Kulutusluotto: kuukausierä 550€, lainan lyhennys 50€. Mitä jos päästän ulosottoon?
Ei ole kokemuksia ulosotosta mutta kun heräsin tähän velkatilanteeseeni, niin mietin.
Jos lyhennä 37t. lainaa 50€/kk ja korkoa 500€, niin onko tuo edes laillista?
Jos menee ulosottoon, niin meneekö se 37t./€ sinne niin pieneneekö lainan kokonaiskorko periaatteessa?
Yritän tässä miettiä mitä tehdä. Makselenko pois joka kuukausi tuota vai mitä on järkevää tehdä? Maksukykyinen olen sen uhalla, että paastoan useamman päivän kuukaudessa.
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Ei, ihan sama kuin alkoholistia hoidettaisiin viinalla on käskeä velkavankeudessa elävää ottamaan uutta/lisää lainaa.
Näistä ei koskaan seuraa mitään hyvää.
Pihviähän ei ole LISÄ velan ottamisesta vaan velan VAIHTAMISESTA halvempaan. -> korkokulut pienenee ->lainan lyhentämiseen jää enempi rahaa -> velka lyhenee nopeammin -> korot pienenee entisestään -> myös elämiseenkin jää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, ihan sama kuin alkoholistia hoidettaisiin viinalla on käskeä velkavankeudessa elävää ottamaan uutta/lisää lainaa.
Pihviähän ei ole LISÄ velan ottamisesta vaan velan VAIHTAMISESTA halvempaan. -> korkokulut pienenee ->lainan lyhentämiseen jää enempi rahaa -> velka lyhenee nopeammin -> korot pienenee entisestään -> myös elämiseenkin jää rahaa.
Juu, suurin osa joka näin ajatteli, on tänäpäivänä ulosotossa. Ei noi kiskurifirmat toinen toistaan edullisempia ole.
Vierailija kirjoitti:
Helppo kauhistella ja antaa neuvoja, kun isi ja äiti, tai varakas puoliso tukee tiukan paikan tullessa rahallisesti.
Typerät olisitte edes hiljaa.
Ei mitään käsitystä pienituloisten elämästä näillä ulisijoilla.
Minä OLEN ollut pienituloinen. Ja VARSINKIN silloin katsoin todella tarkkaan kaikkien lainojen ja osamaksujen todelliset korot ilman ensimmäistäkään sitoutumista. Samaten pidin huolen että ei todellakaan ollut useita osamaksuja yhtä aikaa maksussa vaan hankintaa lykättiin jos jostain muusta oli vielä osamaksuja jäljellä.
Ota yhteyttä velkaneuvontaan. Ja jos yhtään tunnet asiasta häpeää, niin unohda se. Velkaneuvonnassa ei ketään ristiinnaulita, siellä autetaan ja he on nähneet kaiken mahdollisen.
Mä tein niin, että päästin kaikki velat ulosottoon ja hain velkajärjestelyä, jonka sainkin. Tilanne katsottiin velkaneuvonna niin epätoivoiseksi, että ei ne velat olisi koskaan tullut muutoin maksetuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, suurin osa joka näin ajatteli, on tänäpäivänä ulosotossa. Ei noi kiskurifirmat toinen toistaan edullisempia ole.
mutta ne jotka TEKI näin, eikä vain AJATELLUT eivät ole. Minä tein tuota säännöllisesti ihan asuntolainallakin. Vuoden tai kahden välein kilpailutus pystyyn että milläs marginaalilla irtoaisi laina. Kun halvempi tarjous tuli asuntolaina vaihtui siihen (tai oma pankki tuli samoihin). Näin säästin laina-aikana tuhansia euroja.
"300€/kk ei riittäisi lyhentämään lainaa laisinkaan 11,50% korolla."
Ja silti se lainanmaksu loppuisi 15 vuoden kuluttua.