Nyt avautuu mummo
Pitkä perjantain ateria ja lapset puolisoineen kylässä. (Tytär + poikakaveri, Poika + vaimo + vauva, minä + lasteni isä/mieheni)
Oma tytär on kasvissyöjä ja hänen poikakaveri ei ole. Pojan vaimo vegaani ja poika ei. Minä ja mieheni syödään kaikkea.
Laitoin juhlapöydän ja kaikille oli omaan syömiseen sopivaa. Olin todella nähnyt vaivaa.
Tunnelma aluksi kiva mutta muuttui kun miniä alkoi sanomaan, että häntä häiritsee lammas jota syömme. Alkoi sen päivän paasaus eläinten kärsimyksistä ja maapallon tuhoamisesta. Tyttäreni liittyi tähän kuoroon. Miehet esittivät vastaväitteitä ja minä olin hiljaa. Ihan kamalaksi riitelyksi meni. Miniä otti vauvan ja lähti pois. Sanoi, että vauvasta tulee myös vegaani, kun alkaa syömään muuta kuin tissimaitoa. On vaikeaa tuoda lapsi sitten mummolaan, jossa arvot ovat sitten erilaiset. Poikani sanoi, että vaimo ei asiasta yksin päätä. Tilanne paheni. Poikani majoittui sohvallemme ja sanoi, ettei vaimonsa luokse mene.
Tytär hiljeni mutta sanoi ymmärtävänsä miniää.
olen niin järkyttynyt. Kaikki huomioitiin joten miksi pitää alkaa omaa ajatustaan tuputtamaan muille?
Kaikilla paha mieli, onko tämän arvoista ja miten asian saa ratkaistua? Olen niin surullinen ja mieheni puolestaan vihainen. Pojan ja miniän puheyhteys katki.
ja kyllä, asianosaiset tunnistaa kyllä tämän tekstin, jos täällä lukevat. Tietäkää, olen aidosti surullinen ja huolissani. Asiat pitää pystyä juttelemaan eikä maailma ole mustavalkoinen jossa on vain yksi totuus
Kommentit (1648)
Vierailija kirjoitti:
Monien vegaanien ylimielisyys paistaa kilometrien päähän. Minäminä ja minun maailman parhaat eettiset valintani, kaikkien on toteltava Pyhää Vegaaniaatetta, KOSKA MINÄ HALUAN.
Minulle on ihan punainen vaate se, että aletaan alentuvasti sormi pystyssä neuvomaan muita ihmisiä, miten heidän pitää elää ja uhriudutaan siitä, kun nämä eivät suostu tottelemaan. Voi olla vaikea elämä niillä, jotka eivät siedä toisten erilaisuutta vaan kestetään ainoastaan samanmielisiä.
Pahimpia ovat nämä älyllisesti epärehelliset eettiset vegaanit, joilla on koira tai kissa jolle syötetään lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monien vegaanien ylimielisyys paistaa kilometrien päähän. Minäminä ja minun maailman parhaat eettiset valintani, kaikkien on toteltava Pyhää Vegaaniaatetta, KOSKA MINÄ HALUAN.
Minulle on ihan punainen vaate se, että aletaan alentuvasti sormi pystyssä neuvomaan muita ihmisiä, miten heidän pitää elää ja uhriudutaan siitä, kun nämä eivät suostu tottelemaan. Voi olla vaikea elämä niillä, jotka eivät siedä toisten erilaisuutta vaan kestetään ainoastaan samanmielisiä.
Pahimpia ovat nämä älyllisesti epärehelliset eettiset vegaanit, joilla on koira tai kissa jolle syötetään lihaa.
On eläinrääkkäystä jättää kissa/koira jollekin vegaaniruoalla.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Vegaani: Pyydän, ettei lammasta syötäisi, koska se on elävä olento, joka on tuntenut eläessään iloa ja pelkoa, ja koska se on tapettu, vaikka se olisi tahtonut elää. Ilman lampaan tappamistakin ihmiset olisivat voineet elää hyvää elämää.
Vegaanien vastustajat palstalla: Pyydän, että lammasta syödään, koska tykkään sen mausta.
Hei haloo, nämä argumentit ei ole lähellekään samalla älykkyyden tasolla :D
Pysy neljän seinän sisällä jos noin paljon ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On eläinrääkkäystä jättää kissa/koira jollekin vegaaniruoalla.
-ohis
Eikö lemmikin pito ole eläimen eden vastaista? Pois se on silloin luontaisesta ympäristöstään.
Just tuolla käytöksellään herättävät pahaa verta. Lihansyöntiin liitetään jo suunnilleen mielikuvia syöjän moraalisesta alhaisuudesta ja heitä saa ihan sumeilematta halveksia. En lähde tuommoiseen kiristyspeliin mukaan. Valittavan moni kasvissyöjä vaikuttaa olevan ihan kritiikitön muutenkin nielemälleen propagandalle. Kasvisten syömäpakko vain osa isompaa "näin kelpaat ihmisenä tulevaisuudessa" - indoktrinoinnille. Jokainen jolla vähänkin raksuttaa syttyy varoitusvalo palamaan.
Ihmiset ovat liittäneet - ja liittävät - mielikuvia moraalisesta alhaisuudesta toiseen mm. seksuaalikäyttäytymisen perusteella: mielipide lienee, että omaan ja toisen tahtoon perustuva nautinto omasta ja toisen ruumiista ja ruumiillisuudesta olisi moraalitonta haja tuomittavaa. Sitä vastoin tahdottoman, tuotantotaloudelle alistetun eläimen ruumiista ja lihasta nauttiminen on täysin ok? En ota kantaa puolesta enkä vastaan, kunhan kommentoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä esti laittamasta ihan vaan kasvisateriaa? Ei meillä ole kalaa pöydässä jos mukana on kala-allergikko eikä lihaa jos on useampi kasvissyöjä. Kaikki on aina gluteenitonta ja laktoositonta.
Ihan turha tehdä asioista vaikeita.
Mummo minäkin olen ja varsin sanoisin, että mikä estää olla laittamasta ollenkaan mitään ateriaa? Niin minä tekisin! Tässä ei ollut vaikeaa mikään muu kuin ruokavieraitten kiittämättömyys ja olematon tilannetaju. Mummo voi seuraavana pääsiäisenä ottaa rennosti ja levätä, säästää myös rahansa, kun viettää vapaana juhlansa. Mummo kutsuu vain ikiomat kaverinsa syömään, jotka kiittävät maukkaasta lammasateriasta, ja nauttivat ruoan sivistyneen keskustelun ja käytöksen kera. Jälkipolvi saa loihtia pääsiäisruokansa ihan ite.
Maassa maan tavalla tai maasta pois.
Ihminen on luonnostaan monipuolinen syöjä, joka voi käyttää hyväkseen erilaisia ravintojen lähteitä. Myös läheisin sukulaisemme simpanssi syö lihaa. Ihmisen aivot vievät noin 20% kehon energiantarpeesta, vaikka painavat noin 2% ruumiinpainosta normaalipainoisella ihmisellä. Liha ja kaiken ruuan kypsentäminen olivat täysin keskeisiä tekijöitä siihen, että meistä kehittyi pystyssä käveleviä ihmislajeja. Jos joku haluaa välttää lihaa, niin se on ihan ok, kunhan ei tee siitä numeroa ja vaadi muilta erityisiä ponnisteluja sen eteen.
Täällä havupuuvyöhykkeellä pitää syödä proteiinia. Ajatelkaa jos Alaskassa olisi pelkkiä vegaaneita, mitä tapahtuisi. Niin Afrikassa ollaan kasvissyöjiä koska siellä on lämmin ilmasto. Ajatelkaa asioita isossa kuvassa, eikä jonkun amerikkalaisen muotivillityksen perässä. Ajattelepa itte.
Ärsyttää kaikki hiton saarnaajat, oli kyse sitten uskonasioista, terveydestä, ruokavaliosta tai ympäristöstä.
Kyllä jokainen tänä päivänä löytää tarvitsemansa tiedon ilman saarnaamista. Jos asia ei kiinnosta, se ei muuksi muutu saarnaamisella. Kiristää vain välejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä miniä ei ihan varmasti ole ollut vegaani syntymästään asti. On erittäin todennäköistä, että hän on kasvanut perheessä, jossa on syöty liharuokia. Eli hän on kyllä tottunut näkemään lihaa ruokapöydässä ihan lapsesta asti.
Ei pitäisi ahdistaa.
Mutta ok. Vaikka hän olisi kasvanut perheessä, jossa ollaan kasvissyöjiä, hän on sittenkin joutunut näkemään sitä, että muut ihmiset syövät lihaa. En usko, että hänet olisi koulussakin laitettu eri huoneeseen syömään, ettei näkisi, kun muut oppilaat syövät lihamakaronilaatikkoa tai lihapullia tai makkarakeittoa.
Ahdistus on siinä omassa päässä. Jos ei voi sietää edes liharuuan näkemistä, silloin on asiat tehty liian vaikeiksi. Meidän tehtävämme ei ole tehdä näiden omatekoisten ruokavalioittensa noudattajien elämää
Ihmisiä on tosiaan erilaisia, minusta tämä tapa suhtautua läheisiin kuulostaa aika karulta ja on varmaan tosiaan parempi jos miniä pysyy kotona vastaisuudessa. Mummo ja moni tällä palstalla loukkaantui syvästi siitä kun miniää ahdisti lampaan syöminen. En oikein ymmärrä tuota reaktiota.
Minä oletan että miniä on yrittänyt puhua asiasta aiemmin. Kirjoittihan aloittajakin, että miniä aloitti sen päivän paasauksen aiheesta. Eli ilmeisesti on puhunut aiemminkin, mutta mummoa ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä miniä ei ihan varmasti ole ollut vegaani syntymästään asti. On erittäin todennäköistä, että hän on kasvanut perheessä, jossa on syöty liharuokia. Eli hän on kyllä tottunut näkemään lihaa ruokapöydässä ihan lapsesta asti.
Ei pitäisi ahdistaa.
Mutta ok. Vaikka hän olisi kasvanut perheessä, jossa ollaan kasvissyöjiä, hän on sittenkin joutunut näkemään sitä, että muut ihmiset syövät lihaa. En usko, että hänet olisi koulussakin laitettu eri huoneeseen syömään, ettei näkisi, kun muut oppilaat syövät lihamakaronilaatikkoa tai lihapullia tai makkarakeittoa.
Ahdistus on siinä omassa päässä. Jos ei voi sietää edes liharuuan näkemistä, silloin on asiat tehty liian vaikeiksi. Meidän tehtävämme ei ole tehdä näiden oma
Miksi mummoa pitäisi kiinnostaa?
Ihan vapaasti saa miniä olla syömättä lihaa, oma valinta. Mutta tuollainen ylimitoitettu mielensä pahoittaminen kun pöydässä on tarjolla lihaa on huonoa käytöstä. Vegaanisuus ei tee kenestäkään parempaa ihmistä, vaikka moni vegaani tätä harhaa itselleen ja muillekin yrittää perustella.
Missä on ne vegaani, jotka osaavat suhtautua kiihkottomasti muiden syömisiin? Miksi se ei riitä, että saa valita mitä itse syö?
Meillä isän kotona kokoonnuttiin uunista otetun lihapadan ympärille. Nahka perunat, suola muikkuja, ruisleipää, maitoa, voita. Ei ollut kellään ruoka rajoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi ahdistaa.
Ahdistus on siinä omassa päässä. Jos ei voi sietää edes liharuuan näkemistä, silloin on asiat tehty liian vaikeiksi.&
Kyllä minua ainakin kiinnostaa miten läheiseni voivat ja miten he ajattelevat. Eikös perhe ole juuri sitä varten?
Olihan mummon tytärkin samaan suuntaan kallellaan. Eli tuskin voi loputtomiin vältellä aihetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä esti laittamasta ihan vaan kasvisateriaa? Ei meillä ole kalaa pöydässä jos mukana on kala-allergikko eikä lihaa jos on useampi kasvissyöjä. Kaikki on aina gluteenitonta ja laktoositonta.
Ihan turha tehdä asioista vaikeita.
Mummo minäkin olen ja varsin sanoisin, että mikä estää olla laittamasta ollenkaan mitään ateriaa? Niin minä tekisin! Tässä ei ollut vaikeaa mikään muu kuin ruokavieraitten kiittämättömyys ja olematon tilannetaju. Mummo voi seuraavana pääsiäisenä ottaa rennosti ja levätä, säästää myös rahansa, kun viettää vapaana juhlansa. Mummo kutsuu vain ikiomat kaverinsa syömään, jotka kiittävät maukkaasta lammasateriasta, ja nauttivat ruoan sivistyneen keskustelun ja käytöksen kera. Jälkipolvi saa loihtia pääsiäisruokansa ihan ite.
Tuohan kuulostaa tosi hyvältä ratkaisulta. Hehän voivat tehdä sitten jotain muuta perheen kesken, käydä vaikka kävelyllä tai uimalassa. Minusta ainakin pääsiäisen ja joulun pönötysruokailut ovat aina olleet ahdistavia ja niillä on käyty lähinnä jotta vanhemmat sukulaiset olisivat tyytyväisiä.
VIHAAN anoppilan pakkoruokailuja. En ymmärrä miksi anopin pitää hikisenä ja kireänä vääntää se ateria, jossa sitten on pakko istua ja ylistää ja kehua monta tuntia.
Koskaan siellä ei voi vain käydä rennosti kylässä niin, että sinne ei ole kutsuttu niitä muita sisaruksia perheineen ahtaaseen asuntoon.
Lopputulos aina vielä sitten se marttyyrimummo jota ei siltikään kiitelty uhriutumisesta tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
VIHAAN anoppilan pakkoruokailuja. En ymmärrä miksi anopin pitää hikisenä ja kireänä vääntää se ateria, jossa sitten on pakko istua ja ylistää ja kehua monta tuntia.
Koskaan siellä ei voi vain käydä rennosti kylässä niin, että sinne ei ole kutsuttu niitä muita sisaruksia perheineen ahtaaseen asuntoon.
Lopputulos aina vielä sitten se marttyyrimummo jota ei siltikään kiitelty uhriutumisesta tarpeeksi.
Täsmälleen samaa mieltä. Ilmeisesti ei myöskään saa puhua ajatuksistaan tai olla oma itsensä. Jos kaikille olisi kerran mukavampaa tehdä jotain muuta, miksei sitten tehdä jotain muuta? Eihän siinä ole mitään järkeä, että yksi väsyy ruoanlaittamisesta ja loukkaantuu keskusteluista, toinen ahdistuu muiden syömisestä ja kolmas haastaa riitaa vaimonsa kanssa. Kenelläkään ei ole kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vegaani: Pyydän, ettei lammasta syötäisi, koska se on elävä olento, joka on tuntenut eläessään iloa ja pelkoa, ja koska se on tapettu, vaikka se olisi tahtonut elää. Ilman lampaan tappamistakin ihmiset olisivat voineet elää hyvää elämää.
Vegaanien vastustajat palstalla: Pyydän, että lammasta syödään, koska tykkään sen mausta.
Napsit sitten kätevästi vain omaa ajatteluasi tukevat argumentit. Todella monet tällä palstalla ovat peräänkuuluttaneet peruskäytöstavoista.
Tuntuu, että että ihan alkeellisetkin käytöstavat ja toisten huomioiden on ihmisiltä ihan hukassa nykyään. Jos toinen on kutsunut syömään ja tehnyt ruokaa (huomioinut erityisruokavalionkin ja osoittanut näille ideologeille että hekin ovat tervetulleita ja kunnioitettu ja vieraita!) niin ei todellakaan aleta arvostelemaan ruokaa tai toisten syömisiä. Tämmöiset keskustelut voi käydä ihan siellä omassa luokassaan samanmielisten kanssa.
Tämä nykyajan itsekeskeisyys ja individualismi ovat niin surullista seurattavaa...
Kunnioitan koko ajan enemmän ja enemmän erästä vegaaniystävääni, joka ymmärtää että kyse on hänen omasta maailmankatsomuksestaan ja ideologisesta valinnasta. Mutta muitakin tapoja ajatella on olemassa, ja saakin olla. Hän syö siis itse vegaanisesti, mutta tullessaan kylään syö mukisematta sitä mitä talo tarjoaa (myös jopa lihaa) ja kutsuessaan vieraita luokseen saattaa laittaa näillekin ei-vegaanista tarjottavaa (ei aina mutta joskus, fiiliksen mukaan kuten kuka tahansa ruokaa laittaessaan). Hän ymmärtää mielestäni vegaaniuden ydinajatuksen hyvin; syödään ympäristön ja elonkehän kannalta kestävästi ja eettisesti. Ei ole ilmaston- tai ympäristön kannalta kestävää kokona jokaiselle uniikilla lumihiutaleelle erikseen ruokaa. Ei ole myöskään sosiaalisesti kestävää eikä tasa-arvoista kokata aina vain yhden tai harvojen standardien mukaan (kun välillä käytetään argumenttina sitä, että koska sekasyöjät voivat syödä vegaaniruokaa, pitäisi tapahtumissa kokata vegaanin vaatimusten mukaan).
Valitettavasti nämä miniänkaltaiset "paasaaja-vegaanit" pilaavat koko kauniin ajatuksen kestävästä ja eettisestä ruokavaliosta. Tuntuu, että heille on tärkeämpää moralisoida muita, muiden valintoja ja arvomaailmaa, ja ylentää itseään, kuin toteuttaa sitä mistä vegaaniudessakin on perimmältään kyse: kestävistä ja eettisistä elintavoista.
Vierailija kirjoitti:
Tämä nykyajan itsekeskeisyys ja individualismi ovat niin surullista seurattavaa...
Kunnioitan koko ajan enemmän ja enemmän erästä vegaaniystävääni, joka ymmärtää että kyse on hänen omasta maailmankatsomuksestaan ja ideologisesta valinnasta. Mutta muitakin tapoja ajatella on olemassa, ja saakin olla. Hän syö siis itse vegaanisesti, mutta tullessaan kylään syö mukisematta sitä mitä talo tarjoaa (myös jopa lihaa) ja kutsuessaan vieraita luokseen saattaa laittaa näillekin ei-vegaanista tarjottavaa (ei aina mutta joskus, fiiliksen mukaan kuten kuka tahansa ruokaa laittaessaan). Hän ymmärtää mielestäni vegaaniuden ydinajatuksen hyvin; syödään ympäristön ja elonkehän kannalta kestävästi ja eettisesti. Ei ole ilmaston- tai ympäristön kannalta kestävää kokona jokaiselle uniikilla lumihiutaleelle erikseen ruokaa. Ei ole myöskään sosiaalisesti kestävää eikä tasa-arvoista kokata aina vain yhden tai harvojen standardien mukaan (kun välil
Appivanhempien pitää saada just se ainoa ateria mässätä sitä karitsaa, vaikka pelkästään pääsiäisneäkin on 34 muuta ateriavaihtoehtoa... Ei yhtään itsekästä, ei.
Nuo anopin pakkoateriat on jonkinlaisen anopin sisällä vellovan tunnetyhjiön täyttämistä.
Meilläkään anoppi ei koskaan edes kunnolla tutustunut lapsiinsa vaan hän näki lapsensa itsensä jatkeena, erilaisten hänen haluamiensa näytelmien statisteina jne.
Ja tosiaan ei koskaan edes yrittänyt välttää tilanteita joissa hänen ratkaisunsa aiheuttivat ongelmia hänen lastensa avioliittoihin.
Käly oli naimisissa ulkomaalaisen miehen kanssa ja anoppilaan tuli kielto puhua muita kieliä kuin suomea jne. Tällaisia merkillisiä periaatteita.