Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ferritiini 25, lääkärin mielestä ok.

Vierailija
26.03.2024 |

Kävin lääkärissä väsymys yms. oireiden sekä hiustenlähdön takia. Lääkäri otti perusverenkuvan + trombosyytit + ferritiinin. Arvot muuten normaalit, mutta ferritiini nyt vain 25. Pari vuotta sitten ollut vielä 75. 

Lääkäri oli kuitannut, että kaikki ok, ja se jäi siihen. Eli mitäs ihmettä nyt sitten, syytä ei löytynyt verikokeista niin nytkö on sitten niin ettei multa enää lähde hiuksia, väsytä jne? 

Miten tässä kannattaisi toimia? Koitanko päästä eri lääkärille, vai alanko vain omatoimisesti syömään rautalisää ja toivomaan, että oireet sillä lähtevät?

Kommentit (164)

Vierailija
41/164 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei rautalisään lääkäriä tarvita. Ja ferritiinin nostamiseksi ei muuta voi tehdä kuin yrittää tankata rautaa. 

Kyllä niitä labra-arvoja on hyvä seurata. Liiallisesta raudastakin on terveyshaittoja siinä missä liian vähäisestäkin. Sitä paitsi olisi aihetta selvittää mistä ferritiinin vaje johtuu ja sulkea vakavat sairaudet pois.

Juurikin näin. Omin päin ei pitäisi ottaa mitään itsehoitolääkkeitä, vaikka miten ne onkin vapaasti ostettavissa.

Paitsi että lääkärit ei ala mitään vakavia sairauksia poissulkemaan ollessan sitä mieltä, että ferritiini on ihan ok vaikka se olisi nolla.

Vierailija
42/164 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olette väärässä, taikakeino on, kokemusta on!

Salasana on lopettaa kofeiini.

Kofeiini poistaa noin 90% syötävästä raudasta.

Ferritiinini oli 15. En ole koskaan saanut sitä rautalisillä nousemaan.

No, lopetin kahvin nollaan, enkä syönyt rautalisää. Ferritiini humpsahti puolessa vuodessa VAIN kofeiinin poistamisella 90:een.

Kofeiini kyllä estää hyvin raudan imeytymisen. Eli kahvi ja maitotuotteet pois (ei niitä aikuinen muutenkaan tarvitse). Kannattaa kokeilla.

T. Eri ja ferritiini viime mittauksella 15

Ferritiini 15 vaikka maitotuotteet ja kahvi pois käytöstä? Mahtava vaikutus!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/164 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin sä lääkärin lupaa tarvitset? Osta rautaa ja syö!

Vierailija
44/164 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri on sen puoleen oikeassa, että 25 on ok. Ok on kuitenkin täysin eri asia kuin hyvä. Hyvä ferritiini arvo on mielellään 100 pintaan. 

Tiedätkö miksi se on ok? Koska on tutkittu väestötasolla, mitkä fe arvot on yleisimmät. Hyvin monella naisella ne ovat/ovat olleet todella alhaiset.

Vierailija
45/164 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli ferritiini 14 mutta hemppa tosi hyvä. Työterveyslääkäri määräsi heti isolle rautakuurille. Hän olikin anemian hoitoon erikoistunut lääkäri.

Vierailija
46/164 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloita rautalisä. WHO:n ferritiinisuositus naisille on vähintään 30, normaali on 100. On yksilöllistä, miten ihmiset reagoivat vähäiseen rautaan. Joku on kooma-zombi ferritiinillä 35, kun toinen elää vielä normaalia elämää pienellä ylimääräisellä väsymyksellä ferritiinillä 15. Jos sinua väsyttää ja on oireita, silloin rautataso 25 ei riitä sinulle.

Ota rautaa korkeintaan joka toinen päivä, jotta se ehtii imeytyä. Paras rauta on Sideral.

Onko sinulla runsaat kuukautiset? Jos kyllä, ne ensin hoitoon, muutoin vuodat ulos raudan. Myös kilpirauhasen sairauksissa rauta ei imeydy normaalisti, eli se kannattaa tsekata.

T: Ferritiini 15.

Hyvät ohjeet. Lisään sen verran, että rautalisä kannattaa ottaa siten, että 1-2h ennen ja jälkeen ottamisen ei käytä maitotuotteita eikä juo t

Ei se maidon vaikutus ole mihinkään muuttunut, vaikka ollaan nykypäivässä. Kannattaa perehtyä asioihin niin ei tule napsineeksi pillereitä, joiden vaikutuksen sitten kumoaa kittaamalla maitoa. Ja mitä C-vitamiiniin tulee, se imeytyy näin 2020-luvullakin paremmin ruuasta kuin pilleristä. 

Vierailija
47/164 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on amerikkalainen sairaanhoitajaystävä. Amerikassa mennään/joudutaan sairaalahoitoon, jos ferritiini on alle 10, ihan mitään kyselemättä, koska kyseessä on erittäin vakava raudanpuutostila.

Vierailija
48/164 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun siskolla ei rautalisät auttaneet. Otti infuusion omalla kustannuksellaan ja muuttui ihan eri ihmiseksi, kun väsymys kaikkosi.

Vierailija
49/164 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla varastorauta-arvo 8 ja tulehdusarvot korkealla joka vielä nostaa tuota arvoa, eli todellisuudessa ferritiini matalampi enkä meinaa päästä enää sängystä ylös ja sairastan vielä IBD'tä eikä perus rautalisät sovellu. Sisätautipuolelta määrättiin rautainfuusio mutta ylilääkäri veti lähetteen pois koska hemoglobiini vielä hyvä, joten kiirettä ei mukamas ole. V-käyrät ihan tapissa kun saa tapella joka asiasta ja hoidosta.

No mikä on ongelmasi, miksi et syö rautapitoista ruokaa jos ei lisät käy? Jos et usko koulutettua lääkäriä ja koet olevasi ammattilaista parempi ja asioista tietävämpi oman elämäsi valelääkäri niin tee miten itse haluat. Rautainfuusion indikaatio on julkisella raudanpuuteanemia ja sinulla ei sitä ole. Aika monella muulla on raudanpuutteesta aiheutuva vaikea anemia ja sinunko pitäisi päästä oikeasti alhaisista hemoglobiinista kärsivien ohi perusteettomasti hoitoon? MINÄMINÄMINÄ. Mene yksityiselle hakemaan infuusiosi jos siltä tuntuu, ei se maksa kuin 500e laaki. Kehossasi on niin kauan tarpeeksi varastossa rautaa, kunnes kehität anemian.

Vierailija
50/164 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei rautalisään lääkäriä tarvita. Ja ferritiinin nostamiseksi ei muuta voi tehdä kuin yrittää tankata rautaa. 

Kyllä niitä labra-arvoja on hyvä seurata. Liiallisesta raudastakin on terveyshaittoja siinä missä liian vähäisestäkin. Sitä paitsi olisi aihetta selvittää mistä ferritiinin vaje johtuu ja sulkea vakavat sairaudet pois.

Miten niitä pienituloinen seuraa, kun tk:ssa ei mitata ferritiinejä?

Vierailija
51/164 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ferritiini 2 ja hemppa 97. Söin vuoden Sideral fortea, että sain arvot kohdillleen ja vielä pari vuotta myöhemmin on oireilua, esim hiukset ohenneet ja lenkkeily vaikeaa. Mitä nopeammin hoitaa itsensä kuntoon, sen parempi, sanoi lääkäri mitä vaan. 

Vierailija
52/164 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri on sen puoleen oikeassa, että 25 on ok. Ok on kuitenkin täysin eri asia kuin hyvä. Hyvä ferritiini arvo on mielellään 100 pintaan. 

25 ei tosiaan ole ok. Kaikki alle 30 on jo puutosta ja syy pitää selvittää ja hoito aloittaa. Mitä alhaisempi ferritiini, sitä enemmän se keskittyy pitämään vain tärkeät elimet "käynnissä" ja olotila on sen mukainen: palelee, niveliä kolottaa, aivosumua, henki meinaa salpautua, hiustenlähtö on runsasta jne.

No mitään tutkimuksia ja hoitoa ei saa kun sut leimataan lääkärissä psyykkisesti sairaaksi. Yksi lääkäri jopa suuttui kun kerroin että söin ominpäin rautakuurin. Mulla on ferritiini ollut pitkään n.15. 

Vierailija
53/164 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö miksi se on ok? Koska on tutkittu väestötasolla, mitkä fe arvot on yleisimmät. Hyvin monella naisella ne ovat/ovat olleet todella alhaiset.

Etkö osaa lukea? Tuossahan sanotaan, että ok on eri asia kuin hyvä. Eli ok ei tarkoita, että arvo ei voisi olla matala. Ok tarkoittaa vain että tilanne on ok eli suhteellisen kunnossa. Vähän sama kuin kirpparilla ok-kuntoisessa tuotteessa voi olla vikoja eikä se ole uudenveroinen. 

Vierailija
54/164 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, lopetin kahvin nollaan, enkä syönyt rautalisää. Ferritiini humpsahti puolessa vuodessa VAIN kofeiinin poistamisella 90:een.

Kahviin lisättävä maito neutralisoi kofeiinin vaikutuksen, näin mulle sisätautien lääkäri kertoi. Tietysti jos juo mustana niin sitten eri asia. 

Tuosta päästääkin hyvään noidankehään raudan ostalta, kun maito estää raudan imeytymistä :D

Kyllähän maitotuotteita saa käyttää mutta taukoa pitää olla ennen j

Parhaillaan sairaalassa osastohoitossa kroonisen sairauden vuoksi ja saanut täällä verta ja rautainfuusion kun lukema oli enää kolme. Asennettiin myös kierukka täällä kun keho ei kestä enää kuukautisvuotoja tähän lisäksi. Ihan normaalisti tuotu ruokaa, niin kahvia kuin maitotuotteitakin mutta ehkei sitten vaikutus ole sama kuin rautalisiä syöden?

Vierailija
55/164 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on amerikkalainen sairaanhoitajaystävä. Amerikassa mennään/joudutaan sairaalahoitoon, jos ferritiini on alle 10, ihan mitään kyselemättä, koska kyseessä on erittäin vakava raudanpuutostila.

Mä päädyin ihan täällä Suomessakin sairaalaan rautainfuusioon, kun ferritiini oli 4. Ei edes pohdittu muuta vaihtoehtoa. 

Vierailija
56/164 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä!

Älkää sekoilko muita juttuja.

Yksinkertaisin tie autuuteen.

Vierailija
57/164 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla varastorauta-arvo 8 ja tulehdusarvot korkealla joka vielä nostaa tuota arvoa, eli todellisuudessa ferritiini matalampi enkä meinaa päästä enää sängystä ylös ja sairastan vielä IBD'tä eikä perus rautalisät sovellu. Sisätautipuolelta määrättiin rautainfuusio mutta ylilääkäri veti lähetteen pois koska hemoglobiini vielä hyvä, joten kiirettä ei mukamas ole. V-käyrät ihan tapissa kun saa tapella joka asiasta ja hoidosta.

Mikä ihme siinä on että ette voi syödä rautaa purkista? Mulla on ollu hb 90 ja ferritiini 0 mutta ihan rautapillereitä ja verilettuja syömällä oon saanut sen nousemaan.

Vierailija
58/164 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahviin lisättävä maito neutralisoi kofeiinin vaikutuksen, näin mulle sisätautien lääkäri kertoi. Tietysti jos juo mustana niin sitten eri asia. 

Tuosta päästääkin hyvään noidankehään raudan ostalta, kun maito estää raudan imeytymistä :D

Kyllähän maitotuotteita saa käyttää mutta taukoa pitää olla ennen j

Sanoin jo ettei gastroenterologi sairaalassa kieltänyt maitouskoa mutta tottakai sinä tiedät paremmin, se on selvä.

Vierailija
59/164 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme siinä on että ette voi syödä rautaa purkista? Mulla on ollu hb 90 ja ferritiini 0 mutta ihan rautapillereitä ja verilettuja syömällä oon saanut sen nousemaan.

Mitä se purkista syöminen auttaa, jos arvot ei siltikään nouse?

t. ferritiini jo vuosia alle 15, vaikka rautalisää olen nappaillut toista vuotta

Vierailija
60/164 |
26.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niitä pienituloinen seuraa, kun tk:ssa ei mitata ferritiinejä?

Käymällä labrassa, jos siihen on varaa. Jos ei ole, sitten ei voi mitään. Elämä menee valitettavasti niin, että vain rahalla saa asioita.