Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita joilla jää lapset taloudellisen tilanteen vuoksi tekemättä?

Vierailija
28.03.2024 |

Ensin pandemia, sitten sota ja inflaatio. Itselläni loppui työt pandemiaan ja pakko kouluttautua uusiksi. Viimeiset hedelmälliset vuodet kuluvat opiskellessa uutta tutkintoa. Jokapäiväinen arki on pennien laskemista joten eipä tässä voi lasta hankkia vaikka kumppani niin toivookin. Sanoin että hommaa jonkun rikkaan naisen itselleen mutta ei kuulemma halua vaihtaa. Jää siis lapsettomaksi hänkin minun köyhyyteni vuoksi. En uskalla perustaa perhettä niin että olisimme vain toisen tulojen varassa, mitä jos kumppani vaikka sairastuu tai vammautuu? Minulla on myös edellisestä tutkinnosta opintolainaa maksamatta ja korot on hirveät, velkaa on siis pakko nyt koko ajan lyhentää. 

Kommentit (186)

Vierailija
81/186 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on enemmän työttömiä kuin avoimia työpaikkoja. Ihan kaikille ei vaan tässä yhtälössä mitenkään löydy töitä. 

Ei lapsentekoon työpaikkaa tarvita. Ihan hyvin sitä ennenkin saatiin lapset kasvatettua, vaikka oli ysärin lamaa jne. 

Laman lapsista itse asiassa on tutkimusta ja monien mielenterveyteen se vaikutti erittäin negatiivisesti. Joka viides 90-luvun laman lapsi on tarvinnut mielenterveyshoitoa. 

Olen itse laman lapsia. Ei sitä pienenä edes osannut ajatella, kun kaikki muutkin perheet olivat ihan yhtä persaukisia. Olin ihan tyytyväinen ja sain harrastaakin, kun osa kausimaksusta kuittaantui talkootöillä. Mutta sitten vanhempana kun siirryin itse työelämään, iski 2009 talouskriisi. Olin onnekas ja sain

Meillä 90-luvun lopussa lukiossa käskettiin viittaamaan tunnilla jos aikoo tehdä lapsia. Minä en viitannut, suurin osa viittasi. Mielipteeni ei ole siitä miksikään muuttunut sittemmin 90-luvun.

Vierailija
82/186 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on enemmän työttömiä kuin avoimia työpaikkoja. Ihan kaikille ei vaan tässä yhtälössä mitenkään löydy töitä. 

Ei lapsentekoon työpaikkaa tarvita. Ihan hyvin sitä ennenkin saatiin lapset kasvatettua, vaikka oli ysärin lamaa jne. 

Ysärin lamassa vain toinen vanhempani oli duunarityössä toisen ollessa kotona lasten kanssa ja työttömänä. Silti oli varaa tehdä useita lapsia putkeen, pitää autoa, maksaa opintolainat pois ja säästää niin, että pääsivät 2000-luvun alussa kiinni omakotitaloon. Meillä ei onnistu edes kahtena korkeakoulutettuna työssäkäyvänä eikä asuta edes pääkaupunkiseudulla 

Siis teillä ei ole työssäkäyvinä korkeakoulutettuna pariskuntana varaa lapsiin? Ja asutte pk-seutua ed

Kouluttauduimme sukupuolentutkijoiksi ja teemme nyt pätkätöitä 5000€/vuosi apurahalla sukupuolentutkimuksen laitoksella. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/186 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laman lapsista itse asiassa on tutkimusta ja monien mielenterveyteen se vaikutti erittäin negatiivisesti. Joka viides 90-luvun laman lapsi on tarvinnut mielenterveyshoitoa. 

Olen itse laman lapsia. Ei sitä pienenä edes osannut ajatella, kun kaikki muutkin perheet olivat ihan yhtä persaukisia. Olin ihan tyytyväinen ja sain harrastaakin, kun osa kausimaksusta kuittaantui talkootöillä. Mutta sitten vanhempana kun siirryin itse työeläm

Ketä kiinnostaa sinun mielipiteesi? 

Vierailija
84/186 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse laman lapsia. Ei sitä pienenä edes osannut ajatella, kun kaikki muutkin perheet olivat ihan yhtä persaukisia. Olin ihan tyytyväinen ja sain harrastaakin, kun osa kausimaksusta kuittaantui talkootöillä.

Sinua?

Vierailija
85/186 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse laman lapsia. Ei sitä pienenä edes osannut ajatella, kun kaikki muutkin perheet olivat ihan yhtä persaukisia. Olin ihan tyytyväinen ja sain harrastaaki

Juuei

Vierailija
86/186 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveetä pötkökirjotusta. 

Käytä hyvä ihminen rivivälejä kappaleiden jakoon!

Vierailija
87/186 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkähän takia leikataan erityisesti nuorilta naisilta ja niiltä joilla vaikka yksinhuoltajaperhe? Ei näillä leikkauksilla saada suomen huoltosuhdetta kuntoon. Miksei leikata mielummin rikkailta eläkeläisiltä? Monet maksaneet vanhemmilleen minimieläkkeen, ostaneet nousuaikaan omakotitalonsa kesämökit yms, heillä olisi varaa pistää vyötä vähän pienemmälle. Toki pienimpiin eläkkeisiin ei saa missään nimessä koskea. Mutta onko oikein että nuoret tulevat saamaan paljon matalamman elintason kuin vanhempansa tai isovanhempansa, sen lisäksi ympäristö on tuhottu edellisten sukupolvien kulutusjuhlissa? 

Koskahan tämä tajutaan: ei valtio voi ottaa kenenkään omaisuutta, vaan ainoastaan valtion omaa rahaansa eli tukia joita maksaa. Ei rikkaille eläkeläisille mitään tukia makseta, vaan itse säästettyä ja eläkerahastoista maksettavaa eläkettä. Sieltä on pakko leikata, minne

Älä viitsi toistellaan paikkaansapitämätöntä myyttiä. Eläkeläiset ei ole säästäneet omia eläkkeitään. Työssäkäyvät maksavat eläkkeet. Siihen koko työeläkejärjestelmä perustuu.

Eläkerahastojen rahat ei todellakaan riitä edes nykyisten eläkeläisten odotettavissa oleviin eläkkeisiin. Siksi syntyvyyden lasku ja työikäisten väheneminen on iso ongelma. Suomi ei pysty ylläpitämään nykyisellään eläkejärjestelmää, jos maksajat eli työikäiset vähenevät liikaa. 

Vierailija
88/186 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveetä pötkökirjotusta. 

Käytä hyvä ihminen rivivälejä kappaleiden jakoon!

Ei mulla ole varaa riviväleihin.t. ap

Vierailija
89/186 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomeen pitäisi säätää minimipalkka. Työnteon pitäisi olla aina kannattavaa. Järjetöntä että pienituloisilla ei ole varaa hankkia yhtäkään lasta. 

Järjetöntä, että nykyisin lastenteosta on tehty joku ylivoimainen ponnistus, johon tarvitsee älyttömästi rahaa. Luuletko, että meidän iso/isoisovanhempamme miettivät sota-aikana, että "onkohan tässä varaa tehdä lasta" :D

Silloin oli ehkäisyn kanssa vähän niin ja näin. Lapsia vaan tuli.

Musta on hienoa ja vastuuntuntoista miettiä etukäteen, onko lapseen varaa.

Vierailija
90/186 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomeen pitäisi säätää minimipalkka. Työnteon pitäisi olla aina kannattavaa. Järjetöntä että pienituloisilla ei ole varaa hankkia yhtäkään lasta. 

On hyvinkin varaa jos käyttää rahansa oikein.Kumma kun monilla pienituloisilla on 3-4 lasta ja toiset valittaa että ei ole varaa yhteenkään.

Vierailija
91/186 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämä kantaa. En ole koskaan miettinyt, että rahaa pitäisi olla tietyn verran ennen kuin voi tehdä lapsia. Onneksi en, sillä opiskeluaikana saamani lapsi jäikin ainokaisekseni tahtomattani. 

Aina elämä ei kanna. Todella kurjiin oloihin ei kannata kenenkään lapsia hankkia. Suomalaisten lasten ja nuorten elinolosuhteet ovat alkaneet eriytyä, osalla menee entistäkin paremmin osalla taas entistäkin huonommin. Jatkossa vain rikkaiden lapsilla on varaa kouluttautua, köyhistä tulee alempiarvoinen orjaluokka. 

Mikä on ihan älytöntä resurssien haaskuuta. Köyhissä lapsissa on ihan samalla lailla älykkäitä ja lahjakkaita yksilöitä kuin rikkaissakin. Tai kun tota Stubiloa katselee, niin ehkä enemmänkin. Suomen pitää satsata kaikkiin lahjakkaisiin, meitä suomalaisia on niin vähän. Maailmassa ei olisi edes tekstareita ilman suomalaisia insinöörejä.

Vierailija
92/186 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ysärin lamassa vain toinen vanhempani oli duunarityössä toisen ollessa kotona lasten kanssa ja työttömänä. Silti oli varaa tehdä useita lapsia putkeen, pitää autoa, maksaa opintolainat pois ja säästää niin, että pääsivät 2000-luvun alussa kiinni omakotitaloon. Meillä ei onnistu edes kahtena korkeakoulutettuna työssäkäyvänä eikä asuta edes pääkaupunkiseudulla 

Siis teillä ei ole työssäkäyvinä korkeakoulutettuna pariskuntana varaa lapsiin? Ja asutte pk-seutua ed

En tiedä, voiko tätä määräaikaisten, pätkien, silpun ja työttömyyden täyttämää työuraa työssäkäynniksi kutsua. Rahat menevät peruselämiseen ja opintolainojen lyhennykseen. 

Vierailija
93/186 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järjetöntä, että nykyisin lastenteosta on tehty joku ylivoimainen ponnistus, johon tarvitsee älyttömästi rahaa. Luuletko, että meidän iso/isoisovanhempamme miettivät sota-aikana, että "onkohan tässä varaa tehdä lasta" :D

Silloin oli ehkäisyn kanssa vähän niin ja näin. Lapsia vaan tuli.

Musta on hienoa ja vastuuntuntoista miettiä etukäteen, onko lapseen varaa.

Useissa tapauksissa "ei ole varaa" ei perustu mihinkään todelliseen. Ei vain osata elää normaalia elämää ja kuvitellaan, että lapsi tarvitsee tuhansia euroja kuukaudessa kyetäkseen elämän hyvän lapsuuden. 

Vierailija
94/186 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko koskaan miettinyt, miksi näin? Luuletko ihan oikeasti, että silloin 90-luvulla rahaa tuli vanhemmillesi jotenkin ylenpalttisesti? Ei varmaan tullut, mutta he elivät varmaan huomattavasti vaatimattomammin kuin te nyt elätte. Ärsyttää suunnattomasti nämä jutut, kuinka helppoa ennen oli, koska itse olen elänyt juurikin 90-luvun tosin työpaikkani säilyttäen, mutta kasvavan perheen kanssa tilanteessa, jossa joka pennin käyttö piti miettiä.

Vierailija
95/186 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis teillä ei ole työssäkäyvinä korkeakoulutettun

Oisko kannattanut kouluttautua työllistävälle alalle?

t. duunari, jolla oli "varaa" tehdä peräti 4 lasta 

Vierailija
96/186 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja itse tunnen muutamia matalapalkkaisia nuoria joilla on useampi lapsi,useampi auto ja ok-talo ja pärjäävät oikein hyvin.

Vierailija
97/186 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne suuret tulot, vaan ne pienet menot. Päteee tässäkin. 

t. ysärilapsi, jonka vanhemmat olivat pienipalkkaisessa työssä, mutta silti saimme harrastaa ja joskus jopa matkustaa

Vierailija
98/186 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko koskaan miettinyt, miksi näin? Luuletko ihan oikeasti, että silloin 90-luvulla rahaa tuli vanhemmi

Juuri näin.90-luvulla oli palkat todella pienet ,itse en ole ikinä ollut niin köyhä kuin silloin.Ei ne nuoret tajua kuinka paljon on elintaso noussut näistä ajoista,.käydään koulua aloille jotka ei työllistä ja sitten itketään kuinka ei saa kokoaikatöitä.

Vierailija
99/186 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämä kantaa. En ole koskaan miettinyt, että rahaa pitäisi olla tietyn verran ennen kuin voi tehdä lapsia. Onneksi en, sillä opiskeluaikana saamani lapsi jäikin ainokaisekseni tahtomattani. 

Aina elämä ei kanna. Todella kurjiin oloihin ei kannata kenenkään lapsia hankkia. Suomalaisten lasten ja nuorten elinolosuhteet ovat alkaneet eriytyä, osalla menee entistäkin paremmin osalla taas entistäkin huonommin. Jatkossa vain rikkaiden lapsilla on varaa kouluttautua, köyhistä tulee alempiarvoinen orjaluokka. 

Mikä on ihan älytöntä resurssien haaskuuta. Köyhissä lapsissa on ihan samalla lailla älykkäitä ja lahjakkaita yksilöitä kuin rikkaissakin. Tai kun tota Stubiloa katselee, niin ehkä enemmänkin. Suomen pitää satsata kaikkiin lahjakkaisiin, meitä suomalaisia on

Kiitos koulutusleikkausten, ei suomessa enää nokian kaltaisia innovaatioita jatkossa tehdä. Monet huippututkimusyksiköt karanneet maailmalle silloin kun kepulaiset parjasivat "kaiken maailman dosentteja"

Vierailija
100/186 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska ilmiö, kun työttömillä ja pienpalkkaisilla on varaa tehdä montakin lasta, mutta parempituloiset parkuvat, ettei ole varaa edes yhteen. Ymmrrän toki, jos "ei ole varaa" tarkoittaa sitä, että lapsia ei tule luomuna. Mutta muuten kyse on kyllä vain siitä, että ette osaa käyttää rahojanne järkeävästi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi