Nuoret eivät vastaa sähköpostiin
Oletteko muut huomanneet työelämässä? Parikymppisille, joita olen perehdyttänyt työtehtäviin, joutuu ihan opettamaan, että sähköpostiin kuuluu vastata edes jonkinlaisella kuittauksella.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Nuoret eivät ymmärrä miksi pitää vastata joten kannattaa aina kertoa miksi tulee toimia tietyllä tavalla. Nykyisin ei osata perehdyttää asioihin kunnolla eikä itsekään tehdä kunnolla. Kauaskantoisia seuraamuksia tulee paljon.
Onko nykynuoret jotenkin vajaaylisempiä kuin esim. 80- ja 90-luvuilla? Silloin oli moni asia itsestäänselvyys ja ajateltiin omilla aivoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bomerit on aika pihalla tietoturvasta, kun sähköpostiin laittavat liitetiedostoja.
Millä ne sitten pitäisi lähtettää? Tulostaa ja postittaa?
Teams tai vastaava sinulle ihan tuntematon asia?
On se tuossa koneella, mutta kertaakaan en ole käyttänyt. Eikä ole pomo sanonut, että käytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bomerit on aika pihalla tietoturvasta, kun sähköpostiin laittavat liitetiedostoja.
On se tuossa koneella, mutta kertaakaan en ole käyttänyt. Eikä ole pomo sanonut, että käytä.
Oma-aloitteisuus sinulle ihan tuntematon asia? En minä aikaan tarvitse kaikkeen pomolta ohjeita, vaan osaan tehdä asioita myös itsenäisesti.
Koko sähköposti on epäonnistunut systeemi alusta lähtien joka puolella maailmaa. Sitä käytetään valtaosin pelkkään mainosspämmiin valitettavasti. Eihän sähköposti tai muukaan sosiaalinen media ole edes pakollinen. Edes puhelin ei ole pakollinen omistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoret eivät ymmärrä miksi pitää vastata joten kannattaa aina kertoa miksi tulee toimia tietyllä tavalla. Nykyisin ei osata perehdyttää asioihin kunnolla eikä itsekään tehdä kunnolla. Kauaskantoisia seuraamuksia tulee paljon.
Onko nykynuoret jotenkin vajaaylisempiä kuin esim. 80- ja 90-luvuilla? Silloin oli moni asia itsestäänselvyys ja ajateltiin omilla aivoilla.
Kyllä 80- ja 90-luvuillakin nuoret työntekijät perehdytettiin kunnolla talon tavoille ellei ihan joku puulaakifirma ollut kyseessä. Kukaan ei ole seppä syntyessään ja fiksumpaa on kertoa vähän liikaa kuin liian vähän. Säästyy kaikkien aikaa ja hermoja, kun asiat kerrotaan kunnolla eikä oleteta että "minä tiedän tämän, joten sinäkin tiedät".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma-aloitteisuus sinulle ihan tuntematon asia? En minä aikaan tarvitse kaikkeen pomolta ohjeita, vaan osaan tehdä asioita myös itsenäisesti.
Älä yritä tavoitella nykyajan ihmistä sähköpostilla. Lähetä viestä tai soita. Tosin nykyään tuntuu muutamalle, ettei enää viestiäkään viitsitä lähettää tai siihen vastata.
Vierailija kirjoitti:
Tuota noin.... Saan päivässä vähintään 150 sähköpostia. Luuletko, ap, vakavissasi, että minulla on aikaa jokaiseen FYI-viestiin vastata "kiitos viestistä".
Susta ei ollut edes kyse joten ole hiljaa.
Jos nuori on ensimmäistä kertaa elämässään töissä, hän ei välttämättä ole tietoinen, että ap haluaa jokaiseen ilmoitukseensa erillisen vastauksen. Tietenkin tämä asia pitää silloin kertoa nuorelle. Normaalioletushan useimmilla aikuisillakin on, että kaikkiin sähköposteihin ei tarvitse vastata, vaan vastaus kirjoitetaan vain jos viestissä kysytään jotain tai on erikseen sovittu, että tämä kuitattaan luetuksi. Täysin turhaa ajanhukkaan kirjoittaa jokaisen sähköpostin lukemisen jälkeen "luettu" tms.
