Nyt avautuu mummo
Pitkä perjantain ateria ja lapset puolisoineen kylässä. (Tytär + poikakaveri, Poika + vaimo + vauva, minä + lasteni isä/mieheni)
Oma tytär on kasvissyöjä ja hänen poikakaveri ei ole. Pojan vaimo vegaani ja poika ei. Minä ja mieheni syödään kaikkea.
Laitoin juhlapöydän ja kaikille oli omaan syömiseen sopivaa. Olin todella nähnyt vaivaa.
Tunnelma aluksi kiva mutta muuttui kun miniä alkoi sanomaan, että häntä häiritsee lammas jota syömme. Alkoi sen päivän paasaus eläinten kärsimyksistä ja maapallon tuhoamisesta. Tyttäreni liittyi tähän kuoroon. Miehet esittivät vastaväitteitä ja minä olin hiljaa. Ihan kamalaksi riitelyksi meni. Miniä otti vauvan ja lähti pois. Sanoi, että vauvasta tulee myös vegaani, kun alkaa syömään muuta kuin tissimaitoa. On vaikeaa tuoda lapsi sitten mummolaan, jossa arvot ovat sitten erilaiset. Poikani sanoi, että vaimo ei asiasta yksin päätä. Tilanne paheni. Poikani majoittui sohvallemme ja sanoi, ettei vaimonsa luokse mene.
Tytär hiljeni mutta sanoi ymmärtävänsä miniää.
olen niin järkyttynyt. Kaikki huomioitiin joten miksi pitää alkaa omaa ajatustaan tuputtamaan muille?
Kaikilla paha mieli, onko tämän arvoista ja miten asian saa ratkaistua? Olen niin surullinen ja mieheni puolestaan vihainen. Pojan ja miniän puheyhteys katki.
ja kyllä, asianosaiset tunnistaa kyllä tämän tekstin, jos täällä lukevat. Tietäkää, olen aidosti surullinen ja huolissani. Asiat pitää pystyä juttelemaan eikä maailma ole mustavalkoinen jossa on vain yksi totuus
Kommentit (1648)
Vierailija kirjoitti:
"Jos hallinnan mekanismit onnistuvat tunkeutumaan ihmisten yksityisimpään, kotien keittiöihin, diktatuuri voi kuvitella hallitsevansa ihmisten elämää täydellisesti, Sutinen sanoo."
Tuleeko joku mieleen tästä 🤭
https://yle.fi/a/74-20080268?utm_source=social-media-share&utm_medium=s…
Tämä!
Vegaanit kuvittelevat voivansa hallita muiden elämää ja syömistä - mikä sairas ideologia.
Miten joulut ovat menneet?
Mä en tuollaisen käytöksen jälkeen enää kutsuisi syömään. Todella tökeröä ja huonoa käytöstä, kun ottaa huomioon, että kaikki oli huomioitu.
Vierailija kirjoitti:
Tässä pääsiäisen kärsimysnäytelmässä olisi jo hyvät ainekset elokuvaan. Kuka kirjoittaisi?
Sopisi hyvin teemaksi Sunnuntailounas sarjaan. Ehkä on jo ollutkin siinä 😁
https://www.mtv.fi/ohjelma/dbc776a3db519c4ebc25/sunnuntailounas
Vierailija kirjoitti:
Mä en tuollaisen käytöksen jälkeen enää kutsuisi syömään. Todella tökeröä ja huonoa käytöstä, kun ottaa huomioon, että kaikki oli huomioitu.
Juuri näin. Mummo kun oli vielä huomioinut hyvin, että kaikille oli tarjolla haluamaansa ruokaa, itselle ja miesväelle heidän haluamaansa lammasta ja tyttärelle ja miniälle kasvis- ja vegaaniruokaa. Asia mitä mummon ei todellakaan olisi ollut velvollisuus edes tehdä.
Mutta jostain syystä monen mielestä tämä mummo on kuitenkin nyt se tarinan pahis kun oli valmistanut myös muuta ruokaa pöytään kuin sitä kasvis- ja vegaaniruokaa ja mukamas ainoa oikea ratkaisi olisi ollut että tyttären ja miniän ruokaideologian tähden olisi pitänyt muuttaa perinteitä ja jättää se, ah, niin paha lammas pois pöydästä.
Kyllä tässä se miniä on se tarinan pahis kun alkoi mesoamaan ja teki kärpäsestä härkäsen, eikä todellakaan mummo joka oli huomionut aterialla myös miniän ja tyttärensä vegaani- ja kasvisruokavalion.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Mummo kun oli vielä huomioinut hyvin, että kaikille oli tarjolla haluamaansa ruokaa, itselle ja miesväelle heidän haluamaansa lammasta ja tyttärelle ja miniälle kasvis- ja vegaaniruokaa. Asia mitä mummon ei todellakaan olisi ollut velvollisuus edes tehdä.
Mutta jostain syystä monen mielestä tämä mummo on kuitenkin nyt se tarinan pahis kun oli valmistanut myös muuta ruokaa pöytään kuin sitä kasvis- ja vegaaniruokaa ja mukamas ainoa oikea ratkaisi olisi ollut että tyttären ja miniän ruokaideologian tähden olisi pitänyt muuttaa perinteitä ja jättää se, ah, niin paha lammas pois pöydästä.
Kyllä tässä se miniä on se tarinan pahis kun
Samaa mieltä. Mummo huomioi kaikkien toiveet. Eipä mummo olisi voinut paremmin toimia.
Mä en suostu alistumaan vegaanien vaatimuksiin. En allergioiden takia voi syödä mitään kasviperäistä, josta saisin A-vitamiinia, ja A-vitamiinikapselitkin ovat liivatetta, joten kuolisin aika äkkiä puutostautiin, jos joutuisin olemaan vegaani.
Itse haluan syödä terveellisesti ja en voi syödä hiilihydraatteja ja palkokasveja, joten en voi syödä vegaanisesti. Toki mupellan paljon parsakaalia, varsiparsaa, kukkakaalia yms.
Tänään tein maksakastiketta naudan maksapalasta. Oli leikkuulauta aika veripunainen. Naudan lihaa en syö lainkaan, koska en pidä sen mausta.
Kastikkeesta tuli paljon kiitosta muiltakin. Oli hyvää. 😋
Olisit sanonut että anteeksi jäikö lammas raa'aksi, tökännyt lihaveitsen tarjoiluastiassa tai lautasella olevaan kypsennettyyn lampaaseen ja sanonut että nyt ei häiritse enää.
Törkeä miniä, se halusi vain haastaa riitaa ja pahoittaa mielenne. Sillä on luultavasti toinen mies ja pyrkii näin eroon pojastasi.
Vierailija kirjoitti:
Mä en suostu alistumaan vegaanien vaatimuksiin. En allergioiden takia voi syödä mitään kasviperäistä, josta saisin A-vitamiinia, ja A-vitamiinikapselitkin ovat liivatetta, joten kuolisin aika äkkiä puutostautiin, jos joutuisin olemaan vegaani.
Vegaanit saa mun puolesta syödä mitä haluavat ja mä kunnioitan heidän päätöstään. Mulla on myös todella paljon kasvisallergioita, joten mulle olisi todella hankala valmistaa kasvisruokaa. Olisi mun mielestä aivan kohtuutonta laittaa esimerkiksi Mummo valmistamaan mulle sopivaa kasvisruokaa, kun olen melkein kaikelle allerginen. Toki mä en vaadi, että mulle ylipäätään valmistetaan ruokaa. Mulle on ihan ok, että otan omat eväät mukaan, jos mun ruokailut ei mene yhteen muiden ruokavalion kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit saa mun puolesta syödä mitä haluavat ja mä kunnioitan heidän päätöstään. Mulla on myös todella paljon kasvisallergioita, joten mulle olisi todella hankala valmistaa kasvisruokaa. Olisi mun mielestä aivan kohtuutonta laittaa esimerkiksi Mummo valmistamaan mulle sopivaa kasvisruokaa, kun olen melkein kaikelle allerginen. Toki mä en vaadi, että mulle ylipäätään valmistetaan ruokaa. Mulle on ihan ok, että otan omat eväät mukaan, jos mun ruokailut ei mene yhteen muiden ruokavalion kanssa.
Mullekin on ihan sama, mitä muut syövät. On oikeastaan tosi hienoa, että osa ei syö eläinperäisiä tuotteita, sekä ekologian kannalta että myös eläinten hyvinvoinnin kannalta. Joka tapauksessa, mä katsoisin vähän kieroon, jos joku alkaisi moittia mun syömisiä. En mäkään lähde saarnaamaan muille siitä, mitä heidän lautasiltaan löytyy.
t. tuo edellinen, A-vitamiinista puhunut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullekin on ihan sama, mitä muut syövät. On oikeastaan tosi hienoa,
Jep. Lihansyöjiäkin on monenlaisia. Mä en itse esimerkiksi edes erityisesti pidä lihasta. Mieluummin mä söisin tofua. Mulle vaan soijaperäiset tuotteet ei sovi yhtään; kaikki tulee varpusparven lailla toisesta päästä ulos muutaman minuutin kuluttua syömisestä. Hyvin harvaa kasvistuotetta pystyn ongelmitta syömään. Ja ne mitä pystyn (kypsä porkkana ja riisi), eivät tarjoa kovin hyvää ravintoa ilman eläinkunnan tuotteita. Meillä kaikilla on omat syymme omiin ruokavalioihimme. Ei painosteta ketään syömään omien mieltymystemme mukaan. Ja aivan ihanaa, jos Mummo laittaa meille kaikille sopivaa ruokaa. Oma vanha äitinikin valmistaa minulle aina kanaa ja riisiä, kun käyn kylässä ja olen siitä todella kiitollinen.
Olisin mieluusti minäkin kasvissyöjä, mutta terveys ei anna siihen mahdollisuutta. On pahoja ruoka-aineallergioita ja siedätyshoitoihin en pääse. En voisi millään koostaa tasapuolista kasvisravintoa. En voi syödä edes kalaa, joten joudun osallistumaan inhoamaani eläinten rääkkäykseen ostamalla lihaa. Riistalihaa ostaisin mieluusti, mutta sitä on niin vähän tarjolla meidän kaupungissa. Maalla metsästysseruaan kuuluva naapurini joskus soittelee, jos seura on saanut paljon riistalihaa ja ostan hältä sitten esim. hirveä.
Olisiko mitenkään mahdollista, että se mummo kohtaisi nämä lapsensa ja lastensa perheet ilman näitä kökköpakkokokoontumisia?
Siis kutsuisi kylään ihan vaan sen pojan perheen tai vaikka miniän lapsineen ja oikeasti tutustuisi miniään.
En ymmärrä ketä palvelevat nämä kaameat ns juhla-ateriat, joilla kukaan ei voi hyvin kuitenkaan.
Kiitän itseäni, kun olen mummo joka ei laita ruokatapaamisia. Jos on allergioita tai rajoitteita yleensä he tuovat mukanaan. En ala kovin paljon ostelemaan erikoisjuttuja itse koska rahat pienessä. Jäätelön huomioin jos sitä tarjoan ja saatan ostaa yhden gluteenittoman tuotteen kahvipöytään.
Jos minulle tarjotaan kylässä mitä tahansa en ala haukkumaan tai arvostelemaan ääneen. Otan mitä otan. Muut saavat ottaa mitä ottavat. Miniä oli epäkohtelias ja mukaerikoinen.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko mitenkään mahdollista, että se mummo kohtaisi nämä lapsensa ja lastensa perheet ilman näitä kökköpakkokokoontumisia?
Siis kutsuisi kylään ihan vaan sen pojan perheen tai vaikka miniän lapsineen ja oikeasti tutustuisi miniään.
En ymmärrä ketä palvelevat nämä kaameat ns juhla-ateriat, joilla kukaan ei voi hyvin kuitenkaan.
Ei elämä ja syöminen nyt voi olla noin vaikeaa 🙄 Kun sinut on kutsuttu kylään, syöt ja kiität - siinä kaikki.
Juhla-ateria meni hyvin siihen asti kunnes miniä päätti uhriutua ja alkaa saarnata. Se olisi voitu välttää helposti - syöt ja kiität.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei elämä ja syöminen nyt voi olla noin vaikeaa 🙄 Kun sinut on kutsuttu kylään, syöt ja kiität - siinä kaikki.
Juhla-ateria meni hyvin siihen asti kunnes miniä päätti uhriutua ja alkaa saarnata. Se olisi voitu välttää helposti - syöt ja kiität.
Kuulostaapa tylsältä vierailulta, jos pitää vain syödä ja kiittää. Mieluummin sitten jättää väliin ja syö kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten se poika jäi sinne sohvalle ja sanoi, että ei mene perheensä luokse selvittelemään asioita? Aivan uskomatonta ja kypsymätöntä käytöstä isältä :O
Miniän raivokohtaus ja uhkailu on siis mielestäsi kypsää käytöstä? Kuulostat melkoisen tekopyhältä, ei voi olla yhdet säännöt miehelle ja hänen perheelleen ja toiset mammeleille.
Luulen, että tuo ei ole ensimmäinen eikä viimeinen riita miniän perheessä.
Miehen perhe on se vaimo ja lapsi. Jotka se ns mies dumppasi.
Tätä voi kyllä kyseenalaistaa.
Oliko miniällä oikeus ottaa se lapsi mukaansa, viedä se siis pois lapsen isältä?
Isän olisi monien mielestä täällä pitänyt lähteä vaimonsa perään, no niinpä tietysti! Tätähän naiset haluaa! Että mies koiran lailla seuraa vaimoaan, vaikka tämä kiukkuilisi ja nakkelisi niskojaan ilman, että ottaa mitään vastuuta omasta käytöksestään. Mitä nahjuksia miesten pitäisi olla? Naisten vallankäyttöähän tässä nyt puolustellaan.
Miniä siis VEI lapsen, isä ei voinut sille mitään. Eikös tästä ollut joku oikeusjuttukin esillä hiljakkoin? Äidillä ei pitäisi olla oikeutta erottaa lasta sen isästä. Eikös aikanaan se yksi paljon julkisuutta saanut äidin lapsikaappauskin perustunut juuri tähän, lapset määrättiin isälle.
Tietenkin tämä nyt jutun aiheena oleva tapaus on hyttysen kakka verrattuna näihin tapauksiin, mutta nythän tästä ollaan täällä vääntämässä isästä hirviötä ja äidistä marttyyria. Ikään kuin tämä olisi valtavan iso juttu, isä tehnyt totaalisen hylkäyksen kun ei lähtenyt vihaista naista lepyttelemään. Miksi ei miniä ottanut vastuuta käytöksestään ja lepytellyt miestään?
Lapsella nyt tuossa tilanteessa ei ollut mitään hätää. Ei se heitteille joutunut, sehän oli äitinsä kanssa. Kai sillä isällä nyt oli oikeus olettaa, että äiti siitä lapsesta huolehtii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaapa tylsältä vierailulta, jos pitää vain syödä ja kiittää. Mieluummin sitten jättää väliin ja syö kotona.
Kato teille uhriutujille pitää kaikki vääntää rautalangasta. Normaalisti voisi mainita, että seurustellaan ja keskustellaan, mutta vegaani-miniä ei selvästikään osaa keskustella, ainoastaan saarnata, niin ei sitä uskaltanut lisätä listaan. Pitää yksinkertaistaa, kun ei osata käytöstapoja sen vertaa, että kiitettäisiin ruoasta.
Wau - siis koko palstalla yksi ketju jossa ei raivota anoppia tai isiä vastaan, ja sekin on sinulle liikaa?!? Ehkäpä muutkin alkavat jo kyllästyä teihin huonosti käyttäytyviin mammeleihin, jotka kuvittelevat että koko maailma pyörii teidän ympärillä ja käskystä.
Miniällä on äärimmäisen huonot käytöstavat ja sitä ei saa raivomammelitkaan seliteltyä pois, vaikka yritys onkin kova 😂