Ferritiini 25, lääkärin mielestä ok.
Kävin lääkärissä väsymys yms. oireiden sekä hiustenlähdön takia. Lääkäri otti perusverenkuvan + trombosyytit + ferritiinin. Arvot muuten normaalit, mutta ferritiini nyt vain 25. Pari vuotta sitten ollut vielä 75.
Lääkäri oli kuitannut, että kaikki ok, ja se jäi siihen. Eli mitäs ihmettä nyt sitten, syytä ei löytynyt verikokeista niin nytkö on sitten niin ettei multa enää lähde hiuksia, väsytä jne?
Miten tässä kannattaisi toimia? Koitanko päästä eri lääkärille, vai alanko vain omatoimisesti syömään rautalisää ja toivomaan, että oireet sillä lähtevät?
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on amerikkalainen sairaanhoitajaystävä. Amerikassa mennään/joudutaan sairaalahoitoon, jos ferritiini on alle 10, ihan mitään kyselemättä, koska kyseessä on erittäin vakava raudanpuutostila.
Suomessa terveyskeskuslääkärit sanoo tuota normaaliksi. Ei ihme että Suomessa on masennusta ja itsemurhia ja keski-ikäisiltä lähtee hiukset.
Ferritiinillä ei ole mitään tekemistä masennuksen kanssa. Ja hiukset nyt lähtee keski-ikäiltä monesta muustakin syystä kuin ferritiinin takia. Ihan vaikka menopaussin takia. Tai geenien takia.
Onko kellään oirelistaa alhaisesta ferritiinistä, miten se on kuvattu amerikassa?
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli ferritiini 2 ja hemppa 97. Söin vuoden Sideral fortea, että sain arvot kohdillleen ja vielä pari vuotta myöhemmin on oireilua, esim hiukset ohenneet ja lenkkeily vaikeaa. Mitä nopeammin hoitaa itsensä kuntoon, sen parempi, sanoi lääkäri mitä vaan.
Kerrankin joku kohtalotoveri, jolla on oikeasti ollut huonot arvot. Minulla oli ferritiini 1 ja hemoglobiini 76, kun lähdin lääkäriin.
Tuntuu, että nykyään monet itse itsensä diagnosoineet valittavat anemiaa ja ferritiiniä, vaikka arvot ovat normaalit. Silloin väsymykseen voi olla jokin muukin syy, esim kilpirauhanen. Erään ystäväni väsymyksen syyksi paljastui ylipaino ja laihdutus auttoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla varastorauta-arvo 8 ja tulehdusarvot korkealla joka vielä nostaa tuota arvoa, eli todellisuudessa ferritiini matalampi enkä meinaa päästä enää sängystä ylös ja sairastan vielä IBD'tä eikä perus rautalisät sovellu. Sisätautipuolelta määrättiin rautainfuusio mutta ylilääkäri veti lähetteen pois koska hemoglobiini vielä hyvä, joten kiirettä ei mukamas ole. V-käyrät ihan tapissa kun saa tapella joka asiasta ja hoidosta.
Mikä ihme siinä on että ette voi syödä rautaa purkista? Mulla on ollu hb 90 ja ferritiini 0 mutta ihan rautapillereitä ja verilettuja syömällä oon saanut sen nousemaan.
Kun on IBD niin yleensä ne rautalisät ei vaan käy.Kun suolisto on muutenkin herkillä niin ei vaan siedä mitään lisiä.
Harmi tälle ekalle lainatulle ettei pääse rautainfuusioon kun kerran oireet on noin rajuja.
Itselle jouduttiin antamaan rautainfuusio n.2 vuotta kerran viikossa kun ferritiini nollissa ja hemoglobiinikin alta 60.Toki myös itse sairaus löytyi ja sitä alettiin hoitamaan kuntoon.
Toinen IBD:tä sairastava
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on amerikkalainen sairaanhoitajaystävä. Amerikassa mennään/joudutaan sairaalahoitoon, jos ferritiini on alle 10, ihan mitään kyselemättä, koska kyseessä on erittäin vakava raudanpuutostila.
Suomessa terveyskeskuslääkärit sanoo tuota normaaliksi. Ei ihme että Suomessa on masennusta ja itsemurhia ja keski-ikäisiltä lähtee hiukset.
Kyllä pitää olla yksinkertainen ihminen, että laittaa tuollaiset asiat ferritiinin piikkiin :DD
Syökää ihmiset monipuolisesti kasviksia ym terveellistä ruokaa, niin saatte vitamiineja ja mineraaleja. Hiukset voi lähteä muidenkin ravintoaineiden puutteiden takia kuin raudan.
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään oirelistaa alhaisesta ferritiinistä, miten se on kuvattu amerikassa?
Ei siihen mitään oirelistaa tarvita. Käy vain labrassa mittauttamassa ferritiiniarvon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri on sen puoleen oikeassa, että 25 on ok. Ok on kuitenkin täysin eri asia kuin hyvä. Hyvä ferritiini arvo on mielellään 100 pintaan.
Tiedätkö miksi se on ok? Koska on tutkittu väestötasolla, mitkä fe arvot on yleisimmät. Hyvin monella naisella ne ovat/ovat olleet todella alhaiset.
Etkö osaa lukea? Tuossahan sanotaan, että ok on eri asia kuin hyvä. Eli ok ei tarkoita, että arvo ei voisi olla matala. Ok tarkoittaa vain että tilanne on ok eli suhteellisen kunnossa. Vähän sama kuin kirpparilla ok-kuntoisessa tuotteessa voi olla vikoja eikä se ole uudenveroinen.
Olipa ikävä kommentti. Voi olla, etten osaa lukea, mutta voi olla myös ettet sinä ymmmärrä lukemaasi. Jos esim. 100 naista tutkitaan viitearvojen määrittämiseksi, ja 70 naisen fe on 10-25, viitearvojen sisällä oleva arvo on ok tai hyvä. Oikeasti ei olisi.
Ne viitearvot on määritetty väestötasolla ko. tavalla. Määrittelyvuodesta en ole varma.
Siitä olen varma, että naisten arvot ovat olleet alakanttiin 1800-1900- luvulla ehkä jopa enemmän kuin nykyään. Synnytyksiä oli enemmän, se runsaiden kuukautisten lisäksi.
Jos odottavalla äidillä on paha rautavaje, vastasyntyneelläkin saattaa olla. Mistä vauvakaan rautaa saisi? Jos vauva on tyttö, joka on "huono syömään" ja myöhemmin runsaat kuukautiset, hänen rautavajeensa ei itsekseen kohene.
Anemiaa hoitavat erikoislääkärit ovat olleet ulostuloissaan sitä mieltä, että alle 80 fe ei olisi ok.
Minulla hemoglobiini nousee parhaiten, kun syön veriohukaisia appelsiinimehun kera. Edes rautatabletit eivät nostaneet hemoglobiinia yhtä nopeasti. Ruoka jotenkin imeytyy helpommin kuin tabletit.
Vierailija kirjoitti:
Syökää ihmiset monipuolisesti kasviksia ym terveellistä ruokaa, niin saatte vitamiineja ja mineraaleja. Hiukset voi lähteä muidenkin ravintoaineiden puutteiden takia kuin raudan.
Syödäänhän me. Silti on ferritiini alhalla, koska menkat juoksee kuin niegaran putous eikä siihen ole vielä löydetty apukeinoa. Pitäsköhän testata parsakaalin tunkemista alakertaan. Sehän on terveellinen tuote....
Alhainen ferritiini eli anemia aiheuttaa ibd:tä: https://labs.selfdecode.com/blog/9-conditions-associated-with-low-ferri…
https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/iron-deficiency-anemia/s…
Vierailija kirjoitti:
Alhainen ferritiini eli anemia aiheuttaa ibd:tä: https://labs.selfdecode.com/blog/9-conditions-associated-with-low-ferri…
https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/iron-deficiency-anemia/s…
Alhainen ferritiini on eri asia kuin anemia. Anemiassa hemoglobiini on alhainen.
No ei todellakaan ole ok. Mistä näitä valelääkäreitä sikiää??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei rautalisään lääkäriä tarvita. Ja ferritiinin nostamiseksi ei muuta voi tehdä kuin yrittää tankata rautaa.
Kyllä niitä labra-arvoja on hyvä seurata. Liiallisesta raudastakin on terveyshaittoja siinä missä liian vähäisestäkin. Sitä paitsi olisi aihetta selvittää mistä ferritiinin vaje johtuu ja sulkea vakavat sairaudet pois.
Juurikin näin. Omin päin ei pitäisi ottaa mitään itsehoitolääkkeitä, vaikka miten ne onkin vapaasti ostettavissa.
Mistä lähtien rautalisä on ollut lääke? Ja aika vajaa pitää olla jos ei panadoliakaan uskalla ottaa ilman lääkärin lupaa.
Niin... aika usein ihmisillä on noin vajavaiset tiedot kuin sinullakin viitaten tuohon yllä olevaan kommentiisi. Ohjeistus siitä, että itsehoitolääkkeitä ei tulisi ottaa omin päin, ei johdu siitä etteikö potilas uskaltaisi otta a panadoliakaan ilman lääkärin lupaa, tai lisävitamiineja, vaan siitä, että vajeen taustalla olevat syyt pitäisi selvittää ennenkuin hoito aloitetaan: kun vaikkapa ne vitamiini- ja rautalisät voivat sitten korjata ongelman ja siellä taustalla oleva syy voi jäädä huomaamatta ja kun se siten lopulta huomataan, niin hoito voi olla hankalampaa tai jopa mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
No ei todellakaan ole ok. Mistä näitä valelääkäreitä sikiää??
Lääkiksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei rautalisään lääkäriä tarvita. Ja ferritiinin nostamiseksi ei muuta voi tehdä kuin yrittää tankata rautaa.
Kyllä niitä labra-arvoja on hyvä seurata. Liiallisesta raudastakin on terveyshaittoja siinä missä liian vähäisestäkin. Sitä paitsi olisi aihetta selvittää mistä ferritiinin vaje johtuu ja sulkea vakavat sairaudet pois.
Juurikin näin. Omin päin ei pitäisi ottaa mitään itsehoitolääkkeitä, vaikka miten ne onkin vapaasti ostettavissa.
Mistä lähtien rautalisä on ollut lääke? Ja aika vajaa pitää olla jos ei panadoliakaan uskalla ottaa ilman lääkärin lupaa.
Niin... aika usein ihmisillä on noin va
Niin.... Rautalisä on ravintolisä, ei lääke. Rautalisää voi ostaa vaikka Prismasta, itsehoitolääkkeitä ei.
Miten puskassa on pitänyt elää, jos edes tuon vertaa ei tiedä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla varastorauta-arvo 8 ja tulehdusarvot korkealla joka vielä nostaa tuota arvoa, eli todellisuudessa ferritiini matalampi enkä meinaa päästä enää sängystä ylös ja sairastan vielä IBD'tä eikä perus rautalisät sovellu. Sisätautipuolelta määrättiin rautainfuusio mutta ylilääkäri veti lähetteen pois koska hemoglobiini vielä hyvä, joten kiirettä ei mukamas ole. V-käyrät ihan tapissa kun saa tapella joka asiasta ja hoidosta.
No mikä on ongelmasi, miksi et syö rautapitoista ruokaa jos ei lisät käy? Jos et usko koulutettua lääkäriä ja koet olevasi ammattilaista parempi ja asioista tietävämpi oman elämäsi valelääkäri niin tee miten itse haluat. Rautainfuusion indikaatio on julkisella raudanpuuteanemia ja sinulla ei sitä ole. Aika monella muulla on raudanpuutteesta aiheutuva vaikea anemia ja sinunko pitäisi päästä oikeasti alhaisista hemoglobiinista kärsivien ohi per
Mun ongelma on Crohnin tauti. Ilman sen aiheuttamaa kuukausien verenvuotoa mulla ei olisi ongelmana anemiaa eikä raudanpuutostakaan. Gastroenterologi määräsi infuusipn mutta ylilääkäri kumosi sen koska mun hemoglobiini ei laske, viis oireista. Ja olen kyllä tässä vuosien aikana jo ehtinyt saamaan useammankin kerran infuusion eikä koskaan ole vielä annettu mennä arvojen näin alas. Crohnin tauti aiheuttaa vuotoa suolistossa ja se on esteenä niin raudan kuin vitamiinien imeytymisellekin, siksi saan mm. D-vitamiinit pistoksina ihon alle. En tiedä mikä sinua kiukuttaa niin paljon, että pitää ylimielisesti vastailla ja syytellä minua jonojen ohittelusta? Jos koskaan olet suonensisäisesti rautaa saanut niin tiedät varmasti että se nostattaa rauta-arvot kerralla todella korkealle, yli 300 ja se on keholle shokkitila etenkin sen jälkeen jos varastot olleet pitkään tyhjät. Itselleni rautainfuusio aiheuttaa jäätävät lihaskivut viikoiksi infuusion jälkeen ja ne helpottaa vasta kun ferritiini tippuu normaalille tasolle. En todellakaan halua näitä infuusioita ellei ole ihan pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä on ongelmasi, miksi et syö rautapitoista ruokaa jos ei lisät käy? Jos et usko koulutettua lääkäriä ja koet olevasi ammattilaista parempi ja asioista tietävämpi oman elämäsi valelääkäri niin tee miten itse haluat. Rautainfuusion indikaatio on julkisella raudanpuuteanemia ja sinulla ei sitä ole. Aika monella muulla on raudanpuutteesta aiheutuva vaikea anemia ja sinunko pitäisi päästä oikeasti alhaisista hemoglobiinista kärsivien ohi per
Mikä sun ongelma on? Käyttäydy hyvä ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin... aika usein ihmisillä on noin va
Mistähän olet tuollaisen ohjeistuksen mahtanut lukea? Järjellähän voisi helposti päätellä, että ITSEHOITO tarkoittaa nimenomaan hoitoa ilman lääkärin konsultaatiota.