Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä nettomaksaja joka ajattelet ettet itse hyödy veroista

Vierailija
28.03.2024 |

Oletko ajatellut, että sinullekin annetaan verovaroilla puhdas juomavesi, toimiva viemäröintijärjestelmä, jätteenkeräys, yleiset kadut ja tiet joita pitkin pystyt kulkemaan töihin umpimetsässä hiihtämisen sijaan, verovaroin tuetut lomalennot, julkinen liikenne, koulutus, sotilasavustus jos olet armeijassa tai siviilipalveluksessa, opintotuki, lasten päivähoito ja neuvola, lapsilisät, sairaanhoito ja korvausta lääkkeistä? Ennenkaikkea sinulle annetaan turva huonojen aikojen kuten sairastumisen varalta. 

Et joudu maksamaan syöpähoidoista miljoonia, jos olet se yksi kolmesta, joka sairastuu syöpään. Saatat saada silloin Kela-korvausta syöpälääkkeistä jopa useita tonneja joka kuukausi, mahdollisesti loppuelämäsi ajan. 

Ja jos ajattelet, että halvemmaksi tulisi, jos jokainen kustantaisi nämä kaikki vain itse itselleen, niin ehkä tosiaan tulisi. Mutta millaista olisi, jos vain rikkailla olisi varaa toimiviin viemäreihin ja puhtaaseen veteen? Et voisi tietää onko ostamiasi vihanneksia kasteltu saastuneella vedellä ja milloin tahansa joku alkeellisessa slummissa asuva voisi tartuttaa sinuun ja perheeseesi vaikka koleran, jonka hoito itse kustannettuna sairaalassa voisi olla useita kymppitonneja. 

Aika harva verovaroin kustannettava asia on lopulta sellainen, että se hyödyttäisi vain työttömiä. Ja nekin etuudet hyödyttävät kiertotietä kaikkia: työssäkäyvät eivät laita jokaista penniä säästöön pahan päivän varalle, koska luottavat saavansa apua tarvittaessa, jolloin he laittavat enemmän rahaa kulutukseen.

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kyllä itse asiassa anneta läheskään kaikkia noita, meillä on oma kaivo ja yksityistie jonka auraamisesta yms. kunnossapidosta joudutaan ihan itse maksamaan. Jätekaivon tyhjennys tilataan ja maksetaan myös itse. Julkinen liikenne täällä ei kulje. Sairastumiseni maksaa vakuutusyhtiö, ei verovarat, hoitoa joudun muutenkin hakemaan yksityiseltä sillä terveyskeskus on hiljattain lakkautettu. Lapsia minulla ei ole, joten enpä hyödy mistään pävähoidoista tai lapsilisistäkään. Niin mitä sitten jää jäljelle?

No aika monella haja-asutusalueella se viimeinen pätkä kustannetaan omasta pussista. Mutta onko todella niin, että et yleensä aja sen pidemmälle, vai miksi annat ymmärtää, että kustannat omasta pussista tiestön mitä itse käytät?

Olet ehkä itse aikanaan kuitenkin hyötynyt sinusta maksetuista lapsilisistä tai päivähoidosta? Mikäli et, niin hyödyt ainakin siitä, että sinun eläkkeenmaksajille nämä kustannetaan.

Julkista liikennettä olet todennäköisesti käyttänyt kuitenkin muualla kuin omalla kotikulmallasi, tai ainakin se olisi ollut mahdollista.

Hoitoa et joutuisi hakemaan yksityiseltä, vaikka lähin TK onkin lakkautettu, sillä hoito on järjestetty varmasti jollain tavalla julkisen puolestakin.

Onko oikeasti totta, että tuollaisesta paskasta asenteestasi huolimatta, olet muka pystynyt olemaan nettoveronmaksaja, vai onko joku myöhemmän elämän tapahtuma vaikuttanut mielenterveyteesi negatiivisesti?

Vierailija
22/69 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan tuosta alusta vaan, että isojen verojen lisäksi maksan kyllä vedet ja jätevedet ihan itse.

Ongelma ei ole se että nettomaksaja maksaa veroja joista kustannetaan kaikille ns. "hyvää". Vaan se että progression takia osalla tuo verorasitus on täysin kohtuuton.

En ota kantaa siihen, onko jollain kohtuuton verotus. Mielestäni kenelläkään ei pitäisi olla. Eikö sama kohtuus saisi päteä myös toisin päin? Eli ei vaadita kohtuuttomia keneltäkään? Usein ylemmissä tuloluokissa on mahdollista muuttaa tuloja pääomatuloksi, tai saada suurempia verohyötyjä. Tuo(kin) on mielestäni kohtuutonta, sillä se on etu, joka ei ole kaikille avoin. Samoin varakkaammat saavat parempaa kohtelua yhteiskunnassa, jossa kuulemma ihmiset ovat tasa-arvoisia. Miksi näin? Varakkaammat saavat parempaa terveydenhuoltoa - ei siksi, että olisivat jollain lailla parempia ihmisinä, vaan siksi että ovat

Eli mielestäsi rahalla ei pitäisi saada ostettua itselleen yhtään mitään mukavuuksia tai ylimääräisiä palveluita? Miksi sitten kuvittelet että kukaan viitsisi tehdä työkseen yhtään enempää kuin ehdottoman minimin ilman mitään vastuuta? Nuo mainitsemasi ihmiset, jotka pystyvät tekemään verokikkailua, ovat hyvin pieni vähemmistö. Minä esimerkiksi itse kuulun ylimpään tulodesiiliin, vaikka olen ihan tavallinen toimistotyöntekijä tavallisen firman palkkalistoilla. Mitään muita tuloja minulla ei ole. Kerro toki miten pystyisin välttämään verot muuttamalla palkkani pääomatuloiksi? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan kyllä viemäröinnistä, juomavedestä ja jätehuollosta ja jopa tontiltani tulevista hulevesistä. 

En kyllä ole koskaan kuullut kenekään väittävän, ettei hyödy verovaroista _mitenkään_. 

Vierailija
24/69 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kyllä itse asiassa anneta läheskään kaikkia noita, meillä on oma kaivo ja yksityistie jonka auraamisesta yms. kunnossapidosta joudutaan ihan itse maksamaan. Jätekaivon tyhjennys tilataan ja maksetaan myös itse. Julkinen liikenne täällä ei kulje. Sairastumiseni maksaa vakuutusyhtiö, ei verovarat, hoitoa joudun muutenkin hakemaan yksityiseltä sillä terveyskeskus on hiljattain lakkautettu. Lapsia minulla ei ole, joten enpä hyödy mistään pävähoidoista tai lapsilisistäkään. Niin mitä sitten jää jäljelle?

No aika monella haja-asutusalueella se viimeinen pätkä kustannetaan omasta pussista. Mutta onko todella niin, että et yleensä aja sen pidemmälle, vai miksi annat ymmärtää, että kustannat omasta pussista tiestön mitä itse käytät?

Olet ehkä itse aikanaan kuitenkin hyötynyt sinusta maksetuista lapsilisistä tai päivähoidosta? Mikäli et, niin hyödyt ainaki

Mitä paskaa asennetta siinä on, jos kerron faktoja korjaamaan sinun virheelliset kuvitelmasi? 

Vierailija
25/69 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvatat itse omat ruokasi kaikki etkä poistu kotoasi koskaan mihinkään yleisille teille? Eikö vakuutusyhtiön maksamissa lääkärilaskuissa ole omavastuu? Kuka sinut opetti lukemaan ja kirjoittamaan, kun et ilmeisesti ole käynyt koskaan koulussa etkä opiskellutkaan koskaan mitään. Jos saat tulosi maataloudesta, miten saat myytyä ilman että saisit maataloustukea? Et vilauta kelakorttia siellä yksityisellä lääkärillä? Missä lataat puhelimen, kun sinulla ei ole sähköjä (sähköyhtiöt saavat valtiolta energiatukea, kai tiedät sen). 

Vierailija
26/69 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvatat itse omat ruokasi kaikki etkä poistu kotoasi koskaan mihinkään yleisille teille? Eikö vakuutusyhtiön maksamissa lääkärilaskuissa ole omavastuu? Kuka sinut opetti lukemaan ja kirjoittamaan, kun et ilmeisesti ole käynyt koskaan koulussa etkä opiskellutkaan koskaan mitään. Jos saat tulosi maataloudesta, miten saat myytyä ilman että saisit maataloustukea? Et vil

En tietääkseni ole sanonut että en hyötyisi yhtään mistään verorahoilla kustannetusta, kommentoin noihin ap:n esittämiin että kaikki eivät suinkaan sitä kaikkea saa mitä hän väittää.

Vierailija
27/69 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En tietääkseni ole sanonut että en hyötyisi yhtään mistään verorahoilla kustannetusta, kommentoin noihin ap:n esittämiin että kaikki eivät suinkaan sitä kaikkea saa mitä hän väittää."

Ja lisäksi kyselit, mitä sitten jää jäljelle? Eli annoit ymmärtää, että et ainakaan itse keksi, mistä hyötyisit. 

Vierailija
28/69 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet varmaan käynyt vähintään peruskoulun? Lisäksi mahdollisesti lukio tai jokin ammatillinen koulutus? Korkeakoulu? Kaikki nuo kustannetaan pitkälti verovaroin. Jos olet opiskellut toista astetta pidemmälle, olet mahdollisesti saanut myös opintotukea.

Kaikkea hoitoa ei ole mahdollista saada yksityiseltä, on siis mahdollista, että joudut vielä julkisellakin puolella käymään. Vaikka sinulla on vakuutus, ei se korvaa kuin sinun osuutesi kuluista, verovaroista menee sama summa kuin sellaisella, jolla ei mitään vakuutusta ole. Myös kaikki palo- ja pelastustoimi poliiseineen kustannetaan verovaroista, saatat näitäkin joskus tarvita.

Etkö todella liiku koskaan missään muualla, kuin yksityistielläsi?

Vierailija
29/69 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein nettoveronmaksaja unohtaa, että on päässyt nettoveronmaksajaksi valtion tukemana. Toki on paljon myös niitä, joilla olisi ollut vara kouluttautua ja tulla nettoveronmaksajaksi myös omin voimin (=vanhempien tukemana), mutta usein verotuksesta vinkuva on perheestä, jolla ei olisi ollut resursseja kouluttaa joko sitä ainoata tai ainakaan kaikkia lapsia niin hyvin, kuin mitä he ovat valtion tukemana pystyneet tekemään.

Vierailija
30/69 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En tietääkseni ole sanonut että en hyötyisi yhtään mistään verorahoilla kustannetusta, kommentoin noihin ap:n esittämiin että kaikki eivät suinkaan sitä kaikkea saa mitä hän väittää."

Ja lisäksi kyselit, mitä sitten jää jäljelle? Eli annoit ymmärtää, että et ainakaan itse keksi, mistä hyötyisit. 

Ei vaan mitä ap:n listaamista asioista jää jäljelle. Nähdäkseni verovaroin tuetut lomalennot oli niistä ainoa. 

Vierailija
31/69 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika usein nettoveronmaksaja unohtaa, että on päässyt nettoveronmaksajaksi valtion tukemana. Toki on paljon myös niitä, joilla olisi ollut vara kouluttautua ja tulla nettoveronmaksajaksi myös omin voimin (=vanhempien tukemana), mutta usein verotuksesta vinkuva on perheestä, jolla ei olisi ollut resursseja kouluttaa joko sitä ainoata tai ainakaan kaikkia lapsia niin hyvin, kuin mitä he ovat valtion tukemana pystyneet tekemään.

Se sama mahdollisuus päästä nettoveronmaksajaksi on ollut jokaisella terveellä ihmisellä. Myös ne tukia saavat köyhät olisivat voineet tehdä samat valinnat ja päästä siihen kadehdittavaan veronmaksajan rooliin, ei se ole mikään tilaisuus joka tarjottaisiin vain tietylle ihmisryhmälle. Kuten itsekin sanot niin valtio tukee myös niitä joilla itse ei olisi ollut resursseja kouluttautua.

Vierailija
32/69 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisit voinut muuttaa lähemmsä palveluita.

Yksityistiet ja vastaavat ovat ihan omia valintoja.

Toisin kuin lomautukset, tehtaiden sulkemiset, ikä- ym syrjimiset jotka ovat arkipäivää tässä yhteiskunnassa. Sairastumiselle ei (usein) voi mitään, mutta jopa noista ns yksityispalveluistasi osa on kustannettu veroin (muuten maksaisit kymppitonneja yksinkertaisistakin toimenpiteistä, muutamien satasten tai kymppien sijaan)

Vierailija
33/69 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisit voinut muuttaa lähemmsä palveluita.

Yksityistiet ja vastaavat ovat ihan omia valintoja.

Toisin kuin lomautukset, tehtaiden sulkemiset, ikä- ym syrjimiset jotka ovat arkipäivää tässä yhteiskunnassa. Sairastumiselle ei (usein) voi mitään, mutta jopa noista ns yksityispalveluistasi osa on kustannettu veroin (muuten maksaisit kymppitonneja yksinker

Lähemmäs...ei lähemmsä..

Vierailija
34/69 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisen kiitollinen olen siitä, että vanhempieni sairaudet on hoidettu pääosin yhteiskunnan varoin. Heillä on pienet eläkkeet, joten olisin jo tehnyt konkurssin, jos mun olisi pitänyt lähteä tarvittavia hoitoja rahoittamaan.

Vierailija
35/69 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti nuo hankinnat tehdään yhdessä, mutta olisi mukavaa jos lasku ei kaatuisi vain muutamien harvojen niskaan.

Progressio on Suomessa aivan sietämätöntä ja oikeastaan kaikki tuntemani suurituloiset (eli tuon kaiken maksajat) ainakin harkitsevat ulkomaille lähtemistä, muutamia on jo lähtenyt. Pelkästään viime vuonna lähti kaksi tuttua perhettä. 

Näissä kohdemaissakin kaikki yllä mainittu maksetaan verovaroin mutta progressio ei kuitenkaan ole samaa luokkaa kun Suomessa, vaan hyvätuloiset saavat siellä huomattavan paljon paremman elintason. 

Suomelle on aivan katastrofaalista että niinkin moni hyvätuloinen harkitsee ulkomaille lähtöä. Maksajia kannattaisi kohdella hyvin jotta ovat maksamassa vielä tulevaisuudessakin. 

Vierailija
36/69 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö ne tuilla elävät saa samat "edut" ? Eli vettä, sähköä, tiet jne. ? Oletko ajatellut että moni työssäkäyvä maksaa myös auton käyttö maksun, vaikka niitäkään rahoja ei käytetä tien hoitoon, kuoppia on teillä ihan liikaa. Kevyenliikenteen väylät on ollut huonolla hoidolla koko talven, edes hiekkaa ei ole jään päälle heitetty. 

Vierailija
37/69 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hä? Tiet on kuin pommituksen jäljiltä ja valittavat että niiden viemäreiden ja vesiputkien kuntokin on huono koska ei nähtävästi ole huollettu, on vain rahastettu.

Vierailija
38/69 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei suomalaiset osaa arvostaa tätä koko maailman mittakaavassa varsin poikkeuksellista yhteiskuntarauhaa. Tähän varmasti vaikuttaa myös se, että myös muissa pohjoismaissa tilanne on hyvä. Tekisi hyvää itse kullekin käydä vaikkapa eteläamerikassa muutama vuosi asumassa.

Suomi ei ole poikkeuksellinen muuten kuin veroprosenttien suuruuden perusteella. Euroopassa, Aasiassa, Etelä- ja Pohjois-Amerikassa on kaikissa paljon maita joissa on turvallista, rauhallista, ihmiset voivat käydä kouluja ja saavat terveydenhuoltoa. Lisäksi tietysti Australia omalla mantereellaan. Jopa Afrikassa nykyään on ihan sivistyneitä maita.

Vierailija
39/69 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hä? Tiet on kuin pommituksen jäljiltä ja valittavat että niiden viemäreiden ja vesiputkien kuntokin on huono koska ei nähtävästi ole huollettu, on vain rahastettu.

Joo tarvitaan lisää rahaa siihen että aletaan niitä viemäreitä korjaamaan. Tähän saakka otetut rahat on menneet jonkun johtajan taskuun tai muualle mustaan reikään.

Vierailija
40/69 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin lapsiperheelliset hyötyvät edullisesta päivähoidosta oli se sitten yksityinen tai julkinen. Päivähoito maksaa n. 1200e/lapsi/kk mutta korkeimmassa maksuluokassakin siitä maksetaan n. 400e/kk. Erotuksen maksaa yhteiskunta. Toki voi jättää tulonsa ilmoittamatta ja maksaa itse koko summan mutta itse en tunne ketään kuka vapaaehtoisesti täyttä summaa olisi maksanut. Asia tuodaan tiedoksi kaikille vanhemmille siinä kohtaa kun lapselle haetaan päivähoitopaikkaa eli tietämättömyyttäänkään ei kukaan sitä maksa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän