Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä nettomaksaja joka ajattelet ettet itse hyödy veroista

Vierailija
28.03.2024 |

Oletko ajatellut, että sinullekin annetaan verovaroilla puhdas juomavesi, toimiva viemäröintijärjestelmä, jätteenkeräys, yleiset kadut ja tiet joita pitkin pystyt kulkemaan töihin umpimetsässä hiihtämisen sijaan, verovaroin tuetut lomalennot, julkinen liikenne, koulutus, sotilasavustus jos olet armeijassa tai siviilipalveluksessa, opintotuki, lasten päivähoito ja neuvola, lapsilisät, sairaanhoito ja korvausta lääkkeistä? Ennenkaikkea sinulle annetaan turva huonojen aikojen kuten sairastumisen varalta. 

Et joudu maksamaan syöpähoidoista miljoonia, jos olet se yksi kolmesta, joka sairastuu syöpään. Saatat saada silloin Kela-korvausta syöpälääkkeistä jopa useita tonneja joka kuukausi, mahdollisesti loppuelämäsi ajan. 

Ja jos ajattelet, että halvemmaksi tulisi, jos jokainen kustantaisi nämä kaikki vain itse itselleen, niin ehkä tosiaan tulisi. Mutta millaista olisi, jos vain rikkailla olisi varaa toimiviin viemäreihin ja puhtaaseen veteen? Et voisi tietää onko ostamiasi vihanneksia kasteltu saastuneella vedellä ja milloin tahansa joku alkeellisessa slummissa asuva voisi tartuttaa sinuun ja perheeseesi vaikka koleran, jonka hoito itse kustannettuna sairaalassa voisi olla useita kymppitonneja. 

Aika harva verovaroin kustannettava asia on lopulta sellainen, että se hyödyttäisi vain työttömiä. Ja nekin etuudet hyödyttävät kiertotietä kaikkia: työssäkäyvät eivät laita jokaista penniä säästöön pahan päivän varalle, koska luottavat saavansa apua tarvittaessa, jolloin he laittavat enemmän rahaa kulutukseen.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta rakas ap,  se sossupummi saa nuo täysin samat asiat myös täysin ilmaiseksi ja lisäksi ne tuet päälle. Laittamatta itse tikkua ristiin.

Vierailija
42/69 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kyllä itse asiassa anneta läheskään kaikkia noita, meillä on oma kaivo ja yksityistie jonka auraamisesta yms. kunnossapidosta joudutaan ihan itse maksamaan. Jätekaivon tyhjennys tilataan ja maksetaan myös itse. Julkinen liikenne täällä ei kulje. Sairastumiseni maksaa vakuutusyhtiö, ei verovarat, hoitoa joudun muutenkin hakemaan yksityiseltä sillä terveyskeskus on hiljattain lakkautettu. Lapsia minulla ei ole, joten enpä hyödy mistään pävähoidoista tai lapsilisistäkään. Niin mitä sitten jää jäljelle?

Kasvatat itse omat ruokasi kaikki etkä poistu kotoasi koskaan mihinkään yleisille teille? Eikö vakuutusyhtiön maksamissa lääkärilaskuissa ole omavastuu? Kuka sinut opetti lukemaan ja kirjoittamaan, kun et ilmeisesti ole käynyt koskaan koulussa etkä opiskellutkaan koskaan mitään. Jos saat tulosi maataloudesta, miten saat myytyä ilman että saisit maataloustukea? Et vil

Miksi nyt siis itketään, että hallitus leikkaa köyhiltä, kun he saavat edelleen käyttää verovaroilla maksettuja teitä, lapsensa pääsevät kouluun, hanasta tulee yhteiskunnan kustantamaa vettä ja sähköyhtiökin antaa virtaa. Mistään leikkauksista ei tietoakaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli mielestäsi rahalla ei pitäisi saada ostettua itselleen yhtään mitään mukavuuksia tai ylimääräisiä palveluita? Miksi sitten kuvittelet että kukaan viitsisi tehdä työkseen yhtään enempää kuin ehdottoman minimin ilman mitään vastuuta? Nuo mainitsemasi ihmiset, jotka pystyvät tekemään verokikkailua, ovat hyvin pieni vähemmistö. Minä esimerkiksi itse kuulun ylimpään tulodesiiliin, vaikka olen ihan tavallinen toimistotyöntekijä tavallisen firman palkkalistoilla. Mitään muita tuloja minulla ei ole. Kerro toki miten pystyisin välttämään verot muuttamalla palkkani pääomatuloiksi? 

Onpa aggressiivinen teksti.

Jos haluat maksaa ylimääräistä kaikista palveluista, voit tehdä sen ihan vapaasti. Ei kukaan sitä estä.

Yksi kysymys tosin. Ilmoitatko verovähennyksiä?

Vierailija
44/69 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä neropatti ap. Nettomaksaja maksaa nimenomaan nuo kaikki asiat. Hän maksaa esim. niin omat kuin jonkun toisenkin syöpäpotilaan hoidot. Nettomaksajien ansiosta ne keskituloiset saavat elämänsä aikana yhteiskunnalta enemmän kuin ikinä pystyvät maksamaan. 

Vierailija
45/69 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"En tietääkseni ole sanonut että en hyötyisi yhtään mistään verorahoilla kustannetusta, kommentoin noihin ap:n esittämiin että kaikki eivät suinkaan sitä kaikkea saa mitä hän väittää."

Ja lisäksi kyselit, mitä sitten jää jäljelle? Eli annoit ymmärtää, että et ainakaan itse keksi, mistä hyötyisit. 

Ei vaan mitä ap:n listaamista asioista jää jäljelle. Nähdäkseni verovaroin tuetut lomalennot oli niistä ainoa. 

Eli tarttuu yksityiskohtiin, jotta ei tarvitse ajatella suurempaa kontekstia. Edelleen ollaan valmiita ottamaan kunnia muiden työstä, mutta ei lainkaan vastuuta. Tai velvollisuutta. Tällä tavalla yhteiskunnat kaatuvat.

Vierailija
46/69 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika usein nettoveronmaksaja unohtaa, että on päässyt nettoveronmaksajaksi valtion tukemana. Toki on paljon myös niitä, joilla olisi ollut vara kouluttautua ja tulla nettoveronmaksajaksi myös omin voimin (=vanhempien tukemana), mutta usein verotuksesta vinkuva on perheestä, jolla ei olisi ollut resursseja kouluttaa joko sitä ainoata tai ainakaan kaikkia lapsia niin hyvin, kuin mitä he ovat valtion tukemana pystyneet tekemään.

Höpsis. Suurin osa ihmisistä kyllä tiedostaa että moni yhteiskunnan rakenteista on kaikille hyviä asioita. Ongelma on siellä että toiset ihmiset maksavat näistä asioista moninkertaisia summia toisiin verrattuna, ja joillekin vielä kustannetaan eläminen heidän rahoillaan lisäksi.

Hyvätuloiset myös käyttävät vähemmän valtion ja kuntien palveluita kuin köyhät. 

Jos köyhä ajaa vaikkapa taksia satasen palkan edestä, hänelle jää verojen jälkeen siitä satasesta käteen noin 90€.

Jos hyvätuloinen tekee täsmälleen samaa työtä samalla palkalla, yhtä pitkän ajan, jää hänelle siitä käteen alle 40€.

Reilua? 

Vierailija
47/69 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhutko kaikille ihmisille niinkuin viisivuotiaalle?

Eikö tämä ole vauvapalsta? Olen muutamia kirjoituksia lukenut ja ymmärsin niin.

Vierailija
48/69 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika usein nettoveronmaksaja unohtaa, että on päässyt nettoveronmaksajaksi valtion tukemana. Toki on paljon myös niitä, joilla olisi ollut vara kouluttautua ja tulla nettoveronmaksajaksi myös omin voimin (=vanhempien tukemana), mutta usein verotuksesta vinkuva on perheestä, jolla ei olisi ollut resursseja kouluttaa joko sitä ainoata tai ainakaan kaikkia lapsia niin hyvin, kuin mitä he ovat valtion tukemana pystyneet tekemään.

Se sama mahdollisuus päästä nettoveronmaksajaksi on ollut jokaisella terveellä ihmisellä. Myös ne tukia saavat köyhät olisivat voineet tehdä samat valinnat ja päästä siihen kadehdittavaan veronmaksajan rooliin, ei se ole mikään tilaisuus joka tarjottaisiin vain tietylle ihmisryhmälle. Kuten itsekin sanot niin valtio tukee myös niitä joilla itse ei olisi ollut resursseja kouluttautua.

Suomessa on ehkä kourallinen nettoveronmaksajia. Suurin osa niistä suhteilla saatujen työpaikkojen kautta - pois lukien muutamat, menestyneen firman kautta rikastuneet.

Säälittävää, jos oikeasti kuvittelet kaikilla olevan tasan samat mahdollisuudet. Paljastaa vain, kuinka vähän oikeasti asioista tiedät. Sääli, ettet halua selvittää asioita sen enempää.

Vierailija
49/69 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaiten tienaava 17 % maksaa 60 % KAIKISTA tuloveroista. Nämä ihmiset maksavat elämänsä aikana moneen kertaan omat lapsilisänsä, koulutuksensa, vanhuutensa, ja vielä lastensa koulutukset ja muutaman naapurin penskan koulutuksen ja kymmenen vanhainkotiasukkaan elatuksen. Aivan turha lässyttää mitään "nönnönnöö ilmainen koulutus, nönnönnöö mitä jos sairastut syöpään". Tuo ihmisjoukko ei saa takaisin kuin murto-osan siitä, mitä joutuu maksamaan. Vähintä, mitä sossupummi voi tehdä, on osoittaa kunnioitusta ja kiitosta. 

Vierailija
50/69 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli mielestäsi rahalla ei pitäisi saada ostettua itselleen yhtään mitään mukavuuksia tai ylimääräisiä palveluita? Miksi sitten kuvittelet että kukaan viitsisi tehdä työkseen yhtään enempää kuin ehdottoman minimin ilman mitään vastuuta? Nuo mainitsemasi ihmiset, jotka pystyvät tekemään verokikkailua, ovat hyvin pieni vähemmistö. Minä esimerkiksi itse kuulun ylimpään tulodesiiliin, vaikka olen ihan tavallinen toimistotyöntekijä tavallisen firman palkkalistoilla. Mitään muita tuloja minulla ei ole. Kerro toki miten pystyisin välttämään verot muuttamalla palkkani pääomatuloiksi? 

Jos haluat maksaa ylimääräistä kaikista palveluista, voit tehdä sen ihan vapaasti. Ei kukaan sitä estä.

En. Oliko muuta kysyttävää?

Vierailija
51/69 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nää netto maksajat tajua muuta kuin Kelan maksamat rauhalliset tuet. Muu yhteiskunnalta saatu ei mene heillä jakeluun.

Vierailija
52/69 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikö ne tuilla elävät saa samat "edut" ? Eli vettä, sähköä, tiet jne. ? Oletko ajatellut että moni työssäkäyvä maksaa myös auton käyttö maksun, vaikka niitäkään rahoja ei käytetä tien hoitoon, kuoppia on teillä ihan liikaa. Kevyenliikenteen väylät on ollut huonolla hoidolla koko talven, edes hiekkaa ei ole jään päälle heitetty. 

Maksatko sinä sen autosi takia syntyneiden hengityselinsairauksien kustannukset itse?

Entä ne minun (julkisilla vain kulkevan) hengityselinsairaudet, jotka aiheutuvat autostasi?

Entä ne tuhannet muut, jotka sairastuvat sinun/minun/meidän tekemien (surkeiden) valintojen seurauksena?

Maksatko nekin itse? Millä rahalla?

Vierailija
53/69 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nää netto maksajat tajua muuta kuin Kelan maksamat rauhalliset tuet. Muu yhteiskunnalta saatu ei mene heillä jakeluun.

Miksi nettomaksajan pitäisi olla yhtään kiitollisempi yhteiskunnan ylläpitämästä vesijohtoverkosta kuin sen Kelan elätinkään, jolle ei riitä edes se että saa sen lisäksi myös vastikkeettomana lahjana vuokransa tai sähkönsä maksettua?

Vierailija
54/69 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan aloittajalle huomautuksena, että mitähän mahtaa tarkoittaa nettomaksaja?

Kaikki jotka maksavat veroja, riippumatta tulolähteestä, ovat bruttomaksajia. Nettomaksajaksi kutsutaan sellaista henkilöä joka maksaa veroja enemmän, kuin yhteiskunnalta saa erilaisina tukina, palveluina tai infrahyötynä. Joten koko pitkä vuodatuksesi oli ihan täyttä hevonhumppaa.

Vierailija
55/69 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisessa yhteiskunnassa on rakenne, jossa jokainen osallistuu ja maksaa osansa veroista, joilla kustannetaan sitten yhteistä hyvää kaikille. Sitä kutsutaan hyvinvointivaltioksi, johon koko kansa sitoutuu. Pertti insinööri maksaa ehkä enemmän veroja kuin Pekka taksikuski, mutta kumpikin osallistuu. Puhtaasti elätettävien puolella ovat sitten lapset, vanhukset ja sairaat. Nyt jostain syystä sinne Pertin ja Pekan puolelle, palkkatöistään veroja maksavaan kansaan on liittynyt vain vähemmistö kansasta. Yhä kasvava määrä kansasta katsoo kuuluvansa sinne lasten ja vanhusten puolelle odottamaan muiden elättämistä.Aikuiset, terveet ihmiset istuvat siellä vaatimassa omia asuntoja, tiettyä keskiluokkaista elintasoa ja kaikkien kulujensa korvaamista. Valtaosa kansasta ei pidä tätä oikeudenmukaisena. Vielä kun tullaan vittuilemaan, että saattehan te hyvinvointivaltiosta verojenne vastikkeeksi katuvalot ja viemärit, niin alkaa sietokyky ylittymään. Ymmärrättekö, että meillä saataisiin sairaat hoidettua, lapset koulutettua ja ne tietkin paremmiksi, jos emme suostuisi enää maksamaan toimettomille heidän vaatimaansa elintasoa.

Vierailija
56/69 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten verovähennys aiheeseen liittyy? Ei se ole mikään etu. Ymmärrätkö miten se toimii? 

Jos tienaat 30 000€ vuodessa ja ostat 1000€ arvoisen vasaran niin verottaja laskee tuloiksesi sitten 29 000€ ja verottaa sinua sen mukaisella veroprosentilla. Eli juuri niin kuin asian kuuluukin mennä. Ei ne vähennykset mitään ilmaista rahaa tai tavaroita ole. 

Vierailija
57/69 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi ihan ok olla nettomaksaja, jos se saajapuolella oleva kansanosa osoittaisi edes pienissä määrin kiitollisuutta siitä mitä kaikkea he saavat sen sijaan että oltaisiin jatkuvasti vaatimassa lisää ja haukkumassa nettomaksajia siitä miten he muka riistävät muita, eivät ansaitse kovalla työllä hankittua menestystään ja miten he eivät itse saisi käyttää omia rahojaan saati sitten niitä verorahoilla maksettavia palveluja jotka itse ovat kustantaneet. 

Vierailija
58/69 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parhaiten tienaava 17 % maksaa 60 % KAIKISTA tuloveroista. Nämä ihmiset maksavat elämänsä aikana moneen kertaan omat lapsilisänsä, koulutuksensa, vanhuutensa, ja vielä lastensa koulutukset ja muutaman naapurin penskan koulutuksen ja kymmenen vanhainkotiasukkaan elatuksen. Aivan turha lässyttää mitään "nönnönnöö ilmainen koulutus, nönnönnöö mitä jos sairastut syöpään". Tuo ihmisjoukko ei saa takaisin kuin murto-osan siitä, mitä joutuu maksamaan. Vähintä, mitä sossupummi voi tehdä, on osoittaa kunnioitusta ja kiitosta. 

Näin. Ilman tätä 17 prosenttia lopulla 83 prosentilla olisi vähemmän kuin nyt. Vähemmän sosiaaliturvaa ja tukia, vähemmän hoidettuja teitä, vähemmän terveydenhuollon palveluja, vähemmän mahdollisuuksia kouluttautua. Pieni joukko kannattelee enemmistön (toistaiseksi pohjoismaista) elintasoa harteillaan. 

Vierailija
59/69 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on ehkä kourallinen nettoveronmaksajia. Suurin osa niistä suhteilla saatujen työpaikkojen kautta - pois lukien muutamat, menestyneen firman kautta rikastuneet.

Säälittävää, jos oikeasti kuvittelet kaikilla olevan tasan samat mahdollisuudet. Paljastaa vain, kuinka vähän oikeasti asioista tiedät. Sääli, ettet halua selvittää asioita sen enempää.

Ystäväpiirissäni taitaa kaikki olla nettomaksajia, ja yksikään ei ole työpaikkoja saanut suhteilla tai ole mistään erityisen rikkaista perheistä. Ihan tavallisten opettajien, siivoojien, bussikuskien, sairaanhoitajien jälkikasvua ovat. 

Työpaikallakin aivan tavallisia ihmisiä, paitsi hyvätuloisia. 

Ainoat erot näissä ihmisissä muihin verrattuna on se, että jaksoivat käydä kouluja pitkään ja tekevät yhä todella paljon töitä osaamisensa ylläpidon eteen. 

Nuihin asioihin on jokaisella suomalaisella mahdollisuus panostaa. 

Vierailija
60/69 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä neropatti ap. Nettomaksaja maksaa nimenomaan nuo kaikki asiat. Hän maksaa esim. niin omat kuin jonkun toisenkin syöpäpotilaan hoidot. Nettomaksajien ansiosta ne keskituloiset saavat elämänsä aikana yhteiskunnalta enemmän kuin ikinä pystyvät maksamaan. 

Äitini teki 15 vuotiaasta töitä, vähän yli 60 vuotiaana sairastui syöpään, joutui ottamaan pankista lainan että voi maksaa sairaalan laskut. Kyllä kävi kysymässä toimeentulotuesta apua, siellä sanottiin että voi ehkä saada rahallista apua tai olla saamatta. Nyt kun tuosta on noin 20 vuotta, äitini kertoi että on laittanut itselleen elvytys kiellon, kun ei ole varaa sairaalassa sitten makoilla jos jotain isompaa tulee. Samaan aikaan juuri nämä saama puolella olevat kitisee kuinka veronmaksajat vain saa kaiken ja heille pitäisi maksaa enemmän 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme