Ferritiini 25, lääkärin mielestä ok.
Kävin lääkärissä väsymys yms. oireiden sekä hiustenlähdön takia. Lääkäri otti perusverenkuvan + trombosyytit + ferritiinin. Arvot muuten normaalit, mutta ferritiini nyt vain 25. Pari vuotta sitten ollut vielä 75.
Lääkäri oli kuitannut, että kaikki ok, ja se jäi siihen. Eli mitäs ihmettä nyt sitten, syytä ei löytynyt verikokeista niin nytkö on sitten niin ettei multa enää lähde hiuksia, väsytä jne?
Miten tässä kannattaisi toimia? Koitanko päästä eri lääkärille, vai alanko vain omatoimisesti syömään rautalisää ja toivomaan, että oireet sillä lähtevät?
Kommentit (164)
Mulla oli joitakin vuosia sitten ferritiini 3. Eivät terveyskeskuksessa oikein olleet mitään mieltä siitä. Ei kuulema haittaa, kun hemoglobiini oli 130.
Karin havupuu-uutejuoma saa tokmannilta ravintolisä sisältää rautaa on tehokasta.kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla varastorauta-arvo 8 ja tulehdusarvot korkealla joka vielä nostaa tuota arvoa, eli todellisuudessa ferritiini matalampi enkä meinaa päästä enää sängystä ylös ja sairastan vielä IBD'tä eikä perus rautalisät sovellu. Sisätautipuolelta määrättiin rautainfuusio mutta ylilääkäri veti lähetteen pois koska hemoglobiini vielä hyvä, joten kiirettä ei mukamas ole. V-käyrät ihan tapissa kun saa tapella joka asiasta ja hoidosta.
Mikä ihme siinä on että ette voi syödä rautaa purkista? Mulla on ollu hb 90 ja ferritiini 0 mutta ihan rautapillereitä ja verilettuja syömällä oon saanut sen nousemaan.
Koska IBD eli vuotava suolisto. Rautalisät ei ehdi vaikuttaa eikä imeytyä. Lisäksi IBD'tä sairastavalle ei suositella syötävää rautalisää koska se kovettaa vatsaa ja suolistosairaalle se on riski ulostetukoksiin.
Vierailija kirjoitti:
Karin havupuu-uutejuoma saa tokmannilta ravintolisä sisältää rautaa on tehokasta.kokemusta on.
Ostin sitä kerran ja menasin oksentaa juodessani ensimmäisen ja viimeisen kupillisen. Ennemmin syön vaikka männynneulasia kuin juon tuota sontaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olette väärässä, taikakeino on, kokemusta on!
Salasana on lopettaa kofeiini.
Kofeiini poistaa noin 90% syötävästä raudasta.
Ferritiinini oli 15. En ole koskaan saanut sitä rautalisillä nousemaan.
No, lopetin kahvin nollaan, enkä syönyt rautalisää. Ferritiini humpsahti puolessa vuodessa VAIN kofeiinin poistamisella 90:een.
Kahviin lisättävä maito neutralisoi kofeiinin vaikutuksen, näin mulle sisätautien lääkäri kertoi. Tietysti jos juo mustana niin sitten eri asia.
No ei todellakaan, nyt puhut pötyä.
Sehän vain pahentaa asiaa. Koska maitokin ja maitotuotteet estävät raudan imeytymistä.
Eikä kahvista eikä teestä ( teessä on myös kofeiinia) tarvitse luopua, jos on rautakuurilla.
Pointti on siinä, ettei kalsiumia ja kofeiinia nautita silloin kun otetaan rautatabletti.
Rautatabletin on ensin imeydyttävä elimstöön. Sen jälkeem voi kahvia ja maitotuotteita nauttia.
Väliä raudan ja kahvi ja maitotuot. välillä pitää olla vähintään 1,5 tuntia.
Nämä faktat voi tarkistaa netin terveyssivustoilta.
Tumma suklaa sisältää paljon rautaa. Eikä tämä ole vitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, lopetin kahvin nollaan, enkä syönyt rautalisää. Ferritiini humpsahti puolessa vuodessa VAIN kofeiinin poistamisella 90:een.
Kahviin lisättävä maito neutralisoi kofeiinin vaikutuksen, näin mulle sisätautien lääkäri kertoi. Tietysti jos juo mustana niin sitten eri asia.
Sehän vain pahentaa asiaa. Koska maitokin ja maitotuotteet estävät raudan imeytymistä.

Nuo vaan ei ole faktoja. Se rautavalmistehan ei missään todellisuudessa ole 1,5 tunnissa ehtinyt kokonaan tai edes suurelta osin imeytyä. Moni uskoo suomalaisten lääkäreiden höpinitä ja aiheuttaa ihan itse raudan puuteensa ottamalla rautavalmisteet päin persettä.
Kuinka paljon inflammaatio voi nostaa ferritiiniä?
Vierailija kirjoitti:
Ei yhtään, koska inflammaatio on tulehdustila. Tarkoititko ehkä infuusiota?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän vain pahentaa asiaa. Koska maitokin ja maitotuotteet estävät raudan i
Niinpä. Vauvapalstallahan aina ne pätevimmät lääkärit ja terveysneuvojat on, viis lääkäreistä ja proviisoreista - huuhaa porukkaa.
Niinpä. Vauvapalstallahan aina ne pätevimmät lääkärit ja terveysneuvojat on, viis lääkäreistä ja proviisoreista - huuhaa porukkaa.
Ainakin lääkäri, jolla ap on käynyt on totaalista huuhaa-porukkaa. Ei ole kovinkaan vaikea todistaa hänen olevan pihalla kuin lumiukko lausuntojensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulehdustila todellakin nostaa ferritiiniarvoja. Paljonko, siihen en osaa vastata.
Vierailija kirjoitti:
Minkä merkkinen? Kiitos vinkistä!
"Niinpä. Vauvapalstallahan aina ne pätevimmät lääkärit ja terveysneuvojat on, viis lääkäreistä ja proviisoreista - huuhaa porukkaa."
Arvaa mitä? Täällä voi kirjoittaa myös lääkäreitä ja proviisoreita. Eikä se lääkärin koulutus todistetusti tee ihmisestä automaattisesti asiantuntijaa. Itselleni yksi lääkäri tarjosi masennuslääkkeitä tekemättä verikoetta lainkaan. En ottanut, vaan menin verikokeisiin toisen lääkärin lähettellä. Ja kappas kehveliä kun oireiden syynä ei ollutkaan masennus, vaan kilpirauhasen vajaatoiminta. Yllättävää kyllä oireet poistuivat kun sain kilpparilääkityksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloita rautalisä. WHO:n ferritiinisuositus naisille on vähintään 30, normaali on 100. On yksilöllistä, miten ihmiset reagoivat vähäiseen rautaan. Joku on kooma-zombi ferritiinillä 35, kun toinen elää vielä normaalia elämää pienellä ylimääräisellä väsymyksellä ferritiinillä 15. Jos sinua väsyttää ja on oireita, silloin rautataso 25 ei riitä sinulle.
Ota rautaa korkeintaan joka toinen päivä, jotta se ehtii imeytyä. Paras rauta on Sideral.
Onko sinulla runsaat kuukautiset? Jos kyllä, ne ensin hoitoon, muutoin vuodat ulos raudan. Myös kilpirauhasen sairauksissa rauta ei imeydy normaalisti, eli se kannattaa tsekata.
T: Ferritiini 15.
Ei ole sideral mikään paras rauta. Hemmetin kalliskin vielä. Raudanpuutteen syy tulisi aina muutenkin tutkia ennen raudan aloittamista, mutta tää hoito nyt on Suomessa juuri tuota, eli mitään ei tehdä vaikka sulla
Julkisella ei tehdä mitään. Yksityisellä kuulemma saa hoitoa, mutta maksaa kaikkineen useamman tonnin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulehdustila todellakin nostaa ferritiiniarvoja. Paljonko, siihen en osaa vastata.
No ei kyllä nosta. Ferritiini on varastorauta. Ei tulehdus elimistöön rautaa tuota :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla varastorauta-arvo 8 ja tulehdusarvot korkealla joka vielä nostaa tuota arvoa, eli todellisuudessa ferritiini matalampi enkä meinaa päästä enää sängystä ylös ja sairastan vielä IBD'tä eikä perus rautalisät sovellu. Sisätautipuolelta määrättiin rautainfuusio mutta ylilääkäri veti lähetteen pois koska hemoglobiini vielä hyvä, joten kiirettä ei mukamas ole. V-käyrät ihan tapissa kun saa tapella joka asiasta ja hoidosta.
Mikä ihme siinä on että ette voi syödä rautaa purkista? Mulla on ollu hb 90 ja ferritiini 0 mutta ihan rautapillereitä ja verilettuja syömällä oon saanut sen nousemaan.
Koska IBD eli vuotava suolisto. Rautalisät ei ehdi vaikuttaa eikä imeytyä. Lisäksi IBD'tä sairastavalle ei suositella syötävää rautalisää koska se kovettaa vatsaa ja suolistosairaalle se on riski ulost
Ennemminkin IBS eli suolisto ärtyy rautalisästä ja kaikki tulee vaan ulos.
Vierailija kirjoitti:
Paljon. Koronan aikaan mulla nousi yli 120, sitä ennen oli 30.. Pienikin flunssa voi nostaa virheellisesti arvoa.Suosittelen kaikkia tutustumaan Ilona Ritolan teksteihin, lääkäri joka on perehtynyt raudanpuutteeseen. Sain itse häneltä apua. Kallis kyllä on. https://www.raudanpuute.fi/info/. Löytyy myös ig:stä omalla nimellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä merkkinen? Kiitos vinkistä!
Karin on se merkki :D Purkissa lukee "Karin havupuu-uutejuoma". Löytyy myös luontaistuotekaupoista.
Ei ole sideral mikään paras rauta. Hemmetin kalliskin vielä. Raudanpuutteen syy tulisi aina muutenkin tutkia ennen raudan aloittamista, mutta tää hoito nyt on Suomessa juuri tuota, eli mitään ei tehdä vaikka sullakin ap on tyhjät rautavarastot! Koita toista lääkäriä jos mahdollista vaan.