Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt avautuu mummo

Vierailija
30.03.2024 |

Pitkä perjantain ateria ja lapset puolisoineen kylässä. (Tytär + poikakaveri, Poika + vaimo + vauva, minä + lasteni isä/mieheni)

Oma tytär on kasvissyöjä ja hänen poikakaveri ei ole. Pojan vaimo vegaani ja poika ei. Minä ja mieheni syödään kaikkea.

Laitoin juhlapöydän ja kaikille oli omaan syömiseen sopivaa. Olin todella nähnyt vaivaa.

Tunnelma aluksi kiva mutta muuttui kun miniä alkoi sanomaan, että häntä häiritsee lammas jota syömme. Alkoi sen päivän paasaus eläinten kärsimyksistä ja maapallon tuhoamisesta. Tyttäreni liittyi tähän kuoroon. Miehet esittivät vastaväitteitä ja minä olin hiljaa. Ihan kamalaksi riitelyksi meni. Miniä otti vauvan ja lähti pois. Sanoi, että vauvasta tulee myös vegaani, kun alkaa syömään muuta kuin tissimaitoa. On vaikeaa tuoda lapsi sitten mummolaan, jossa arvot ovat sitten erilaiset. Poikani sanoi, että vaimo ei asiasta yksin päätä. Tilanne paheni. Poikani majoittui sohvallemme ja sanoi, ettei vaimonsa luokse mene. 

Tytär hiljeni mutta sanoi ymmärtävänsä miniää.

olen niin järkyttynyt. Kaikki huomioitiin joten miksi pitää alkaa omaa ajatustaan tuputtamaan muille?

Kaikilla paha mieli, onko tämän arvoista ja miten asian saa ratkaistua? Olen niin surullinen ja mieheni puolestaan vihainen. Pojan ja miniän puheyhteys katki. 

ja kyllä, asianosaiset tunnistaa kyllä tämän tekstin, jos täällä lukevat. Tietäkää, olen aidosti surullinen ja huolissani. Asiat pitää pystyä juttelemaan eikä maailma ole mustavalkoinen jossa on vain yksi totuus 

Kommentit (1648)

Vierailija
921/1648 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta tässähän aloittaja sanoi, että he ovat kaikkiruokaisia. Eli mikseivät kaikki voineet syödä vegaaniruokaa? Allergiat ovat asia erikseen, eihän niissä yleensä ole taustalla eettisiä valintoja. 

Kyse on siis ensisijaisesti siitä, että vegaani katsoo olevansa eettisempi ja parempi ihminen kuin sekaruuan syöjä, ja siksi hänellä on mielestään oikeus määrätä, mitä sekaruuan syöjät saavat syödä. Sekaruuansyöjät alistukoot, koska he ovat eettisesti huonompia ihmisiä.

Vierailija
922/1648 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monien vegaanien ylimielisyys paistaa kilometrien päähän. Minäminä ja minun maailman parhaat eettiset valintani, kaikkien on toteltava Pyhää Vegaaniaatetta, KOSKA MINÄ HALUAN.

Minulle on ihan punainen vaate se, että aletaan alentuvasti sormi pystyssä neuvomaan muita ihmisiä, miten heidän pitää elää ja uhriudutaan siitä, kun nämä eivät suostu tottelemaan. Voi olla vaikea elämä niillä, jotka eivät siedä toisten erilaisuutta vaan kestetään ainoastaan samanmielisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
923/1648 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tässähän aloittaja sanoi, että he ovat kaikkiruokaisia. Eli mikseivät kaikki voineet syödä vegaaniruokaa? Allergiat ovat asia erikseen, eihän niissä yleensä ole taustalla eettisiä valintoja. 

Kyse on siis ensisijaisesti siitä, että vegaani katsoo olevansa eettisempi ja parempi ihminen kuin sekaruuan syöjä, ja siksi hänellä on mielestään oikeus määrätä, mitä sekaruuan syöjät saavat syödä. Sekaruuansyöjät alistukoot, koska he ovat eettisesti huonompia ihmisiä.

Mielenkiinnosta kysyn, mistä sinulle tuli tällainen vaikutelma ja miksi se vaivaa sinua? Kyllä minä ainakin koen että vegaani- ja vegetaristiystäväni syövät minua eettisemmällä tavalla eikä se aiheuta minussa kovinkaan voimakkaita tunteita. Minä olen sitten joissain toisissa asioissa heitä eettisempi ja ilmeisesti heidän mielestään hyvä tyyppi, koska kuitenkin edelleen pitävät yhteyttä. Minun on vaikea ymmärtää, miksi monille sekasyöjille tämä on loukkaantumisen aihe. Meitä ei haittaa syödä eläintuotteita, miksi se kun joku kiinnittää huomiota asiaan yhtäkkiä haittaa? 

Vierailija
924/1648 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä miniä ei ihan varmasti ole ollut vegaani syntymästään asti.  On erittäin todennäköistä, että hän on kasvanut perheessä, jossa on syöty liharuokia.  Eli hän on kyllä tottunut näkemään lihaa ruokapöydässä ihan lapsesta asti.

Ei pitäisi ahdistaa.

Mutta ok.  Vaikka hän olisi kasvanut perheessä, jossa ollaan kasvissyöjiä, hän on sittenkin joutunut näkemään sitä, että muut ihmiset syövät lihaa.  En usko, että hänet olisi koulussakin laitettu eri huoneeseen syömään, ettei näkisi, kun muut oppilaat syövät lihamakaronilaatikkoa tai lihapullia tai makkarakeittoa.

Ahdistus on siinä omassa päässä.  Jos ei voi sietää edes liharuuan näkemistä, silloin on asiat tehty liian vaikeiksi.  Meidän tehtävämme ei ole tehdä näiden omatekoisten ruokavalioittensa noudattajien elämää heidän näköisekseen, paapoa heitä.  He sopeutukoot yleiseen linjaan.

Minulla oli työkaverina jehovantodistaja.  Hän pystyi vallan hyvin elämään meidän joukossamme, joilla oli eri vakaumus.  Hän kävi syömässä työpaikan jouluaterian, oli yhteisissä pikkujouluissa mukana, kuunteli meidän juttujamme synttäreistä jne.  Ei koskaan alkanut paasata meille mistään.  Periaatteessa hän olisi voinut valita saman linjan, kuin tämä AP:n miniä, ahdistus muiden elämäntavasta.  Alkaa pauhata ahdistustaan.  Mutta ei koskaan.  

Tässäkin AP: n miniän tapauksessa vegaani hyväksyttiin, hänelle tehtiin omanlaistaan tarjottavaa, mutta hän itse ei hyväksynyt muita.

Vierailija
925/1648 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos minua ahdistaa vegaaninen ruoka?  Saanko alkaa valittaa siitä?

Kasvisruoka haisee joskus pahalle, en tykkää.  

Vierailija
926/1648 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhä ne rehunpuputtajat aina tekeytyy tärkeämmiksi kuin muut? Ja  vielä, että "pitkä perjantai"? Tää " mummo" ei paljoa ole äikäntunnilla istuskellu? 

Vierailija
927/1648 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä miniä ei ihan varmasti ole ollut vegaani syntymästään asti.  On erittäin todennäköistä, että hän on kasvanut perheessä, jossa on syöty liharuokia.  Eli hän on kyllä tottunut näkemään lihaa ruokapöydässä ihan lapsesta asti.

Ei pitäisi ahdistaa.

Mutta ok.  Vaikka hän olisi kasvanut perheessä, jossa ollaan kasvissyöjiä, hän on sittenkin joutunut näkemään sitä, että muut ihmiset syövät lihaa.  En usko, että hänet olisi koulussakin laitettu eri huoneeseen syömään, ettei näkisi, kun muut oppilaat syövät lihamakaronilaatikkoa tai lihapullia tai makkarakeittoa.

Ahdistus on siinä omassa päässä.  Jos ei voi sietää edes liharuuan näkemistä, silloin on asiat tehty liian vaikeiksi.  Meidän tehtävämme ei ole tehdä näiden omatekoisten ruokavalioittensa noudattajien elämää heidän näköisekseen, paapoa heitä.  He sopeutukoot yleiseen linjaan.

Minulla oli työk

Ethän sinä (tai minä) voi määritellä, mikä ketäkin saa tai ei saa ahdistaa. Lisäksi me ihmiset muutumme koko ajan ja harvan mielipiteet ovat täysin samoja kuin viisi vuotta sitten, saati lapsena. Kyllä sillekin pitää olla tilaa läheisissä suhteissa, ei voi olla niin että jos on lapsena tehnyt jotain, sitä täytyy tehdä koko loppuelämän ajan. Varsinkin vanhemmuus voi muuttaa ihmistä paljonkin. 

Me emme edes loppujen lopuksi tiedä, mitä miniä on sanonut. Aloittajan tekstissä ei ole suoria lainauksia, emmekä voi sanoa, onko miniä yrittänyt puhua tästä aiemmin. Voi myös olla, että hän on vasta nyt saanut kerättyä rohkeutta tähän ja mielipide tuli sen vuoksi ilmaistua tosi jyrkästi.

En pidä reiluna, jos pitää läheisissä suhteissa alkaa käyttäytyä sellaisten standardien mukaan, jotka joku jehovakollega on aikoinaan luonut. Perheyhteisö ei myöskään ole yleinen kaava, vaan yhteisön jäsenillä pitäisi olla oikeutta tulla kohdatuiksi yksilöinä. Perheen kesken saa ahdistua ja suuttua ja tulla kuulluksi.

En tiedä mikä tälle perheelle on oikea ratkaisu, mutta kuulostaa siltä että heidän tulisi kaikkien pohtia omaa maailmankatsomustaan. Jos mummo kokee, että eläintuotteiden syöminen on hänelle eettinen kysymys, on hän minusta perustelut velkaa siinä missä miniäkin. Eikä perustelu voi olla luokkaa senkus ahdistut tai näin on aina tehty

Vierailija
928/1648 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se miniä on mennyt yhteen miehen kanssa, jolla on ruokailusta ihan erilainen näkemys kuin hänellä itsellään?

Eikö se yhteentörmäys ole tullut jo heti alussa?

Ja jos se vegaanius on alkanut heidän jo yhdessä ollessaan, niin luulisi silloinkin heidän käyneen periaatteellisen keskustelun asiasta ja päässeet yhteisymmärrykseen, jos kerran liitto on jatkunut.

Eikö miniälle tule näitä ahdistuksia päivittäin jo kotonaan, kun mies ei vegaani ole?  Käykö he syömässä vain vegaaniravintoloissa?  

Ja ei kai se miniä ensimmäistä kertaa anoppilassa ollut nyt pääsiäisen aikana?  Miten hän on aiemmin junaillut tarjottavien kanssa siellä miehensä kotona?  

Vai iskikö vegaanius vasta viikko sitten?

Vierailija
929/1648 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No johan on taas hulluus huipussaan! 

Eihän hyvänen aika vegaani voi vaatia, että koko suku muuttuu vegaaneiksi hänen vuokseen. Jokaisella on oikeus ja vapaus noudattaa omaa ideologiaansa, mutta ei minkäänlaista oikeutta tuputtaa sitä muille.

Fiksu vegaani jättää itse tulematta sekasyöjien kanssa samaan ruokapöytään, jos ei kestä lihapitoista ruokaa pöydässä nähdä. Eikä todellakaan vaadi muita luopumaan omista perinteistään.

Voisin itse väitellä vegaanin kanssa muutamastakin asiasta. Mitä esimerkiksi ajattelet siitä, että valtaosa eläimistä syö toinen toisiaan? Se on luonnon kiertokulkua, niin kuin koulussa jo opetettiin.

Ei miniä ole sellaista vaatinut.

Eikä hän ole välttämättä tajunnut, että siellä joku pääsiäisateria on kun on väärä päivä, vaan on tullut kylään eli kahville.

Juu ei tänä miniä, mutta osa näistä kommentoijista tuntuu olevan sillä kannalla. Luepa koko keskusteluketju läpi. Ja kyllähän se miniä myös tavallaan, kun alkoi ääneen valittaa että hänelle tulee huono olo lampaan näkemisestä ja uhosi vielä, että vauvaa ei voi jatkossa mummolaan tuoda...

Vierailija
930/1648 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä, miksi nuo vegaanit on aina niin tuomitsevia muiden syömisiä kohtaan. Itse ajattelen, että jokainen saa syödä mitä haluaa. Muutenkin noloa alkaa miniältä keuhkoamaan. Outoa käytöstä.

Aina?

Oikeesti.pikkasen väsähtänyttäargumenttia

Vierailija
931/1648 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksetaanko sulle näistä keksityistä aloituksista, joilla yrität provosoida ihmisiä? Aina sama kirjoitustyyli, jonka tunnistaa helposti. 

Vierailija
932/1648 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanit ovat v a m m a i s i a  f a s i s t e j a.

Vierailija
933/1648 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulttimaista toimintaa vegaaneilla. Miniä siis antoi ymmärtää, että lapsenlapsen vierailu teillä ei olisi suotavaa. Suorastaan kiristystä, ja ikävä että näit paljon vaivaa eri ruokavalioiden huomioimisessa. Miten miniä ja tytär osallistuivat tähän? Eräs perheenjäseneni ryhtyi vegaaniksi, ja yrittää pakottaa tähän myös poikaystävänsä. 

Vierailija
934/1648 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mielestäsi miniän lähipiiriin saa kuulua vain vegaaneja? Ilman sitä ei tavata lastenlasta. Järkyttävää käytöstä, kun mummi on nähnyt vaivaa. Miksi sekasyöjät eivät olisi saaneet syödä lammasta?

