Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuoret eivät vastaa sähköpostiin

Vierailija
27.03.2024 |

Oletteko muut huomanneet työelämässä? Parikymppisille, joita olen perehdyttänyt työtehtäviin, joutuu ihan opettamaan, että sähköpostiin kuuluu vastata edes jonkinlaisella kuittauksella. 

Kommentit (124)

Vierailija
121/124 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköposti on kyllä edelleen yhä yleisesti käytössä yritysten välisessä viestinnässä. Te jotka käytätte sitä tätä ja tuota ilmeisesti olette isoissa firmoissa ja lähinnä ajattelette vain sisäistä viestintää je ehkä jotain vakituista ulkoista tekijää. 

Sen sijaan meidän alalla työmaakokouksiin kutsutaan muitakin kuin koko ajan perse penkissä istuvia hienostelijoita. Kaikilla ei ole officea käytössä. Ainoa mihin jotkut työmiehet tarvitsevat tietokonetta on kuvien lukeminen, työmaakokouskutsujen vastaanotto ja tuntikirjaukset, joihin on parempiakin vaihtoehtoja kuin Excel, joka alkaa ehkä olla jo vanhanaikainen joihinkin tehtäviin, kun löytyy valmiiksi räätälöityjä laskentaohjelmia. Itse en toisessa työssä tarvitse officea oiken mihinkään, ne vähäiset tarpeet mihin tarvitsen tekstinkäsittelyä tai taulukkolaskentaa, pystyn hoitamaan Driven ohjemilla. En tarvitse Powerpointia. Osaan kyllä tylsistyttää yleisön tekemällä Powerpoint-esityksen (99 % niistä on tylsiä ja parhaat on ne, missä puhuja puhuu ja vain oleellisia asioita näytetään kankaalta yleisölle) tai tehdä Excelillä diagrammin, mutta ei ole tarvetta. Eli en viitsi maksaa outlookista kokouskutsujen takia, kun niitä kokouksiakaan ei ole kovin paljon. Mutta tämä siis työ, jossa en istu toimistolla mutta jotain pieniä juttuja pitää tehdä koneella ja se on harrastus, ei työ.

Meidän alalla siinä työssä mistä suurin osa tuloistani tulee kuvien jako hoidetaan jo pitkälti projektipankkien kautta, mutta linkit sinne pankkiin tulee sähköpostilla. Whatsappin voi laittaa koneelle, mutta minulla ei ole työpaikan puolesta älypuhelinta, ihan tavallinen puhelin vain. Lisäksi paljon on kalkkiksia, kuten oma pomoni. Eikä hänkään ole nopea vastaamaan sähköpostiin, sillä hänen mottonsa on että kiirelliset asiat voi soittaa ja jos ei käytä muuta tapaa, silloin ei ole kiire. Hän ei suostu asentamaan puhelimeensa mitään ohjelmia. Ei edes sitä sähköpostia. 

Vierailija
122/124 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä työpaikalla vielä lähetellään sähköpostia työkavereille? Eikö teillä ole tosiaan ole Teamsia tai vastaavaa viestikanavaa?

Mulla on aina sähköposti auki tietokoneella, kun firmat viestittää sitä kautta. En viitsi erikseen sitten käyttää Teamsiä työpaikan juttuihin vaan sillä yhdellä ja samalla sähköpostilla lähetän kaikki viestit. 

Niin on kaikilla muillakin. Mutta tiedätkö mitä? Sen Teamsin tai Slackin saa auki samaan aikaan. Sitä varten on ne ikkunat. 

Mulle on vaan helpompaa, että kaikki työasiat tulevat siihen sähköpostiin sekä firmoilta että talon sisäiset työasiat. Poistan sitten sitä mukaa, kun olen työtehtävät suorittanut. Siitä on helpompi nähdä kaikki samalla kertaa ja katsoa missä järjestyksessä minkäkin työn teen. Sähköpostiin tulee myös automaattiset ilmoitukset eri työtehtävistä, jotka pitää käydä hyväksymässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/124 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bomerit on aika pihalla tietoturvasta, kun sähköpostiin laittavat liitetiedostoja. 

Millä ne sitten pitäisi lähtettää? Tulostaa ja postittaa?

Teams tai vastaava sinulle ihan tuntematon asia? 

On se tuossa koneella, mutta kertaakaan en ole käyttänyt. Eikä ole pomo sanonut, että käytä.

Oma-aloitteisuus sinulle ihan tuntematon asia? En minä aikaan tarvitse kaikkeen pomolta ohjeita, vaan osaan tehdä asioita myös itsenäisesti. 

Predikaattiverbi näyttää olevan nykyään monelle täysin tuntematon asia.

Vierailija
124/124 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kokeilepa joku kerta jakaa sähköpostilla, vaikka Word-tiedosto, johon sanotaan nyt 15 ihmisen pitää kirjoittaa oma osuutensa. Oletetaan, että kyseessä on esimerkiksi raportti. Olen täysin varma, että hahmotat sen prosessin aikana, miksi se sähköposti on niin huono. "

Teepä sama Teamsilla / Web-wordilla - ja huomaat, että sekin on harvinaisen aivokuollut idea...

Olen tehnyt arviolta 200 kertaa opintojeni aikana eikä kertaakaan ole ollut mitään ongelmaa. 

Tervetuloa jossain vaiheessa työelämään kokeilemaan samaa - kirjoittajia voi olla 20 eri organisaatiosta ja 10 eri maasta käyttäen 15 eri kieliversiota.

Joskus, kun yritin epätoivoisesti korjata jonkun dokkarin seonnutta muotoilua, niin tuli katsottua mitä kaikkea sen tyyleistä yms. löytyi - no, oli yrityskohtaisia muotoiluja ja fontteja, jälkiä niistä 15 eri kieliversiosta (alkaen puolesta tusinasta eri arabian kielisestä versiosta - mukana Euroopaan muuttaneita pohjoisafrikkalaisia) jne. Eihän tuossakaan tainnut sitten auttaa muu kuin avata uusi dokkari, kopioida sisältö, tehdä "paste special - as text" ja käyttää päivä otsikoiden, taulukoiden jne. fiksailuun.

Ainahan voi tietysti ohjeistaa, että älkää copy-pastettako valmista tekstiä tai jos teette niin, niin käyttäkää "paste special - as text". Hyvällä säkällä jopa pari kontribuuttoria voi noudattaa tätä ohjetta...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän