiroile, äläkä lyö päätäs seinään. Rauhoitu hyvä ihminen. Kauheeta sentään et jotkun ihan oikeesti  loisisivat ihan sun rahoillas, voi voi sentään, voi sun harhojas.

Vierailija
93/270 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus ei onnistunut, mutta vastaus nro 66:lle:

Nuo muutokset, jotka on tehty sun työurasi aikana, on tehty juuri sen takia, että eläkemaksut eivät kohoaisi vieläkin enemmän. Valitettavasti ne kolahtaa aina tuleviin eläkeläisiin.

Mutta mikään npoista muuutoksista ei ole vaikuttanut vähemtävästi siihen asti kertyneeseen eläkkeeseen. Määräytymistapa ja ikärajat voivat muuttua, mutta jo kertynyttä eläkesummaa ei sulta oteta pois. Nykyisten eläkkeiden leikkaus sen sijaan vähentäisi sitä, joka on jo ansaittu.

Ja selvennykseksi, en ole vielä eläkkeellä. Työelämää takana jo 45 v, joten muutokset ovat vaikuttaneet minuunkin. Ilman niitä olisi jo ollut eläkkeellä vuoden verran. Mutta en ole halukas siihen, että minun ansaitsemaani eläkettä ruvetaan nyt pienetämään sen takia, että jotkut ikäluokat ovat saaneet enemmän ja pienemmällä panostuksella.

Vierailija
94/270 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa eläkeiätkö on hiukan yli 4000 euroa. Sama ainakin Suomeen,  mutta pitää muistaa että tuon tason eläkkeitä saa vain muutama prosentti.

Vierailija
95/270 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli 3000 €/kk eläkkeiden verotusta voi koventaa. Tulo on suoraan valtion kassaan. Nykyisten työikäisten selästä ei saa enää repiä yhtään eläkemaksua lisää. Palkasta peritään jo nyt 7,15/8,65% työntekijän eläkemaksua.

Suomalaisten keskipalkka lienee nykyisin vähän yli 3000 €/kk. Sillä rahalla käydään töissä, maksetaan asuminen ja muu eläminen. Elätetään vielä lapsetkin. Tosin lapsilisä tulee tuohon päälle, mutta se riittää vain pieneen osaan lasten kuluista. Miksi eläkeläisen pitäisi saada enemmän? 

Suomalaisten keskieläke lienee nykyisin n 1950e/kk. Miinus kovempi verotus kuin palkoista.

Niin on. Ei kukaan tarvitse yli 3000 €/kk eläkettä. Sen vuoksi eläkekatto voisi olla 3000 €/kk.&n

Miten niin ei tarvi?

Vierailija
96/270 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruskoulun opettaja.

Voin kertoa, että jos äitisi oli ihan tavallinen peruskoulunopettaja koko työuransa, niin hänen eläkkeensä kuukaudessa on 1900 e!

Jossa

Niin tuo viimeiset neljä vuotta laskentana oli heille jotka eivät alusta asti olleet tellissä  eli siis vanhempia ihmisiä.

Suuret ikäluokat tulivat työelämään tellin kanssa yhtä aikaa.

Vierailija
97/270 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurilta ikäluokilta ilman muuta tulee leikata eläkkeestä. On täysin moraalitonta heiltä nostaa kovia eläkkeitä joita eivät itse ole maksaneetkaan. Häikäilemätön eläkekusetus.

Voisitko valaista asiaa hieman enemmän. Kuinka monta prosenttia suurista ikäluokista saa tätä mainittua yli kolmen tonnin työeläkettä kuukaudessa?  

Vierailija
98/270 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurilta ikäluokilta ilman muuta tulee leikata eläkkeestä. On täysin moraalitonta heiltä nostaa kovia eläkkeitä joita eivät itse ole maksaneetkaan. Häikäilemätön eläkekusetus.

No hyvä, että pelkästään suurilta ikäluokilta. Itse olen jäämässä tänä vuonna eläkkeelle (synt. 1960), joten minun eläkkeeseeni ei ilmeisesti kosketa ?

Huvittavaa näissä keskusteluissa, että keskustelijat tuntuvat luulevan kaikkien eläkeläisten kuuluvan suuriin ikäluokkiin. Ei todellakaan, nyt jo kymmenen heitä nuorempaa ikäluokkaa nauttii eläkkeestä. Lisäksi myös joukko heitä vanhempia.

Nimenomaan suurilta ikäluokilta leikattava, jotka maksattivat omat eläkkeensä muilla, maksamatta niitä juuri itse. Lisäksi pääsivät keskimäärin alle 60v eläkkeelle. 

Vierailija
99/270 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hemmettiä, taas suuret ikäluokat tulilinjalla.

"SUURTEN IKÄLUOKKIEN EDUSTAJAT NAUTTIVA SUURISTA EDUISTA"

Me olimme syynä siihen, että kouluja piti rakentaa. Miehitimme opiskelu - ja työpaikat. Olimme tulppana työpaikoilla, nuorten päästä ruorin ääreen. Lähdimme laumoittain eläkkeelle, mutta töihin tulijoita ei ollutkaan. Olemme tienanneet liikaa ja nautimme liian suurista eläkkeistä

Olemme täyttämässä hoito- ja sairaalapaikat, krematoriot tursuavat raatoja.

Eikö vähempi syyllistäminen riitä, antakaa meidän olla rauhassa.

Hoitakaa työnne ja lapsemme niinkuin mekin hoidimme!

Vierailija
100/270 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin on. Ei kukaan tarvitse yli 3000 €/kk eläkettä. Sen vuoksi eläkekatto voisi olla 3000 €/kk.&n

Ei suinkaan maksussa olevia eläkkeitä voi alkaa takautuvasti vähentämään. Mitään uudistusta ei voi enää historiaan päin tehdä. Paitsi kai jossain P-Ko eassa..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi