Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuoret eivät vastaa sähköpostiin

Vierailija
27.03.2024 |

Oletteko muut huomanneet työelämässä? Parikymppisille, joita olen perehdyttänyt työtehtäviin, joutuu ihan opettamaan, että sähköpostiin kuuluu vastata edes jonkinlaisella kuittauksella. 

Kommentit (124)

Vierailija
61/124 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoret eivät ymmärrä miksi pitää vastata joten kannattaa aina kertoa miksi tulee toimia tietyllä tavalla. Nykyisin ei osata perehdyttää asioihin kunnolla eikä itsekään tehdä kunnolla. Kauaskantoisia seuraamuksia tulee paljon.

Onko nykynuoret jotenkin vajaaylisempiä kuin esim. 80- ja 90-luvuilla? Silloin oli moni asia itsestäänselvyys ja ajateltiin omilla aivoilla.

Kyllä on ja lisäksi kaikki kiittämättömyys sekä ilkeys näkyy ja pahasti. Eivät osaa arvostaa mitään tai ketään eivätkä välitä oikein mistään ja sitten ovat nämä vauhdin sokaisemat ihmiset jotka eivät ymmärrä pysähtyä kun jollakin on hätä tai on kyse vakavista asioista, osa taas ihan tosissaan välttelee vastuuta.

Vierailija
62/124 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei töissä saa sisäistä viestintää hoitaa sähköpostilla vaan viestimällä Teams-kanavilla. Monilla työpaikoilla on Slack tai vastaava.

Tästä huolimatta jotkut lähettää sähköpostia pikkuasioista. Itse olen keski-ikäinen mikäli iällä on merkitystä, ja jää kyllä vastaamatta usein niihin.

Sähköposti ei ole kanava hoitaa asioita työpaikalla vaan siihen on muut kanavat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/124 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin minulle vastaa, ehkä se olet vain sinä joille ne eivät vastaa. Syy voi olla sielläkin päässä.

Työssä täytyisi osata pitää ne henkilökohtaiset tunteet erossa työnteosta. Vahvistumista kaikille jotta elämä sekä työnteko sujuisi paremmalla menestyksellä jatkossa ja välttyisimme myös vakavilta virheiltä useammin.

Vierailija
64/124 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoret eivät ymmärrä miksi pitää vastata joten kannattaa aina kertoa miksi tulee toimia tietyllä tavalla. Nykyisin ei osata perehdyttää asioihin kunnolla eikä itsekään tehdä kunnolla. Kauaskantoisia seuraamuksia tulee paljon.

Onko nykynuoret jotenkin vajaaylisempiä kuin esim. 80- ja 90-luvuilla? Silloin oli moni asia itsestäänselvyys ja ajateltiin omilla aivoilla.

Tietotekniikan historian tuntemus. 

Kukaan ei osannut käyttää sähköpostia 80-luvulla, koska internet yhteys tuli 90-luvun alussa ja yhteys otettiin lankapuhelimella.  Yliopistoissa ja yrityksissä saattoi sellainen olla, mutta ei kenenkään kotona. Viestintä hoidettiin faksilla ja sähkösanomalla, jos halusi saada nopeasti yhteyttä. 

Tämän päivän nuorilla tietotekniikan osaaminen ja tuntemus on sata kertaa parempi, kuin 80-luviulla, kun he ovat syntyneet internet sukupolveen ja käyttö aloitetaan jo päiväkodissa. 

Vierailija
65/124 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bomerit on aika pihalla tietoturvasta, kun sähköpostiin laittavat liitetiedostoja. 

Millä ne sitten pitäisi lähtettää? Tulostaa ja postittaa?

Teams tai vastaava sinulle ihan tuntematon asia? 

On se tuossa koneella, mutta kertaakaan en ole käyttänyt. Eikä ole pomo sanonut, että käytä.

Oma-aloitteisuus sinulle ihan tuntematon asia? En minä aikaan tarvitse kaikkeen pomolta ohjeita, vaan osaan tehdä asioita myös itsenäisesti. 

Älä yritä tavoitella nykyajan ihmistä sähköpostilla. Lähetä viestä tai soita. Tosin nykyää

Hieman erikoista? Ei saisi soittaa, ei laittaa tekstiviestiä, ei vastata sähköpostiin yms. Miten tavoitat ketään mistään virastosta enää nykyisin??

Vierailija
66/124 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä työpaikalla vielä lähetellään sähköpostia työkavereille? Eikö teillä ole tosiaan ole Teamsia tai vastaavaa viestikanavaa?

Vierailija
67/124 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bomerit on aika pihalla tietoturvasta, kun sähköpostiin laittavat liitetiedostoja. 

On se tuossa koneella, mutta kertaakaan en ole käyttänyt. Eikä ole pomo sanonut, että käytä.

Oma-aloitteisuus sinulle ihan tuntematon asia? En minä aikaan tarvitse kaikkeen pomolta ohjeita, vaan osaan tehdä asioita myös itsenäisesti. 

Ei ole.Työni on hyvin oma-aloitteista ja itse-ohjautuvaa, eikä minua kukaan edes osaa työpaikalla

Siellä työpaikalla ei tosiaan ole ketään, joka tuon homman osaisi. Itse opin sen koulussa ja toisissa työpaikoissa ennen tätä. Ei se mitään rakettitiedettä ole, mutta minä nyt vaan olen talossa ainoa joka sen osaa.

Vierailija
68/124 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis se on lähinnä niin, etteivät ole tottuneet niin vanhanaikaiseen välineeseen kuin sähköposti, eivät ymmärrä sen viestimen käytäntöjä. 

Ap

No eihän ne ymmärrä vastata puheluihinkaan. Kun ei mun tartte, mitä asiaa. Tätä tasoa se noiden kansa nykyään on. 

Meillä tällaisia sähköpostien lukematta jättäjiä ja puheluihin välinpitämättömästi suhtautujia ovat +45v miehet. Ovat tottuneet, ettei tarvitse evää liikauttaa töissä. Toimistotöistä kyse.

Vierailija
69/124 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nuori on ensimmäistä kertaa elämässään töissä, hän ei välttämättä ole tietoinen, että ap haluaa jokaiseen ilmoitukseensa erillisen vastauksen. Tietenkin tämä asia pitää silloin kertoa nuorelle. Normaalioletushan useimmilla aikuisillakin on, että kaikkiin sähköposteihin ei tarvitse vastata, vaan vastaus  kirjoitetaan vain jos viestissä kysytään jotain tai on erikseen sovittu, että tämä kuitattaan luetuksi. Täysin turhaa ajanhukkaan kirjoittaa

sähköpostin lukemisen jälkeen "luettu" tms. 

Juuri näin. Fiksut ja sivistyneet huomioivat nuorten taidot ja osaamisen ja kertovat esim. rekrytointi tilanteessa pelisäännöt, koska nämä nuoret ovat tulevaisuuden työvoimaa ja jokaisen pitäisi ymmärtää, että nuoret vasta opettelevat näitä taitoja. Ihan samalla tavalla, kuin joskus meistä itse kukin on tehnyt aikanaan. 

Vierailija
70/124 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä jälkeen jääneillä työpaikoilla muka enää käytetään sähköpostia?? 

Vierailija
71/124 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teams on kyllä vihonviimeinen peräpukama, jonka M$ on takamuksestaan ulos piinistänyt. Valitettavasti ylimmät pomot ja aateekooheebot ovat innosta piukkana, kun voidaan sitoutua taas yhteen M$-systeemiin lisää.

Jos haluaa nostaa verenpainettaan tai saada aivohalvauksen, niin kannattaa käyttää Teamsia esim. rahoitushakemusten ja tarjousten tekemiseen isolla porukalla. Ei kestä kuin hetki, niin dokkari on jostain nurkasta rikki ja hauskimmassa tapauksessa koko kökkö hajoaa bittimössöksi niin, ettei edes Sharepointista saa kaivettua toimivaa backuppia. Tämä on sangen innoittavaa, jos deadlineen on joku vajaa pari päivää.

Ainoa jotenkin toimiva keino on tehdä dokkarista jatkuvasti uusia versioita ja kopioida niitä taajaan omalle koneelle.

Ja joo - osaan käyttää tietokonetta, on ihan tutkintokin ja n. 40-vuotta kokemusta.

Vierailija
72/124 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en minä kaikkiin kymmeniin viesteihin päivässä vastaa että olen ne vastaanottanut. Vastaan esitettyyn kysymykseen tai lähetän tehdyn työn vastaukseksi, jos jotain vastaan.

Vierailija
73/124 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietotekniikan historian tuntemus. 

Kukaan ei osannut käyttää sähköpostia 80-luvulla, koska internet yhteys tuli 90-luvun alussa ja yhteys otettiin lankapuhelimella.  Yliopistoissa ja yrityksissä saattoi sellainen olla, mutta ei kenenkään kotona. Viestintä hoidettiin faksilla ja sähkösanomalla, jos halusi saada nopeasti yhteyttä. 

Tämän päivän nuorilla tietotekniikan osaaminen ja tuntemus on sata kertaa par

Päinvastoin. Nykyiset "diginatiivit" eivät yleisesti osaa juuri mitään muuta kuin käyttää muutamaa sovellusta kännykässä. Joku aika oli juttu siitä, miten uusille yliopisto-opiskelijoille piti opettaa tiedostojen tallettaminen, kun tietokoneiden levyjen kansio/hakemistojärjestelmä oli täysin vieras käsite.

Sama pettymys oli jo pari kymmentävuotta sitten, kun korkeakouluissa odotettiin vesi kielellä ensimmäisiä Internetin parissa varttuneita (1. polven?) diginatiiveja - huomattiin nopeasti, että he osasivat käyttää vain muutamaa webbipalvelua ja ehkä kirjoittaa jotain wordissä, mutta kaikki muut taidot piti opetella alkaista alkaen.

Vierailija
74/124 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä työpaikalla vielä lähetellään sähköpostia työkavereille? Eikö teillä ole tosiaan ole Teamsia tai vastaavaa viestikanavaa?

No esimerkiksi minun työpaikalla.

Vierailija
75/124 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm joo, itse olen 28 vuotias ja meillä töissä käytössä kaikki office-työkalut, niin Outlook kuin Teamskin muun muassa.

Meillä töissä riippuu ihan ihmisestä saako paremmin kiinni Teamsillä vai säpolla - yleensä jos on jotain kiireellistä tai mihin halutaan reagointi niin laitetaan Teamsillä suoraan. Jos saan sähköpostiin jotain "tiedoksi" tyyppisiä viestejä (tai jotain tehtävänantoja) niin ei ole kyllä yleensä kuittausta vaadittu, ainakin jos viesti on joltain oman tiimin henkilöltä. Toki jos joku tuntemattomampi lähestyy uuden asian tiimoilta niin sitten yleensä jotain vastaankin, esim. kiitos viestistä. Itse ajattelen myös niin, etten halua tukkia kiireisen ihmisen sähköpostia turhaan vastausviesteillä, ellei niitä erikseen odoteta.

Pointtina ehkä se, että käytäntöjä on monia ja ei tosiaan voi tietää mitkä pelisäännöt missäkin firmassa on eri työvälineiden käyttöön.

Vierailija
76/124 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs sähköpostista tekee turvattoman? Teamsillekin on onneksi vaihtoehtoja. Onneksi. 

Vierailija
77/124 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs sähköpostista tekee turvattoman? Teamsillekin on onneksi vaihtoehtoja. Onneksi. 

Sähköposti on yksinkertaisesti huono väline työyhteisön sisäisiin viesteihin. 

Vierailija
78/124 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teams on kyllä vihonviimeinen peräpukama, jonka M$ on takamuksestaan ulos piinistänyt. Valitettavasti ylimmät pomot ja aateekooheebot ovat innosta piukkana, kun voidaan sitoutua taas yhteen M$-systeemiin lisää.

Jos haluaa nostaa verenpainettaan tai saada aivohalvauksen, niin kannattaa käyttää Teamsia esim. rahoitushakemusten ja tarjousten tekemiseen isolla porukalla. Ei kestä kuin hetki, niin dokkari on jostain nurkasta rikki ja hauskimmassa tapauksessa koko kökkö hajoaa bittimössöksi niin, ettei edes Sharepointista saa kaivettua toimivaa backuppia. Tämä on sangen innoittavaa, jos deadlineen on joku vajaa pari päivää.

Ainoa jotenkin toimiva keino on tehdä dokkarista jatkuvasti uusia versioita ja kopioida niitä taajaan omalle koneelle.

Ja joo - osaan käyttää tietokonetta, on ihan tutkintokin ja n. 40-vuotta kokemusta.

Teams ei suinkaan ole ongelmaton. Mutta nyt oli kyse sähköpostista ja se jos jokin on se puhjennut peräpukama joidenkin dokumenttien muokkaamiseen isolla porukalla, kun kaikki ovat tehneet muutoksensa eri versioon ja niitä ei sen jälkeen pysty erkkikään yhdistämään mitenkään järjellisellä työmäärällä. 

Ja muuten ihan yhtä kamalaa on sekin, kun joku vatipäinen taukki kopioi niitä versiota omalle koneelleen ja tekee niihin ne muutokset ja sitten se zaatana vinkuu, kun jonkun pitäisi hänen muutoksensa yhdistää siihen ajantasaiseen versioon. 

Vierailija
79/124 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköposti on nykyään kuin entisaikojen faksi.

Vierailija
80/124 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööö no en minäkään ymmärtäisi välttämättä, että johonkin ilmoitusluontoiseen viestiin kaivataan vastausta. Esim. Joku massaposti. 

Jos minua lähestytään henkilökohtaisesti että "Hei *tähän nimeni*, tässä on se ja se mistä puhuttiin aiemmin", niin tietysti vastaan. Massapostiin en oleta kenenkään odottavan mitään erityistä vastausta, joten en välttämättä ymmärrä siihen reagoida.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän