Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huoli eläkkeistä kasvaa - "Suurten ikäluokkien edustajat nauttivat suurista eduista"

Vierailija
30.03.2024 |

Viimeinkin tämä asia uskalletaan ottaa puheeksi. Mielestäni yli 3 tonnin eläkkeistä voisi alkaa leikata, ehkä parinkin tonnin yli menevistä, 

Kansa halusi leikkauksia, joten annettakoon niitä nyt kunnolla. Kyllähän tuo olisi ihan perusteltua. Kommenttiraita jutun perässä toki kertoo, että osa alkaa yskiä ihan kunnolla, mutta ei muuta kuin jämerä kädenpuristus, katsekontakti ja itseä niskasta kiinni niin kyllä se siitä.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010316227.html

Kommentit (270)

Vierailija
61/270 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtion palkoista voisi ottaa kolmanneksen pois. Niin tulisi oikeaa säästöä. Eläkkeet eivät tule valtion budjetista, joten niistä ei saa mitään säästöä, vaikka ne lopettaisiin kokonaan.

Itse asiassa valtion tulot vähenisi vaan entisestään kun ei tulisi niistä suurista eläkkeistä suuri verotuloja.

Vierailija
62/270 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten nämä vielä tekevät töitä niin, että paikkoja on muille vähemmän..

Eipä teille ne paskahommat kelpaa, niin 1200 e eläkkeen lisäksi teen keikkaa niinkauan, kun suostutte niihin hommiin.t.mummeli

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/270 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työeläkerahastoissa on eläkkeiden maksuun rahaa noin 6 vuodeksi. Tietenkin se sitten kasvaa seuraavien työssäkäyvien sukupolvien maksaessa eläkemaksujaan.

Jos tuollainen tai pienempikin eläkeraha pitäisi joka vuosi kaivaa valtion budjetista, niin vieläkin ikävämmässä tilanteessa olisi raukat vähät veronmaksajat.

Eli lisättäisiin 80 prosenttia menoja nykyisten takuueläkkeiden maksuun. Mutta ei meillä hallituksilla ole huolta tulevaisuudesta, kaikki vain menemään ja niiltä vähiä työntekijöitä voidaan toki verottaa lisää, kunnes kelatuista saa enemmän rahaa. Ja tämä tilannehan on jo osittain päällä.

Toki velkaa voidaan ottaa lisää, koska en oikein uskalla kuvitella sellaista Suomea, jossa eläkeläiset pitäisi lähettää leirille, kun ovat vain menoerä.

Miksei sitten samalla muutkin työkyvyttömät, kuten vammaiset, työttömät ja muut taloudelle kalliiksi tulevat kansanryhmät.

Niin, siellä on pääomaa tuon verran, mutta koska pääoma kasvaa korkoa korolle sijoitettuna, niin suurten ikäluokkien eläkkeet saadaan varsin hyvin maksettua etenkin kun tuossa porukassa iso osa ei saa työeläkettä lainkaan, heille kansaneläkkeen tai takuueläkkeen maksaa valtio. Harva tässäkään keskustelussa ymmärtää, että työeläke ja kansaneläke ovat kaksi eri asiaa.

Vierailija
64/270 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ne suurten ikäluokkien suuret edut mahtavat olla? Esimerkiksi oma äitini saa työeläkettä brutto 1560 e/kk, ei mitään asumistukia tai hoitolisiä. Mikä tuossa ikäistensä naisten tavallisessa eläkkeessä on se kateudenaihe?

Vierailija
65/270 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

50 luvun elintaso jokaiselle, niin kateus eläkeläisiä kohtaan loppunee. He kyllä niissä oloissa selviävät, mutta kermapyllyille tulee äitiä ikävä.

Valtion butjetti kiittää.

Vierailija
66/270 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli 3000 €/kk eläkkeiden verotusta voi koventaa. Tulo on suoraan valtion kassaan. Nykyisten työikäisten selästä ei saa enää repiä yhtään eläkemaksua lisää. Palkasta peritään jo nyt 7,15/8,65% työntekijän eläkemaksua.

Suomalaisten keskipalkka lienee nykyisin vähän yli 3000 €/kk. Sillä rahalla käydään töissä, maksetaan asuminen ja muu eläminen. Elätetään vielä lapsetkin. Tosin lapsilisä tulee tuohon päälle, mutta se riittää vain pieneen osaan lasten kuluista. Miksi eläkeläisen pitäisi saada enemmän? 

