Kulutusluotto: kuukausierä 550€, lainan lyhennys 50€. Mitä jos päästän ulosottoon?
Ei ole kokemuksia ulosotosta mutta kun heräsin tähän velkatilanteeseeni, niin mietin.
Jos lyhennä 37t. lainaa 50€/kk ja korkoa 500€, niin onko tuo edes laillista?
Jos menee ulosottoon, niin meneekö se 37t./€ sinne niin pieneneekö lainan kokonaiskorko periaatteessa?
Yritän tässä miettiä mitä tehdä. Makselenko pois joka kuukausi tuota vai mitä on järkevää tehdä? Maksukykyinen olen sen uhalla, että paastoan useamman päivän kuukaudessa.
Kommentit (146)
Tee ainakin muutto ennenkuin päästät ulosottoon mikäli aiot tulevaisuudessa muuttaa, luottotiedottomana se on haastavampaa.
Vierailija kirjoitti:
Käy jostain pankista kysymässä parempaa lainaa. Eli sen pankin lainalla maksat ton könttäsumman kokonaan pois ja ehkä uus laina olis niin et korkoa 50 ja loput lainaa.
Mistään ei saa kulutusluottoa alle 2% korolla. Realistinen tavoite olisi luokkaa 10%, sillä korkoihin menisi vuodessa 3700e eli noin 300e kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy jostain pankista kysymässä parempaa lainaa. Eli sen pankin lainalla maksat ton könttäsumman kokonaan pois ja ehkä uus laina olis niin et korkoa 50 ja loput lainaa.
Mistään ei saa kulutusluottoa alle 2% korolla. Realistinen tavoite olisi luokkaa 10%, sillä korkoihin menisi vuodessa 3700e eli noin 300e kuussa.
Jep, edes vakuudellista kulutusluottoa ei saa noin pienellä marginaalilla. Itse sain pari vuotta sitten tarjouksen vakuudellisesta lainasta 3,6 % marginaalilla, tämä oli juuri ennen kuin korot lähtivät nousemaan.
Joko makselet tuota pois tai hommaat paremman lainan "normaalista" pankista ja maksat sillä lainan pois. Ulosottoon jos annat mennä, kukaan ei sua katso enää samalla lailla kun ennen ja asiat vaan mutkistuu sinulle. Ulosotto vie niin ison siivun tuloistasi, ettei sulle vaan jää yhtään mitään.
MIKSI olet ottanut tuollaisen lainan, ap? En kysy v*ttuillakseni, vaan koska ihan tosissani en ymmärrä.
Ei tämä aloittaja tule saamaan pankista lainaa! Hänhän ei ole saanut aiemminkaan pankista lainaa, kun on tarvinnut Sveaan turvautua!
Ongelmana tässä on se, että laina ei juuri lyhenee. Saisitko jostakin lisätyön, jolla lyhentäisit lainaa nopeammin. Silloin korotkin laskisivat.
Vierailija kirjoitti:
Ai 37t ja korkoa 50€, ei tuu tapahtumaan.
No mulla on kyllä vakuutus ollut jo vuosia ja puhelinliittymä myös, eikä näitä menetä, jos joutuu ulosottoon kuten mulle kävi.
Uusia en saa ennen, kun velka kuitattu, mutta en kyllä tarvitsekaan.
Asunto on myös,enkä ole muuttamassa.
Mulle velkajärjestelystä sanottiin, että päästä velat ulosottoon ja tätä puhelua/neuvoa jonotin monta viikkoa ennen, kun sieltä soitettiin.
Pitää olla todella suuri summa velkaa ennen, kun velkajärjestelyyn pääsee ja minulla oli "vain" n. 10 000
Alkuun suutuinntuosta neuvosta ja makselin edelleen suuria summia, mutta itse velka lyheni niin naurettavan hitaasti, kun korkoihin meni suurin osa, että oli pakko luovuttaa ja päästää velka ulosottoon.
Myös te joilla useaan paikkaan velkaa, niin kannattaa miettiä onko helpompaa jos velka olisi yhdessä paikassa eli ulosotossa...
En koe elämääni erityisesti vaikeaksi, vaikka ulosotossa olenkin.
En voi ostaa mitään velaksi, mutta en kyllä haluakaan ja muuten elän kuten ennenkin.
Ei ulosotto ole maailmanloppu ja itsellä jää nyt huomattavasti enemmän rahaa elämiseen, kun päästin ulosottoon velkani.
Tsemppiä kaikille, jotka ovat velkaantuneet ja teille, joilla asiat ovat hyvin ja ette ole joutuneet velkahelvettiin, niin olette onnekkaita
On sairaita, totaali yksinhuoltajia jne, joilla ei ole puolisoa, tai varakkaita vanhempia jeesaamassa hädän tullen ja joutuvat ottamaan näitä kalliita luottoja, kun eivät muualta apua saa!!
Vierailija kirjoitti:
No mulla on kyllä vakuutus ollut jo vuosia ja puhelinliittymä myös, eikä näitä menetä, jos joutuu ulosottoon kuten mulle kävi.
Uusia en saa ennen, kun velka kuitattu, mutta en kyllä tarvitsekaan.
Asunto on myös,enkä ole muuttamassa.
Mulle velkajärjestelystä sanottiin, että päästä velat ulosottoon ja tätä puhelua/neuvoa jonotin monta viikkoa ennen, kun sieltä soitettiin.
Pitää olla todella suuri summa velkaa ennen, kun velkajärjestelyyn pääsee ja minulla oli "vain" n. 10 000
Alkuun suutuinntuosta neuvosta ja makselin edelleen suuria summia, mutta itse velka lyheni niin naurettavan hitaasti, kun korkoihin meni suurin osa, että oli pakko luovuttaa ja päästää velka ulosottoon.
Myös te joilla useaan paikkaan velkaa, niin kannattaa miettiä onko helpompaa jos velka olisi yhdessä paikassa eli ulosotossa...
En koe elämääni erityisesti vaikeaksi, vaikka ulosotossa olenkin.
En osaa kuvitella hätää, jossa tarvitsisin 37 000. Voisiko joku fiksumpi auttaa?
No todennäköisesti kävi kuten mullakin, ensin se hätä oli 1000 euron suuruinen, joka myönnettiin. Ja auliisti olivat tyrkytämässä lisää lainaa. Ei sitä noin isoa summaa kerralla varmaan kukaan saanut.Pikkuhilljaa kasvanut vuosien saatossa, kun sitä velkaa oli muuallekin. Aika monella meni varmaan näin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei myönnä pankit tuollaisia sumia vakuudettomia lainoja.
Mitäpä ap, jos opiskelisit jotain, lyhentäisit nostamallasi opintolainalla aina tuota lainaa? Voinolla tyhmä idea, mutten nyt muutakaan keksi.
Ei onnistu. Kuka lainasi vielä opiskelijalle lisälainaa tässä tilanteessa?
Ajattelin tehdä nyt niin, että maksan velkaa pois tekemällä tuplatöitä. Sitten 1-2 vuoden päästä katson tilannetta ja yritän saada järkevämmän lainan.
Ap
Eikö opintolaina ole valtion takaama, jonka saa kaikki opiskelijat.
Tuli vaan mieleeni, kun eilen täällä joku kirjoitti, että hänelleä oli opintolainaa just toi 30 000.
Uskoisin, että noin suuri velka syntyy juuri siksi, kun sinne ulosottoon pääsyä yritetään pitkittää. Lisälainalla maksellaan entisiä laskuja ja yritetään samalla ruokkia perhettäkin.
Aivan helvetillinen karuselli, joka yleensä kuitenkin ulosottoon päätyy, ajatuksella, miksen tehnyt tätä aiemmin, sitä velkaa olis silloin paljon vähemmän maksettavana.
Mua vähän ärsyttää kun yrittää hankkii kulutusluottoo niin et voi kertoa sun osakesijoituksista mitään vaan olettavat että oot köyhä kun oot työmarkkinatuella ja kulut ovat niin uskomattoman pienet että kuitenkin pärjää. Taskulainassa mulla oli kulutusluotto mutta ilmeisesti ovat lopettaneet palvelun toistaiseksi. Ihan noin yleisesti. Maksoin lainan pois aina hyvissä ajoin. ja takuu oli niissä sijoituksissa. Kulutusluotto oli aina 100-180 e. ja osakkeissa on tonneja eikä mitään luottohäiriömerkintöjä. Tämä oli tapa pitää talous kunnossa. Siksi sitä kulutusluottoo haluaisin vieläkin.
Olisit miettinyt laillisuutta kun teit noita velkoja.
AP on idiootti. Jos olet ottanut n. 15v. annuiteettilainan niin alussa maksat enemmän korkoa ja lopussa enemmän lainaa suhteessa kk-erään. Tietyst ensimmäisessä erässä koron osuus on suurin. Laina on kuitenkin lyhennetty siinä sovitussa 15 vuoden ajassa.
Siis mitä? Ensin hankit lainaa ja sitten mietit että kannattaako sitä maksaa takaisin vai jättää maksamatta?
Kuinka itsekkäitä voikaan ihmiset olla.
Vierailija kirjoitti:
Mua vähän ärsyttää kun yrittää hankkii kulutusluottoo niin et voi kertoa sun osakesijoituksista mitään vaan olettavat että oot köyhä kun oot työmarkkinatuella ja kulut ovat niin uskomattoman pienet että kuitenkin pärjää. Taskulainassa mulla oli kulutusluotto mutta ilmeisesti ovat lopettaneet palvelun toistaiseksi. Ihan noin yleisesti. Maksoin lainan pois aina hyvissä ajoin. ja takuu oli niissä sijoituksissa. Kulutusluotto oli aina 100-180 e. ja osakkeissa on tonneja eikä mitään luottohäiriömerkintöjä. Tämä oli tapa pitää talous kunnossa. Siksi sitä kulutusluottoo haluaisin vieläkin.
Ainahan voit ottaa takuudellista lainaa osakkeita vastaan.
Ihan vaan tiedoksi, ei niitä lainoja enää pankista niin vaan oteta. Ovat kiristäneet ihan hirveästi lainansaantiehtoja.
Itse en keskituloisena saanut edes 5000 euroa pankista.
Minne rahat on menneet ap?