Sinä nettomaksaja joka ajattelet ettet itse hyödy veroista
Oletko ajatellut, että sinullekin annetaan verovaroilla puhdas juomavesi, toimiva viemäröintijärjestelmä, jätteenkeräys, yleiset kadut ja tiet joita pitkin pystyt kulkemaan töihin umpimetsässä hiihtämisen sijaan, verovaroin tuetut lomalennot, julkinen liikenne, koulutus, sotilasavustus jos olet armeijassa tai siviilipalveluksessa, opintotuki, lasten päivähoito ja neuvola, lapsilisät, sairaanhoito ja korvausta lääkkeistä? Ennenkaikkea sinulle annetaan turva huonojen aikojen kuten sairastumisen varalta.
Et joudu maksamaan syöpähoidoista miljoonia, jos olet se yksi kolmesta, joka sairastuu syöpään. Saatat saada silloin Kela-korvausta syöpälääkkeistä jopa useita tonneja joka kuukausi, mahdollisesti loppuelämäsi ajan.
Ja jos ajattelet, että halvemmaksi tulisi, jos jokainen kustantaisi nämä kaikki vain itse itselleen, niin ehkä tosiaan tulisi. Mutta millaista olisi, jos vain rikkailla olisi varaa toimiviin viemäreihin ja puhtaaseen veteen? Et voisi tietää onko ostamiasi vihanneksia kasteltu saastuneella vedellä ja milloin tahansa joku alkeellisessa slummissa asuva voisi tartuttaa sinuun ja perheeseesi vaikka koleran, jonka hoito itse kustannettuna sairaalassa voisi olla useita kymppitonneja.
Aika harva verovaroin kustannettava asia on lopulta sellainen, että se hyödyttäisi vain työttömiä. Ja nekin etuudet hyödyttävät kiertotietä kaikkia: työssäkäyvät eivät laita jokaista penniä säästöön pahan päivän varalle, koska luottavat saavansa apua tarvittaessa, jolloin he laittavat enemmän rahaa kulutukseen.
Kommentit (69)
Hyvin kirjoitit ja avasit aihetta. Iso yläpeukutus!
Puhutko kaikille ihmisille niinkuin viisivuotiaalle?
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin.
Mistä tiedät onko ap töissä, opiskeleeko vai onko pakon edessä työtön?
Olen töissä, terveydenhoitoala ja vakituinen työsuhde. En tosin taida kuulua nettomaksajiin, koska en ole yksityisellä töissä eli palkkani tulee verovaroista.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Täällä suurin osa on sellaisia, joille pitää puhua kuin 5-vuotiaalle, lapsikulta.
Nyt täytyy kyllä myöntää etten jaksanut lukea ollenkaan ja veikkaan ongelmasi olevan jotain täyttä hevonvitunpaskaa.
Mene suihkuun ja nukkumaan. Huomenna töihin. Muuta neuvoa ei tule.
Ihan tuosta alusta vaan, että isojen verojen lisäksi maksan kyllä vedet ja jätevedet ihan itse.
Ongelma ei ole se että nettomaksaja maksaa veroja joista kustannetaan kaikille ns. "hyvää". Vaan se että progression takia osalla tuo verorasitus on täysin kohtuuton.
Jos et osaa selittää asiaa 6-vuotiaalle, et ymmärrä sitä itse.
Albert Einstein
Vierailija kirjoitti:
Vain viisivuotiaille...
Vierailija kirjoitti:
Nyt täytyy kyllä myöntää etten jaksanut lukea ollenkaan ja veikkaan ongelmasi olevan jotain täyttä hevonvitunpaskaa.
Mene suihkuun ja nukkumaan. Huomenna töihin. Muuta neuvoa ei tule.
Huomenna on pyhäpäivä.
Saat toki mennä itse töihin, jos välttämättä haluat.
Tosin sulta taitaa se työpaikka puuttua, joten unohda tuo neuvo.
Kaikkien kannattaa miettiä että ilman veroja ja ilman yhteiskuntaa meillä kenelläkään ei olisi kovin kivaa. Rikkaiden pitäisi käyttää hirveästi varoja oman linnan vartiointiin. Koko ajan saisi pelätä salajuonta sillä kuka tahansa voisi yksinkertaisesti tappaa sen rikkaan ilman pelkoa seurauksista. Mitään vesijohtoja tai viemäreitä eikä teitä tai julkisia kouluja tietenkään olisi. Jos rikas sairastuisi niin koulutettua lääkäriä ei olisi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tuosta alusta vaan, että isojen verojen lisäksi maksan kyllä vedet ja jätevedet ihan itse.
Ongelma ei ole se että nettomaksaja maksaa veroja joista kustannetaan kaikille ns. "hyvää". Vaan se että progression takia osalla tuo verorasitus on täysin kohtuuton.
En ota kantaa siihen, onko jollain kohtuuton verotus. Mielestäni kenelläkään ei pitäisi olla. Eikö sama kohtuus saisi päteä myös toisin päin? Eli ei vaadita kohtuuttomia keneltäkään? Usein ylemmissä tuloluokissa on mahdollista muuttaa tuloja pääomatuloksi, tai saada suurempia verohyötyjä. Tuo(kin) on mielestäni kohtuutonta, sillä se on etu, joka ei ole kaikille avoin. Samoin varakkaammat saavat parempaa kohtelua yhteiskunnassa, jossa kuulemma ihmiset ovat tasa-arvoisia. Miksi näin? Varakkaammat saavat parempaa terveydenhuoltoa - ei siksi, että olisivat jollain lailla parempia ihmisinä, vaan siksi että ovat varakkaampia. Eivät he niistä palveluista sen enempää joudu maksamaan, kuin muutkaan Suomessa, mutta laatu on silti parempi.
Lasket kaikki nämä epätasa-arvoa luovat seikat yhteen, huomaat, että moni asia yksinkertaisesti on tehty helpommaksi varakkaille.
Ota myös huomioon, että tietyn rajan jälkeen se ylimääräinen raha ei tuota mitään. Sille rahan omistajalle, tai yhteiskunnalle. Ihminen (pääsääntöisesti) kuluttaa vain sen, mitä tarvitsee. Tai kuvittelee tarvitsevansa. Kaikki ylimääräinen varallisuus alkaa siten aiheuttamaan vain ongelmia koko yhteiskunnalle. Se raha ei ole kierrossa. Sitä rahaa ei kuluteta palveluihin. Se vain vääristää ihmisten omaa ajatusmaailmaa ja saa arvottamaan muita varallisuuden perusteella. Ei silleä, millainen ihminen oikeasti on. Lopuksi tämä eriarvoisuus periytyy seuraaville sukupolville, vääristäen asenteita ja koko maata (ja maailmaa) entisestään.
Ei suomalaiset osaa arvostaa tätä koko maailman mittakaavassa varsin poikkeuksellista yhteiskuntarauhaa. Tähän varmasti vaikuttaa myös se, että myös muissa pohjoismaissa tilanne on hyvä. Tekisi hyvää itse kullekin käydä vaikkapa eteläamerikassa muutama vuosi asumassa.
Vois koittaa kaivaa, jos ois aikaa, viimiseltä 10 vuodelta paljonko mun olis pitänyt maksaa infrasta, poliisista, pelastuspalveluista, armeijasta, lapsi on käynyt kahdesti terveyskeskuksessa ja oikomishoito, peruskoulu, muutaman kuukauden ansiosidonnainen lomautuksen ajan..
Lomalennot, vesi, viemäröinti ei koske meitä, jätteetkin maksetaan käsittääkseni kokonaisuudessaan, carunan kk-maksut on poskettomat sähköverkosta... Oikeuslaitostakaan ei olla käytetty.
Kulttuurin ja kehitysyhteistön saakin jättää niiden makasettavaksi ketkä sitä haluaa ja eduskunnalta voi leikata puolet.
150000 ja 80000 ollaan samassa 10 vuodessa maksettu veroja.
Aikoinaan veronmaksajat päättivät, mitä verovaroilla tehdään. Jos ei maksanut manttaalimaksua, ei ollut oikeutettu sanomaan, että työtä tekemättömille pitää kustantaa keskiluokan elintaso. Nyt ap:n kaltaiset mututietäjät esittävät, että veronmaksu ei ole kaikkien tehtävä, koska ne eniten veroja maksavat hyötyvät itsekin maksamistaan veroista.
En saa verovaroilla puhdasta vettä enkä saa verovaroilla viemäriä tontin nurkalle, ihan itse on nuokin jouduttu maksamaan. Samoin maksan itse tienpidosta kotikulmilla - nämä ovat niitä teitä, joita jokamies pitää oikeutenaan satunnaisesti ajella esimerkiksi mökille tai marjaan. Maksutta tietenkin. Ja kun tiellä on puomi, syttyy kiukku, koska verovaroillahan ne pihatiet on tehty, jos ovat oikotie halki metsän. Itse maksan syöpähoitonikin, koska tehokas lääkitys ei ole kelakorvausten piirissä.
Meillä yhteiskuntarauha maksetaan kalliisti ja maksajina ovat työsssäkäyvät. Eikö heillä ap:n mielestä ole oikeutta käyttää asioita, joista ovat joutuneet maksamaan vai ovatko verovaroin kustannetut asiat vain veroja maksamattomien nautintaoikeudella käytössä?
Jos ei olisi nettomaksajia, niin sittenhän hallituksen pitäisi ottaa vaikka 13 miljardia velkaa vuodessa.
Seulontatutkimukseen juuri menossa. Ei maksa mitään. Jos tietä ei olisi aurattu, tarvitsisi hevosen. On se lumi nyt jo sulanut, mutta ei se olisi sulanut jos ei olisi aurattu talvella.
Hallituksen alijäämä on sama kuin mitä Uniperista tuli tappiota. Oikeasti tuosta vastuussa olevien pitäisi maksaa.
No ei kyllä itse asiassa anneta läheskään kaikkia noita, meillä on oma kaivo ja yksityistie jonka auraamisesta yms. kunnossapidosta joudutaan ihan itse maksamaan. Jätekaivon tyhjennys tilataan ja maksetaan myös itse. Julkinen liikenne täällä ei kulje. Sairastumiseni maksaa vakuutusyhtiö, ei verovarat, hoitoa joudun muutenkin hakemaan yksityiseltä sillä terveyskeskus on hiljattain lakkautettu. Lapsia minulla ei ole, joten enpä hyödy mistään pävähoidoista tai lapsilisistäkään. Niin mitä sitten jää jäljelle?
Vierailija kirjoitti:
Ei suomalaiset osaa arvostaa tätä koko maailman mittakaavassa varsin poikkeuksellista yhteiskuntarauhaa. Tähän varmasti vaikuttaa myös se, että myös muissa pohjoismaissa tilanne on hyvä. Tekisi hyvää itse kullekin käydä vaikkapa eteläamerikassa muutama vuosi asumassa.
Voitte verraten vaikka maailman tappiin Usaan tai Etelä-Amerikan maihin. EU:ssa Suomi (tai pohjoismaat) ei ole mikään uniikki.
Mene töihin.