Nyt avautuu mummo
Pitkä perjantain ateria ja lapset puolisoineen kylässä. (Tytär + poikakaveri, Poika + vaimo + vauva, minä + lasteni isä/mieheni)
Oma tytär on kasvissyöjä ja hänen poikakaveri ei ole. Pojan vaimo vegaani ja poika ei. Minä ja mieheni syödään kaikkea.
Laitoin juhlapöydän ja kaikille oli omaan syömiseen sopivaa. Olin todella nähnyt vaivaa.
Tunnelma aluksi kiva mutta muuttui kun miniä alkoi sanomaan, että häntä häiritsee lammas jota syömme. Alkoi sen päivän paasaus eläinten kärsimyksistä ja maapallon tuhoamisesta. Tyttäreni liittyi tähän kuoroon. Miehet esittivät vastaväitteitä ja minä olin hiljaa. Ihan kamalaksi riitelyksi meni. Miniä otti vauvan ja lähti pois. Sanoi, että vauvasta tulee myös vegaani, kun alkaa syömään muuta kuin tissimaitoa. On vaikeaa tuoda lapsi sitten mummolaan, jossa arvot ovat sitten erilaiset. Poikani sanoi, että vaimo ei asiasta yksin päätä. Tilanne paheni. Poikani majoittui sohvallemme ja sanoi, ettei vaimonsa luokse mene.
Tytär hiljeni mutta sanoi ymmärtävänsä miniää.
olen niin järkyttynyt. Kaikki huomioitiin joten miksi pitää alkaa omaa ajatustaan tuputtamaan muille?
Kaikilla paha mieli, onko tämän arvoista ja miten asian saa ratkaistua? Olen niin surullinen ja mieheni puolestaan vihainen. Pojan ja miniän puheyhteys katki.
ja kyllä, asianosaiset tunnistaa kyllä tämän tekstin, jos täällä lukevat. Tietäkää, olen aidosti surullinen ja huolissani. Asiat pitää pystyä juttelemaan eikä maailma ole mustavalkoinen jossa on vain yksi totuus
Kommentit (1648)
Siihen ollaan tyytyväisiä mitä isäntäväen pöydässä on! Kiittämättömyyden huippu, jos aletaan valittamaan toisten syömisistä, vaikka kaikille on jotain tarjolla. En järjestäisi tuollaisille mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkossa kannattaa lopettaa keskustelu hyvin napakasti, jos tuollainen keskustelu alkaa. Sinun talo, sinun säännöt. Käytöstavat on perusedellytys. Tulee kylään sitten, kun ne on hallussa - tai sitten suostuu harjoittelemaan ja ottamaan oppia vastaan.
Tarkoittaa sitä, että miniän tulee kuunnella ja ottaa vastaan kaikki mahdollinen kritiikki vaieten ja suloisesti hymyillen.
Miniähän tuossa kaiken aloitti.
Vierailija kirjoitti:
Siihen ollaan tyytyväisiä mitä isäntäväen pöydässä on! Kiittämättömyyden huippu, jos aletaan valittamaan toisten syömisistä, vaikka kaikille on jotain tarjolla. En järjestäisi tuollaisille mitään.
Isännän velvollisuuksiin kuuluu huolehtia viihtyvyydestä. Eikä alkaa riehua ja riidellä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvät tavat hukkuneet. Jos saat kutsun valmiiseen pöytään ja otat sen vastaan, hyväksyt etteivät toiset välttämättä syö kuten sinä. Tarjoilusta voi valita itselle sopivat ruuat.
Keskustelua käydään asioista, joihin kaikki voivat osallistua ja pidetään kevyemmällä tasolla. Ei esim arvostella ruokaa, ei toisten tapaa elää tai syödä.
Ruuasta kiitetään. Tarjotaan apua pöydän siivoamiseen ja astioiden tiskaamiseen jne.
Juuri näin, kiitos. Puit sanoiksi ajatukseni. Tuntuu, että ihmiset ovat todella kiittämättömiä nykypäivänä. Ilmeisesti asiat ovat liian hyvin ja saaneet aina mitä haluavat. Toiset olisivat ylipäänsä onnellisia, että saavat ruokaa. Sekään ei ole nykyään sanottua, että saa ruokaa syödäkseen.
On ihan ymmärrettävää, että jos ihmisellä on todella vahva vakaumus jostain asiasta, voi tuntua pahalta olla sellaisessa tilanteessa, jossa muut toimivat tavalla joka itselle tuntuu hyvin syvästi väärältä. Kuitenkin jos oma vakaumus on kovasti vähemmistössä, kuten vaikkapa vegaanilla Suomessa on tilanne, niin silloin toisin toimimiseen törmää jatkuvasti. Ei voi olettaa, että muut aina toimisivat tämän vähemmistövakaumuksen mukaisesti. Vähemmistövakaumuksen edustaja voi korkeintaan itse poistua paikalta, jos ei kestä katsella kun muut syövät lihaa, juovat alkoholia, tanssivat, tai mikä nyt kenenkin omaatuntoa häiritsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkossa kannattaa lopettaa keskustelu hyvin napakasti, jos tuollainen keskustelu alkaa. Sinun talo, sinun säännöt. Käytöstavat on perusedellytys. Tulee kylään sitten, kun ne on hallussa - tai sitten suostuu harjoittelemaan ja ottamaan oppia vastaan.
Tarkoittaa sitä, että miniän tulee kuunnella ja ottaa vastaan kaikki mahdollinen kritiikki vaieten ja suloisesti hymyillen.
Miniän kuuluu olla kohtelias kylässä. Miniä saa sitten omassa kodissaa tarjota mitä tykkää. Todella epäkohteliasta mennä valmiiseen pöytään arvostelemaan. Kiittämätöntä ja itsekästä.
Syntyisikö aiheesta kamala perheriita, jos sekasyöjä alkaisi jouluaterialla tylyttämään vegaania/kasvissyöjää siitä, että tämä ei suostu edes maistamaan kinkkua? Taivastelisi kuinka ei voi ymmärtää tuollaista "syömishäiriötä" ja kuinka tuollainen eläinrakkaus on ihan mielisairasta ym.?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miniän kuuluu olla kohtelias kylässä. Miniä saa sitten omassa kodissaa tarjota mitä tykkää. Todella epäkohteliasta mennä valmiiseen pöytään arvostelemaan. Kiittämätöntä ja itsekästä.
Isäntäväen kuuluu olla huomaavaisia ja ystävällisiä. Nyt siellä isäntä riehui suuna päänä ja emäntä heitti päälle marttyyrivaihteen.
Jos tuetää että on kovin erilaisia ihmisiä niin miksi ne pitää sinne yhtä aikaa kutsua ja olla itse vielä sitten kireänä.
Kutsuu sen miniän ja lihansyöjämässyttäjät eri aikaan, ei uhriudu ja krskittyy käyttäutymään.
Miniälle ei ilmeisesti ole opetettu mitä ruokarauha tarkoittaa.
Sekopäitä koko porukka. Kun miniä sanoi,että häntä häiritsee lammas ,jot söitte, niin ympärillä olevat A
ÄLYKKÄÄT / FIKSUT ihmiset olisivat korkeintaan luoneet säälivän katseen sanojaan ja olleet hiljaa. Korkeintaan korottaneet maljan pääsiäisen kunniaksi 😄😄😄👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse syön kasvispainotteisesti, mutta tiedän etten kuole siihen jos syön vähän eläinkunnan tuotteita - päinvastoin.
Tiedän että syön terveellisemmin kuin esim. vege-eineksiä syövät.
Ymmärrän kyllä, että vegaaneissakin on niitä, jotka valmistavat ateriansa tuoreista kasviksista ja syövät siten aika terveellisesti ja loput vitamiinit purkista.
Harvoin kai vegaanit ja kasvissyöjät jättävät lihat syömättä sen takia, etteivät itse kuolisi... Nimenomaan varjellaan sen eläimen henkeä. Eettisiä syitä, vakaumuksia... En ole vegaani, mutta kasvissyöjä, joka syö vain kalaa/äyriäisiä ja kananmunia (tutulta, joten tiedän kanojen olot). Yksi syy olla syömättä punaista lihaa on juurikin se, etten halua syödä huonoissa oloissa kärsinyttä tehotuotantoeläintä.
Siksikin tuntuu naurettavalta, että miniä pakottaa vauvansa imetyksen jälkeen syömään vegaanisesti. Ei vauvalla ole tähän mitään ideologiaa vielä. Voisi neuvolatäti tehdä lasun.
Vierailija kirjoitti:
Miniälle ei ilmeisesti ole opetettu mitä ruokarauha tarkoittaa.
Eikä isäntäväelle käytöstapoja.
Mummon miehen ja pojan ei olisi kannattanut provosoitua, niin miniä olisi ymmärtänyt ehkä nolostua huonoa käytöstään.
Vierailija kirjoitti:
Syntyisikö aiheesta kamala perheriita, jos sekasyöjä alkaisi jouluaterialla tylyttämään vegaania/kasvissyöjää siitä, että tämä ei suostu edes maistamaan kinkkua? Taivastelisi kuinka ei voi ymmärtää tuollaista "syömishäiriötä" ja kuinka tuollainen eläinrakkaus on ihan mielisairasta ym.?
Julistajavegaania tuskin kutsutaan ripittämään muita jouluruokailuun. Itselleni on ihan sama mitä kukin syö, ei kiinnosta kuin oman lautasen sisältö.
Vierailija kirjoitti:
Sekopäitä koko porukka. Kun miniä sanoi,että häntä häiritsee lammas ,jot söitte, niin ympärillä olevat A
ÄLYKKÄÄT / FIKSUT ihmiset olisivat korkeintaan luoneet säälivän katseen sanojaan ja olleet hiljaa. Korkeintaan korottaneet maljan pääsiäisen kunniaksi 😄😄😄👍
Siis lampaan muistolle 🐑
Minun tyttäreni on vegaani ja hänellä tulee melkein itku silmään jos pöydässä on lihaa. En ymmärrä mikseivät lihansyöjämummot voi olla sen kerran laittamatta sitä eläintä pöytään, jos tietävät, että paikalle tulee joku jota se todella ahdistaa. Kumpi on tärkeämpi, pääsiäislammas vain se että kaikilla on hyvä olla. Vai voiko teillä olla hyvä vain jos pöydässä on lihaa? Minusta todella monet lihasyöjät raivostuvat jos heitä pyytää ajattelemaan, että voisi olla joskus vegaaniruokaa. Voittehan syödä lihaa muulloin. Luulen että raivo johtuu siitä, että lihansyöjät pohjimmiltaan ymmärtävät vegaanien tuskan. Siinä oli nuorella äidillä vauva sylisään ja pöydässä oli jonkun lampaan vauva paistettuna. Ei siitä mihinkään pääse, että eläimetkin tuntevat tuskaa ja monet ihmiset nykyisin suhtautuvat tunteella eläimiin. Itse voin syödä lihaa mutta ymmärrän tytärtäni täysin. Vegaanius opettaa hyviä arvoja joka suhteessa. Meidän kaikkien pitäisi vähintään kunnioittaa ja tukea sitä. Jos on pakko syödä lihaa niin syökää lihansyöjät keskenänne.
Valitettavasti kaksoispassiivin käyttö paljasti tekstin keksityksi.
Vierailija kirjoitti:
Isäntäväen kuuluu olla huomaavaisia ja ystävällisiä. Nyt siellä isäntä riehui suuna päänä ja emäntä heitti päälle marttyyrivaih
Mutta kutsujat ovat lihansyöjiä ja heillä on oikeus syödä lihaa omassa kodissaan. Kasvissyöjille oli tehty omat ruoat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julistajavegaania tuskin kutsutaan ripittämään muita jouluruokailuun. Itselleni on ihan sama mitä kukin syö, ei kiinnosta kuin oman lautasen sisältö.
Minulle mäkätettiin kasvissyönnistä jokaikisellä tapaamisella. Jatkuva riehunta aiheesta, myös minun kotonani. Anoppi ei kuulemma edes voinut jäädä meille syömään koska olen kasvissyöjä.
Anoppilassa ei ollut minulle ikinä mitään muuta kuin perunaa ja näkkileipää syötäväksi. Ja särpimeksi sitten sitä paasausta.
Lakkasin käymästä siellä koska en todellakaan jaksanut enää mitään monen päivän maalaisjouluja ja sitä ruokariekkumista. Siitäkin tuli sitten uutta paasausta miten pahoitan anoppini mielen, kun kuulemma temppuilen vaan
"Kaikilla paha mieli, onko tämän arvoista ja miten asian saa ratkaistua? Olen niin surullinen ja mieheni puolestaan vihainen. Pojan ja miniän puheyhteys katki."
______
Sillä lampaalla on varmasti vähän huonommin asiat kuin vain "paha mieli".