Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ferritiini 25, lääkärin mielestä ok.

Vierailija
26.03.2024 |

Kävin lääkärissä väsymys yms. oireiden sekä hiustenlähdön takia. Lääkäri otti perusverenkuvan + trombosyytit + ferritiinin. Arvot muuten normaalit, mutta ferritiini nyt vain 25. Pari vuotta sitten ollut vielä 75. 

Lääkäri oli kuitannut, että kaikki ok, ja se jäi siihen. Eli mitäs ihmettä nyt sitten, syytä ei löytynyt verikokeista niin nytkö on sitten niin ettei multa enää lähde hiuksia, väsytä jne? 

Miten tässä kannattaisi toimia? Koitanko päästä eri lääkärille, vai alanko vain omatoimisesti syömään rautalisää ja toivomaan, että oireet sillä lähtevät?

Kommentit (164)

Vierailija
121/164 |
27.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naistentautien polilla minut otettiin neljänkympin ferritiineillä niin tarkkaan syyniin ja ihan kaikki sellaiset löydökset hoidettiin, jotka voisivat aiheuttaa runsaita vuotoja, ettei voisi todeksi uskoa.

Tk:sta sain myös aika helposti lähetteen sinne polille - mutta oli tk-lääkärille jonottaminen sitten vaivalloista ja hidasta.

Tuossa mielessä kyllä pitäisi runsaista kuukautisista kärsivät naiset lähettää sairaalaan nopeammin tutkimuksiin, koska ne tutkiukset kuitenkin tehdään sairaalassa. Ja jos on kohdullinen nainen, jolla runsaat kuukautiset  ja alhainen ferritiini, niin pitäisi ihan oletusarvoisesti epäillä, että siinä on syy alhaisiin ferritiineihin ja se puoli tutkitaan ensin.

MIten on mahdollista? Mun hemoglobiini laski yli 20 yksikköä parissa viikossa ja ferritiini oli 22. Menkat oli ollut e pillereiden takia pois monta vuotta ja lääkäri sanoi ettei ole huolestuttavaa. Olin tosi väsynyt niin sanoi että on masennus.

Vierailija
122/164 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naistentautien polilla minut otettiin neljänkympin ferritiineillä niin tarkkaan syyniin ja ihan kaikki sellaiset löydökset hoidettiin, jotka voisivat aiheuttaa runsaita vuotoja, ettei voisi todeksi uskoa.

Tk:sta sain myös aika helposti lähetteen sinne polille - mutta oli tk-lääkärille jonottaminen sitten vaivalloista ja hidasta.

Tuossa mielessä kyllä pitäisi runsaista kuukautisista kärsivät naiset lähettää sairaalaan nopeammin tutkimuksiin, koska ne tutkiukset kuitenkin tehdään sairaalassa. Ja jos on kohdullinen nainen, jolla runsaat kuukautiset  ja alhainen ferritiini, niin pitäisi ihan oletusarvoisesti epäillä, että siinä on syy alhaisiin ferritiineihin ja se puoli tutkitaan ensin.

MIten on mahdollista? Mun hemoglobiini laski yli 20 yksikköä parissa viikossa ja ferritiini oli 22. Menkat oli ollut e pillereiden takia pois monta vuotta ja l

Miten niin miten on mahdollista? Tietenkin se on mahdollista, että potilas saa hoitoa runsaisiin kuukautisiin, etenkin, jos tila näkyy rautavarastoissakin. Lainaus terveyskirjaston sivulta: "Keskeinen osa hoitoa on raudanpuutteen syyn selvittäminen ja hoito mahdollisuuksien mukaan. Mikäli syytä ei voida poistaa, on rautahoidolle todennäköisesti jatkossakin tarvetta." https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00867#s5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/164 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Noinhan ne terveyskeskuksessa "opettaa". Oikeasti se rautavalmiste jaktaa imeytymistään pidempään kuin tunnin tai pari ja maito vähintäänkin hidastaa sitä imeytymistä merkittävästi. Maitouskovaiselle kansalle vaikea asia tämä"

Sen välinhän suositellaan olevan 4-5 tuntia, ei mitään paria.

Itse otan, kun menen nukkumaan, joten ehtii unien aikana imeytyä hyvin.

Vierailija
124/164 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei rautalisään lääkäriä tarvita. Ja ferritiinin nostamiseksi ei muuta voi tehdä kuin yrittää tankata rautaa. 

Kyllä niitä labra-arvoja on hyvä seurata. Liiallisesta raudastakin on terveyshaittoja siinä missä liian vähäisestäkin. Sitä paitsi olisi aihetta selvittää mistä ferritiinin vaje johtuu ja sulkea vakavat sairaudet pois.

Miten niitä pienituloinen seuraa, kun tk:ssa ei mitata ferritiinejä?

