Nuoret eivät vastaa sähköpostiin
Oletteko muut huomanneet työelämässä? Parikymppisille, joita olen perehdyttänyt työtehtäviin, joutuu ihan opettamaan, että sähköpostiin kuuluu vastata edes jonkinlaisella kuittauksella.
Kommentit (124)
"Kokeilepa joku kerta jakaa sähköpostilla, vaikka Word-tiedosto, johon sanotaan nyt 15 ihmisen pitää kirjoittaa oma osuutensa. Oletetaan, että kyseessä on esimerkiksi raportti. Olen täysin varma, että hahmotat sen prosessin aikana, miksi se sähköposti on niin huono. "
Teepä sama Teamsilla / Web-wordilla - ja huomaat, että sekin on harvinaisen aivokuollut idea...
Vierailija kirjoitti:
Etkö osaa lähettää Outlookilla kokouskutsua? Kalenterihan on integroitu Outlookin sähköpostiin...
Myös Teams on integoitu Outlookiin. Miten pihalla olet?
Vierailija kirjoitti:
"Kokeilepa joku kerta jakaa sähköpostilla, vaikka Word-tiedosto, johon sanotaan nyt 15 ihmisen pitää kirjoittaa oma osuutensa. Oletetaan, että kyseessä on esimerkiksi raportti. Olen täysin varma, että hahmotat sen prosessin aikana, miksi se sähköposti on niin huono. "
Teepä sama Teamsilla / Web-wordilla - ja huomaat, että sekin on harvinaisen aivokuollut idea...
Olen tehnyt arviolta 200 kertaa opintojeni aikana eikä kertaakaan ole ollut mitään ongelmaa.
"Yhdessä on työt, toisessa on hakukone, kolmannessa on sähköposti. Riippuu mitä nappifirmaa pyörittää. Minulla on satoja alaisia."
Minulla on vain yksi näyttö - 43" - mutta 12 virtuaalityöpöytää siinä.
Tai no, on työpöydällä toinenkin 43"-näyttö, mutta se on kytketty tehotyöasemaan, jolla tehdään raskaampia suunnittelujuttuja.
Vierailija kirjoitti:
Etkö osaa lähettää Outlookilla kokouskutsua? Kalenterihan on integroitu Outlookin sähköpostiin...
Niin noh. Se outlookin kalenteri on käytännössä sama kuin teamsin kalenteri. Näin ainakin meillä, kun office-paketin ohjelmistot on synkronoitu keskenään. Outlookin kalenteri vaan on eri asia kuin se, että lähettäisit kutsun sähköpostiviestinä. Sehän se pointti oli. Kalenterikutsu toimii ihan samalla tavalla outlookissa ja teamsissa.
"Kokeilepa joku kerta jakaa sähköpostilla, vaikka Word-tiedosto, johon sanotaan nyt 15 ihmisen pitää kirjoittaa oma osuutensa. Oletetaan, että kyseessä on esimerkiksi raportti. Olen täysin varma, että hahmotat sen prosessin aikana, miksi se sähköposti on niin huono.
Me tallennetaan tiedosto koneelle ja lähetetään vaan linkki siihen muille.
Vierailija kirjoitti:
Millä työpaikalla vielä lähetellään sähköpostia työkavereille? Eikö teillä ole tosiaan ole Teamsia tai vastaavaa viestikanavaa?
Mulla on aina sähköposti auki tietokoneella, kun firmat viestittää sitä kautta. En viitsi erikseen sitten käyttää Teamsiä työpaikan juttuihin vaan sillä yhdellä ja samalla sähköpostilla lähetän kaikki viestit.
Vyonna 2024 e mail on yhä keskeinen ja ehkäpä se tärkein viestintätapa firmoissa.
Lisäksi lain mukaan e mail vastaa kirjettä, esim siis jossain tilaus ja sopimustapauksissa.
E maililla voit todistaa että homma on hoidettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä työpaikalla vielä lähetellään sähköpostia työkavereille? Eikö teillä ole tosiaan ole Teamsia tai vastaavaa viestikanavaa?
Mulla on aina sähköposti auki tietokoneella, kun firmat viestittää sitä kautta. En viitsi erikseen sitten käyttää Teamsiä työpaikan juttuihin vaan sillä yhdellä ja samalla sähköpostilla lähetän kaikki viestit.
Sama täällä. Tiedä sitten jos olisin etätöissä, mutta nyt kun käyn toimistolla tekemässä duuniin niin vaikka myyntitykkeihin saa yhteyden huutamalla vähän kovampaa., että kuuluu viereiseen huoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tukit muiden sähköpostin asioissa, joissa muut kanavat on parempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta en ole ainoa. Kyllä meillä suurin osa käyttää vain sähköpostia.
Olen huomannut että osa nuorista on mahtailevia kerskailijoita ja toiset taas huomauttelee pikkuasioista ja pyrkivät komentelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta en ole ainoa. Kyllä meillä suurin osa käyttää vain sähköpostia.
Tämä kertoo vain siitä, että teillä on töissä vanhanaikaisia (todennäköisesti pitkälti yli keski-ikäisiä) ihmisiä.
Sellaiset työpaikan sisäiset viestiketjut sähköpostissa on tavattoman epätarkoituksenmukaisia viestintää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on kaikilla muillakin. Mutta tiedätkö mitä? Sen Teamsin tai Slackin saa auki samaan aikaan. Sitä varten on ne ikkunat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin on kaikilla muillakin. Mutta tiedätkö mitä? Sen Teamsin tai Slackin saa auki samaan aikaan. Sitä varten on ne ikkunat.
Tiesin, mutta en muutenkaan pidä Teamsistä.
HEH HEH mene nyt kotiisi. Olenkin sanonut, että kaikki asiat millä ei ole väliä kannattaa hoitaa sähköpostilla. Itse en vastaa ikinä ei kuulu työhöni. Minulle ei makseta sähköpostin lukemisesta ja se on paikallisesti sovittava asia. Ei kenenkään suorittavan työntekijä tule lukea sähköposteja ennen kuin siitä maksetaan.
On mulla teamsi koneella, mutta nyt kuukauden aikana en ole sinne yhtään viestiä tai muutakaan saanut. sähköpostia sen sijaan tulee harva se päivä.
Vierailija kirjoitti:
Esim. jos lähetän tärkeät tehtävänannot liitteineen, odotan kyllä jonkinlaista kuittausta. Kyse projektiluonteisesta tekstityöstä.
Ap
No minä odotan että laitat ne työpyyntösi liitteeksi servicenowiin tai projektin työtilaan teams-taskeiksi jos haluat että joku tekee niille jotain.
Olen rakennusalalla ja olen monta kertaa joutunut sanomaan vuokralaisille (=rakennuksen tuleville käyttäjille), että yhteydenotot ja suunnittelupyynnöt suunnittelijoihin vain sähköpostilla ja niin, että mukana vastaanottajissa myös rakennuttaja, joka ensin hyväksyy tai hylkää pyynnöt. Toki se olisi kiva laittaa whatsapissa arkkitehdille pyyntö että isonnappa vähän minun työhuonetta, mutta jos jokainen tekee niin, lopuksi osa porukasta joutuu kellariin kun tila loppuu ja kustannukset paisuu.
Sähköpostista jää pysyvä jälki että kelle se on lähetetty, sen saa kerralla kaikille kelle tarvitsee laittaa, ja ei tarvitse seurata seitsemää mediakanavaa pysyäkseen projektissa ajantasalla.
Jos ap osaisi käyttää Teamsia, hän saisi helposti nuorelta peukutuksen tms. merkkinä siitä, että työlista on tullut perille. Ei tarvitsisi parkua vauva-palstalla miten parikymppinen ei osaa käyttää savumerkkejä kun on helpompiakin tapoja viestiä.