Vierailija
935/1648 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö, keksi parempi satu, moni asia paljastaa on omasta päästä keksitty.

Vierailija
936/1648 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mikä esti laittamasta ihan vaan kasvisateriaa? Ei meillä ole kalaa pöydässä jos mukana on kala-allergikko eikä lihaa jos on useampi kasvissyöjä. Kaikki on aina gluteenitonta ja laktoositonta.

Ihan turha tehdä asioista vaikeita.

Mummo minäkin olen ja varsin sanoisin, että mikä estää olla laittamasta ollenkaan mitään ateriaa? Niin minä tekisin! Tässä ei ollut vaikeaa mikään muu kuin ruokavieraitten kiittämättömyys ja olematon tilannetaju.  Mummo voi seuraavana pääsiäisenä ottaa rennosti ja levätä, säästää myös rahansa, kun viettää vapaana juhlansa. Mummo kutsuu vain ikiomat kaverinsa syömään, jotka kiittävät maukkaasta lammasateriasta, ja nauttivat ruoan sivistyneen keskustelun ja käytöksen kera. Jälkipolvi saa loihtia pääsiäisruokansa ihan ite.   

Vierailija
937/1648 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on vain onnellinen kun käyn kylässä. Muutetaan varmaan yhteen parin vuoden sisällä, vaikka ei edes siedetä toisiamme. Love u mama <3

Aika antaa armoa.

Vierailija
938/1648 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä estää ystävälliseen kanssa käymiseen toistensa kanssa, vaikka on eriävät mielipiteet ruuasta. Käytöstavat hakusessa näemmä.

Vierailija
939/1648 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytöstavat! 

Vieraassa pöydässä kunnioitetaan isäntäväkeä ja heidän tapojaan. Anoppilassa anopin tavalla ja omaan kotiin vieraita kutsuttaessa omalla tavalla.  

ei mennä kylään, jos ei pystytä näitä perustapoja noudattamaan. 

Vierailija
940/1648 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisi ahdistaa.

Ahdistus on siinä omassa päässä.  Jos ei voi sietää edes liharuuan näkemistä, silloin on asiat tehty liian vaikeiksi.  Meidän tehtävämme ei ole tehdä näiden omatekoisten ruokavalioittensa noudattajien elämää heidän näköisekseen, paapoa heitä.  He sopeu

"Saa tai ei saa ahdistaa," no tietysti SAA  ahdistaa, jos niin oikeasti tekee, MUTTA silloin on tehtävä omat ratkaisut asian kanssa.  Silloin ei lähdetä mihinkään syömään, kun tietää varmasti, että siellä muut syö sitä liharuokaa ja se aiheuttaa sitten taas ahdistusta.

Ja vaikka ei tietäisi varmastikaan, niin on otettava se mahdollisuus huomioon.  Jos todella tietää ahdistuvansa liharuuan näkemisestäkin ja siitä että toiset samassa pöydässä syövät sitä liharuokaa, niin silloin on otettava asiasta selvää etukäteen.  Jos on sovittu anopin kanssa, että tämä tekee miniälleen vegaaniruokaa erikseen ja muut syövät lihaa, niin silloin ei aleta siinä itse tilaisuudessa enää urputtamaan.

Vielä oudompaa on sitten, jos asiasta ei edes yritä ottaa selvää etukäteen ja sitten alkaa mussuttaa.  Anoppi teki niin oikein kuin pystyi.  Hän halusi tehdä kaikille mielen mukaista ruokaa.  Mitä hän olisi voinut muuta?

Miksi ihmeessä hänen olisi pitänyt tehdä sitä vegaaniruokaa koko porukalle, jos tiesi kuitenkin varsinkin miesten haluavan sitä lammasta ja itsekin siitä piti?  Voi olla, että olisi noussut vielä suurempi haloo, jos olisi ollutkin pelkkää vegaaniruokaa, josta todennäköisesti miesväki ei olisi pitänyt.

Kyllä tuossa nyt vaan se miniä itsensä nolasi ja mokasi, toivottavasti joskus ymmärtää tyhmyytensä ja sen, ettei hän todellakaan ole se maailman napa.  Miniän on nyt elettävä vain siellä neljän seinän sisällä kotonaan, kun ei voi ulos mennä ihmisten ilmoille ilman tähtitieteellistä ahdistusta.  Ihmiset syövät liharuokia täysin piittaamatta siitä, että yksi naisihminen saa siitä tuska kohtauksia, sille hän ei nyt vaan mitään mahda.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi