Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt avautuu mummo

Vierailija
30.03.2024 |

Pitkä perjantain ateria ja lapset puolisoineen kylässä. (Tytär + poikakaveri, Poika + vaimo + vauva, minä + lasteni isä/mieheni)

Oma tytär on kasvissyöjä ja hänen poikakaveri ei ole. Pojan vaimo vegaani ja poika ei. Minä ja mieheni syödään kaikkea.

Laitoin juhlapöydän ja kaikille oli omaan syömiseen sopivaa. Olin todella nähnyt vaivaa.

Tunnelma aluksi kiva mutta muuttui kun miniä alkoi sanomaan, että häntä häiritsee lammas jota syömme. Alkoi sen päivän paasaus eläinten kärsimyksistä ja maapallon tuhoamisesta. Tyttäreni liittyi tähän kuoroon. Miehet esittivät vastaväitteitä ja minä olin hiljaa. Ihan kamalaksi riitelyksi meni. Miniä otti vauvan ja lähti pois. Sanoi, että vauvasta tulee myös vegaani, kun alkaa syömään muuta kuin tissimaitoa. On vaikeaa tuoda lapsi sitten mummolaan, jossa arvot ovat sitten erilaiset. Poikani sanoi, että vaimo ei asiasta yksin päätä. Tilanne paheni. Poikani majoittui sohvallemme ja sanoi, ettei vaimonsa luokse mene. 

Tytär hiljeni mutta sanoi ymmärtävänsä miniää.

olen niin järkyttynyt. Kaikki huomioitiin joten miksi pitää alkaa omaa ajatustaan tuputtamaan muille?

Kaikilla paha mieli, onko tämän arvoista ja miten asian saa ratkaistua? Olen niin surullinen ja mieheni puolestaan vihainen. Pojan ja miniän puheyhteys katki. 

ja kyllä, asianosaiset tunnistaa kyllä tämän tekstin, jos täällä lukevat. Tietäkää, olen aidosti surullinen ja huolissani. Asiat pitää pystyä juttelemaan eikä maailma ole mustavalkoinen jossa on vain yksi totuus 

Kommentit (1648)

Vierailija
841/1648 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanit ovat tympeitä nillittäjiä, pilaavat kaikki juhlat. Vaativat erityiskohtelua välillä tosi törkeästi, mikään ei kuitenkaan riitä koska muidenkin pitäisi syödä heidän tavallaan.

Vierailija
842/1648 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon helpompi kun viettää juhlapyhät omassa totutussa seurassaan. Sukulaiset saa viettää omissa mieleisissään. Ei tarvi erimielisyyksiä kuunnella ja sietää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
843/1648 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mikä esti laittamasta ihan vaan kasvisateriaa? Ei meillä ole kalaa pöydässä jos mukana on kala-allergikko eikä lihaa jos on useampi kasvissyöjä. Kaikki on aina gluteenitonta ja laktoositonta.

Ihan turha tehdä asioista vaikeita.

Miksi estää appiukon lampaansyöntiä, jos on sitä joko elämänsä ajan  pääsiäisenä syönyt. Mikä estää vegaania olemasta suvaitsevainen, kun sitä itse muilta vaatii. Tehköön kukin omat sörsselinsä ja kokoontukaa vaikka keltaisen teen merkeissä seuraavana pääsiäisenä. 

Vierailija
844/1648 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miniä mokasi eikä ymmärtänyt miten vierailulla pitää käyttäytyä. Mummolle voimia vaikka sydämessä on nyt syvä haava.

Samaa kokenut miniältä. Lapsellisia ovat vaikka esittävät tietävänsä jotain.

Vierailija
845/1648 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helevetti. Väärä paikka toisen laittamassa ruokapöydässä keuhkoamaan. Syököön vaikka savea, mutta suu kiinni vierailulla. Huonotapainen. Opetelkoot ensin käyttäytymään ja ajatelkoot ensin lähimmäisiä eikä lampaita.

Meidän miniä on pahempi, alkaa karjumaan pienestäkin asiasta ja muuten istuu hiljaa eikä tajua mistään mitään.

Vierailija
846/1648 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut miniät on vaan huonoista aineista tehty.

Vierailija
847/1648 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä näitä mummeleita jotka viitsii passata muita muttei edes kiitosta saa.Ei naisen tehtävä ole passata.

Miksi naiset sitten tahtoo hössöttää ja passata, jos niiden tehtävä ei ole passata ja hössöttää jokikisen "juhlan" takia? Ja kauheaa syyllistämistä, jos joku sukukunnasta ei tahdo tulla vierailulle!

Vierailija
848/1648 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas terveisiä po.........

Kirjoitus tyyli paljastaa

Vierailija
849/1648 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksen kirjoittanut suhteellisen nuori henkilö, ei mummo.

0/5

Vierailija
850/1648 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olisin passittanut pojan vaimonsa perään ja olisin sanonut ota iisisti. En olisi antanut pojan kellahtaa yöksi  sohvalle.

Meillä taas aikuinen poika, kuten myös tytär, saavat päättää asioistaan ihan itse.

Aika selkärangattoman nilviäisen olet kasvattanut. Äiti passittaa ja käskee. 

Vierailija
851/1648 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän nyt epäuskottava stoori

No ei varmasti ole.

Oli lapsenlapsen synttärit. Tiesin, että meitä juhlijoita tulee, tarjolla makeita ( muffinsseja, vaahtokarkkeja, suklaspipareita, täytelakkua ) ja meitä vanhempaa ikäluokkaa ainakin puolet juhlijoista. Ei kaikki syö pelkkää makeeta, näin ajattelin.

Tilasin voileipäkakun, kookkaan kokoisen ja ajattelin että jos se ei käy kaupaksi, vien sen kotiin. Miniä hermostui heti. Jotain tiuski siinä ohi kulkiessaan mutta annoin nennä ohi korvien. Tästä murheen kryynistä jäi vain rippeet jäljelle ja miniän äiti kehui sitä maukkaaksi. Puolitin loput ja miniän äiti sai mukaansa palan kakkua. ( Arvatkaa vienkö enää mitään syötävää heille mihinkään juhliin). 

Myöhemmin miniä suuttui toden teolla kun en ollut ilmoittanut ottavani vauvaa hoitoon. Miten voin ilmoittaa kun en edes tiennyt että on minun vuoroottaa vauva päiväksi meille. Siinä meidän olohuoneessa pakkasi tavaroitaan ja ilmoitti että tämä oli sitten tässä, ei tule vauva ikinä hoitoon meille. 

Nyt heillä on 3 lasta, aika-ajoin suuttuu minulle milloin mistäkin - minä karjalainen nainen, puhelias ainakin, miniä puhuu harvoin, mutta suuttuu useammin. Ja lastenhoito -apua on miniä tarvinnut enemmän kuin tarpeeksi ja aina on otettui lapset ilolla hoitoon.

Laittoi textiviestin, että kun ollaan niin erilaisia niin hän ei osaa kommunikoida puheliaan ihmisen kanssa. Noh, nyt ollaan hiljaa kun tavataan, minä ainakin.

Vierailija
852/1648 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä eläimen liha on parasta syötävää!

Ei ole minusta. Kasvikset on parhaita, mutta silti miniän ja tyttären käytös on ylimielistä ja kamalaa. Mummolla ei ole mitään hävettävää. Sen sijaan talon isäntä olisi voinut osoittaa kumppanuutta ja isännän taitoja puolustamalla vaimonsa monipuolista kokkaamista. Miksi isäntä oli hiljaa, sitä vain mietin... On ihan varmaa että minun mieheni olisi laittanut miniän ja tyttären arvot kovaan filosofiseen puntariin, josta eivät voittajina tule ulos.

Mistä kuvittelet, ettei niin olisi tapahtunutkin?  Ei kai jokaista yksityiskohtaa kukaan ala kirjoittamaan. tämä anoppikin kirjoitti vain, että miehet esittivät vastaväitteitä.  Aivan hyvin on miehensä voinut myös sanoa, että hänen vaimonsa laittoi erinomaisen hyvää ruokaa kaikille, mutta miksi sinä alat kiukutella, vaikka sait sitä mitä halusit?  Ja aivan selvästikään isäntä ei ollut hiljaa, niin kuin esitit.  Anoppi oli hiljaa, ei hänen miehensä.

Te alatte täällä vääntämään tätä tilannetta kuka mihinkin eri suuntiin, mistä te jokaisen sanomiset tiedätte?  Ette voi tukeutua tässä mihinkään muuhun, kuin siihen, mitä ap kirjoitti.  Kaikki muu olettamus on todellakin vain olettamusta.  

En minä ainakaan rupeaisi muuttamaan oman mieheni ruokatottumuksia sen takia, että miniä on vegaani.  Juhlapöydässäkin pitäisi syödä vain yhden miniän mielen mukaisesti, sehän on aivan kohtuutonta ja hullua.  On meilläkin joulupöydässä yksi vegaani, mutta ei koskaan puutu muitten ruokiin.  Minä laitan nuorille kasvaville pojille joulupöytäänkin lihapullia, koska ne on heidän herkkuruokaansa.  Ja mies paistaa itse kinkun, en tiedä mitä tapahtuisi jos alkaisin vaatia häntä jättämään sen pois vain sen takia, että yksi joulunviettoon tullut on vegaani.  Meillä on usein vieraana myös muslimi, eikä mikään käännynnäinen, vaan ihan muslimiksi syntynyt ja hän ei syö sianlihaa.  Koskaan ei ole mussuttanut siitä sianlihasta, ei vain syö sitä.  Tätä minä sanon fiksuudeksi.

Kyllä kasvisruokakin hyvää on, jos se on osattu sellaiseksi tehdä, mutta aina ei ole osattu.  Papujen syömistä en käsitä ollenkaan.  Niissä ei ole mitään makua.  Ei ole kauaakaan, kun kävin ystävien kanssa kasvisaterialla ja pakko sanoa, että ei ollut hintansa väärti.  Kaiken maailman papuja ja vastaavia oli runsaasti ja täysin mauttomia.  Herneessäkin on sentään joku maku, mutta papu, se on kuin söisi jauhomössöä.  Maissipuuro oli myös niin mautonta, että olisi voinut luulla syövänsä pahvihuttua.

Vierailija
853/1648 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en sanoisi ottaen huomioon mitä kaikenlaisia sukudraamoja täälläkin on puitu, tai mitä oon itse kuullut muilta ihmisiltä. Jotkut ihmiset vaan saavat draaman aikaiseksi.

Vierailija
854/1648 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ei kutsu ketään syömään, niin välttyy paljolta vaivalta, rahanmenolta, siivoamiselta ja muulta stressiltä. 

Kutsu tästä lähtien ne vain pullakahveille, kaupan valmista pullaa ja pannullinen juhlamokkaa. Ottakaa tai jättäkää.

t. mummo2

Pullan teossa käytetään voita ja maitotuotteita, joten huutoa tulisi siitäkin. Ja jos juhlamokan kanssa on muutakin kuin kauramaitoa tarjolla..

Turvallinen vaihtoehto olis tarjota mustaa kahvia ja hapankorppua. ;)

Vierailija
855/1648 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta kyllä kerrottiin miksi he söivät yhdessä pitkäperjantaina. Eikä syy kuulostanut ollenkaan epäuskottavalta.

Minäkin tapasin kerran isääni isänpäivän sunnuntaita edeltävänä lauantaina ja vietettiin useampi tunti yhdessä. Seuraavana päivänä menin ukille koska silloin sai myös kyydin sinne. Tämä sopi kaikille eikä ollut yhtään outoa.

Samoin ap lapsineen vietti yhteistä ateriaa aiempana päivänä koska lapset olisivat muuten muualla.

Vierailija
856/1648 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siitä huolimatta kummalla kannalla olen niin monilla kommentoijilla täällä on joku ymmärrysongelma. Vegaaneillahan kyseessä on nimenomaan eettinen valinta, heidän mielestään lihan syöminen on moraalitonta, siis väärin ihan niin kuin mikä tahansa moraaliton asia.

Eihän kukaan mieti käytöstapoja tilanteessa, jossa tapahtuu jotain moraalitonta, eikä tuossa tilanteessa myöskään auta mitään että on ollut kasvisvaihtoehto tarjolla. Minusta tämä on selvää. Miniän ei olisi pitänyt osallistua koko aterialle.

Tästä voi kyllä olla montaa mieltä.  Minun mielestäni on moraalitonta, kun yksi pikkulasten äiti (ei minun miniäni, mutta suvussa kumminkin ) on kova puheessaan käyttämään sitä v-sanaa.  Ja vähän muitakin ei niin kauniita ilmaisuja.  Ja lastensa aikana.  Ja myös vanhojen ihmisten aikana, jotka ei tällaista ymmärrä ollenkaan.  Hän puhuu esim. naimisesta ihan normaalipuheissa, enkä ymmärrä edes sitä, miksi siitä on puhuttava yhtään mitään.  Minusta kuulostaa kauhealta.

Minunko pitäisi sitten unohtaa käytöstavat ja alkaa pomittaa hänelle hänen puhetavastaan, kun ollaan hänen kotonaan?  Omassa kotonani voisin kieltää, mutta en hänen luonaan, vaika se minusta miltä kuulostaisi.  Tekisi minunkin joskus mieli suuttua hänelle oikein tulisesti, kun hän oikein päästelee suustaan vaikka mitä, mutta hillitsen tietysti itseni.  Ei siellä onneksi tarvitse usein käydä, mutta tulee niitä tilanteita kumminkin.  

Vegaanithan ei vastusta pelkästään lihan syömistä, vaan myös maitotuotteita, joiden nauttiminen ei mitenkään aiheuta lehmälle tai vuohelle tms. mitään kärsimystä.  Jos lehmää ei lypsetä, sen tissit halkeaa.  Mitä kärsimystä kanalle tuottaa munien käyttäminen ravinnoksi?  Jos munia ei syötäisi ja kana saisi kaikki hautoa loppuun asti, maailma olisi täynnä kanoja.  Vegaanit vastustaa myös nahkatuotteita, vaikka kuollut eläin ei kärsi siitä, että sen nahka käytetään hyödyksi.  Ymmärrän erittäin hyvin teollisuuskanaloiden vastustamisen ja turkistarhauksen moraalittomuuden, ne on asioita jotka pitäisi pystyä hävittämään tai tekemään ne mukaviksi eläimelle, myös vastustan eläinkokeita ja ylipäänsä eläinten huonoa kohtelua.  Eikö paremminkin pitäisi vain entistä tehokkaammin puhua eläinten oikeuksien ja hyvinvoinnin puolesta?  Siinä olisi jo riittävästi tekemistä.  Vegaanius synnyttää vain uusia omituisia teollisuushaaroja, kun heille aletaan tuottaa kaikenlaisia ihme korvikkeita.  Niissä sitten niitä lisäaineita tarvitaankin, kun niihin pitää pystyä saamaan edes jonkinlainen eläinperäisen tuotteen makuvivahde ja koostumus.

Ja siitähän ei päästä mihinkään, että meillä on lemmikkielämiä, jotka tarvitsevat liharuokia, koska ne ovat lihansyöjiä.  Koiraa et ruoki pelkästään kasviksilla.   

Vierailija
857/1648 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei varmasti ole.

Oli lapsenlapsen synttärit. Tiesin, että meitä juhlijoita tulee, tarjolla makeita ( muffinsseja, vaahtokarkkeja, suklaspipareita, täytelakkua ) ja meitä vanhempaa ikäluokkaa ainakin puolet juhlijoista. Ei kaikki syö pelkkää makeeta, näin ajattelin.

Tilasin voileipäkakun, kookkaan kokoisen ja ajattelin että jos se ei käy kaupaksi, vien sen kotiin. Miniä hermostui heti. Jotain tiuski siinä ohi kulkiessaan mutta annoin nennä ohi korvien. Tästä murheen kryynistä jäi vain rippeet jäljelle ja miniän äiti kehui sitä maukkaaksi. Puolitin loput ja miniän äiti sai mukaansa palan kakkua. ( Arvatkaa vienkö enää mitään syötävää heille mihinkään juhliin). 

Myöhemmin miniä suuttui toden teolla kun en ollut ilmoittanut ottavani vauvaa hoitoon. Miten voin ilmoittaa kun en edes tiennyt että on

Meillä ei ole suvussa tapana viedä tarjoiluja pyytämättä/sopimatta muiden juhliin. 

-ohis

Vierailija
858/1648 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei varmasti ole.

Myöhemmin miniä suuttui toden teolla kun en ollut ilmoittanut ottavani vauvaa hoitoon. Miten voin ilmoittaa kun en edes tiennyt että on

Taitaa miniäsi olla länsisuomalainen?

Vierailija
859/1648 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä te olette sitten eteviä

Vierailija
860/1648 |
03.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä eläimen liha on parasta syötävää!

Ei ole minusta. Kasvikset on parhaita, mutta silti miniän ja tyttären käytös on ylimielistä ja kamalaa. Mummolla ei ole mitään hävettävää. Sen sijaan talon isäntä olisi voinut osoittaa kumppanuutta ja isännän taitoja puolustamalla vaimonsa monipuolista kokkaamista. Miksi isäntä oli hiljaa, sitä vain mietin... On ihan varmaa että minun mieheni olisi laittanut miniän ja tyttären arvot kovaan filosofiseen puntariin, josta eivät voittajina tule ulos.

Lue avaus uudelleen. Tai vaikka kahdesti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kolme