Nyt avautuu mummo
Pitkä perjantain ateria ja lapset puolisoineen kylässä. (Tytär + poikakaveri, Poika + vaimo + vauva, minä + lasteni isä/mieheni)
Oma tytär on kasvissyöjä ja hänen poikakaveri ei ole. Pojan vaimo vegaani ja poika ei. Minä ja mieheni syödään kaikkea.
Laitoin juhlapöydän ja kaikille oli omaan syömiseen sopivaa. Olin todella nähnyt vaivaa.
Tunnelma aluksi kiva mutta muuttui kun miniä alkoi sanomaan, että häntä häiritsee lammas jota syömme. Alkoi sen päivän paasaus eläinten kärsimyksistä ja maapallon tuhoamisesta. Tyttäreni liittyi tähän kuoroon. Miehet esittivät vastaväitteitä ja minä olin hiljaa. Ihan kamalaksi riitelyksi meni. Miniä otti vauvan ja lähti pois. Sanoi, että vauvasta tulee myös vegaani, kun alkaa syömään muuta kuin tissimaitoa. On vaikeaa tuoda lapsi sitten mummolaan, jossa arvot ovat sitten erilaiset. Poikani sanoi, että vaimo ei asiasta yksin päätä. Tilanne paheni. Poikani majoittui sohvallemme ja sanoi, ettei vaimonsa luokse mene.
Tytär hiljeni mutta sanoi ymmärtävänsä miniää.
olen niin järkyttynyt. Kaikki huomioitiin joten miksi pitää alkaa omaa ajatustaan tuputtamaan muille?
Kaikilla paha mieli, onko tämän arvoista ja miten asian saa ratkaistua? Olen niin surullinen ja mieheni puolestaan vihainen. Pojan ja miniän puheyhteys katki.
ja kyllä, asianosaiset tunnistaa kyllä tämän tekstin, jos täällä lukevat. Tietäkää, olen aidosti surullinen ja huolissani. Asiat pitää pystyä juttelemaan eikä maailma ole mustavalkoinen jossa on vain yksi totuus
Kommentit (1648)
Kun näitä keskenkasvuisiksi jääneiden, modernien ihmisten kommentteja lukee ja saa siinä näkymää heidän mielenmaisemaansa, on helpottunut ja suorastaan onnellinen, ettei ole lapsia, ei läheisisä, ei ketään, joka pääsisi pätemään ruokapöydässäni tai yleensä missään elämässäni. Ja kiitos taas, netti-ihmiset, avartavaa ymmärtää, että jotkut vain ovat hyvin alhaisella tasolla, se vain kuuluu heidän persoonaansa. Ihan siitä riippumatta, puputetaanko salaattia vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Minä laitoin kylmästi välit poikki kahteen vegaaniystävääni. En jaksa enää jatkuvaa syylistämistä, saarnaamista ja paasaamista. Syökööt he mitä syövät. Minä todellakin syön juuri sitä mitä itse haluan.
Tästä tuli mieleen kuinka välit viileni lopullisesti entiseen ystävääni, koska tuputti minulle uskontoaan (kristinuskoa). Itse en identifoinut itseäni sen kummemmin ateistiksi tai mihinkään uskontoon kuuluvaksi, mutta jo pelkästään buddhalaisuuteen ja suomenuskoon tutustuminen (ihan vaan mielenkiinnosta) oli väärin ja pimeyden voimien kanssa leikkimistä. Sanoi halveksuvasti ettei ne mun kivijumalat auta mua sitten kun tulee oikea hätä. :D Joo ja kyllä kävi raskaaksi ajan myötä.
Sille ja niille miljoonille lampaille, sioille, lehmille, vuohille ja muille eläimille, joita sinun mielestäsi pitää ja saa syödä yksikin lihanpala on nillle koko niiden elämä.
Sivistä itseäsi. Koita asettua näiden eläinten asemaan joita ihmiset pitävät betonivankioissaan ja kohtelevat miten jaksavat ja tappavat sitten makutottumuksien vuoksi. Surullisinta tässä on itsekäs asenteesi eläimiä kohtaan, joita et ajattele. Perinteisistä makutottumuksista voi kasvaa irti ja siirtyä kohti sivistystä, eli ruokavalioon, jonka vuoksi ei tarvitse eläinten kärsiä.
Tässä ei ole kyse vegaaneista, vaan eläimistä, jotka kärsivät eläinten kärsimyksien vuoksi. Ihmiset pärjäävät paljon paremmin syömättä eläimiä. Samalla maapallo voi paremmin ja ruokaa riitäisi kaikille - eläinten kärsimyksistä puhumattakaan.
Vierailija kirjoitti:
Eihän nyt ole ollut vielä edes pääsiäisaterioden aika.
Taitaa olla keksitty juttu taas.
Kyllä oli ihan oikeaan aikaan. Jokainen saa sinä päivänä pitää kun haluaa
5/5 !!
loistavaa tarinankerrontaa! Näin mielessäni koko tarinan suomalaiselokuvan kohtauksena. Näyttelijöinä kaikki tämän päivän huiput: sijoitin jo mielessäni eri tyyppejä rooleihin. :D :D
Vierailija kirjoitti:
5/5 !!
loistavaa tarinankerrontaa! Näin mielessäni koko tarinan suomalaiselokuvan kohtauksena. Näyttelijöinä kaikki tämän päivän huiput: sijoitin jo mielessäni eri tyyppejä rooleihin. :D :D
Sama jatkaa. Tuostahan voisi tehdä jo lyhytelokuvan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ei kutsu ketään syömään, niin välttyy paljolta vaivalta, rahanmenolta, siivoamiselta ja muulta stressiltä.
Kutsu tästä lähtien ne vain pullakahveille, kaupan valmista pullaa ja pannullinen juhlamokkaa. Ottakaa tai jättäkää.
t. mummo2
Eivät vegaanit voi syödä pullaa. Kun pullassa on eläinperäisiä aineita: Maitoa, kananmunia ja voita.Vegaaneille pulla pitää leipoa veteen tai kauramaiton yms. Kananmunaa ei saa olla. Eikä voita, vaan öljyä.
Semmosta pullaa, siis vehnäpullaa, ei kaupan hyllyistä löydy.
Itseasiassa löytyy, helpostikin. Pirkka esipaistettu vehnäpulla 14kpl/700g. Pullan pääraaka-
Ei se ole oikeaa pullaa, on makeaa leipää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä esti laittamasta ihan vaan kasvisateriaa? Ei meillä ole kalaa pöydässä jos mukana on kala-allergikko eikä lihaa jos on useampi kasvissyöjä. Kaikki on aina gluteenitonta ja laktoositonta.
Ihan turha tehdä asioista vaikeita.
Jaa'a. Olisiko siksi, että AP itse on halunnut syödä lihaa? Miksi hän ei voisi syödä haluamaansa ruokaa vain koska joku vieras on paikalla.
Ja just mikään muu ajankohta ei käy?
Itse valmistamallaan juhla-aterialla OMASSA kotonaan saa syödä ihan tasan tarkkaan mitä mieli tekee.
....omassa kodissaan..
Tarinan opetus: Älkää alkako suhteeseen vegaanien kanssa älkääkä ainakaan lisääntykö heidän kanssaan.
Voi olla todella vaikeaa, kun erilaiset ruokavalinnat aiheuttavat jännitteitä perheessä. On tärkeää pyrkiä kommunikoimaan avoimesti ja kunnioittavasti kaikkien näkökulmia kohtaan. Voisitte yrittää kokoontua vielä yhteen ja rauhallisesti keskustella tunteistanne sekä löytää kompromisseja ja ratkaisuja, jotka toimivat kaikille. Kaikkien huolien ja näkökulmien kuuleminen voi auttaa rakentamaan ymmärrystä ja vähentämään konflikteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä esti laittamasta ihan vaan kasvisateriaa? Ei meillä ole kalaa pöydässä jos mukana on kala-allergikko eikä lihaa jos on useampi kasvissyöjä. Kaikki on aina gluteenitonta ja laktoositonta.
Allergia on eri asia kuin aate.
Jos mä haluan lammasta pääsiäisaterialla, niin sitten laitan sitä. Ei joka asiassa tarvitse taipua fanaatikkojen vaatimuksiin. Vegaanille ja kasvissyöjälle oli eri eväät, miksi se ei riitä? Miksi koko seurueen pitäisi toimia vegaanin toiveiden mukaisesti?
Tuohan ei ollut pääsiäisateria vaan pitkäperjantaina söivät.
Mikä helvetin etiketti estää syömästä lammasta silloin kun haluaa. Itse olen syönyt jo 2 viikkoa lammasta
Jokun autisti jankkaa täällä että vääränä päivänä söivät lammasta
"Kaikki huomioitiin joten miksi pitää alkaa omaa ajatustaan tuputtamaan muille?"
Huomaatko, miten sinä itse olet tuputtanut omaa lihansyöntitottumustasi edes kyseenalaistamatta sen järkevyyttä ? Ja sitten uhriudut täällä huolella.
Eläinten syömiselle ei ole mitää järkiperusteita katsoopa asiaa eläinten, ihmisten terveyden, ilmaston, pandemioiden, maailman ruokapulan yms. näkökulmasta. Kyse on vanhanaikaista tottumuksista ja tietämättömyydestä.
Olen 95 % varma, että jos oikeasti perehtyisit eläinteollisuuteen ja sen seurauksiin, niin et enää tarjoilisi kenellekään mitään eläinperäistä. Et edes itsellesi.
Miniäsi ei ole ollut ikäänsä vegaani. HIenoa, että hän sanoi asiasta suoraan. On ihan varmaan, että hänestä tuntui todella pahalle olla pöydässä, missä tarjoillaan lammasta ajattelematta lainkaan asiaa sen tarkemmin. Hän tietää, miten sen teille merkityksettömän aterian takana on.
Olisiko mahdollista, että perehdyt asiaan, etkä vain tuijota "vegaaniuteen" vaan syihin sen takana.
Eettiset syyt, eli eläinten kohtelu eläinteollisuudessa on todella julmaa ja äärimmäistä. Myös Suomessa. Ihan lailliset ja ns. "hyvät" olosuhteet ovat monin tavoin luonnottomia ja julmia, jotka koirien kohdalla olisivat eläinsujelurikoksia.
*Täälläkin lukee kommentteja, missä valtaosa kääntää katseensa syrjään tältä ja syyllistää vegaaneja, kun ei halua tietää, mitä eläinten "elämä" tuotannossa on.
Olen itse maalta ja tiedän tasan tarkkaan mitä se "hyväkin" eläintenpito on. Lapsena pidin sitä normaalina tavanomaisena, olihan siihen kasvanut ja tottunut, kun mummolassa oli lehmiä, lampaita jne.
Aikuisena sain silmäni auki ja katsoin sitä yhtä tilaa pidemmälle. Perehdyin eläinteollisuuten dokumenttien, kirjojen ja videoiden kautta. Sen jälkeen ei ollut mitään järkevää syytä enää syödä tai käyttää eläimiä missään muodossa. Olin itsekin pitänyt tätä ennen vegaaneja outoina ja kummallisina, kunnes otin selvää eläinteollisuudesta. Nykyään sekä mieheni että minä olemme olleet vegaaneja liki 10 vuotta.
Onneksi mieheni äiti on fiksu ja älykäs nainen samoin kuin omat vanhempani. Myös he ovat jättäneet lihat ja eläimet pitkälle pois ruokavaliosta, eivätkä todellakaan tarjoile joulupöydässä tai pääsiäisenä kärsineitä meille tai itselleenkään eläimiä. Ei ole tarvinnut kenenkään riidellä eikä kärsitä tai uhrautua, ja siihen pääsee kun ottaa selvää asioista, ja perehtyy faktoihin.
Siis onko miniällä pieni vauva? Olisiko nyt kuitenkin tärkeintä tukea poikasi ja hänen suhdetta, eikä murehtia sinun ja miehesi mielipahaa? Voisit olla tässä asiassa toistaiseksi se bigger person ja mainita pojallesi, että hänen paikkansa on nyt vaimonsa rinnalla. Te voitte puhua asiasta myöhemminkin. Sinun ei ainakaan pidä yllyttää poikaasi tässä asiassa.
Vaikuttaa siltä että teille on aiheellista käydä tästä ruokailuasiasta keskustelu, mutta ehkä sen paikka ei ole juuri nyt. Jos voitte miehesi kanssa syödä mitä tahansa, lampaan poisjättäminen ei ainakaan siltä kantilta ole mikään ongelma. Toki tuollaiset riidanhaastamiset ruokapöydässä ovat myös asiattomia ja siitäkin pitää voida puhua. Miniäsi ja tyttäresi olisivat voineet ottaa asian puheeksi toisella tavalla, mutta toisaalta meillä on vain sinun näkemyksesi siitä mitä tapahtui.
Ehkä voisit varautua tulevaan keskusteluun ottamalla selvää vegaanien filosofiasta ja huolenaiheista. Ihmisistä tulee usein kumman yhteistyökykyisiä kun he tulevat kuulluksi.
Vierailija kirjoitti:
Kuka tekikään asiasta vaikean? Kaikkea oli kaikille. Miten on kasvien tunteet, kun ensin veitsellä viillellään että kasvinesteet lentää ja heitetään pannulle tai kiehuvaan veteen tai kulhoon varmistamatta, etteivät elä enää. Puitakin kuuluu murhattavan kun ne kaadetaan. Olkoon jokainen uskossaan autuas muita tuomitsematta.Kummasti, toisaalta, lihan kasvatuksesta, myynnista, teurastuksesta, jalostuksesta ja lopputuotteen myynnistä saaduilla verovaroilla kustannetut yhteiskunnan palvelut kelpaavat. Tiesittekö muuten, että Jyväskylässä on TEURASTAMO muutaman minuutin automatkan päässä keskustasta!
Jos meillä on kala-allergikko pöydässä, hänen ei tarvitse koskea kalaan. Jokainen saa syödä, mitä haluaa. Mutta meillä kunnioitetaan jokaisen vakaumusta ILMAN ETTÄ SIITÄ TEHDÄÄN NUMEROA. Emme tyrkytä emmekä suostu tyrkytettäviksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tekikään asiasta vaikean? Kaikkea oli kaikille. Miten on kasvien tunteet, kun ensin veitsellä viillellään että kasvinesteet lentää ja heitetään pannulle tai kiehuvaan veteen tai kulhoon varmistamatta, etteivät elä enää. Puitakin kuuluu murhattavan kun ne kaadetaan. Olkoon jokainen uskossaan autuas muita tuomitsematta.Kummasti, toisaalta, lihan kasvatuksesta, myynnista, teurastuksesta, jalostuksesta ja lopputuotteen myynnistä saaduilla verovaroilla kustannetut yhteiskunnan palvelut kelpaavat. Tiesittekö muuten, että Jyväskylässä on TEURASTAMO muutaman minuutin automatkan päässä keskustasta!
Jos meillä on kala-allergikko pöy
Vegaaneja on erilaisia ja nyt kuulostaa siltä, että miniäsi ei ole joko selventänyt omaa näkökulmaansa tai sitten se on jäänyt kuulematta. On myös mahdollista että äitiyden myötä ajattelu muuttuu. Kaikille vegaaneille ei riitä se, että jokaiselle on jotakin, jos kysymys on siitä ettei kestä ajatella eläinten kärsimystä. Kasvien tuskalla vitsailu ei ainakaan edistä sopua tai aseta sekasyöjän valintoja hyvään valoon
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä, miksi nuo vegaanit on aina niin tuomitsevia muiden syömisiä kohtaan. Itse ajattelen, että jokainen saa syödä mitä haluaa. Muutenkin noloa alkaa miniältä keuhkoamaan. Outoa käytöstä.
Johtuisiko siitä, että sen lisäksi että eläinperäisen ruoan tuotanto on epäeettistä (yksikään eläin ei halua tulla tapetuksi), niin se on myös helvetin typerää resurssien tuhlaamista.
Vaikeeta on elämä jos ihana asia, eli perheen yhteinen ateriointi ei onnistu. Miniä on muokannut tässä. Ei voi tolla tavalla käyttäytyä jos on kutsuttu syömään.
Vegaaninen en hyväksy tuollaista ehdottomuutta ja muiden tuomitsemista. Asiat voi hoitaa toisia kunnioittaen.
Vähänkö tämä maailma on sitten menossa, jos ihmisten yhdessäolo mahdotonta. Persut ja vegaanit voi hyvin syödä yhdessä kun vältetään aiheita mitkä erottaa.
No mut on tehty niist huonoist.
Onneksi omille pojille on käynyt paremmin ja on ihanat miniät. Kuin myös vävyt. :D