Suomen eläkejärjestelmä perustuu siihen, että eläkkeen suuruus riippuu ansioista. Toiset saa enemmän, toiset vähemmän. Ihan niinkuin palkoissakin. Toki voidaan muuttaa lakeja, että vaikkapa kaikille kertyy eläke pelkästään vaikka työvuosien mukaan. Kaikki myös maksavat saman

Tietenkin voidaan tehdä. Kun menin työelämään, eläkeikä oli 63 vuotta, nyt se on jo yli 66 vuotta, lisäksi on lisätty elinaikakerroin ja eläkkeen kertymistapaa on muutettu. Ei minulta kysytty haluanko näitä muutoksia. En olisi suostunut. Sama tehdään nyt ahneille, itkekää paskiaiset kun veroruuvi kiristyy.

Vierailija
67/270 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne suurten ikäluokkien suuret edut mahtavat olla? Esimerkiksi oma äitini saa työeläkettä brutto 1560 e/kk, ei mitään asumistukia tai hoitolisiä. Mikä tuossa ikäistensä naisten tavallisessa eläkkeessä on se kateudenaihe?

Mun äiti saa eläkettä yli 4000 tonnia, hyvin on varaa leikata.

Vierailija
68/270 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitisi on ollut iso boss.   Niitä 11 % suurista ikäluokista joilla on akateeminen koulutus 

Vierailija
69/270 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoremmat sukupolvet haluavat  leikata eläkkeitä ja sitten kun ovat itse eläkeiässä, alkaa kamala parkuminen miten pientä eläkettä saavat.

Vierailija
70/270 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuret ikäluokat s. 40- 45 ovat ahneita vassareita. Pilkkasivat sotaveteraaneja. Taistolaislaulut soi. Sokka, Loiri, Chydenius Oksanen. Ei mitään etuja enää tälle porukalle. Kaiken ovat varastaneet muilta.

Vierailija
71/270 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äitisi on ollut iso boss.   Niitä 11 % suurista ikäluokista joilla on akateeminen koulutus 

Peruskoulun opettaja.

Vierailija
72/270 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun äiti tienasi koko työuransa ajan noin 8000 e/kk (nykyrahassa laskettuna), tuollaisia yli 4000 e/kk on suurilla ikäluokilla alle 4%:lla. Äitisi on siis todellinen poikkeus!

Vierailija
73/270 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun äiti tienasi koko työuransa ajan noin 8000 e/kk (nykyrahassa laskettuna), tuollaisia yli 4000 e/kk on suurilla ikäluokilla alle 4%:lla. Äitisi on siis todellinen poikkeus!

Ei ole. Koko omakotitaloalue on täynnä näitä poikkeuksia.

Vierailija
74/270 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruskoulun opettaja.

Voin kertoa, että jos äitisi oli ihan tavallinen peruskoulunopettaja koko työuransa, niin hänen eläkkeensä kuukaudessa on 1900 e!

Vierailija
75/270 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurilta ikäluokilta ilman muuta tulee leikata eläkkeestä. On täysin moraalitonta heiltä nostaa kovia eläkkeitä joita eivät itse ole maksaneetkaan. Häikäilemätön eläkekusetus.

Kuulun "suuriin ikäluokkiin", ja nostan kovaa 1200e eläkettä. Paljonko olisi moraalisesti oikein leikata tuosta?

Itseasiassa suurimmat ikäluokat ovat (viime vuoden tilasto)

ovat Suurin Suomessa syntyneiden ikäryhmä on vuonna 1963 syntyneet. Heitä oli elossa yhteensä 69 267. Seuraavana tulevat vuosina 1956, 1964, 1962 ja 1948 syntyneet, joita kaikkia oli elossa reilu 68 000

Vierailija
76/270 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista. Meillä on siis jossain omakotialue, jossa maksetaan työeläkkeitä, joita tilastot eivät edes tunne ja jotka maksetaan jonkun tuntemattoman laskukaavan mukaan. Onko sinulla muita harhoja?

Vierailija
77/270 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruskoulun opettaja.

Voin kertoa, että jos äitisi oli ihan tavallinen peruskoulunopettaja koko työuransa, niin hänen eläkkeensä kuukaudessa on 1900 e!

Voin kertoa ettei ole.

Vierailija
78/270 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailmasi on aika pieni.    Minulla sentään tuli lapsista fiksumpia hyväpalkkaisia vaikka itse olen se surkeimpia suuria  ikäluokkalaisia.  Äidillesi näkymätön työuramme aikana 

Vierailija
79/270 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peruskoulun opettaja.

Voin

Kuva äidin palkkakuitista, niin uskotaan. Siihen asti luotamme eläkeyhtiöiden tarjoamiin laskukaavoihin.

Vierailija
80/270 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista. Meillä on siis jossain omakotialue, jossa maksetaan työeläkkeitä, joita tilastot eivät edes tunne ja jotka maksetaan jo

Eläkeläistä nyt pelottaa tulevat kiristykset ja se on hyvä niin. Näitä omakotitaloalueella on ympäri Suomea kuten hyvin tiedät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä