Nyt avautuu mummo
Pitkä perjantain ateria ja lapset puolisoineen kylässä. (Tytär + poikakaveri, Poika + vaimo + vauva, minä + lasteni isä/mieheni)
Oma tytär on kasvissyöjä ja hänen poikakaveri ei ole. Pojan vaimo vegaani ja poika ei. Minä ja mieheni syödään kaikkea.
Laitoin juhlapöydän ja kaikille oli omaan syömiseen sopivaa. Olin todella nähnyt vaivaa.
Tunnelma aluksi kiva mutta muuttui kun miniä alkoi sanomaan, että häntä häiritsee lammas jota syömme. Alkoi sen päivän paasaus eläinten kärsimyksistä ja maapallon tuhoamisesta. Tyttäreni liittyi tähän kuoroon. Miehet esittivät vastaväitteitä ja minä olin hiljaa. Ihan kamalaksi riitelyksi meni. Miniä otti vauvan ja lähti pois. Sanoi, että vauvasta tulee myös vegaani, kun alkaa syömään muuta kuin tissimaitoa. On vaikeaa tuoda lapsi sitten mummolaan, jossa arvot ovat sitten erilaiset. Poikani sanoi, että vaimo ei asiasta yksin päätä. Tilanne paheni. Poikani majoittui sohvallemme ja sanoi, ettei vaimonsa luokse mene.
Tytär hiljeni mutta sanoi ymmärtävänsä miniää.
olen niin järkyttynyt. Kaikki huomioitiin joten miksi pitää alkaa omaa ajatustaan tuputtamaan muille?
Kaikilla paha mieli, onko tämän arvoista ja miten asian saa ratkaistua? Olen niin surullinen ja mieheni puolestaan vihainen. Pojan ja miniän puheyhteys katki.
ja kyllä, asianosaiset tunnistaa kyllä tämän tekstin, jos täällä lukevat. Tietäkää, olen aidosti surullinen ja huolissani. Asiat pitää pystyä juttelemaan eikä maailma ole mustavalkoinen jossa on vain yksi totuus
Kommentit (1648)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko mitenkään mahdollista, että se mummo kohtaisi nämä lapsensa ja lastensa perheet ilman näitä kökköpakkokokoontumisia?
Siis kutsuisi kylään ihan vaan sen pojan perheen tai vaikka miniän lapsineen ja oikeasti tutustuisi miniään.
En ymmärrä ketä palvelevat nämä kaameat ns juhla-ateriat, joilla kukaan ei voi hyvin kuitenkaan.
Ei elämä ja syöminen nyt voi olla noin vaikeaa 🙄 Kun sinut on kutsuttu kylään, syöt ja kiität - siinä kaikki.
Juhla-ateria meni hyvin siihen asti kunnes miniä päätti uhriutua ja alkaa saarnata. Se olisi voitu välttää helposti - syöt ja kiität.
Kuulostaapa tylsältä vierailulta, jos pitää vain syödä ja kiittää. Mieluummin sitten jättää väliin ja
Hyviin käytöstapoihin kuuluu nykyään nimitellä ihmisiä? Mielenkiintoista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko mitenkään mahdollista, että se mummo kohtaisi nämä lapsensa ja lastensa perheet ilman näitä kökköpakkokokoontumisia?
Siis kutsuisi kylään ihan vaan sen pojan perheen tai vaikka miniän lapsineen ja oikeasti tutustuisi miniään.
En ymmärrä ketä palvelevat nämä kaameat ns juhla-ateriat, joilla kukaan ei voi hyvin kuitenkaan.
Ei elämä ja syöminen nyt voi olla noin vaikeaa 🙄 Kun sinut on kutsuttu kylään, syöt ja kiität - siinä kaikki.
Juhla-ateria meni hyvin siihen asti kunnes miniä päätti uhriutua ja alkaa saarnata. Se olisi voitu välttää helposti - syöt ja kiität.
Kuulostaapa tylsältä vierailulta, jos pitää vain syödä ja kiittää. Mieluummin sitten jättää väliin ja syö kotona.
Oleksä vähän pöö? Vai mitä esität?
Ikään kuin sun päähäsi ei mahtuisi, että kuuluu tuohon nyt paljon muutakin, mutta syöminen on sitä, että syödään ja ruuan tarjoajaa kiitetään..
Vai ootko niin neuro, että sulle pitää vierailun kulkukin selittää aasta ööhön? Aloittaa siitä, kun tullaan ovesta sisään?
Miten yksinkertaisia ihmisiä täällä oikein on? Eikö siellä päässä liiku mitään? Ajatteletteko te tosiaan niin, että jos kutsutaan syömään, niin se tarkoittaa sitä että tullaan ovesta sisään, mennään suoraan ruokapöytään, syödään, kiitetään, noustaan pöydästä ja lähdetään pois?
Eikö mitään muuta yhdessä olemista ja tekemistä ja puhumista siinä ohella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaapa tylsältä vierailulta, jos pitää vain syödä ja kiittää. Mieluummin sitten jättää väliin ja syö kotona.
Olet autismin kirjolla ja otat kaiken kirjaimellisesti? 🤔
Vierailija kirjoitti:
Autistisen äitinä voin sanoa, ettei kirjoitus viitannut mitenkään autismiin
Sitten vain mustavalkoinen tosikko tyyppi? Nepsy?
Vaikea tilanne näköjään joka perheessä. Itse onneksi jo ohittanut sen vaiheen että niille pitää ruoka laittaa, ovat jo niin vanhoja, että laittavat itse mitä laittavat.
Toivottavasti aloittaja ei pahoita mieltään liian kauan, nuo asiat menee ohi aikanaan. Lopuksi tilanne tulee rauhoittumaan, ja saatte syödä rauhassa ateriat puolison kanssa.
Kahville pyytäminen on helpompaa, laittaa voileipätarvikkeet ja jotkut helpot makeat leivonnaiset. Keittää kahvin ja tehkööt itse leipänsä mistä aineista haluavat. Tai jos joku ottaa vaan pelkän kahvin, ei stressaa siitäkään.
Ne mummojen tunteet vaan tulee pintaan, kun se lastensa ruokkiminen on vanhasta muistista tallella.
Vielä on pakko keventää, olisit tarjonnut mämmiä ja tavallista maitoa ja kauramaitoa. Olisi ollut hauska kuulla kommentit.
Ihmiset todellakin voisivat vaan syödä kodeissaan. Miksi kutsua ongelmavieraita tai itse mennä ongelmakyläpaikkaan.Ruoka aiheuttaa nykyäänkin niin paljon valitusta ja tunneperäisiä kohtauksia, joten kaikki koteihinsa tai ravintoloihin syömään.
Jos voin jotain toivoa, niin sitä etten koskaan joudu aterialle tämän keskustelun osallistujien kanssa. Kauhean ilkeitä ihmiset anonymiteetin takaa, en voi ymmärtää. Jos joku on yhtään eri mieltä niin heti haukutaan, vaikka kyseessä ei oikeasti ole mikään vakava asia.
Kiittämättömiä ja ylimielistä nuorisoa.
Miksi mummoilla on aina pakkomielle näihin aterianäytelmiin? Siihen että kaikki on jotain ihan palikoita heidän omissa näytelmissään heidän tarpeitaan täyttämässä.
Niin en tiedä pyysikö mummo pitkän taivuttelun kautta kyläänmelkein väkipakolla Vai halusivatko tulla omasta tahdostaan Tiedän läheisten puheista, että usein Jouluna,Pääsiäisenä, Juhannuksena ja lomilla lapset perheineen tulevat , vaika ei jaksaisikaan heitä vastaan ottaa Toiset tuskailevat kun eivät missään auta, valmiiseen pöytään halusivat tulla Oli pakko kuulemma hyväksyä mikäli haluaa välien säilyvän. On kysymys mistä tahansa, niin käytöstavat on jokaisen hyvä muistaa
Tuli todellakin pitkä vaikutteinen perjantai ateria. Mummo myös ihan oikea ihminen?
Vierailija kirjoitti:
Niin en tiedä pyysikö mummo pitkän taivuttelun kautta kyläänmelkein väkipakolla Vai halusivatko tulla omasta tahdostaan Tiedän läheisten puheista, että usein Jouluna,Pääsiäisenä, Juhannuksena ja lomilla lapset perheineen tulevat , vaika ei jaksaisikaan heitä vastaan ottaa Toiset tuskailevat kun eivät missään auta, valmiiseen pöytään halusivat tulla Oli pakko kuulemma hyväksyä mikäli haluaa välien säilyvän. On kysymys mistä tahansa, niin käytöstavat on jokaisen hyvä muistaa
Jep. Selän takana panettelu ja uhriutuminen ei kuulu hyviin käytöstapoihin.
Mulla on sopimus pupujen kanssa: "ne ei syö lihaa enkä mä rehuja!" :P
Kutsu seuraavalla kerralla sanna ja pepe vilipertin poika 😉
Ap, mitä mieltä olet nyt ja onko jälkipolvi pahoitellut?
Vierailija kirjoitti:
Mun appivanhemmat tarjosi ainoastaan liharuokaa aina. Appi tyrkytti sitä minulle ja kun en ottanut, alkoi hirveä meuhkaaminen Afrikan nälkäänäkevistä.
Lakkasimme käymästä siellä ja sitten soiteltiin sukulaiset läpi ja haukuttiin minut.
Minä siis istuin pöydässä enkä aevostellut ruokia. Appiukolla jokin tarve riehua.
t kasvissyöjä
Appesi ei siis tiennyt sitä(kään) Afrikan nälkää näkevistä puhuessaan, että sehän johtuu pitälle juurikin eläintuotannosta. Jos ruokaa viljeltäisiin ihmisten tarpeisiin se riittäsi, mutta hyvä vilja syötetää eläiille ja viljaa ja vettä pitää antaa eläimille moninkertaisesti yhden lihakilon vuoksi. Ja tämä vain pahenee elintason kasvaessa, kun syödään yhä enemän lihaa ja joudutaan tuottamaan yhä enemmän eläimiä, joille pitää tuottaa yhä enemmän viljaa (joka voitaisiin syöttää nälkäänäkeville)
Lisäksi sademetsät kaadetaan eläinrehupeltojen vuoksi. Ongela on, että ihmiset eivät tiedä, eivätkä ymmärrä eläintuotannon seurauksia.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä, miksi nuo vegaanit on aina niin tuomitsevia muiden syömisiä kohtaan. Itse ajattelen, että jokainen saa syödä mitä haluaa. Muutenkin noloa alkaa miniältä keuhkoamaan. Outoa käytöstä.
Hataran lauseesi pohjalla on niin paljon tietämättömyyttä ja koulutuksen puutetta.
Oletko kysynyt eläimiltä, mitä mieltä ne ovat siitä, että sinä syöt niitä ? Kyse on eläimistä, ei vegaaneista. Outoa käytöstä on se, että tarjotaan syötäväksi tuntevia, ajattelevia ja kärsiviä eläimiä. Ethän sinä syö koiriakaan tai kissoja. Ihan sama on muidenki olentojen suhteen.
ja tiedätkö edes, mitä kaikkea eläinten syöminen aiheuttaa. Et tiedä. Jos tietäisit, et söisi. Koska ilmasto, koska luontokato. Koska kansanterveys. Koska maaperät jne.
Vierailija kirjoitti:
"Jos yrittää tehdä vauvasta vegaanin, tehkää lastensuojeluilmoitus. Vegaanit lapset on ihan järjestäen aliravittua, ja vaikutus kasvuun ja kehitykseen huima!
Kuten tiedetään, valtaosa Suomessa ja muuallakin on lihansyöjiä. Vegaaneja Suomessa ehkä muutama. Ja kuten tiedetään ihmiset, lapsista alkaen ovat yhä sairaampia, lihavampia, kärsien yhä nuorempana kansansairauksista, joita eläinperäinen ruokavalio heille aiheuttaa. Katsoo vain katukuvaa, niin näkee kyllä, mitä eläintensyöminen ihmisille tekee...
Ja kuten tiedetään maailman pitkäikäisimmät ja terveemmät ihmiset ovat kulttuureista ja maista, missä syödään lähes vegaanisti.
Vierailija kirjoitti:
"Vegaanius on kuin kultti. Mitähän meidän huoltovarmuudelle mahtaisi tapahtua, jos kaikki olisivat vegaaneja. Ei olisi kovin vihreää siirtymää."
Eiköhän se ole suurin kultti, tuo eläintensyömisen kultti. Niin voimakas, että ihmiset eivät edes käsitä syövänsä markkinateollisuuden mainosten mukaan. Eläinteollisuus ja eläinten syöminen on niin vahva kultti ja ideologia, että tavallinen ihminen ei edes käsitä syövänsä tuntevia ja ymmärryskykyisiä eläimiä, joiden pito on surkeaa, että mainoksissakaan niitä ei näytetä.
Oli tuokin aivan turha riitelyn aihe , jokaisen mielen vaan pahoittivat. Sinun varsinkin kun oli kaiken kauniisti , huomaavaisesti ja rakkaudesta laittanut. Totta on , että sydämstä lähtevät pahat ajatukset. Kyllä nyt olisi heillä aika tajuta antteksipyytää