Rajavartiolaitoksesta poikkeuksellisen ankaraa arvostelua hallituksen käännytyslaille
Virkahenkilöiden kirjoittaman lausunnon mukaan laki rikkoisi Suomen valtiojärjestyksen perusteita, valtiosääntöä ja oikeusvaltioperiaatetta. Lisäksi se johtaisi siihen, että rajavartijat joutuisivat lausunnon mukaan toimimaan virkavelvollisuutensa vastaisesti.
Toisin sanoen mahdollista poikkeuslakia soveltava ja toimeenpaneva rajavartija joutuisi rikossyytteen vaaraan.
Lisäksi on selvä, ettei laki mitä todennäköisimmin estäisi Venäjää edelleen jatkamasta ihmisten välineellistämistä itärajalla.
Kommentit (158)
Epätoivoiset persut yrittävät nyt väittää, että ei ole sen ja sen lausunto, koska itse lausunto ei heitä miellytä.
Teidän ministerinne yrittää rikkoa perustuslakia ja te vain mussutatte.
Vierailija kirjoitti:
Persu tuntee myös tilanteen itärajalla parhaiten, vaikka ei ole poistunut asunnostaan kolmeen vuoteen.
Typerä vihervassu, valtaosa suomalaistakin kannattaa tätä. Kuulut pienenpieneen ruikuttavaan vähemmistöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomus ja persusaastaääliöt, nuo persepaskat hallituksessa, hienoa!
Tämä hallituksemme on syössyt Suomen alennustilaan. Meille nauraa naurismaan aidatkin kun persuääliöt yrittää olla ministereitä. Voi vi T T u en paremmin sano.
Hävetä saa tuon ääliöporukan taivallusta. Suomi on kaaoksessa, oikein toivon, että putin pommittaa Helsingin maan tasalle, se on oikein tälle haistapaskahallitukselle. Persuista ei saattana on mihinkään, ei yhtään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Epätoivoiset persut yrittävät nyt väittää, että ei ole sen ja sen lausunto, koska itse lausunto ei heitä miellytä.
Lakeja voi muuttaa vastaamaan paremmin nykyaikaa, idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole Rajavartiolaitoksen lausunto, vaan sisäministeriön rajaosaston ihmisoikeussopimuksista pitävän juristin laatima lausinto.
Luitko ollenkaan koko uutista? Tässä ketjussakin on jo mainittu, ketkä lausunnon ovat kirjoittaneet ja he ovat töissä Rajavartiolaitoksessa.
Luin ja taidan olla asiasta myös muista syistä paremmin perillä kuin sinä.
Se on uutisoitu harhaanjohtavasti. Kyseessä ei ole Rajavartiostolaitoksen lausunto.
Rakennat olkinukkea, koska uutisen mukaan lausunnon ovat kirjoittaneet Rajavartiolaitoksen virkamiehet.
Ilmeisesti jokin Demla-porukka.
Mussuttajilta taisi jäädä myös huomaamatta tämä kohta: Laki ei mitä todennäköisimmin estäisi Venäjää edelleen jatkamasta ihmisten välineellistämistä itärajalla.
Mitä järkeä on rikkoa kaikkia mahdollisia lakeja ja sopimuksia, jos sillä ei saavuteta muuta kuin oikeusvaltion täydellinen rappio ja Putin hieroo tyytyväisenä käsiään?
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole Rajavartiolaitoksen lausunto, vaan sisäministeriön rajaosaston ihmisoikeussopimuksista pitävän juristin laatima lausinto.
Miksi Suomen pitäisi välittää muunmaalaisten ihmisoikeuksista? Ja jos oikeasti välitämme, kaiketi olisimme jo lähettäneet rauhanturvaajia Gazaan ja Itä-Ukrainaan ja pelastusoperaatioita eri puolille maailmaa. Maailmassa on miljoonia hädänalaisia. Mutta kaukana Suomen rajoilta. On järjen köyhyyttä tai silkkaa teeskentelyä väittää, että itärajan takaa olisi tulossa muita kuin parempaa elintasoa havittelevia tai Venäjän kätyreitä, jotka aikovat toimeenpanna ikävyyksiä Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun on kerran keksitty hieno tulkinta, jonka avulla voi pelastaa koko maailman!
Rajalla taitaa olla lähinnä suwacceja töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. On vanha tuomarinohjekin, että vanhentuneista laeista pitää luopua eikä lakeja pidä lukea kirjaimellisesti, vaan niiden alkuperäistä tarkoitusta vasten. Kumma, että suomalaiset oikeusviisaat haluavat unohtaa nämä periaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Olen tässä ihmetellyt, että mitä katetta oli niillä puheilla vuoden vaihteen aikaan, kun rajavartioston henkilökunta kilvan vakuuttivat, että he hoitavat homman, että huoli pois, että ovat kaikenlaisten tilanteiden hallitsevia ammattilaisia. Minne se ammattiylpeys nyt valui, kun ovat kieltäytymässä maahan laittomasti pyrkivien rajalta suoraan käännyttämistä. Pettävät meidän luottamuksen. Ei paina yhtään meidän oman maan turvallisuus tilanne. Mietin, että pitääkö tässä lähteä hakemaan itselle ja perheelleen turva paikkaa.
Tämä lienee eri kahvikerhon aivoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä hallitus voi muuttaa perustuslakia ilman viiden kuudesosan enemmistöä Eduskunnassa, eikä se voi muuttaa EU:n lakeja tai YK:n sopimuksia. Taidat olla itse idiootti, jos kuvittelet lakimuutosten olevan helppoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutun lopussa on oikaisu "Juttua oikaistu kello 18:04: Kyseessä on Rajavartiolaitoksen virkahenkilöiden antama lausunto, eikä Rajavartiolaitoksen virastona antama lausunto, kuten artikkelissa aluksi virheellisesti luki." Siis raja-vartijoiden costaricq-kerho siellä on istunut sepittämässä tämän lausunnon.
Näin juuri. Se ei ole Rajavartiolaitoksen lausunto.
No rajavartiolaitoksen oikeudellisen osaston päällikköä oikeuskansleri joutui opettamaan ihan yksinkertaisten käsitteiden ymmärtämisessä. Häneltäkö pitäisi lausunto saada?
Vierailija kirjoitti:
Mussuttajilta taisi jäädä myös huomaamatta tämä kohta: Laki ei mitä todennäköisimmin estäisi Venäjää edelleen jatkamasta ihmisten välineellistämistä itärajalla.
Mitä järkeä on rikkoa kaikkia mahdollisia lakeja ja sopimuksia, jos sillä ei saavuteta muuta kuin oikeusvaltion täydellinen rappio ja Putin hieroo tyytyväisenä käsiään?
Pienen varassapa oli se oikeusvaltio, kun parilla tilapäisellä pykälällä romutettiin täydellisesti. Olisiko nyt hieman liioittelua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoomus ja persusaastaääliöt, nuo persepaskat hallituksessa, hienoa!
Tämä hallituksemme on syössyt Suomen alennustilaan. Meille nauraa naurismaan aidatkin kun persuääliöt yrittää olla ministereitä. Voi vi T T u en paremmin sano.
Hävetä saa tuon ääliöporukan taivallusta. Suomi on kaaoksessa, oikein toivon, että putin pommittaa Helsingin maan tasalle, se on oikein tälle haistapaskahallitukselle. Persuista ei saattana on mihinkään, ei yhtään mihinkään.
Eikö putintrollin työaika lopu edes klo 21 illalla? Vieläkin hän päivystää täällä.
Vierailija kirjoitti:
Olen tässä ihmetellyt, että mitä katetta oli niillä puheilla vuoden vaihteen aikaan, kun rajavartioston henkilökunta kilvan vakuuttivat, että he hoitavat homman, että huoli pois, että ovat kaikenlaisten tilanteiden hallitsevia ammattilaisia. Minne se ammattiylpeys nyt valui, kun ovat kieltäytymässä maahan laittomasti pyrkivien rajalta suoraan käännyttämistä. Pettävät meidän luottamuksen. Ei paina yhtään meidän oman maan turvallisuus tilanne. Mietin, että pitääkö tässä lähteä hakemaan itselle ja perheelleen turva paikkaa.
No minä ainakin sain sen niistä haastatteluista sen kuvan, että ovat ammattilaisia ohjaamaan tulijoiden virrat busseihin, joissa heidät kuljetetaan auttimaan suomalaisten vieraanvaraisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä hallitus voi muuttaa perustuslakia ilman viiden kuudesosan enemmistöä Eduskunnassa, eikä se voi muuttaa EU:n lakeja tai YK:n sopimuksia. Taidat olla itse idiootti, jos kuvittelet lakimuutosten olevan helppoja.
Tämä laki säädetäänkin perustuslain vaatimalla enemmistöllä.
Mutta ymmärrän kyllä, ettei tuo putintrolli sitä tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muille maille ei ole ongelma eikä mikään irrottautua epäedullisista sopimuksista, mutta Suomi-neito yrittää epätoivoisesti olla kiltti kympin tyttö - raukka parka tarvitsisi terapiaa pärjätäkseen kovassa maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ne asiat sillä ainakaan parane, että pää työnnetään perssiiseen. Lakeja voi tietysti muuttaa, ja perustuslakiakin voi muuttaa, ja voi tehdä perustuslakiin poikkeuslakeja, ja kansianvälisiä sopimuksia voi tulkita uudelleen,
Hallitus tekee selvästi jotain oikein, kun putintrollia noin harmittaa.