Nyt avautuu mummo
Pitkä perjantain ateria ja lapset puolisoineen kylässä. (Tytär + poikakaveri, Poika + vaimo + vauva, minä + lasteni isä/mieheni)
Oma tytär on kasvissyöjä ja hänen poikakaveri ei ole. Pojan vaimo vegaani ja poika ei. Minä ja mieheni syödään kaikkea.
Laitoin juhlapöydän ja kaikille oli omaan syömiseen sopivaa. Olin todella nähnyt vaivaa.
Tunnelma aluksi kiva mutta muuttui kun miniä alkoi sanomaan, että häntä häiritsee lammas jota syömme. Alkoi sen päivän paasaus eläinten kärsimyksistä ja maapallon tuhoamisesta. Tyttäreni liittyi tähän kuoroon. Miehet esittivät vastaväitteitä ja minä olin hiljaa. Ihan kamalaksi riitelyksi meni. Miniä otti vauvan ja lähti pois. Sanoi, että vauvasta tulee myös vegaani, kun alkaa syömään muuta kuin tissimaitoa. On vaikeaa tuoda lapsi sitten mummolaan, jossa arvot ovat sitten erilaiset. Poikani sanoi, että vaimo ei asiasta yksin päätä. Tilanne paheni. Poikani majoittui sohvallemme ja sanoi, ettei vaimonsa luokse mene.
Tytär hiljeni mutta sanoi ymmärtävänsä miniää.
olen niin järkyttynyt. Kaikki huomioitiin joten miksi pitää alkaa omaa ajatustaan tuputtamaan muille?
Kaikilla paha mieli, onko tämän arvoista ja miten asian saa ratkaistua? Olen niin surullinen ja mieheni puolestaan vihainen. Pojan ja miniän puheyhteys katki.
ja kyllä, asianosaiset tunnistaa kyllä tämän tekstin, jos täällä lukevat. Tietäkää, olen aidosti surullinen ja huolissani. Asiat pitää pystyä juttelemaan eikä maailma ole mustavalkoinen jossa on vain yksi totuus
Kommentit (1648)
Yksi tuttu sanoi kerran, että lihansyöjä tappaa yhden jäniksen ja vegaani tuhat riisinjyvää. Mistäs me tiedetään mikä on riisin tietoisuudentaso?
No, vitsi puolittain, mutta erittäin asiatonta käytöstä vieraalta, jolle kuitenkin oli laitettu hänen ruokavalioonsa sopivia ruokia.
Vierailija kirjoitti:
:D V*ttu mitä emännöintiä. Kutsun kasvissyöjiä syömään ja järjestän lampaan raadolle komeimman paikan pöydässä, koska haluan kyykyttää kutsumiani kasvissyöjiä.
Nyt on Porvoossa hyvin valittu trollin aihe. :D Vähän silmiinpistävää vaan, mutta menkööt pääsiäisen kunniaksi.
Kiitos nauruista kuitenkin.
Jokainen saa kotonaan laittaa mitä ruokaa haluaa. Meillä on lapsille jo opetettu että jos itse ei tykkää ruuasta ei sitä kuitenkaan saa arvostella isoon ääneen kun muut sitä syövät. Sivistymätöntä porukkaa tuolla on ollut vieraina, vaikka omasta mielestään varmaan todella fiksuja. Mummona olisin todellakin avannut suuni.
Ihminen on sekasyöjä, piste. Sillä tavalla on kehitytty ja eletty satoja tuhansia vuosia. Se on meille luontaista ravintoa.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on sekasyöjä, piste. Sillä tavalla on kehitytty ja eletty satoja tuhansia vuosia. Se on meille luontaista ravintoa.
Siihen sisältyy koko lajien kirjo, toukat ja rotat mukaan lukien. Piste.
Vierailija kirjoitti:
No mikä esti laittamasta ihan vaan kasvisateriaa? Ei meillä ole kalaa pöydässä jos mukana on kala-allergikko eikä lihaa jos on useampi kasvissyöjä. Kaikki on aina gluteenitonta ja laktoositonta.
Ihan turha tehdä asioista vaikeita.
Jaa'a. Olisiko siksi, että AP itse on halunnut syödä lihaa? Miksi hän ei voisi syödä haluamaansa ruokaa vain koska joku vieras on paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä esti laittamasta ihan vaan kasvisateriaa? Ei meillä ole kalaa pöydässä jos mukana on kala-allergikko eikä lihaa jos on useampi kasvissyöjä. Kaikki on aina gluteenitonta ja laktoositonta.
Jaa'a. Olisiko siksi, että AP itse on halunnut syödä lihaa? Miksi hän ei voisi syödä haluamaansa ruokaa vain koska joku vieras on paikalla.
Ja just mikään muu ajankohta ei käy?
Vierailija kirjoitti:
Yksi tuttu sanoi kerran, että lihansyöjä tappaa yhden jäniksen ja vegaani tuhat riisinjyvää. Mistäs me tiedetään mikä on riisin tietoisuudentaso?
No, vitsi puolittain, mutta erittäin asiatonta käytöstä vieraalta, jolle kuitenkin oli laitettu hänen ruokavalioonsa sopivia ruokia.
Vitsi tai ei, jo parikymmentä vuotta sitten oli tutkittua tietoa että puut kokevat kipua, ja myös viestivät toisilleen esimerkiksi varoittaakseen vaarasta. Eiköhän tuo ole ihan luontaista kasveillakin, joten tietoisuus on huono syy alkaa kasvissyöjäksi. Paras tapa olla aiheuttamatta kärsimystä muille olioille on tietenkin olla syömättä mitään.
Aloitusta on syytetty trolliksi, mutta kyllä tätä tapahtuu todellisessa elämässä. Ruokaan liittyy nykyään todella kiihkeitä tunteita ja keskusteluja.
Meillä myös tarjolla kasvis- ja liharuoka erikseen, niin että kaikki voivat valita oman mielensä mukaan. Yleensä yksi iso kasvisruoka ja siihen lisukkeeksi erikseen kala/liha ja kasvis.
Miniät tosin käyttäytyvät kauniisti ja ovat ilahtuneita kun olen tehnyt jonkin hyvän kasvisruoan.
Vierailija kirjoitti:
Typerä ketju. Toivotaan, että lihasta alkaa löytyä vielä enemmän hepatiittia ja hullunlehmäntautia ja lintuinfulenssaa ja kananmunista matoja jne. Oppii ihmiset olemaan.
OT mutta kasvikunnan tuotteet eivät ole tautivapaita. Esim. ulkomaisissa pakastemarjoissa on toistuvasti A-hepatiittia ja onpa esiintynyt myös noroa, salmonellaa ja muita patogeeneja. https://www.ruokavirasto.fi/elintarvikkeet/ohjeita-kuluttajille/turvall…
Oliko teillä pitkä perjantain ateria vai pitkäperjantain ateria? Molemmat tietty käyvät.
Surullista että näin tapahtui. Toivon mukaan asia selviää, mutta omasta mielestäni kaikkien pitäisi saada syödä rauhassa mitä tahtoo eikä valittaa vaan kunnoittaa muiden valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa eläinten syöminen!
Ja eläinten ruokkiminen!
Jokainen tekee kotonaan sellaista ruokaa kuin haluaa. Ruoka-terroristeille ei kannata antaa yhtään valtaa omassa keittiössä.
Meillä miniä tuo omat ruokansa jos meidän tarjoama ei maistu.
Vauvasta tekisin huoli-ilmoituksen jotta vauvan kehistystä seurattaisiin neuvolassa tarkasti.
Vaari ja hyvä kokki
Vierailija kirjoitti:
Ei kai asiassa ole mitään muuta vaikeaa kuin ne jotka on allergisia toisten ruoanlaitolle.
Jos lammas aiheuttaa niin pahan allergian, että kaikki muut saavat kärsiä sen korvissa, on parempi olla menemättä koko pöytään alunperin täyttämään vatsaansa.
Nyt kuvauksen pohjalta ruoka-aine terroristi oli se jonka piti käydä syömään, mutta ei voinut toisten antaa nauttia ruoastaan rauhassa vaikka kaikille oli mieltymystensä mukaiset edellytykset.
Meillä yksinkertaisesti syödään mitä halutaan ja toiset tehköön samoin tai miten haluavat. Kylässä kun ollaan niin syödään mitä tarjotaan ja kiitetään viimeistään lähtiessä. Näin ainakin ennen. 🙂
No seuraavilla vierailuilla vain kahvikuppi tarjolle. Tulkoon omilla eväillä miniä ja tytär. Sullakin on vuosia sen verran vähän jäljellä että voit syödä kermaisEt kakut ja lampaankareet jos siltä tuntuu. Pisteet siitä että teit jasvisruokaa myös. Kun kahvista alkaa miniä urputtaa, näytät paketista että on luomua. Ajatelkaa miten tuo ihminen kyläilisi mummolassa jossa vähän rahaa ruokaan??
Toivottavasti poikasi ei hanki enää yhtään lasta tuon nykyisen vaimonsa kanssa. Aivan kaamea akka !
En tiedä onko totta vai ei, mutta kirjoitan kuitenkin. Jos on pyydetty syömään ruokaa mitä on vieraille tehty, täytyy olla käytöstavat ja syödä mitä itse pystyy syömään, varmasti sellaista on. Sitten kiittää ruuasta ja pitää mielipiteensä ominaan ja tekee sitä ruokaa omassa keittiössä mitä haluaa. Ei tätä maailmaa ole tehty kaikille erikseen, mistä pitää olla aina joka asiasta jotain mieltä ja kaikkien pitäisi ottaa juuri MINUT huomioon. (Itse olisin saattanut sanoa miniälle, että voi poistua pöydästä jos ei kelpaa)
Vegaann mielestä olisi kaikkien oltava vegaaneja. Ei hän kuitenkaan pysty vastuuta kantamaan niistä puutosoireista, osteoporooseista tai aivojen sakkaamisesta, jota vegaaniudesta voisi appivanhemmille koitua.
En pidä mahdottomana. Ystäväni kämppis oli suureen ääneen vege ja ilmaantui aina valittamaan kun söimme lihaa. Että keittiö haisee, onhan kaikki siellä pesty, että liha on epäeettistä, että hän on erinomainen. Se oli jotain uskomatonta. Kyllä sellaisia ihmisiä on olemassa.