Ainakin mun lähi S marketissa myydään ferritiinitestejä ihan raskaustestien ja covidtestien vieressä. Oisko maksanut alle kympin?

Vierailija
125/164 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen raskaan ja ferritiini 4, lääkäri suositteli vaan syömään rautalisää.

Vierailija
126/164 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaana* t. 125

Vierailija
127/164 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks siihen rautalisän syömiseen tarttis jonkun lääkärin lausunnon? 

Vierailija
128/164 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on ok:n alarajoilla. Minulla on ollut joskus 5,5. 

Se ei ole ok:n alarajoilla. Ferritiinin pitäisi olla lähemmäs sataa. Mulla oli 12 ja sain rautaa suoraan suoneen.

Vierailija
129/164 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin tänään lääkärissä, ferr. oli 12. Lääkärin mielestä se oli "vähän alhainen". Pitäisi kuulemma olla 15<.

Mutta minkäs teet. Kun on vaikea refluksi on pakko käyttää happosalpaajaa, ja ravintoaineet eivät imeydy. 

Vierailija
130/164 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIten on mahdollista? Mun hemoglobiini laski yli 20 yksikköä parissa viikossa ja ferritiini oli 22. Menkat oli ollut e pillereiden takia pois monta vuotta ja l

Rautalisää saa apteekista. Et tarvitse siihen lääkäriä etkä reseptiä.

Vierailija
131/164 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei rautalisään lääkäriä tarvita. Ja ferritiinin nostamiseksi ei muuta voi tehdä kuin yrittää tankata rautaa. 

Kyllä niitä labra-arvoja on hyvä seurata. Liiallisesta raudastakin on terveyshaittoja siinä missä liian vähäisestäkin. Sitä paitsi olisi aihetta selvittää mistä ferritiinin vaje johtuu ja sulkea vakavat sairaudet pois.

Mitataanhan. Voit joutua pyytämään sitä tiukastikin, mutta kyllä se lähete lopulta heltiää.

Vierailija
132/164 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla hemoglobiini nousee parhaiten, kun syön veriohukaisia appelsiinimehun kera. Edes rautatabletit eivät nostaneet hemoglobiinia yhtä nopeasti. Ruoka jotenkin imeytyy helpommin kuin tabletit.

Veriletut on tosiaan tehokkaita.

Ällöttäväähän niiden paistaminen mutta kyllä se kannattaa.

Vierailija
133/164 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ketjussa ei ole vielä mainittu, niin kannattaa tutustua myös rauta-suusuihkeeseen. Ei pitäisi ärsyttää vatsaa, voi ottaa ruokailuista välittämättä ja imeytyy posken limakalvolta. On kyllä valitettavasti kalliimpi kuin tabletit, mutta helpompi, jos vatsa ei kestä.

Ja siinä on sitten erittäin vähän rautaa. Vain hintaa on paljon.

Vierailija
134/164 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiinin lisäksi kannattaa miettiä saako riittävästi sinkkiä. Minulla oli puutosta kummassakin, suolistosairaus taustalla, ravinteet eivät imeydy hyvin. Ravintolisät käyttöön, rauta ja sinkki ja voin kertoa että aika moni asia tasaantui näillä.

Vierailija
135/164 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ferritiini 19 ja lääkäri sanoi, että on hyvin viiterajoissa, ei tarvetta lisäraudalle.

Vierailija
136/164 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin mun lähi S marketissa myydään ferritiinitestejä ihan raskaustestien ja covidtestien vieressä. Oisko maksanut alle kympin?

muistaakseni ferritiinitesti ei näytä lukuja, vaan pelkästään sen, onko arvo viitealueella vai ei. Jokainen voi mennä labraan mittauttamaan oman arvonsa niin usein kuin haluaa, jos itse sen maksaa. Mutta kannattaa kyllä muistaa, että oikeastaan mitään ei tee sillä tiedolla, että onko ferritiini viitteissä vai ei: ferritiiniluku pitää tulkita muiden verikoeiden kanssa

Vierailija
137/164 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sulla elintavat kunnossa? ruoka,liikunta,paino,uni..

Vierailija
138/164 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun lääkäri alkaa puhua potilaalle masennuksesta, se on selvä merkki siitä että tietotaito loppui, tai mielenkiinto.

Vierailija
139/164 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se testi ei näytä mitään lukemaa vain sen onko alle "normaalin" mikä ikinä se sitten onkaan määritelty laitteessa. Ei kannata maksaa. Maksa vähän enemmän ja käy labrassa otattamassa koe.

Vierailija
140/164 |
28.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miks siihen rautalisän syömiseen tarttis jonkun lääkärin lausunnon? 

Koska raudanpuutteen syy pitäisi aina selvittää. Sitten jos se on selvitetty ja hoidoksi on todettu riittävän rautalisän syöminen, niin potilas voi hakea ne rautansa sieltä itselääkintähyllyltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän