Nyt avautuu mummo
Pitkä perjantain ateria ja lapset puolisoineen kylässä. (Tytär + poikakaveri, Poika + vaimo + vauva, minä + lasteni isä/mieheni)
Oma tytär on kasvissyöjä ja hänen poikakaveri ei ole. Pojan vaimo vegaani ja poika ei. Minä ja mieheni syödään kaikkea.
Laitoin juhlapöydän ja kaikille oli omaan syömiseen sopivaa. Olin todella nähnyt vaivaa.
Tunnelma aluksi kiva mutta muuttui kun miniä alkoi sanomaan, että häntä häiritsee lammas jota syömme. Alkoi sen päivän paasaus eläinten kärsimyksistä ja maapallon tuhoamisesta. Tyttäreni liittyi tähän kuoroon. Miehet esittivät vastaväitteitä ja minä olin hiljaa. Ihan kamalaksi riitelyksi meni. Miniä otti vauvan ja lähti pois. Sanoi, että vauvasta tulee myös vegaani, kun alkaa syömään muuta kuin tissimaitoa. On vaikeaa tuoda lapsi sitten mummolaan, jossa arvot ovat sitten erilaiset. Poikani sanoi, että vaimo ei asiasta yksin päätä. Tilanne paheni. Poikani majoittui sohvallemme ja sanoi, ettei vaimonsa luokse mene.
Tytär hiljeni mutta sanoi ymmärtävänsä miniää.
olen niin järkyttynyt. Kaikki huomioitiin joten miksi pitää alkaa omaa ajatustaan tuputtamaan muille?
Kaikilla paha mieli, onko tämän arvoista ja miten asian saa ratkaistua? Olen niin surullinen ja mieheni puolestaan vihainen. Pojan ja miniän puheyhteys katki.
ja kyllä, asianosaiset tunnistaa kyllä tämän tekstin, jos täällä lukevat. Tietäkää, olen aidosti surullinen ja huolissani. Asiat pitää pystyä juttelemaan eikä maailma ole mustavalkoinen jossa on vain yksi totuus
Kommentit (1648)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syntyisikö aiheesta kamala perheriita, jos sekasyöjä alkaisi jouluaterialla tylyttämään vegaania/kasvissyöjää siitä, että tämä ei suostu edes maistamaan kinkkua? Taivastelisi kuinka ei voi ymmärtää tuollaista "syömishäiriötä" ja kuinka tuollainen eläinrakkaus on ihan mielisairasta ym.?
Julistajavegaania tuskin kutsutaan ripittämään muita jouluruokailuun. Itselleni on ihan sama mitä kukin syö, ei kiinnosta kuin oman lautasen sisältö.
Jos ei ole julistajavegaani? Jos on ihan tavallinen, ujo ja hyväkäytöksinen vegaani/kasvissyöjä? Ja sitten etenkin vanhemmat miespuoliset hyökkäisivät sanallisesti kimppuun, kun heitä niiiiin ärsyttää, kun joku ei suostu syömään sitä possun persetttä?
Sitten sanoisin näi
* lautasten 😄
Vierailija kirjoitti:
Minun tyttäreni on vegaani ja hänellä tulee melkein itku silmään jos pöydässä on lihaa. En ymmärrä mikseivät lihansyöjämummot voi olla sen kerran laittamatta sitä eläintä pöytään, jos tietävät, että paikalle tulee joku jota se todella ahdistaa. Kumpi on tärkeämpi, pääsiäislammas vain se että kaikilla on hyvä olla. Vai voiko teillä olla hyvä vain jos pöydässä on lihaa? Minusta todella monet lihasyöjät raivostuvat jos heitä pyytää ajattelemaan, että voisi olla joskus vegaaniruokaa. Voittehan syödä lihaa muulloin. Luulen että raivo johtuu siitä, että lihansyöjät pohjimmiltaan ymmärtävät vegaanien tuskan. Siinä oli nuorella äidillä vauva sylisään ja pöydässä oli jonkun lampaan vauva paistettuna. Ei siitä mihinkään pääse, että eläimetkin tuntevat tuskaa ja monet ihmiset nykyisin suhtautuvat tunteella eläimiin. Itse voin syödä lihaa mutta ymmärrän tytärtäni täysin. Vegaanius opettaa hyviä arvoja joka suhteessa. Meid
Älä viitsi uhriutua! Vegaanille oli tehty hänelle sopivaa ruokaa, ja jos se ei riitä, niin silloin on paras jäädä kotiin itkemään. Jos vegaanien käytöstavat ovat tuolla tasolla, ei ihme jos niitä arvoja on muiden vaikea ottaa tosissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen ollaan tyytyväisiä mitä isäntäväen pöydässä on! Kiittämättömyyden huippu, jos aletaan valittamaan toisten syömisistä, vaikka kaikille on jotain tarjolla. En järjestäisi tuollaisille mitään.
Isännän velvollisuuksiin kuuluu huolehtia viihtyvyydestä. Eikä alkaa riehua ja riidellä.
Älä valehtele! Mummo oli hiljaa, kun miniä alkoi riehumaan - mitä muuta olisi pitänyt tehdä? Hävyttömyyden huippu nämä kiittämättömät mammelit, joilla ei ole mitään käytöstapoja!
Rauhoittaa tilanne, käskeä miehensä ja poikansa olla hiljaa ja komentaa poika oman perheensä perään omaan kotiinsa ja käyttäytymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvät tavat hukkuneet. Jos saat kutsun valmiiseen pöytään ja otat sen vastaan, hyväksyt etteivät toiset välttämättä syö kuten sinä. Tarjoilusta voi valita itselle sopivat ruuat.
Keskustelua käydään asioista, joihin kaikki voivat osallistua ja pidetään kevyemmällä tasolla. Ei esim arvostella ruokaa, ei toisten tapaa elää tai syödä.
Ruuasta kiitetään. Tarjotaan apua pöydän siivoamiseen ja astioiden tiskaamiseen jne.
A) Jos emännöit JA ISÄNNÖIT, olet myös kohtelias ja huomaavainen vieraille
B) Missään tapauksessa isäntäväen ei kuulu alkaa riidellä vieraansa kanssa niin, että oikein joukolla aletaan riehua yhtä ihmistä vastaan
C) Aina pitää isäntäväen kuunnella ja olla vastaanottavainen muillekin mielipiteille kuin omilleen, eikä alkaa kinata ja riidellä, ikävissä tilanteissa ohjata keskustelu toisaa
1. Emäntä oli erittäin kohtelias vieraalle, oli valmistanut juuri hänelle sopivaa ruokaa. Eikä aloittanut julistamista ruoasta.
2. Isäntäväki ei aloittanut riitaa, vaan vegaanivieras alkoi riehua. Mummo oli hiljaa.
3. Vieraan pitää kuunnella ja olla vastaanottavainen muillekin kuin omille mielipiteilleen, eikä alkaa kinata ja riidellä ja pahoittaa anopin ja miehensä mieltä huonolla käytöksellään.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei miniä osaa käyttäytyä, ei miniää tarvi jatkossa kutsua ruokailemaan. Tehköön omat ruokansa
Olen satavarma, ettei se miniä tuonne mennyt kuin kohteliaisuudesta, eikä todellakaan ole toiste sinne tunkemassa. Ei ne miniät oikeasti halua noihin appivanhempiensa sekopäivällisille, kaikkea muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen ollaan tyytyväisiä mitä isäntäväen pöydässä on! Kiittämättömyyden huippu, jos aletaan valittamaan toisten syömisistä, vaikka kaikille on jotain tarjolla. En järjestäisi tuollaisille mitään.
Isännän velvollisuuksiin kuuluu huolehtia viihtyvyydestä. Eikä alkaa riehua ja riidellä.
Älä valehtele! Mummo oli hiljaa, kun miniä alkoi riehumaan - mitä muuta olisi pitänyt tehdä? Hävyttömyyden huippu nämä kiittämättömät mammelit, joilla ei ole mitään käytöstapoja!
Rauhoittaa tilanne, käskeä miehensä ja poikansa olla hiljaa ja komentaa poika oman perheensä perään omaan kotiinsa ja käyttäytymään.
Eli miniä saa riehua ja huutaa toisen kodissa ihan miten sattuu, ja silti se on aina muiden vika?!? Voi hyvää päivää teitä uniikkeja lumihiutaleita, jotka uhriuditte kaikesta. Tuollaista riehujaa ja uhkailijaa tuskin kukaan saa rauhoitettua, kun oma miehensäkään ei siihen pystynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei miniä osaa käyttäytyä, ei miniää tarvi jatkossa kutsua ruokailemaan. Tehköön omat ruokansa
Olen satavarma, ettei se miniä tuonne mennyt kuin kohteliaisuudesta, eikä todellakaan ole toiste sinne tunkemassa. Ei ne miniät oikeasti halua noihin appivanhempiensa sekopäivällisille, kaikkea muuta.
Miniä oli se sekopää riehuja. Appivanhemmat olivat järjestäneet mukavat päivälliset ja huomioineet kaikki vieraat, ja silti vegaanihullu alkoi riehua ja uhkailla. Miniä ei tunne sanaa kohtelias millään muotoa, ja luultavasti häntä ei enää jatkossa kutsuta minnekään
Vierailija kirjoitti:
Minun tyttäreni on vegaani ja hänellä tulee melkein itku silmään jos pöydässä on lihaa. En ymmärrä mikseivät lihansyöjämummot voi olla sen kerran laittamatta sitä eläintä pöytään, jos tietävät, että paikalle tulee joku jota se todella ahdistaa. Kumpi on tärkeämpi, pääsiäislammas vain se että kaikilla on hyvä olla. Vai voiko teillä olla hyvä vain jos pöydässä on lihaa? Minusta todella monet lihasyöjät raivostuvat jos heitä pyytää ajattelemaan, että voisi olla joskus vegaaniruokaa. Voittehan syödä lihaa muulloin. Luulen että raivo johtuu siitä, että lihansyöjät pohjimmiltaan ymmärtävät vegaanien tuskan. Siinä oli nuorella äidillä vauva sylisään ja pöydässä oli jonkun lampaan vauva paistettuna. Ei siitä mihinkään pääse, että eläimetkin tuntevat tuskaa ja monet ihmiset nykyisin suhtautuvat tunteella eläimiin. Itse voin syödä lihaa mutta ymmärrän tytärtäni täysin. Vegaanius opettaa hyviä arvoja joka suhteessa. Meid
Tyttärillä ja miniöillä itku kurkussa. Pääsiäinen on vaikea juhla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miniä oli se sekopää riehuja. Appivanhemmat olivat järjestäneet mukavat päivälliset ja huomioineet kaikki vieraat, ja silti vegaanihullu alkoi riehua ja uhkailla. Miniä ei tunne sanaa kohtelias millään muotoa, ja luultavasti häntä ei enää jatkossa kutsuta minnekään
Appi hyökkäsi kimppuun ja anoppi peesasi. Kaunista käytöstä.
Mistä ihmeen uhkailusta sinä puhut???
Miniähän kertoi jo ettei halua tavata enää. Ymmärrän hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se miniä yksin siellä riidellyt vaan yksin kolmea miestä vastaan. Tai no, ei ne miehiä ole, jotka vauvan äidin kimppuun käyvät.
Vierailija kirjoitti:
Ap, miksi nimität itseäsi mummoksi? Anoppi sinä olet.
Hän on mummo, koska hänellä on lapsenlapsi. Mitä itse saivartelet, milleniaali? Ilmeisesti käytöstavat ovat sinullekin vieras käsite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeen uhkailusta sinä puhut???
Miniähän kertoi jo ettei halua t
Lue ap teksti, äläkä valehtele! Miniä alkoi riehua ja lopulta uhkasi, etteivät enää saa nähdä lasta. Anoppi oli hiljaa. Miniä käyttäytyi kuin hirviö, ja syytät siitä kaikkia muita? Tyypillistä minä minä -sukupolven uhriutumista - itse sekoillaan ja vika on aina muiden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ihmeen uhkailusta sinä p
Niin, miksi sen lapsen pitäisi tuollaista porukkaa tavata?
Itsehän en tuollaisille laittaisi enää mitään erikseen, vaan tarjoaisin sitä, mitä itsekin syön. Jollei jollekin kelpaa, sopii olla syömättä tai tuoda omat eväät. Ja jos omaan ruojavalioon kuulumattomat asiat pöydässä haittaavat, voi mennä toiseen huoneeseen syömään sitä, mitä pystyy.
Olin nuorena pitkään kasvissyöjä, muttei tullut koskaan mieleenkään valittaa tarjotusta ruuasta, puhumattakaan pöydän muista antimista. Jos ruokavalioni oli huomioitu, söin kiitollisena sitä, mitä tarjottiin, muussa tapauksessa söin yhtä kiitollisena sitä, mikä dieettiini sopi. Ikinä en omaa ideologiaani tuputtanut kenellekään.
En ole koskaan ymmärtänyt sitä, että yritetään pakkosyöttää omia näkemyksiä toisille, olivat ne sitten mitä tahansa. Jokainen tehköön ne valinnat, jotka parhaaksi näkee, uskokoon, mohin huvittaa, mutta omaa vakaumusta ei jmlauta tarvitse alkaa tyrkyttää kenellekään muulle.
Kaikki sympatiat aloittajalle. En olisi miniän kanssa enää tekemisissä ja välit viilenisivät kyllä tyttäreenkin. Jollei sen vertaa ole tapoja, että pitäisi turpansa kiinni toisen laittamassa juhlapöydässä, ei ole laittajan ajan arvoinen ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rauhoittaa tilanne, käskeä miehensä ja poikansa olla hiljaa ja komentaa poika oman perheensä perään omaan kotiinsa ja käyttäy
Älä valehtele! Miniä riehuu ja mekasti, ja miehensä ja appi yrittivät rauhoittaa tilanteen. Kukaan ei hyökännyt hänen kimppuunsa, vaan hän alkoi riehumaan kylässä, vaikka hänen ruokavalionsa oli kauniisti huomioitu. Mikä kauhuvieras 🤮🤮🤮
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, miksi nimität itseäsi mummoksi? Anoppi sinä olet.
Hän on mummo, koska hänellä on lapsenlapsi. Mitä itse saivartelet, milleniaali? Ilmeisesti käytöstavat ovat sinullekin vieras käsite.
Se on ihan kuule sen miniän lapsi. Ap:n suhde miniään on olla anoppi. Ja lapsen suhde anoppiin ei ole anopin määrättävissä koskaan.
Miniä ja tytär oli oikeassa, mutta ei tuollaista aleta silti ruokapöydässä pitämään, ellei esimerkiksi nämä lammasta syövät oikein mässäilleet kuinka hyvää kärsinyttä lammasta. Näitäkin kiusaajia on ja monesti miespuolisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rauhoittaa tilanne, käskeä miehensä ja poikansa olla hiljaa ja komentaa poika
Yritti rauhoittaa esittämällä vastaväitteitä? Tuskin oli rauhoittelusta kyse, vaan täysin eri näkemyksiä omaavat ihmiset pääsivät sättimään toisiaan.
En tiedä miten ap:n tapauksessa on, mutta meillä sekasyöjä mies kyllä pääasiassa syö ja valmistaa myös kasvisruokaa. En ole vegaani, joten meillä syödään myös kalaa ja kananmunia, vaihtelevasti maitotuotteita. Mies saattaa joskus haluta punaista lihaa ja tekee sitä itselleen esim. riistaa. Lapsemme syö myös monipuolisesti kasviksia, kalaa, kananmunaa, pähkinöitä, maitotuotteita jne. Punaista lihaa ei juurikaan. Tehotuotettua lihaa ei osteta.