Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Onko kurahousupakosta lapsille haittaa? Oulun yliopiston tutkijat kysyvät, onko ulkovaatteille annettu liian iso rooli"

Vierailija
24.10.2025 |

Tällaistakin joku fiksu yliopistossa tutkii... alan vähän kallistua persujen kannalle tässä, että mihin niitä rahoja laitetaan!

https://www.kaleva.fi/onko-kurahousupakosta-lapsille-haittaa-oulun-ylio…

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti pitää poistaa kaikki ikävät jutut, jotka voisivat tuntua pikkukultamussukoista kurjilta

Vierailija
2/47 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman kurahousuja ja kuutenkin kunnollisia kosteuden kestäviä ulkoikamppeita  en näillä säillä taaperoiden kanssa ulos lähde. Ovat jo lähes 3v. kaksoset ja kun kerron, että lähdetään kohta ulas, alkavat itsekin jo ainakin kumppareita ja kurahousuja eteisen kaapista etsimään. Kun ei anna liikaa vaihtoehtoja eikä ala neuvottelemaan, asiat hoituvat helposti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on OULUN yliopisto, eikös se selitä jo kaiken oleellisen? 😅 

Vierailija
4/47 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan Suomen akatemian rahoituksella tehty tuokin.

Vierailija
5/47 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman kurahousuja ja kuutenkin kunnollisia kosteuden kestäviä ulkoikamppeita  en näillä säillä taaperoiden kanssa ulos lähde. Ovat jo lähes 3v. kaksoset ja kun kerron, että lähdetään kohta ulas, alkavat itsekin jo ainakin kumppareita ja kurahousuja eteisen kaapista etsimään. Kun ei anna liikaa vaihtoehtoja eikä ala neuvottelemaan, asiat hoituvat helposti.

Niinpä. Miksi kurikset olisi yhtään kummallisempi vaate kuin joku muukaan, pipo, hanskat jne. Virhe tapahtuu siinä, jos lähdetään sellaiselle etsäviitsis-linjalle ja jäädään neuvottelemaan eteiseen.

Vierailija
6/47 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä tää fiksummalta kuulostaa kuin ne kynsisalonkitutkimukset

Vierailija
7/47 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestäni ihan fiksu tutkimus. Meillä on päiväkodeissa yli 100 000 lasta joista julkinen valta käytännössä päättää miten heidät puetaan, se on tarpeeksi iso asia että sen tutkimukseen kyllä kannattaa käyttää jonkun verran euroja.

Vierailija
8/47 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestäni ihan fiksu tutkimus. Meillä on päiväkodeissa yli 100 000 lasta joista julkinen valta käytännössä päättää miten heidät puetaan, se on tarpeeksi iso asia että sen tutkimukseen kyllä kannattaa käyttää jonkun verran euroja.

Hih, päiväkotitäti = julkinen valta.

Vierailija
9/47 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Ainakin minulle on ihan pokkana selitetty, että kaupungin päivähoitotoimi on tehnyt päätöksen, että lapsella on kurahousut oltava ulkoilussasyyskuun alusta toukokuun loppuun. Pyysin päätöksestä kopion, en saanut.

Kurahousut on keksitty siksi, että varhaiskasvattajat saavat uskomattoman paljon aikaa kulumaan lasten pukemiseen ja ulkoilu jää lyhyeksi. Oulussahan joku tutki kotona hoidettujen ja päiväkotilasten päivän liikkumisia ja selvisi, että kotona hoidetut alle 5v ikäiset liikkui klo 7 ja 17 välillä huomattavasti enemmän ja monipuolisemmin kuin päiväkotilapset ja yhdeksi syyksi löydettiin se, että päiväkodissa ei ulkona liikuta, siellä ollaan. Ainoa liikunta on kävely köydestä kiinni pitäen, se ei kehitä motorisia taitoja.

Kuka tarvitsisi kurahousuja, jos ulkoilu olisi liikuntaa eli juoksua, hyppyjä, heittoja? Ei silloin olisi tarvetta istua maassa.

Vierailija
10/47 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämässä on paljon tylsiä toistuvia asioita, joista on kuitenkin hyötyä. Kaikkea ei voi viihteellistää. Ennen esim. piti opetella istumaan rauhassa ja hiljaa, vaikkei olisi niin hauskaa tekemistä ympärillä jatkuvasti eikä tämä ollut mitään kaltoinkohtelua. 

Vierailija
11/47 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Ainakin minulle on ihan pokkana selitetty, että kaupungin päivähoitotoimi on tehnyt päätöksen, että lapsella on kurahousut oltava ulkoilussasyyskuun alusta toukokuun loppuun. Pyysin päätöksestä kopion, en saanut.

Kurahousut on keksitty siksi, että varhaiskasvattajat saavat uskomattoman paljon aikaa kulumaan lasten pukemiseen ja ulkoilu jää lyhyeksi. Oulussahan joku tutki kotona hoidettujen ja päiväkotilasten päivän liikkumisia ja selvisi, että kotona hoidetut alle 5v ikäiset liikkui klo 7 ja 17 välillä hu

"kaupungin päivähoitotoimi on tehnyt päätöksen, että lapsella on kurahousut oltava ulkoilussasyyskuun alusta toukokuun loppuun. "

No nyt on aika vahvaa provon hajua ilmassa. Ei missään kaupungissa ole tuollaista sääntöä. Syyskuussa ja toukokuussahan on ihan kesäisiäkin kelejä.

Vierailija
12/47 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä näitä kurahousuleikkejä. Oma lapseni haluaisi mieluummin jäädä sisälle lukemaan kirjaa.

Vierailija
13/47 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä näitä kurahousuleikkejä. Oma lapseni haluaisi mieluummin jäädä sisälle lukemaan kirjaa.

Eihän ne mitään erillisiä leikkejä välttämättä ole. Esim. metsäeskarilaiset ovat päivittäin kuriksissa, koska siellä metsässä on aina märkää.

Vierailija
14/47 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun minä olin pieni niin olisin kulkenut nakuna joka paikkaan ja joka säässä. Vanhemmat ei tuota sallinut ja ihan diktaattorityylin pukivat kurikset ja tumput ilman mitään neuvotteluja. Kauheat traumathan tuosta saa kun ei pääse nakuna hyppimään vesilätäköihin puistossa, yhtään ei kunnioitettu minun itsemääräämisoikeutta.

Vierailija
15/47 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin kun minä olin pieni niin olisin kulkenut nakuna joka paikkaan ja joka säässä. Vanhemmat ei tuota sallinut ja ihan diktaattorityylin pukivat kurikset ja tumput ilman mitään neuvotteluja. Kauheat traumathan tuosta saa kun ei pääse nakuna hyppimään vesilätäköihin puistossa, yhtään ei kunnioitettu minun itsemääräämisoikeutta.

Aikuisena oletkin sitten viettänyt aikaasi lähinnä nudistirannoilla.

Vierailija
16/47 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsen kanssa pitäisi neuvotella tarpeellisten vaatteiden pukemisesta?

Vierailija
17/47 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kurahousut on keksitty siksi, että varhaiskasvattajat saavat uskomattoman paljon aikaa kulumaan lasten pukemiseen ja ulkoilu jää lyhyeksi. Oulussahan joku tutki kotona hoidettujen ja päiväkotilasten päivän liikkumisia ja selvisi, että kotona hoidetut alle 5v ikäiset liikkui klo 7 ja 17 välillä hu

"Kurahousut on keksitty siksi, että varhaiskasvattajat saavat uskomattoman paljon aikaa kulumaan lasten pukemiseen ja ulkoilu jää lyhyeksi."

Eiköhän kurahousut ole keksitty suojaamaan märältä ja pitämään vaatteet puhtaina. Aikoinaan ei ole muita vedenpitäviä vaatteita ollut ja niitä on pidetty jo ennenkuin päivähoito on yleistynyt, minä ja sisarukset ollaan pidetty kurahaalareita vaikka ei oltu päivähoidossa.

Vierailija
18/47 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän ne mitään erillisiä leikkejä välttämättä ole. Esim. metsäeskarilaiset ovat päivittäin kuriksissa, koska siellä metsässä on aina märkää.

Joo mutta en ymmärrä miksi lapseni pakotetaan pihalle tyhjäntoimittamaan, kun voisi olla tämän ajan sisällä lukemassa tietokirjaa.

Vierailija
19/47 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin on pienet murheet ihmisillä. Kurahousut.

Vaatteet sään mukaan, kumpparit ja kurahousut jos sää niin vaatii.

Vierailija
20/47 |
24.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mutta en ymmärrä miksi lapseni pakotetaan pihalle tyhjäntoimittamaan, kun voisi olla tämän ajan sisällä lukemassa tietokirjaa.

Koska ulkoilu on terveellistä. Maassa möyriminen lisää vastustuskykyä jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän