Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt avautuu mummo

Vierailija
30.03.2024 |

Pitkä perjantain ateria ja lapset puolisoineen kylässä. (Tytär + poikakaveri, Poika + vaimo + vauva, minä + lasteni isä/mieheni)

Oma tytär on kasvissyöjä ja hänen poikakaveri ei ole. Pojan vaimo vegaani ja poika ei. Minä ja mieheni syödään kaikkea.

Laitoin juhlapöydän ja kaikille oli omaan syömiseen sopivaa. Olin todella nähnyt vaivaa.

Tunnelma aluksi kiva mutta muuttui kun miniä alkoi sanomaan, että häntä häiritsee lammas jota syömme. Alkoi sen päivän paasaus eläinten kärsimyksistä ja maapallon tuhoamisesta. Tyttäreni liittyi tähän kuoroon. Miehet esittivät vastaväitteitä ja minä olin hiljaa. Ihan kamalaksi riitelyksi meni. Miniä otti vauvan ja lähti pois. Sanoi, että vauvasta tulee myös vegaani, kun alkaa syömään muuta kuin tissimaitoa. On vaikeaa tuoda lapsi sitten mummolaan, jossa arvot ovat sitten erilaiset. Poikani sanoi, että vaimo ei asiasta yksin päätä. Tilanne paheni. Poikani majoittui sohvallemme ja sanoi, ettei vaimonsa luokse mene. 

Tytär hiljeni mutta sanoi ymmärtävänsä miniää.

olen niin järkyttynyt. Kaikki huomioitiin joten miksi pitää alkaa omaa ajatustaan tuputtamaan muille?

Kaikilla paha mieli, onko tämän arvoista ja miten asian saa ratkaistua? Olen niin surullinen ja mieheni puolestaan vihainen. Pojan ja miniän puheyhteys katki. 

ja kyllä, asianosaiset tunnistaa kyllä tämän tekstin, jos täällä lukevat. Tietäkää, olen aidosti surullinen ja huolissani. Asiat pitää pystyä juttelemaan eikä maailma ole mustavalkoinen jossa on vain yksi totuus 

Kommentit (1648)

Vierailija
901/1648 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai pääsiäisateria ennen klo 9.00 aamulla?

Tarkastappa tietosi. 29.4. 2024 oli pitkäperjantai jolloin tuo tapahtuma oli ja on  juhlapyhä joka liittyy pääsiäiseen. Juttu kirjoitettu 30.4.2024  joka oli pääsiäislauantai vaan ei virallinen juhlapyhä. Vit..mainen vääntäjä kirjoittaa kuten sinä, mutta metsään menit tai sitten et osaa tulkita selkeitä päiväysmerkintöjä.

Vierailija
902/1648 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä, miksi nuo vegaanit on aina niin tuomitsevia muiden syömisiä kohtaan. Itse ajattelen, että jokainen saa syödä mitä haluaa. Muutenkin noloa alkaa miniältä keuhkoamaan. Outoa käytöstä.

Johtuisiko siitä, että sen lisäksi että eläinperäisen ruoan tuotanto on epäeettistä (yksikään eläin ei halua tulla tapetuksi), niin se on myös helvetin typerää resurssien tuhlaamista.

Voi kyynel. Epäettistä ovat myös vege-einekset. Niiden valmistus tuhoaa luontoa.

Tuo on niin totta. Kaiken lisäksi kasvi on myös elävä, jokainen varmaan on nähnyt kuolleen kasvin, ei viherrä eikä kuki. Puut, pensaat, kukat ym. kaikki eläviä kunnes ne tapetaan tai kuihtuvat pois. Yhtä lailla nää "ruohonsyöjät" tappaa kasvit ja ne kaikki tekolihat sun muut tekomakkarat, varsinaisia on luonnon tuhoojia kun ne valmistetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
903/1648 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummo avautui. Milloin mummo sulkeutuu?

Tää oli paras 🤣🤣

Vierailija
904/1648 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikä esti laittamasta ihan vaan kasvisateriaa? Ei meillä ole kalaa pöydässä jos mukana on kala-allergikko eikä lihaa jos on useampi kasvissyöjä. Kaikki on aina gluteenitonta ja laktoositonta.

Ihan turha tehdä asioista vaikeita.

Allergia on eri asia. Kenenkään painostuksesta ei tartte syödä mitään kenekään, mutta samassa pöydässä voi kyllä ruokailla. Tosin tää tais olla hesarin juttu. Ois voinu olla totta.

Minusta on todella naurettavaa tehdä miljoona ruokaa jne kun ihan hyvin voi tarjota vain ruokaa joka käy kaikille.

Toisin sanoen ehdotat, että kun jollakulla on mitä tahansa ruokarajoitteita, kaikkien pitää hänen seurassaan syödä yhtä rajoitteisesti? Minulla on sukulainen, joka ei allergiansa vuoksi voi syödä suurinta osaa mausteista ja tavallisia ruoka-aineitakin rajoitetusti, lisäksi hän on keliaakikko eli ei käy tavalliset viljat. Ei hän silti ole koskaan edellyttänyt, että muutkin syövät samaa suppeampaa ruokavaliota kuin hän. Mutta allergikon ja periaaterajoitteisen ero onkin siinä, että allergikko antaa muiden syödä mitä he lystäävät siitä huolimatta, että allergikolle ruoka voi aiheuttaa ihan fyysisen haitan eikä vain henkistä kärsimystä, kuten vegaanille. Tiedän toki, että vegaaninkin elimistö sopeutuu suppeaan ruokavalioon ja kyky sulattaa eläinperäisiä tuotteita heikkenee vähitellen olemattomiin, mutta se on itse valittu tie eikä pakko kuten allergikolla. Minulla on huomattavan paljon suurempi ymmärrys allergikkoja, laktoosi-intolerantteja ja keliaakikkoja ja suolistosairaita sun muita kohtaan kuin terveitä periaatteesta syömisiään rajoittavia kohtaan.

Vierailija
905/1648 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mikä esti laittamasta ihan vaan kasvisateriaa? Ei meillä ole kalaa pöydässä jos mukana on kala-allergikko eikä lihaa jos on useampi kasvissyöjä. Kaikki on aina gluteenitonta ja laktoositonta.

Miksi sitten teet? Maidoton kävisi kaikille, mutta laktoositon ei.

Vierailija
906/1648 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä, miksi nuo vegaanit on aina niin tuomitsevia muiden syömisiä kohtaan. Itse ajattelen, että jokainen saa syödä mitä haluaa. Muutenkin noloa alkaa miniältä keuhkoamaan. Outoa käytöstä.

Johtuisiko siitä, että sen lisäksi että eläinperäisen ruoan tuotanto on epäeettistä (yksikään eläin ei halua tulla tapetuksi), niin se on myös helvetin typerää resurssien tuhlaamista.

Voi kyynel. Epäettistä ovat myös vege-einekset. Niiden valmistus tuhoaa luontoa.

Eikä muuten ihan vähän tuhoakaan! Siitä ei vaan saa mainita, ettei soijaa puputtaville tule paha mieli.

Eniten nostan hattua heille, jotka kasvattavat oman ravintonsa ja tarvittaessa pyytävät oman riistansa/kalastavat.

Vierailija
907/1648 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tästä tehdään sitten muiden ongelma :D

Seuraava!

Vierailija
908/1648 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tässähän aloittaja sanoi, että he ovat kaikkiruokaisia. Eli mikseivät kaikki voineet syödä vegaaniruokaa? Allergiat ovat asia erikseen, eihän niissä yleensä ole taustalla eettisiä valintoja. 

Vierailija
909/1648 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On epäkohteliasta aloittaa vänkäys juhlapöydässä. Samaan aikaan ymmärrän tyttäriä. Tässä asiassa on kyse ihan valtavasta ajattelutapojen erosta. Yritän vähän avata tuon eläimen kärsimyksen kannalta.

Se, että kaikille on omaa ruokaansa on heikko lohtu sille, jonka ajatusmalli on se, että se eläin siinä pöydällä ansaitsisi yhä elää. Nyt se eläin on ennenaikaisesti tapettu vain siksi, että appivanhempien mielestä se maistuu hyvältä.

Siis vastapuolten ajatusero on siinä, että onko lampaalla oikeus elää hyvä elämä vai eikö ole. Onko oikein, että tunteva olento tapetaan, koska se maistuu appivanhempien mielestä hyvältä. Onko lampaan elämällä oikeasti väliä vai eikö ole.

Ajatushyppy toisesta toiseen vaatii melkoista filosofisointia kummin päin vaan. 

Ajattelutavat ovat niin erilaisia, että näit

Eli yhden perheenjäsenen kannattaa mieluummin jäädä pois sen sijaan että ruokapöydässä ei olisi lammasta? Tavallaan tällaiset argumentit saavat minut asettumaan miniän puolelle, koska jos kuolleen eläimen syöminen on tosiaan noin tärkeää, niin kyllä se erikoiselta tuntuu. Emmehän me oikeasti tiedä miten miniä ja tytär ovat tuoneet asiansa esille, meillä on vain aloittajan versio

Vierailija
910/1648 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen nuoret naiset ovat sekaisin päästään. Monella miehellä on elämä varsin yksinäistä avioliitossa, sekä henkisesti että fyysisesti. Thaikut on kyllä ihania ihmisiä.

Vierailija
911/1648 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaista minusta. Jokainen kokkaa omassa kotona tarjolle sitä mitä parhaaksi katsoo. Vieras joko joustaa tai on syömättä. Pätee kaikkiin tilanteisiin. Ei pidä kylässä arvostella tarjottavia, sisustusta, automerkkiä jne.

Vierailija
912/1648 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"... jos kuolleen eläimen syöminen on tosiaan niin tärkeää, niin kyllä se erikoiselta tuntuu..."

Mitä ihmeen sössötystä?  Ei todellakaan ole erikoista.  Meillä Suomessa on syöty liharuokaa iät ja ajat.  Siinä ei ole mitään erikoista.

Ja todellakin on niin, että se yksi ihminen jos ei kykene olemaan samassa seurassa, niin hän jääköön pois.

Hän ihan varmasti jo etukäteen tiesi, että siellä syödään myös liharuokaa.  Ihan varmasti tiesi.  Mutta silti alkoi ahdistus vasta kun istui siihen pöytään.

Miten tämä miniä pystyy edes kaupassa käymään, siellähän on LIHATISKI!  Ja makkaraa, juustoa, kananmunia, maitotuotteita, eläinperäisiä tuotteita mielin määrin.  Jos noin ahdistavaa on, niin vaikeaksi, vaikeaksi käy elämä.  Miten voi käydä töissäkään, jos siellä joutuu olemaan kahvilla samassa kahvihuoneessa kuin muut, ja toiset syö kahvin kanssa vaikka kinkkuvoileipää tai kermakakkua?

Alkaako paasaus?

Vierailija
913/1648 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa'a. Olisiko siksi, että AP itse on halunnut syödä lihaa? Miksi hän ei voisi syödä haluamaansa ruokaa vain koska joku vieras on paikalla.

Ja just mikään muu ajankohta ei käy?

Itse valmistamallaan juhla-aterialla OMASSA kotonaan saa syödä ihan tasan tarkkaan mitä mieli tekee.

....omassa kodissaan..

Taidat olla vegaani kun ei fiksumpaa kommenttia irtoa.

Vierailija
914/1648 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta tässähän aloittaja sanoi, että he ovat kaikkiruokaisia. Eli mikseivät kaikki voineet syödä vegaaniruokaa? Allergiat ovat asia erikseen, eihän niissä yleensä ole taustalla eettisiä valintoja. 

Kaikkiruokaisetkaan ei pidä kaikesta.  

Vierailija
915/1648 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän olisi pitänyt kaikille ilmoittaa selvästi ja versinkin niille vegaanisteille että meillä syödään myös lihaa, ei ole pakko tulla syömään jos ette sitä hyväksy, mutta mitään valitusta ette jaksa jatkuvasti siitä asiasta kuunnella.

Vierailija
916/1648 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"... jos kuolleen eläimen syöminen on tosiaan niin tärkeää, niin kyllä se erikoiselta tuntuu..."

Mitä ihmeen sössötystä?  Ei todellakaan ole erikoista.  Meillä Suomessa on syöty liharuokaa iät ja ajat.  Siinä ei ole mitään erikoista.

Ja todellakin on niin, että se yksi ihminen jos ei kykene olemaan samassa seurassa, niin hän jääköön pois.

Hän ihan varmasti jo etukäteen tiesi, että siellä syödään myös liharuokaa.  Ihan varmasti tiesi.  Mutta silti alkoi ahdistus vasta kun istui siihen pöytään.

Miten tämä miniä pystyy edes kaupassa käymään, siellähän on LIHATISKI!  Ja makkaraa, juustoa, kananmunia, maitotuotteita, eläinperäisiä tuotteita mielin määrin.  Jos noin ahdistavaa on, niin vaikeaksi, vaikeaksi käy elämä.  Miten voi käydä töissäkään, jos siellä joutuu olemaan kahvilla samassa kahvihuoneessa kuin muut, ja toiset syö kahvin kanssa vaikka kinkku

Ikävää jos kuulostin paasaavalta. Ajattelin että tässä kuitenkin kaikille osapuolille olisi tärkeintä yhdessä syöminen ja sopu, mutta koska miniä ei ole tässä keskustelussa ei ole hyödyllistä osoittaa ehdotuksia hänelle. Emme tiedä mitä miniä on oikeasti sanonut tai ajatellut, joten en näe hyötyä hänen ajattelumallinsa pilkkaamisesta.  

Minulle perhe edustaa rakkautta ja tulin kenties naivisti ajatelleeksi, että jos tärkeä ihminen tosiaan ahdistuu siitä lampaasta ja itse voi syödä mitä tahansa, sen lampaan voisi jättää pois. Toki jos lammas ja muut liharuoat ovat tosiaan niin tärkeitä, niin siitä pitänee puhua läheisten kanssa. Olen sekasyöjä, mutta jos kutsun syömään sellaisia vegaaniystäviä joille lihan näkeminenkin on raskasta, syön samaa kasvisruokaa kuin hekin. Minusta se ei ole vaikeaa tai paasaavaa, vaan tapa osoittaa että välitän heistä ja heidän tunteistaan. 

Ihmisten ruokavalio on aina ollut muutoksessa, emmehän me syö samalla tavalla kuin Suomessa syötiin sata vuotta sitten. Perinteistä voi keskustella, mutten näe miten ne olisivat jokin kaiken kattava argumentti yhtään mihinkään. 

Vierailija
917/1648 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No johan on taas hulluus huipussaan! 

Eihän hyvänen aika vegaani voi vaatia, että koko suku muuttuu vegaaneiksi hänen vuokseen. Jokaisella on oikeus ja vapaus noudattaa omaa ideologiaansa, mutta ei minkäänlaista oikeutta tuputtaa sitä muille.

Fiksu vegaani jättää itse tulematta sekasyöjien kanssa samaan ruokapöytään, jos ei kestä lihapitoista ruokaa pöydässä nähdä. Eikä todellakaan vaadi muita luopumaan omista perinteistään.

Voisin itse väitellä vegaanin kanssa muutamastakin asiasta. Mitä esimerkiksi ajattelet siitä, että valtaosa eläimistä syö toinen toisiaan? Se on luonnon kiertokulkua, niin kuin koulussa jo opetettiin.

Ei miniä ole sellaista vaatinut.

Eikä hän ole välttämättä tajunnut, että siellä joku pääsiäisateria on kun on väärä päivä, vaan on tullut kylään eli kahville.

Älä viitsi yrittää.  Ihan takuulla tiesi, että menevät sinne syömään.  Syömään heidät oli kutsuttu.  Muussa tapauksessa olisi kutsuttu vain kahville.

Ja kuka ylipäänsä mitään erityisiä päiviä tässä laskeskelee, pitkäperjantai on pyhäpäivä muitten joukossa.  Kuka nykyajan nuori muka niin tarkasti edes ymmärtää ajatella, että pääsiäisenä pitäisi syödäkin se "pääsiäisateria" jonain juuri tiettynä päivänä.  Kukaan sellaisia määritelmiä enää noudata.

Syödäänhän jouluaterioitakin niin aattona kuin joulupäivänäkin.  Jouluaterioita syödään jo ennen jouluakin, pikkujouluissakin.  Näistäkö muka pitäisi niin tarkkaa räknäystä pitää.

Ja entä sitten jos olisikin ollut vain kahvitarjoilu.  Mitäs sen kahvin kanssa olisi sitten saanut tarjota?  Olisiko saanut pöytään tuoda vaikka juustokakku?  Sehän ei vegaaninen ole.  Puhumattakaan jostain kerma- tai suklaakakusta.  Pöydässä olisi voinut olla vaikka suklaamunia.  Olisiko kahvin kanssa saanut olla pääsiäispashaa? 

Kyllä se "ahdistus" olisi saatu keksityksi ihan siitä kahvitarjoilustakin.  Joku olisi halunnut lorauttaa kahviinsa vaikka kermaa, hui!

Vierailija
918/1648 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi aina juuri sekaruuansyöjän pitää joustaa? Miksi vegaanin ei tarvitse joustaa? Minulla on sekasyöjänä ruokavalio nimeltä "syön kaikkea". Ei ruokavalio nimeltä "annan aina periksi kun joku haluaa rajoittaa minua oman ruokavalionsa vuoksi". 

Vierailija
919/1648 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkiruokaisetkaan ei pidä kaikesta.  

Eikö voi sitten tehdä sellaista kasvisruokaa josta itse pitää? Minusta aloittaja sanoi selkeästi että

Minä ja mieheni syödään kaikkea.

Vierailija
920/1648 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi aina juuri sekaruuansyöjän pitää joustaa? Miksi vegaanin ei tarvitse joustaa? Minulla on sekasyöjänä ruokavalio nimeltä "syön kaikkea". Ei ruokavalio nimeltä "annan aina periksi kun joku haluaa rajoittaa minua oman ruokavalionsa vuoksi". 

Pakko ei ole kuin kuolla ja maksaa veroja. Mutta kun toisten käyttäytymistä ei voi muuttaa, vain omaansa. Minusta kuulosti siltä että tässä on nyt kyseessä tilanne jossa jompikumpi joustaa, kompromissia ei ole olemassa. Eli joko miniä jää pois tai lammas jää pois. Jos lampaan syöminen on tärkeää, niin sitten se on. Mutta valinta on joka tapauksessa tehtävä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi