Nyt avautuu mummo
Pitkä perjantain ateria ja lapset puolisoineen kylässä. (Tytär + poikakaveri, Poika + vaimo + vauva, minä + lasteni isä/mieheni)
Oma tytär on kasvissyöjä ja hänen poikakaveri ei ole. Pojan vaimo vegaani ja poika ei. Minä ja mieheni syödään kaikkea.
Laitoin juhlapöydän ja kaikille oli omaan syömiseen sopivaa. Olin todella nähnyt vaivaa.
Tunnelma aluksi kiva mutta muuttui kun miniä alkoi sanomaan, että häntä häiritsee lammas jota syömme. Alkoi sen päivän paasaus eläinten kärsimyksistä ja maapallon tuhoamisesta. Tyttäreni liittyi tähän kuoroon. Miehet esittivät vastaväitteitä ja minä olin hiljaa. Ihan kamalaksi riitelyksi meni. Miniä otti vauvan ja lähti pois. Sanoi, että vauvasta tulee myös vegaani, kun alkaa syömään muuta kuin tissimaitoa. On vaikeaa tuoda lapsi sitten mummolaan, jossa arvot ovat sitten erilaiset. Poikani sanoi, että vaimo ei asiasta yksin päätä. Tilanne paheni. Poikani majoittui sohvallemme ja sanoi, ettei vaimonsa luokse mene.
Tytär hiljeni mutta sanoi ymmärtävänsä miniää.
olen niin järkyttynyt. Kaikki huomioitiin joten miksi pitää alkaa omaa ajatustaan tuputtamaan muille?
Kaikilla paha mieli, onko tämän arvoista ja miten asian saa ratkaistua? Olen niin surullinen ja mieheni puolestaan vihainen. Pojan ja miniän puheyhteys katki.
ja kyllä, asianosaiset tunnistaa kyllä tämän tekstin, jos täällä lukevat. Tietäkää, olen aidosti surullinen ja huolissani. Asiat pitää pystyä juttelemaan eikä maailma ole mustavalkoinen jossa on vain yksi totuus
Kommentit (1648)
Vierailija kirjoitti:
Enemmän myötätuntoa ja mentalisaatiota peräänkuuluttaisin sekä mummon ruokapöydässä istujien että täällä palstalla kommentoijien keskuuteen. Kun tahdonalaisesti aivojaan aktivoi myötätunnon ja toisen asemaan asettumisen suuntaan, pyrkii kiinnostuneena selvittämään toisen ajatuksia, tunteita ja niihin vaikuttavia tekijöitä, voi helpommin irrottautua oman näkökulman kiihkeästä puolustamisesta. Se olisi nähdäkseni ainoa tapa suojata ihmissuhteita tällaisessa konfliktitilanteessa. Huomionarvoista tosin on, että täällä palstalla kommenteissa usein toistuu ihmissuhteista totaalinen tai osittainen irtautuminen ratkaisuna loukkaantumisen tunteisiin.
Jos nyt mentalisoidaan huolella eniten kritiikkiä saanutta miniää psykologisesta näkökulmasta ( aatteellista näkökulmaa täällä palstalla on hyvin avattukin). Miniällä on pienen vauvan äitinä ensinkin hormonien ja mahdollisen univelan vuoksi tavallista heikommat resurssit säädellä om
Voi jumankauta.
Ruokailustakin pitäisi tehdä terapiaistunto.
No tehkää. Katsokaa miten käy.
Jos miniä haluaa kiukutella, niin hän kiukuttelee. Ihan takuulla. Ei sitä millään "sano sinä nyt mitä haluat ja nyt sinä, mitä taas sinä tästä ajattelet " jne. lopeteta.
Minä sanoisin halivoo koko porukalle ja lähtisin pihalle. Minä en rupeaisi jonkun yhden miniän takia mitään istuntoja pitämään. Syödä voi paremmassakin seurassa.
Loukkaantuko mikään muu ryhmä niin verisesti kuin vegaanit? En esimerkiksi ymmärrä heidän outoja sääntöjä itse, mutta antaa kaikkien kukkien kukkia. Kummaa riidan haastaja porukkaa..
Vierailija kirjoitti:
VIHAAN anoppilan pakkoruokailuja. En ymmärrä miksi anopin pitää hikisenä ja kireänä vääntää se ateria, jossa sitten on pakko istua ja ylistää ja kehua monta tuntia.
Koskaan siellä ei voi vain käydä rennosti kylässä niin, että sinne ei ole kutsuttu niitä muita sisaruksia perheineen ahtaaseen asuntoon.
Lopputulos aina vielä sitten se marttyyrimummo jota ei siltikään kiitelty uhriutumisesta tarpeeksi.
Tämä on ihan sinun itsesi ratkaistavissa.
Sinun ei ole mikään pakko siellä anopin ruokailussa käydä. Urputa mitä urputat, ei ole pakko. Ota ohjat omiin käsiisi. Ininät pois.
Olet itsenäinen ihminen, eikö niin?
Lopeta osaltasi tämä "perinne." Kaikkialla ohjeistetaan ihmisiä elämään oman näköistään elämää. Et ole millään lailla velvollinen käymään missään pakkoruokailuissa.
Olet nyt itse siinä uhriutujana. Ei, et ole pakotettu mihinkään tällaiseen. Käytkö siellä, jotta saisit uhriutua?
Vierailija kirjoitti:
Loukkaantuko mikään muu ryhmä niin verisesti kuin vegaanit? En esimerkiksi ymmärrä heidän outoja sääntöjä itse, mutta antaa kaikkien kukkien kukkia. Kummaa riidan haastaja porukkaa..
Totta tosiaan, tämäkin keskustelu on täynnä asiallisia ja tyyniä sekasyöjäkeskustelijoita, jotka eivät suinkaan alapeukuta jokaista asiallistakin erimielistä kommenttia tai käytä rienaavaa kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Adolf Hitler oli kasvissyöjä. Tämä voi kuulostaa tyhmältä heitolta, mutta ei ole. Kasvissyöjät ovat usein fanaattisia, muita tuomitsevia ihmisiä. Suuren matkaseurueen ryhmäruokailussa on aina yksi allerginen, jonka ymmärrän ja yksi joka alkaa vinkua ettei keittoa ole vain ole tehty lihaliemeen! Tunnen myötähäpeää.
Moni intialainen on kasvissyöjä, eikä se ole muissakaan kulttuureissa tavatonta. Kasvissyönti on laajalle levinnyt ilmiö jolle on monia eri selityksiä, ei siitä voi vetää mitään selkeitä johtopäätöksiä ihmisestä. Myös kiihkeät pöytäkeskustelut ovat ihan tavallisia eri puolilla maailmaa, eikä erimielisyydestä tarvitse ottaa nokkiinsa.
Meidän on täällä vain vaikea ymmärtää, että se mihin me olemme tottuneet, ei välttämättä ole se maapallon valtaväestön tapa.
Toisen ihmisen loukkaantumista ei kuitenkaan voi kontrolloida. Tässäkin mummo päätti loukkaantua siitä kun joku ahdistui hänen lammasateriastaan. Minusta se on aika pikkumaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osasin jo otsikosta päätellä, että jotain ihan liibalaabaa tulossa.
Ihmiset höpöttelevät arvoistaan, ei tuollainen lampaan tai karitsan syömisen kauhistelu ole sen erikoisempaa kuin se, kun ihmiset puhuvat siitä kuinka epäeettistä lentomatkustaminen on tms. Kun joitakin vuosia sitten kerroin työkavereilleni, että aion kesälomalla käydä Dubaissa, niin parikin kollegaa aloitti keskustelun siitä miten räikeitä ihmisoikeusrikkomuksia siellä on ja miten järkkyjä lakeja länsimaalaisen näkökulmasta. Ihmiset nyt vaan jutustelevat heille tärkeistä asioista. En ottanut sitä mitenkään henkilökohtaisesti, ihan kiinnostavia näkökulmia ja keskustelua. Ja varsinkin vanhemmilla ihmisillä on usein tapana kommentoida toisten tatuointeja ja lävistyksiä. Ihminen näkee jotakin ja reagoi siihen, joskus kommentoi ääneen. Jos läheisiä ollaan (erityisesti
Tätä on monen täällä vaikea ymmärtää. Että ihmisillä on eri käsitykset siitä mitä missäkin voi puhua. Minä en jaksa enää käydä näillä pääsiäisaterioilla sun muilla, kun se on muille niin harras ja kireä tilaisuus. Minusta elämä on liian lyhyt sellaiselle. Tavat muuttuvat ajan ja paikan mukaan. Toki jotkin asiat voi jättää sanomatta, mutta minun on vaikea nähdä tätä pelkästään miniän syynä.
Itse tykkään metvurstista, mutta vegaanien mielestä vanha kaakki pitäisi vissiin haudata eikä sitä saisi syödä. Hyvä hevosenliha menisi ihan hukkaan. Eikös metukan syönti ole eettistä ja ekologista?
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään metvurstista, mutta vegaanien mielestä vanha kaakki pitäisi vissiin haudata eikä sitä saisi syödä. Hyvä hevosenliha menisi ihan hukkaan. Eikös metukan syönti ole eettistä ja ekologista?
Monien vegaanien mielestä hevosia ei pitäisi vangita joko ollenkaan tai sitten niitä pitäisi olla niin vähän, että tällainen metukkakeskustelu ja lihantuotanto nykyisellään olisivat lähinnä kuriositeetteja.
Vegaania vitutti, kun katseli vesi kielellä muiden herkuttelua lampaan lihalla. Siksi vegaanin pöydässä ei saa näkyä eläinperäisiä herkkuja, kun he tulevat niistä niin helkkarin kateellisiksi ja alkavat nälkäkiukussa käyttäytyä huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VIHAAN anoppilan pakkoruokailuja. En ymmärrä miksi anopin pitää hikisenä ja kireänä vääntää se ateria, jossa sitten on pakko istua ja ylistää ja kehua monta tuntia.
Koskaan siellä ei voi vain käydä rennosti kylässä niin, että sinne ei ole kutsuttu niitä muita sisaruksia perheineen ahtaaseen asuntoon.
Lopputulos aina vielä sitten se marttyyrimummo jota ei siltikään kiitelty uhriutumisesta tarpeeksi.
Tämä on ihan sinun itsesi ratkaistavissa.
Sinun ei ole mikään pakko siellä anopin ruokailussa käydä. Urputa mitä urputat, ei ole pakko. Ota ohjat omiin käsiisi. Ininät pois.
Olet itsenäinen ihminen, eikö niin?
Lopeta osaltasi tämä "perinne." Kaikkialla ohjeistetaan ihmisiä elämään oman näköistään elämää. Et ole millään lailla velvollinen käymään missään pakkoruokailuissa. &nb
Ei se sairas käytös mitenkään minuun liity, omiin lapsiinsa vielä enemmän. Anoppi ei osaa ollenkaan olla läheinen lastensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vegaani: Pyydän, ettei lammasta syötäisi, koska se on elävä olento, joka on tuntenut eläessään iloa ja pelkoa, ja koska se on tapettu, vaikka se olisi tahtonut elää. Ilman lampaan tappamistakin ihmiset olisivat voineet elää hyvää elämää.
Vegaanien vastustajat palstalla: Pyydän, että lammasta syödään, koska tykkään sen mausta.
Hei haloo, nämä argumentit ei ole lähellekään samalla älykkyyden tasolla :D
Lampaita kasvatetaan villan ja lihan vuoksi. Kukaan ei kasvattaisi lampaita, jos niitä kaikkia pitäisi hoitaa lemmikkinä vanhuuteen asti.
Okei, jollain lampaalla on pidempi elämä, jollain lyhyempi. Kannattaisikohan sinunkin joskus käydä vierailulla lammastilalla?
Itse aivan terveydellisistä syistä syön eläinperäistä ravintoa kasvisten lisäksi. En syö prosessoitua ruokaa, kuin todella harvoin.
Jos joku vegaani tulisi minulle saarnaamaan ruokavaliostani, käskisin hänen painua hevon kuuseen. Minä ja lääkärini tietää paremmin, mitä minun kuuluu syödä voidakseni hyvin.
Opimme tästä, että älä mene vegaanin ja maailmanhalaajan kanssa naimisiin. Jos minulle kävisi noin, niin vegaanit saisi porttikiellon!
Minusta ei ole pikkumaista, että mummo loukkaantui, jos uhataan, ettei saa nähdä lapsenlastaan.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ei ole pikkumaista, että mummo loukkaantui, jos uhataan, ettei saa nähdä lapsenlastaan.
Niin, mummo ehkä voisi miettiä omaa käytöstään, miten nyt suojeli sitä lasta ja tämän järkyttynyttä äitiä. Ei mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Nuo anopin pakkoateriat on jonkinlaisen anopin sisällä vellovan tunnetyhjiön täyttämistä.
Meilläkään anoppi ei koskaan edes kunnolla tutustunut lapsiinsa vaan hän näki lapsensa itsensä jatkeena, erilaisten hänen haluamiensa näytelmien statisteina jne.
Ja tosiaan ei koskaan edes yrittänyt välttää tilanteita joissa hänen ratkaisunsa aiheuttivat ongelmia hänen lastensa avioliittoihin.
Käly oli naimisissa ulkomaalaisen miehen kanssa ja anoppilaan tuli kielto puhua muita kieliä kuin suomea jne. Tällaisia merkillisiä periaatteita.
Tämä nyt ei taas liittynyt tähän mitenkään. Mene sinä riehumaan niihin satoihin anoppienhaukkumisketjuihin, joita täältä löytyy.
Vegaani-miniä käyttäytyi äärimmäisen huonosti ja sitä ei mikään sun nyyhkysatu muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo anopin pakkoateriat on jonkinlaisen anopin sisällä vellovan tunnetyhjiön täyttämistä.
Meilläkään anoppi ei koskaan edes kunnolla tutustunut lapsiinsa vaan hän näki lapsensa itsensä jatkeena, erilaisten hänen haluamiensa näytelmien statisteina jne.
Ja tosiaan ei koskaan edes yrittänyt välttää tilanteita joissa hänen ratkaisunsa aiheuttivat ongelmia hänen lastensa avioliittoihin.
Käly oli naimisissa ulkomaalaisen miehen kanssa ja anoppilaan tuli kielto puhua muita kieliä kuin suomea jne. Tällaisia merkillisiä periaatteita.
Tämä nyt ei taas liittynyt tähän mitenkään. Mene sinä riehumaan niihin satoihin anoppienhaukkumisketjuihin, joita täältä löytyy.
Vegaani-miniä käyttäytyi äärimmäisen huonosti ja sitä ei mikään sun nyyhkysatu muuta.
Tismalleen liittyy ap:n uhrimielinen pakkoateria samaan pakkoateriaperinteeseen. Sama vimma raataa, sama vimma saada se koko lössi sinne, sama pakko uhriutua kun ei arvosteta jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mummo ehkä voisi miettiä omaa käytöstään, miten nyt suojeli sitä lasta ja tämän järkyttynyttä äitiä. Ei mitenkään.
Jos äiti (vegaani-miniä) riehuu itsensä järkyttyneeseen tilaan, siinä ei enää muut voi mitenkään auttaa. Jos mummo olisi puuttunut tilanteeseen tai vauvan turvallisuuteen, hän olisi varmasti saanut vielä isomman paskamyrskyn niskaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos äiti (vegaani-miniä) riehuu itsensä järkyttyneeseen tilaan, siinä ei enää muut voi mitenkään auttaa. Jos mummo olisi puuttunut tilanteeseen tai vauvan turvallisuuteen, hän olisi varmasti saanut vielä isomman paskamyrskyn niskaansa.
Ei äiti riehunut, vaan sanoi että karitsa ahdistaa häntä.
Mummo oli tilaisuuden emäntä, joten hänen olisi kuulunut käskeä miesten lopettaa, käskeä poikansa olemaan asiallien aviomies ja potkia se nahjus kotiinsa.
Kyllä he myy. Mutta jos sanot, että ei nyt ole rahaa, niin he antavat sitten sen lehden ilmaiseksi!