Kulutusluotto: kuukausierä 550€, lainan lyhennys 50€. Mitä jos päästän ulosottoon?
Ei ole kokemuksia ulosotosta mutta kun heräsin tähän velkatilanteeseeni, niin mietin.
Jos lyhennä 37t. lainaa 50€/kk ja korkoa 500€, niin onko tuo edes laillista?
Jos menee ulosottoon, niin meneekö se 37t./€ sinne niin pieneneekö lainan kokonaiskorko periaatteessa?
Yritän tässä miettiä mitä tehdä. Makselenko pois joka kuukausi tuota vai mitä on järkevää tehdä? Maksukykyinen olen sen uhalla, että paastoan useamman päivän kuukaudessa.
Kommentit (146)
Eikö Svea jo lainanantajana ole sellainen, että jos joutuu sieltä ottamaan lainaa, niin tietää, ettei oikein ole maksukykyä sen maksamiseen? Maksukykyiset saa lainaa pankeista ja jos ei maksukykyä ole, niin ei se maksukyky sillä parane, että ottaa vielä kovempikorkoista lainaa.
Taitaa kyllä vakuudettomat kulutusluotot ylipäätään olla kalliita, ei sellaisia pitäisi ottaa ollenkaan, varsinkaan noin suuria.
Ei se korkoprosentti mihinkään laske, jos ulosottoon päästät. Lisäksi jokaisesta maksuerästä otetaan päältä toimenpidemaksu tjs. Kaupan päälle menetät vielä luottotiedot. Maksa vaan velkasi, kun kerran olet sen ottanut.
Tällä Takuusäätiöllä tuntuu olevan paljon fiksummat nettisivut kuin mitkä oli ne aiemmin linkatut:
https://www.takuusaatio.fi/selviydy-veloistasi/
Tuolta on tosi helppo löytää itselle sopivaa tietoa.
Kokeile tarjoaako Anyfin edullisempaa luottoa. Ne antavat tarjouksen vain jos korko on pienempi.
Onko sulla se lainasumma 37 000e?
Mulla on 10 000 pienempi ja sen kanssa oon tahkonnu vaikka kuinka kauan. Nyt saan kumminkin kesällä sellaisen summan, että pystyn sitä puoleen lyhentämään. Sen jälkeen luulen, että se ihan oikeesti rupeaa pienenemään, meinaan kaikki liikenevät tahat laittaa siihen.
Mä aina suosittelen tota ulosotossa-blogia, sieltä saat hyvää tietoa, mitä ulosotto tarkoittaa.
Ulosotossa korot juoksee ja tulee ensimmäisen vuoden ajan ulosottomaksutkin, siellä vähennetään vain niitä korkokuluja ja ne kasvaa korkoa koron päälle koko ajan, eikä koskaan sitä pääomaa pääse maksamaan jos on noinkin isosta summasta kyse. Jos ei jostain syystä onnistukaan pääsemään velkasaneeraukseen.
Kannattaa kyllä todellakin harkita tarkkaan mitä tekee.
Mites sosiaalinen luotto? Se voisi sulle olla ratkaisu, ja eikös se tullut lain mukaan kunnille pakolliseksi, mutta takuusäätiö on siinä ollut se vanha tekijä.
Sun pitäis pystyä lyhentämään tota lainaa 1000e/ kk, jotta se oikeesti joskus loppuis.
Ymmärrän kyllä tuskasi. Toinen vaihtoehto on olla ajettelematta koko asiaa ja lyhentää vaan toi 550 e.
Vierailija kirjoitti:
Sun pitäis pystyä lyhentämään tota lainaa 1000e/ kk, jotta se oikeesti joskus loppuis.
Ymmärrän kyllä tuskasi. Toinen vaihtoehto on olla ajettelematta koko asiaa ja lyhentää vaan toi 550 e.
No mä just laskin kanssa, että 1000€ pitäs saada lyhennettyä ainakin ekan 17t. euroa. Niin sitten korko pienenisi ajan myötä ja maksaisin itse lainaa enemmän.
No joo. Oon laskenut, laskenut, laskenut ja laskenut. Miten sovitan kaiken ja tulin tulokseen, että vähintään 3000€ nettona pitää saada tienattua kuukaudessa. Niin kaikki menee hyvin ja parin vuoden päästä suuri helpotus. Ap
Apua! Miten ihmiset ottaa tuollaisia lainoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaa olla hyväkin päästää uo. Jos sulla on tuloja niin voit puolen vuoden päästä hakea velka järjestelyyn.
Niin. Tässä pähkäilen tosiaan. Maksaisinko tuota lainaa pois vai päästänkö ulosottoon ja sitä kautta sitten maksan pois. Töitä minulla tulee olemaan aina jos terveenä pysyn. Sitten voisin päästä velkajärjestelyyn tosiaan ja laina olisi maksettu nopeammin pois. Ap
Mene oikeaan pankkiin neuvottelemaan halpakorkoisesta lainasta tai etsi vaikka lisätyötä, jolla lyhennät lainaa.
Ei myönnä pankit tuollaisia sumia vakuudettomia lainoja.
Mitäpä ap, jos opiskelisit jotain, lyhentäisit nostamallasi opintolainalla aina tuota lainaa? Voinolla tyhmä idea, mutten nyt muutakaan keksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei myönnä pankit tuollaisia sumia vakuudettomia lainoja.
Mitäpä ap, jos opiskelisit jotain, lyhentäisit nostamallasi opintolainalla aina tuota lainaa? Voinolla tyhmä idea, mutten nyt muutakaan keksi.
Ei onnistu. Kuka lainasi vielä opiskelijalle lisälainaa tässä tilanteessa?
Ajattelin tehdä nyt niin, että maksan velkaa pois tekemällä tuplatöitä. Sitten 1-2 vuoden päästä katson tilannetta ja yritän saada järkevämmän lainan.
Ap
Tämä palsta suorastaan kuhisee ulosoton asiantuntijoita, todellisia ammattipummeja jotka auliisti jakavat vinkkejä kuinka pääsee helpoimmin eroon veloista maksamatta niitä koskaan kokonaan.
Maksa velkasi itse kokonaisuudessaan kuten aikuisen ihmisen kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Ulosotto ainakin katkaisisi lisävelkaantumisen.
Miksi ihmiset pelkää sitä ulosottoa niin kovasti? Maksuhäiriömerkintä on sadoilla tuhansilla ihmisillä. Joo, se vaikeuttaa joitain asioita, esim. asuntoa voi olla todella vaikea saada ilman luottotietoja. Mutta nykyisinhän se maksuhäiriömerkintä poistuu tosi nopeasti sen jälkeen kun ne velat on maksettu, ei se jää loputtomiin sinne kummittelemaan.
Siksi, koska se vaikeuttaa elämää ihan helvatisti jos tarkoitus on elää ns. normaalia elämää. Vaikuttaa ihan kaikkiin osamaksujuttuihin, laskutussopimuksiin ja jopa työpaikan saantiin (turvallisuusselvitykset).
Näet suoraan ulosottoon menevän määrän ja sinulle jäävän suojaosuuden täälllä: https://asiointi.oikeus.fi/ulosotto/#/maksukieltolaskuri
Jos ei ole huollettavia, suojaosuus on n. 1000€/kk ja sen ylittävästä osasta ulosmitataan puolet. Luultavasti sinulle jäisi ulosoton jälkeen enemmän raa kuin nyt.
Toiseksi velka vanhentuu lopullisesti 15 vuodessa ulosottopäätöksestä, olipa sitä maksettu tai ei. Nyt sitä maksat sitä X vuotta eikä se vanhene ennen kuin viimein erääntyy. Laskepa huviksesi, kuinka paljon sinä sitä nykyisillä kuukausierillä maksat takaisin. Veikkaan 60 000€, jos tuo 37 000€ on nykyinen velkamäärä.
Vierailija kirjoitti:
Ei se korkoprosentti mihinkään laske, jos ulosottoon päästät. Lisäksi jokaisesta maksuerästä otetaan päältä toimenpidemaksu tjs. Kaupan päälle menetät vielä luottotiedot. Maksa vaan velkasi, kun kerran olet sen ottanut.
Miten niin ei laske, jos nykyinen korko on jotain 20% ja se pääomitetaan päivittäin?
Ulosotto ei pääomita korkoa ja nyt se on ollut 7%. Ensimmäinen vuosi menee ulosotossa alkuperäisellä prosentilla, sen jälkeen menee ulosoton omalla.
Miksi ihmiset ottaa lainoja jos eivät pysty maksamaan takaisin?