Ai jeesus, haluaisin kyllä nähdä pomon ilmeen jos ihan vakavissani ehdottaisin että jatkossa viestittäisiin työasioista whatsappissa :-D
Koska ne ei käytä sitä. Huomannut omasta nuorestani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä yritä tavoitella nykyajan ihmistä sähköpostilla. Lähetä viestä tai soita. Tosin nykyään tuntuu muutamalle, ettei enää viestiäkään vii
En yritäkään, vaan käytän sitä Teamsia. Sekin tosin lähtettää halutetessani tietoja myös vastaanottajan sähköpostiin. Soittaa nykyihmiselle ei ainakaan kannata, koska ihmiset pelkäävät puheluita tuntemattomista numeroista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. jos lähetän tärkeät tehtävänannot liitteineen, odotan kyllä jonkinlaista kuittausta. Kyse projektiluonteisesta tekstityöstä.
Ap
Palkkaisitko minut, Olen lähes 50 v, mutta taatusti lukisin sähköpostit ja vastaisin.
Tai minut? Olen yli 50-vuotias, pitkä kokemus teksteihin liittyvästä työstä ja tottunut sähköpostinkäyttäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota noin.... Saan päivässä vähintään 150 sähköpostia. Luuletko, ap, vakavissasi, että minulla on aikaa jokaiseen FYI-viestiin vastata "kiitos viestistä".
Susta ei ollut edes kyse joten ole hiljaa.
Sori, pentu, mutta sinä et täällä ketään määrää. Jokainen saa kirjoittaa ihan mitä haluaa etkä sinä sitä voi estää.
Ainakin minulle vastaa, ehkä se olet vain sinä joille ne eivät vastaa. Syy voi olla sielläkin päässä.
Vierailija kirjoitti:
Ai jeesus, haluaisin kyllä nähdä pomon ilmeen jos ihan vakavissani ehdottaisin että jatkossa viestittäisiin työasioista whatsappissa :-D
Meillä on ihan normaalikäytäntö viestiä tietyistä työasioista wa:ssa. Miksi niin ei voisi tehdä, kun ei siellä mitään yrityssalaisuuksia tms. tietenkään jaeta? Paljon helpompi sopia vaikkapa kokouksen ajankohta wa:ssa kuin sähköposteja lähettelmällä. Jos siis ei ole käytössä Teamsia tai muuta vastaavaa sovellusta.
Vierailija kirjoitti:
Siis se on lähinnä niin, etteivät ole tottuneet niin vanhanaikaiseen välineeseen kuin sähköposti, eivät ymmärrä sen viestimen käytäntöjä.
Ap
Jos noin on, silloin vanhemmat, koulu ja mahdollinen työyhteisö pitäisi katsoa peiliin, eikä se ole nuorten syy, jos eivät ymmärrä käyttää sähköpostia tai vastata puhelimeen.
Tosin, oman kokemukseni mukaan tämän päivän nuoret ovat fiksuja ja osaavia esim. työelämässä, toisin kuin vielä kymmenen tai parikymmentä vuotta sitten ja jopa vanhemmilla työntekijöillä oli puutteelliset taidot sähköisessä viestinnässä, vaikka heillä olisi ollut aikaa opetella vuosikymmeniä, toisin kuin lapsilla ja nuorilla.
Vai halutaanko aloituksella sovitella sädekehää päänsä päälle ja se tehdään nuoria syylistämällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä yritä tavoitella nykyajan ihmistä sähköpostilla. Lähetä viestä tai soita. Tosin nykyään tuntuu muutamalle, ettei enää viestiäkään vii
Missä todellisuudeessa oikein elät? Soittaminen on viimeinen mahdollinen keino tavoittaa ketään tänä päivänä. Varsinkaan, jos sinun numerosi ei ole tallennettuna tavoittelemasi henkilön yhteystietoihin.
t. Kelan täti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.Työni on hyvin oma-aloitteista ja itse-ohjautuvaa, eikä minua kukaan edes osaa työpaikalla neuvoa työssäni. Sama kai se on vaikka laitan meiliä, jos se sopii pomolle ja asia menee perille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole.Työni on hyvin oma-aloitteista ja itse-ohjautuvaa, eikä minua kukaan edes osaa työpaikalla neuvoa työssäni. Sama kai se on vaikka laitan meil
Aika kova työ sinulla, kun kukaan ei osaa siinä edes neuvoa :D Äidinmaidostako sait ohjeet vai miten sä opit noin vaativan työn? :D