Nyt avautuu mummo
Pitkä perjantain ateria ja lapset puolisoineen kylässä. (Tytär + poikakaveri, Poika + vaimo + vauva, minä + lasteni isä/mieheni)
Oma tytär on kasvissyöjä ja hänen poikakaveri ei ole. Pojan vaimo vegaani ja poika ei. Minä ja mieheni syödään kaikkea.
Laitoin juhlapöydän ja kaikille oli omaan syömiseen sopivaa. Olin todella nähnyt vaivaa.
Tunnelma aluksi kiva mutta muuttui kun miniä alkoi sanomaan, että häntä häiritsee lammas jota syömme. Alkoi sen päivän paasaus eläinten kärsimyksistä ja maapallon tuhoamisesta. Tyttäreni liittyi tähän kuoroon. Miehet esittivät vastaväitteitä ja minä olin hiljaa. Ihan kamalaksi riitelyksi meni. Miniä otti vauvan ja lähti pois. Sanoi, että vauvasta tulee myös vegaani, kun alkaa syömään muuta kuin tissimaitoa. On vaikeaa tuoda lapsi sitten mummolaan, jossa arvot ovat sitten erilaiset. Poikani sanoi, että vaimo ei asiasta yksin päätä. Tilanne paheni. Poikani majoittui sohvallemme ja sanoi, ettei vaimonsa luokse mene.
Tytär hiljeni mutta sanoi ymmärtävänsä miniää.
olen niin järkyttynyt. Kaikki huomioitiin joten miksi pitää alkaa omaa ajatustaan tuputtamaan muille?
Kaikilla paha mieli, onko tämän arvoista ja miten asian saa ratkaistua? Olen niin surullinen ja mieheni puolestaan vihainen. Pojan ja miniän puheyhteys katki.
ja kyllä, asianosaiset tunnistaa kyllä tämän tekstin, jos täällä lukevat. Tietäkää, olen aidosti surullinen ja huolissani. Asiat pitää pystyä juttelemaan eikä maailma ole mustavalkoinen jossa on vain yksi totuus
Kommentit (1648)
Vierailija kirjoitti:
Ruoka ongelmaiset voisi mennä omien eväittensä kanssa eikä valittaa tarjottavista.
Samoin yhdyssana- ja välimerkkiongelmaiset.
Vierailija kirjoitti:
Itse syön kasvispainotteisesti, mutta tiedän etten kuole siihen jos syön vähän eläinkunnan tuotteita - päinvastoin.
Tiedän että syön terveellisemmin kuin esim. vege-eineksiä syövät.
Ymmärrän kyllä, että vegaaneissakin on niitä, jotka valmistavat ateriansa tuoreista kasviksista ja syövät siten aika terveellisesti ja loput vitamiinit purkista.
Harvoin kai vegaanit ja kasvissyöjät jättävät lihat syömättä sen takia, etteivät itse kuolisi... Nimenomaan varjellaan sen eläimen henkeä. Eettisiä syitä, vakaumuksia... En ole vegaani, mutta kasvissyöjä, joka syö vain kalaa/äyriäisiä ja kananmunia (tutulta, joten tiedän kanojen olot). Yksi syy olla syömättä punaista lihaa on juurikin se, etten halua syödä huonoissa oloissa kärsinyttä tehotuotantoeläintä.
Näyttäs katkarapukestit olevan?
t. mummo
Minä olen kysynyt ennakkoon, että onko toiveita ruokatarjoilujen suhteen. Ja tarkentanut, että oikeasti toivon, että sanotaan selkeästi ne toiveet. Tarkoitushan on, että on viihtyisää kaikilla.
En koskaan muuten myöskään ymmärtänyt anopin hysteriaa siitä, että nimenomaan kaikki pitää aina olla koolla yhtä aikaa. Hirveä härdelli ja ahtaus, lattialla nukkumista niin että kaikki hyppii koko ajan yli jne.
Ja aina pahaa ruokaa. Ja sitä ihan jatkuvaa syömistä. Ankeaa.
Hyvät tavat hukkuneet. Jos saat kutsun valmiiseen pöytään ja otat sen vastaan, hyväksyt etteivät toiset välttämättä syö kuten sinä. Tarjoilusta voi valita itselle sopivat ruuat.
Keskustelua käydään asioista, joihin kaikki voivat osallistua ja pidetään kevyemmällä tasolla. Ei esim arvostella ruokaa, ei toisten tapaa elää tai syödä.
Ruuasta kiitetään. Tarjotaan apua pöydän siivoamiseen ja astioiden tiskaamiseen jne.
Vierailija kirjoitti:
Hyvät tavat hukkuneet. Jos saat kutsun valmiiseen pöytään ja otat sen vastaan, hyväksyt etteivät toiset välttämättä syö kuten sinä. Tarjoilusta voi valita itselle sopivat ruuat.
Keskustelua käydään asioista, joihin kaikki voivat osallistua ja pidetään kevyemmällä tasolla. Ei esim arvostella ruokaa, ei toisten tapaa elää tai syödä.
Ruuasta kiitetään. Tarjotaan apua pöydän siivoamiseen ja astioiden tiskaamiseen jne.
A) Jos emännöit JA ISÄNNÖIT, olet myös kohtelias ja huomaavainen vieraille
B) Missään tapauksessa isäntäväen ei kuulu alkaa riidellä vieraansa kanssa niin, että oikein joukolla aletaan riehua yhtä ihmistä vastaan
C) Aina pitää isäntäväen kuunnella ja olla vastaanottavainen muillekin mielipiteille kuin omilleen, eikä alkaa kinata ja riidellä, ikävissä tilanteissa ohjata keskustelu toisaalle
Vierailija kirjoitti:
Jatkossa kannattaa lopettaa keskustelu hyvin napakasti, jos tuollainen keskustelu alkaa. Sinun talo, sinun säännöt. Käytöstavat on perusedellytys. Tulee kylään sitten, kun ne on hallussa - tai sitten suostuu harjoittelemaan ja ottamaan oppia vastaan.
Tarkoittaa sitä, että miniän tulee kuunnella ja ottaa vastaan kaikki mahdollinen kritiikki vaieten ja suloisesti hymyillen.
ihan ok kunhan et tee sitä julkisella paikalla. aika härskiksi menis muuten
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
B) Missään tapauksessa isäntäväen ei kuulu alkaa riidellä vieraansa kanssa niin, että oikein joukolla aletaan riehua yhtä ihmistä vastaan
C) Aina pitää isäntäväen kuunnella ja olla vastaanottavainen muillekin mielipiteille kuin omilleen, eikä alkaa kinata ja riidellä, ikävissä tilanteissa ohjata keskustelu toisaa
Vieras tässä riehui ja puuttui muiden syömisiin, vaikka hän itse sai syödäkseen juuri sitä mitä halusi. Outoa ja huonoa käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
C) Aina pitää isäntäväen kuunnella ja olla vastaanottavainen muillekin mielipiteille kuin omilleen, eikä alkaa kinata ja riidellä, ikävissä tilanteissa ohjata keskustelu toisaa
Tulee mieleen yksi kevät aikoja sitten, kun oli juuri euroviisut tulossa ja minä hölmöyksissäni erehdyin sanomaan, että hei, onpa kiva kun Suomea edustaa kerrankni ruotsinkielinen laulu. En enää edes muista mikä se oli. Anoppi, appi, anopin isä, mieheni siskot ja siskojen miehet alkoivat kaikki huutaa minulle, mtien täällä ei mitään hurrilauluja tarvita ja että häpäisee koko maan jne. Siis todella miellyttävä tilanne kun koko porukka naamat sinisinä räyhää täysin mitättömästä asiasta. Ja mies istuu mykkänä, eikä tee elettäkään auttaakseen.
Vieras tässä riehui ja puuttui muiden syömisiin, vaikka hän itse sai syödäkseen juuri sitä mitä halusi. Outoa ja huonoa käytöstä.
Anopin versio tilanteesta. Tuskin tosi.
Ja siellä sitä yhtä höykytti sitten kokonainen lauma vihaisia miehiä. Missä appiukon isännän taidot, kun alkaa riidellä vieraansa kanssa???
Vierailija kirjoitti:
Eniten häiritsi tuo, että vauvasta tulee myös vegaani miniän mukaan. Siksi ajattelin provoksi.
Tuntemani vegaanit eivät tuputa ideologiaansa lapsilleen vaan antaa heidän tehdä omat valintansa, kun ikää on tarpeeksi. Eli saavat aivan vapaasti nauttia myös eläinperäistä ravintoa.
Mummon poika voi tietysti Itse sekasyöjänä vaikuttaa lapsensa ravitsemukseen. Jos vaimo ei taivu tähän, voi toki erota ja lapsi saa silloin 50% ajasta eläinperäistäkin ravintoa, kun on isällään.
Laittavatko tuntemasi vegaanit kotonaan liharuokaa lapsilleen? Tuskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten häiritsi tuo, että vauvasta tulee myös vegaani miniän mukaan. Siksi ajattelin provoksi.
Tuntemani vegaanit eivät tuputa ideologiaansa lapsilleen vaan antaa heidän tehdä omat valintansa, kun ikää on tarpeeksi. Eli saavat aivan vapaasti nauttia myös eläinperäistä ravintoa.
Mummon poika voi tietysti Itse sekasyöjänä vaikuttaa lapsensa ravitsemukseen. Jos vaimo ei taivu tähän, voi toki erota ja lapsi saa silloin 50% ajasta eläinperäistäkin ravintoa, kun on isällään.
Onhan tuollakin lapsella isä kokkaamaan.
Miniä taitaa olla aika nuori. Ehkäpä kasvaa joskus aikuiseksi ja katuu vielä käyttäytymistään. Tökeröähän tuo oli, ei siitä mihinkään.pääse. Oliko todellinen syy kiukutteluun edes tuo lammas vai joku ihan muu. Ja lampaasta tuli vaan syntipukki.
Ensi pääsiäisenä menette kaikki sitten pojan luokse syömään. Miniä laittaa sekasyöjille lammasta ja muille rehua.
Jos kerran ap ja miehensä on niin vanhoja ja viisaita, miten he ikinä päästivät tilanteen tuollaiseksi? Miksei voi ymmärtää miniää, kuunnella ja kunnioittaa ja ohjata sitten keskustelun vaikka säähän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuollakin lapsella isä kokkaamaan.
Vegaanipuoliso oli tyyppiä joka yrittää määrätä jopa kylässä ollessaan mitä muut syövät. Tuskin isä kokkkaa liharuokaa ilman valtavaa draamaa.
Vegaani saa olla, muttei huonokäytöksinen.
En voi kyllä sietää tuollaisia kiukuttelevia draamaqueeneja, oli aihe mikä tahansa.
En nyt osta, koska uusi jääkaappimme on 4 kk vanha.
Elintarvikkeet säilytämme juuri sopivissa lämpötiloissa. Ei ole tarvetta sulloa jääkaapin vihanneslaatikkoon mitään, mikä ei sinne kuulu.