Nyt avautuu mummo
Pitkä perjantain ateria ja lapset puolisoineen kylässä. (Tytär + poikakaveri, Poika + vaimo + vauva, minä + lasteni isä/mieheni)
Oma tytär on kasvissyöjä ja hänen poikakaveri ei ole. Pojan vaimo vegaani ja poika ei. Minä ja mieheni syödään kaikkea.
Laitoin juhlapöydän ja kaikille oli omaan syömiseen sopivaa. Olin todella nähnyt vaivaa.
Tunnelma aluksi kiva mutta muuttui kun miniä alkoi sanomaan, että häntä häiritsee lammas jota syömme. Alkoi sen päivän paasaus eläinten kärsimyksistä ja maapallon tuhoamisesta. Tyttäreni liittyi tähän kuoroon. Miehet esittivät vastaväitteitä ja minä olin hiljaa. Ihan kamalaksi riitelyksi meni. Miniä otti vauvan ja lähti pois. Sanoi, että vauvasta tulee myös vegaani, kun alkaa syömään muuta kuin tissimaitoa. On vaikeaa tuoda lapsi sitten mummolaan, jossa arvot ovat sitten erilaiset. Poikani sanoi, että vaimo ei asiasta yksin päätä. Tilanne paheni. Poikani majoittui sohvallemme ja sanoi, ettei vaimonsa luokse mene.
Tytär hiljeni mutta sanoi ymmärtävänsä miniää.
olen niin järkyttynyt. Kaikki huomioitiin joten miksi pitää alkaa omaa ajatustaan tuputtamaan muille?
Kaikilla paha mieli, onko tämän arvoista ja miten asian saa ratkaistua? Olen niin surullinen ja mieheni puolestaan vihainen. Pojan ja miniän puheyhteys katki.
ja kyllä, asianosaiset tunnistaa kyllä tämän tekstin, jos täällä lukevat. Tietäkää, olen aidosti surullinen ja huolissani. Asiat pitää pystyä juttelemaan eikä maailma ole mustavalkoinen jossa on vain yksi totuus
Kommentit (1648)
Vierailija kirjoitti:
Sille ja niille miljoonille lampaille, sioille, lehmille, vuohille ja muille eläimille, joita sinun mielestäsi pitää ja saa syödä yksikin lihanpala on nillle koko niiden elämä.
Sivistä itseäsi. Koita asettua näiden eläinten asemaan joita ihmiset pitävät betonivankioissaan ja kohtelevat miten jaksavat ja tappavat sitten makutottumuksien vuoksi. Surullisinta tässä on itsekäs asenteesi eläimiä kohtaan, joita et ajattele. Perinteisistä makutottumuksista voi kasvaa irti ja siirtyä kohti sivistystä, eli ruokavalioon, jonka vuoksi ei tarvitse eläinten kärsiä.
Tässä ei ole kyse vegaaneista, vaan eläimistä, jotka kärsivät eläinten kärsimyksien vuoksi. Ihmiset pärjäävät paljon paremmin syömättä eläimiä. Samalla maapallo voi paremmin ja ruokaa riitäisi kaikille - eläinten kärsimyksistä puhumattakaan.
Ei pidä paikkaansa, että ihmiset pärjäävät paljon paremmin syömättä eläimiä.
Miksi vegaanit näyttävät ikäistään vanhemmilta, kalpeilta ja lihavilta? Sellaisia läskilaihoja ovat nekin, jotka ovat normaalipainon rajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä esti laittamasta ihan vaan kasvisateriaa? Ei meillä ole kalaa pöydässä jos mukana on kala-allergikko eikä lihaa jos on useampi kasvissyöjä. Kaikki on aina gluteenitonta ja laktoositonta.
Ihan turha tehdä asioista vaikeita.
Kuka tekikään asiasta vaikean? Kaikkea oli kaikille. Miten on kasvien tunteet, kun ensin veitsellä viillellään että kasvinesteet lentää ja heitetään pannulle tai kiehuvaan veteen tai kulhoon varmistamatta, etteivät elä enää. Puitakin kuuluu murhattavan kun ne kaadetaan. Olkoon jokainen uskossaan autuas muita tuomitsematta.Kummasti, toisaalta, lihan kasvatuksesta, myynnista, teurastuksesta, jalostuksesta ja lopputuotteen myynnistä saaduilla verovaroilla kustannetut yhteiskunnan palvelut kelpaavat. Tiesittekö muuten, että Jyväskylässä on TEURASTAMO muutaman minuutin automatkan päässä keskus
Silloin kannattaa vegaanin hakeutua terapiaan.
Vierailija kirjoitti:
Sille ja niille miljoonille lampaille, sioille, lehmille, vuohille ja muille eläimille, joita sinun mielestäsi pitää ja saa syödä yksikin lihanpala on nillle koko niiden elämä.
Sivistä itseäsi. Koita asettua näiden eläinten asemaan joita ihmiset pitävät betonivankioissaan ja kohtelevat miten jaksavat ja tappavat sitten makutottumuksien vuoksi. Surullisinta tässä on itsekäs asenteesi eläimiä kohtaan, joita et ajattele. Perinteisistä makutottumuksista voi kasvaa irti ja siirtyä kohti sivistystä, eli ruokavalioon, jonka vuoksi ei tarvitse eläinten kärsiä.
Tässä ei ole kyse vegaaneista, vaan eläimistä, jotka kärsivät eläinten kärsimyksien vuoksi. Ihmiset pärjäävät paljon paremmin syömättä eläimiä. Samalla maapallo voi paremmin ja ruokaa riitäisi kaikille - eläinten kärsimyksistä puhumattakaan.
Kuuntelin viime syksynä kun kaksi eläinten oikeuksien puolustajaa moittivat navetoita, erilaisia ja sitä, että eläinten kustannuksella tienataan. Suuret yksiköt olivat pahasta, pienten lisäksi. Alkuperäiskansoilla oli kuulemma eri asia. Niitä ei voinut verrata. Ymmärsin,että isot laumat näitä sarvipäisiä märehtijöitä on ok. En vain ymmärtänyt eroa. Iso nautakarja ja isot tokat.
Voisit käydä tutustumassa näihin betonivankiloihin ja tutustua touhuun. Syyllistät eläinlääkäreitä kun väität että he hyväksyvät kaltoinkohtelun.
Miten muuten ratkaisisit tämän ongelman? Minne esim. eläimet laitetaan jos lopetetaan niiden kasvatus ja käyttö ravinnoksi? Päästetäänkö luontoon? Mitä tekisivät teuras- ja maitokuskit? Mitä tekisivät maatalouskaupat? Entä eläinlääkärit? Ei, eivät he hoida pieneläimiä, koska niillekin kuuluu vapaus. Mitä tekisivät maatalouskoneiden huoltoliikkeet? Entä teurastamotyöntekijät ja elintarviketehtastyöläiset lihapuolella? Ym. välittömästi tai välillisesti liittyvät alat tekijöineen. Sinulla on varmasti suunnitelma näihinkin kysymyksiin. Vai jääkö ne ,tyypillistä teikäläisille, muiden ratkaistavaksi? Kiva esittää vaatimuksia, kun ne eivät koske itseään.
Rannalta on helppo huudella, kun merellä on hätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä esti laittamasta ihan vaan kasvisateriaa? Ei meillä ole kalaa pöydässä jos mukana on kala-allergikko eikä lihaa jos on useampi kasvissyöjä. Kaikki on aina gluteenitonta ja laktoositonta.
Ihan turha tehdä asioista vaikeita.
Kuka tekikään asiasta vaikean? Kaikkea oli kaikille. Miten on kasvien tunteet, kun ensin veitsellä viillellään että kasvinesteet lentää ja heitetään pannulle tai kiehuvaan veteen tai kulhoon varmistamatta, etteivät elä enää. Puitakin kuuluu murhattavan kun ne kaadetaan. Olkoon jokainen uskossaan autuas muita tuomitsematta.Kummasti, toisaalta, lihan kasvatuksesta, myynnista, teurastuksesta, jalostuksesta ja lopputuotteen myynnistä saaduilla verovaroilla kustannetut yhteiskunnan palvelut kelpaavat. Tiesittekö muuten, että Jyväskylässä on TEURASTAMO muutaman minuutin automatkan päässä keskus
Miksi vegaani on oikeassa ja muut väärässä?
Vierailija kirjoitti:
Eli miksi just se lammasateria piti väkisin syödä perjantaina???
Siksi, että ruokailijoita oli enemmän. Itse en viitsisi isoa lampaanviulua valmistaa meidän kahden hengen talouden syötäväksi, mutta varmasti laittaisin sen, jos jakamassa olisi pari muutakin.
Itse olen ruoanlaittajana kuin ap. Huomioin kaikkien ruokailijoiden rajoitteet ja toiveet. Sisareni on kasvissyöjä ja nuorena vielä nykyistä tiukempi, joten valmistan aina jotain hänelle sopivaa lisäksi. Juhlapöytäämme on aina kuulunut runsaasti kasviksia ihan kaikkien syötäväksi, joten kasvisruokailijan huomioiminen ei ole mikään iso juttu.
Olen lisäksi itse ruokarajoitteinen. En silti kiukuttele muiden syömisistä. Sen kun syövät kalaa, pastöroimattomasta maidosta valmistettuja juustoja, tai muita mihin minä en koske. Yksi täysin vegaani on joskus istunut ruokapöydässäni. Hän ei alkanut pöydässä julistamaan omia näkemyksiään, mutta ne happamat katseet, mitä hän loi meidän muiden lautasille, riittivät siihen, ettei häntä enää kutsuttu meille syömään. Julistamisen hänkin osasi, milloin söimme väärin, milloin käytimme vääränlaisia kenkiä jne. Raskas tapaus. Onneksi olen sittemmin tavannut myös fiksuja vegaaneita.
Mitä mieltä vegaanit ovat eläinten hyötykäytöstä yleensäkin? Vastustavatko ratsastusta ja raviurheilua? Tuntemani vegaani käy ratsastamassa. Onko se hevosen luontaista käyttäytymistä? Joutua oppimaan kaikenlaisia ihme askeltamisia ja hyppelyjä, joita se ei missään nimessä tekisi vapaasti eläessään.
Entä kissan pitäminen sisätiloissa sen koko elämän ajan?
Tiedän vegaanin, joka kovasti pauhaa vegaaniutensa puolesta, mutta vasta tätä ketjua lukiessani tajusin, että hänellähän on lemmikkinä käärme. Onko se käärmeelle oikea tapa elää?
JA LISÄKSI : SE SYÖ HIIRIÄ!
Hiiriparat kasvatetaan niille ruuaksi. Luonnossa käärme itse saalistaa syötävänsä, mutta nyt ihminen oikein kasvattaa hiiriä niille ruuaksi. Käärmeraukka on rahdattu tänne jostain maapallon toiselta puolelta elämään akvaariossa, eikä se saa elää luonnollisella tavallaan.
On siinäkin vegaani!
Aionkin ottaa tämän puheeksi hänen kanssaan.
Pitkäperjantaina oltiin vanhemmillani kylässä ja syömässä, kun ovikello soi. Siellä oli pari naista, jotka halusivat keskustella maapallon tilasta. Ymmärsivät kyllä, kun äiti sanoi, että huono aika.
Sitä ihmettelen, että pyhäpäivänä pitää tulla oven taakse kilkuttelemaan. Eihän heidän arvonsa ole muuta, kuin heidän arvonsa. Pitäisikö itsekin jouluisin alkaa soittelemaan ovikelloja oman agendan vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä, miksi nuo vegaanit on aina niin tuomitsevia muiden syömisiä kohtaan. Itse ajattelen, että jokainen saa syödä mitä haluaa. Muutenkin noloa alkaa miniältä keuhkoamaan. Outoa käytöstä.
Johtuisiko siitä, että sen lisäksi että eläinperäisen ruoan tuotanto on epäeettistä (yksikään eläin ei halua tulla tapetuksi), niin se on myös helvetin typerää resurssien tuhlaamista.
Toisia ihmisiä saa kuitenkin laillisesti, mutta erittäin epäeettisesti riistää, jotta itsellä olisi mukavaa vaikkapa perhevapailla. Kohdelkaa ensin toisia ihmisiä kunnioittavasti, sitten voitte paasata eläimistäkin.
Voi MUMMI raukka. Odotteleppa kunhan ulosotto vie lapsiesi perinnön... Suomi on sairastunut ja syynä on ulosotto.
Miksi montasataatuhatta ei missään tapauksessa laita tikkua ristiin ulosoton takia?
No johan on taas hulluus huipussaan!
Eihän hyvänen aika vegaani voi vaatia, että koko suku muuttuu vegaaneiksi hänen vuokseen. Jokaisella on oikeus ja vapaus noudattaa omaa ideologiaansa, mutta ei minkäänlaista oikeutta tuputtaa sitä muille.
Fiksu vegaani jättää itse tulematta sekasyöjien kanssa samaan ruokapöytään, jos ei kestä lihapitoista ruokaa pöydässä nähdä. Eikä todellakaan vaadi muita luopumaan omista perinteistään.
Voisin itse väitellä vegaanin kanssa muutamastakin asiasta. Mitä esimerkiksi ajattelet siitä, että valtaosa eläimistä syö toinen toisiaan? Se on luonnon kiertokulkua, niin kuin koulussa jo opetettiin.
Vierailija kirjoitti:
No johan on taas hulluus huipussaan!
Eihän hyvänen aika vegaani voi vaatia, että koko suku muuttuu vegaaneiksi hänen vuokseen. Jokaisella on oikeus ja vapaus noudattaa omaa ideologiaansa, mutta ei minkäänlaista oikeutta tuputtaa sitä muille.
Fiksu vegaani jättää itse tulematta sekasyöjien kanssa samaan ruokapöytään, jos ei kestä lihapitoista ruokaa pöydässä nähdä. Eikä todellakaan vaadi muita luopumaan omista perinteistään.
Voisin itse väitellä vegaanin kanssa muutamastakin asiasta. Mitä esimerkiksi ajattelet siitä, että valtaosa eläimistä syö toinen toisiaan? Se on luonnon kiertokulkua, niin kuin koulussa jo opetettiin.
Ei miniä ole sellaista vaatinut.
Eikä hän ole välttämättä tajunnut, että siellä joku pääsiäisateria on kun on väärä päivä, vaan on tullut kylään eli kahville.
Apua. En tiedä mitä sanoa. Oli tämä aloitus totta tai ei.
Itse olen kasvissyöjä, mutta ei tulisi mieleenkään alkaa paasata muille mistään. Omia valintojahan nämä ruokavaliot ovat, oli syy sitten eettinen tai terveydellinen.
Vierailija kirjoitti:
Vähän nyt epäuskottava stoori
Täysin uskottava kertomus ja esimerkki, miten kiihkovihervassarit toimii, just näin.
Voi ei, jos tämä tarina on totta niin huhheijakkaa.. Olen itse kasvissyöjä/lähes vegaani eikä tulisi mieleenkään alkaa paasata yhteisessä ruokapöydässä toisille heidän ruokavalioistaan! Etenkään, jos pääkokki on nähnyt vaivaa erilaisten ruokavalioiden huomioimiseen. Se on jokaisen oma valinta mitä syö, joskin tiedämme että jo terveyssyistäkin lihan ja etenkin prosessoidun lihan kulutusta tulisi vähentää. Omaan perheeseen ja ystäväpiiriin kuuluu kaikenlaisia syöjiä, ja se on fine! Jokainen tavallaan, eikä ketään tarvitse alkaa moralisoimaan. Mummo, hienosti teit kun huomioit eri ruokavaliot! Miniälläsi oli ehkä pointtinsa lihateollisuudesta jne, mutta hän käyttäytyi kyllä erittäin tökerösti, epäasiallisesti ja epäkunnioittavasti sinua ja yhteistä ruokahetkeänne kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta uskottavalta tai sit on melkoiset heikkolahjaisten kekkerit olleet
Sanoo yksi heikkolahjainen, joka itse tuskin pystyisi valmistamaan pääsiäisateriaa näinkään isolle ihmisjoukolle, kun valmistettavana olisi sekä liha- että kasvisruokamenu.
Vierailija kirjoitti:
On epäkohteliasta aloittaa vänkäys juhlapöydässä. Samaan aikaan ymmärrän tyttäriä. Tässä asiassa on kyse ihan valtavasta ajattelutapojen erosta. Yritän vähän avata tuon eläimen kärsimyksen kannalta.
Se, että kaikille on omaa ruokaansa on heikko lohtu sille, jonka ajatusmalli on se, että se eläin siinä pöydällä ansaitsisi yhä elää. Nyt se eläin on ennenaikaisesti tapettu vain siksi, että appivanhempien mielestä se maistuu hyvältä.
Siis vastapuolten ajatusero on siinä, että onko lampaalla oikeus elää hyvä elämä vai eikö ole. Onko oikein, että tunteva olento tapetaan, koska se maistuu appivanhempien mielestä hyvältä. Onko lampaan elämällä oikeasti väliä vai eikö ole.
Ajatushyppy toisesta toiseen vaatii melkoista filosofisointia kummin päin vaan.
Ajattelutavat ovat niin erilaisia, että näitä on aika mahdotonta sovittaa yhteen. Kuitenkin miniä varmasti tiesi etukäteen, että appivanhemmat ovat sekasyöjiä ja pöydässä tulee olemaan
myös lihaa, vaikka hänen ei tarvitsekaan syödä sitä. Miniä olisi näin ollen voinut sanoa miehelleen jättäytyvänsä kokonaan pois pääsiäisaterialta, koska ei kestä edes nähdä
lampaanpaistia pöydässä. Se olisi ollut riidaton tapa ratkaista asia. Nyt miniä tietoisesti valitsi tulla paikan päälle ilmoittamaan appivanhemmille, miten lammaspaistin näkeminen
pöydässä häiritsee häntä. Tarkoitus oli selvästi syyllistää appivanhempia ja vaatia heitä muuttamaan pääsiäisen syömistottumuksiaan miniän ollessa paikalla, ainakin vähintään
piilottamaan lammas pois näkyviltä jääkaappiin, josta muut vieraat olisivat sitten vaivihkaa joutuneet hakemaan lihansa. Ja tietysti hotkimaan sen seisten piilossa jääkaapin oven
takana, ettei tämä yksi vain näe ja ala riidellä.
Vierailija kirjoitti:
Pitkäperjantaina oltiin vanhemmillani kylässä ja syömässä, kun ovikello soi. Siellä oli pari naista, jotka halusivat keskustella maapallon tilasta. Ymmärsivät kyllä, kun äiti sanoi, että huono aika.
Sitä ihmettelen, että pyhäpäivänä pitää tulla oven taakse kilkuttelemaan. Eihän heidän arvonsa ole muuta, kuin heidän arvonsa. Pitäisikö itsekin jouluisin alkaa soittelemaan ovikelloja oman agendan vuoksi.
Olivat varmaan jehovantodistajia.
Heillä on aina jokin teema, jonka kautta siirrytään varsinaiseen agendaan, joka on aina sama. Plus osta se lehti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä, miksi nuo vegaanit on aina niin tuomitsevia muiden syömisiä kohtaan. Itse ajattelen, että jokainen saa syödä mitä haluaa. Muutenkin noloa alkaa miniältä keuhkoamaan. Outoa käytöstä.
Johtuisiko siitä, että sen lisäksi että eläinperäisen ruoan tuotanto on epäeettistä (yksikään eläin ei halua tulla tapetuksi), niin se on myös helvetin typerää resurssien tuhlaamista.
Voi kyynel. Epäettistä ovat myös vege-einekset. Niiden valmistus tuhoaa luontoa.
Nyt on vakavan kehityskeskustelun paikka lanttujeni kanssa.
-Tästä lähtien teidät syödään raakoina. No ehkä raastetaan vähän.
Voi kyynel. Epäettistä ovat myös vege-einekset. Niiden valmistus tuhoaa luontoa.