Osaako isovanhempasi käyttää nettiä tai lähettää tekstiviestin?
Eräs 74 vuotinen ei osaa tekstaria laittaa. Ei ole mun sukulainen tosin.
Kommentit (58)
Ei isovanhempani ole enää elossakaan. Mutta voin vastata 82- ja 84-vuotiaiden vanhempieni kohdalla, että eivät osaa käyttää nettiä, eivätkä lähettää tekstareita. Isä osaa lukea saapuneen tekstarin, äiti ei sitäkään vaan yleensä painaa väärästä napista ja sitten viesti katoaa "ikiajoiksi". Eli ei osaa sitä viesteistä hakea. Eivät myöskään osaa käyttää kosketusnäyttöä. Heillä itsellään simpukka-Doro-puhelimet.
Enkä pidä tätä mitenkään omituisena.
Olen 76 v. Roikun tällä milloin missäkin. Maksan laskuni ja käytän watsappia ja kuuntelen musiikkia ym. Olen tästä riippuvainen, kun elän yksin.
Isovanhemmat ovat kuolleet vuosikymmeniä sitten, mutta 85-vuotias äitini käyttää iPadiaan näppärästi. Maksaa laskut, tarkistaa Omakannan ja katsoo Areenaa. Osaa kyllä myös laittaa kännykällä tekstarin.
Isovanhempani kuolivat kauan sitten. Kasikymppinen isäni käyttää läppäriä ja älykännykkää ihan suvereenisti. Äitini on kuollut, mutta se oli näppärä läppärin, tabletin ja puhelimen käytössä eläessään.
Ei osaa. Kaikki olleet haudassa jo ennen kuin tekstiviestin lähettäminen oli Suomessa mahdollista.
Ap on aika nuori, kun hänen isovanhempansa ovat vasta 7kymppisiä. Itse en ikäluokkaa, jonka vanhemmat ovat 80+ ikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on vähän outoa, jos n. 70-vuotias ei osaa käyttää nettiä tai kirjoittaa tekstaria/sähköpostia. Onhan ne olleet ihan yleisessä käytössä jo yli 20 vuotta, eli silloin 70 v. on ollut työikäinen ja aika monessa työssä on tietotekniikkaa kuitenkin pitänyt osata käyttää.
Mitä outoa siinä on? Tuskin sinäkään osaat lentää lentokoneella, vaikka lentokoneet ovat olleet ihan yleisessä käytössä jo kauan ennen tekstareita.
Pointtini: Ihminen harvoin osaa asioita, joita hänen ei ole ikinä tarvinut opetella.
Vierailija kirjoitti:
Olen 76 v. Roikun tällä milloin missäkin. Maksan laskuni ja käytän watsappia ja kuuntelen musiikkia ym. Olen tästä riippuvainen, kun elän yksin.
Samoin. Ikä 77v. Mihinkä tämä taito käyttää monipuolistui häviäisi. Uusin lääkkeeni sohvalta käsin, tilaan ruokaostokseni ym. kotiin. Tämä on joka lähtöön hyvä apulainen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on vähän outoa, jos n. 70-vuotias ei osaa käyttää nettiä tai kirjoittaa tekstaria/sähköpostia. Onhan ne olleet ihan yleisessä käytössä jo yli 20 vuotta, eli silloin 70 v. on ollut työikäinen ja aika monessa työssä on tietotekniikkaa kuitenkin pitänyt osata käyttää.
Mun isäni on 70v. Teki melkein 40v kestäneen työuransa maalarina. Ei tarvinut tietotekniikkaa työssään yhtään mihinkään. Osaa käyttää läppäriä sen verran, että pystyy lukemaan uutisia ja hoitamaan pankkiasiat. Tämän kaiken opetteli vasta 60+ iässä.
Minä olen se isovanhempi, 75-v. Olen monessa mukana ja "siunannut" sähköpostit sekä muut nettitoiminnot. Esim. tiedotteet ja pöytäkirjat ovat saman tien kaikilla asianosaisilla ja tiedottaminen sujuu heti. Myös puhelimen WhatsApp-ryhmiä on useita. Viestin saa perille heti, ei tarvitse kaikille soittaa erikseen. Teatteri- ja konserttiliput ostan aina netistä. Hieno keksintö! Helpottaa vanhan ihmisen eloa.
Omaatko sinä ap käytöstavat, joihin kuuluu, ettei arvostele muita?
Itse olen vasta 55v enkä osaa edes ajaa nykyajan autoilla.
Juuri töissä sain auton käyttööni En pystynyt erottamaan niitä kärpäsenpaskan kokoisia nappuloita toisistaan.
Ajaessa olisi pitänyt kaivaa lukulasit päähän ja alkaa selailemaan jotain valikoita.
Ajelin sitten jääkylmällä autolla. Nykytekniikka on sitten hienoa.
Vierailija kirjoitti:
80-luvun ATK on "hieman" eri asia kuin nykyiset laitteet. Ja aika suuri osa töistä on semmoisia, joissa ei tarvita edes sähköpostia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeinenkin isovanhempani kuoli jo kasarin puolivälissä, joten kukaan heistä ei ole edes kännyköitä käyttänyt.
Isäni (83v) osaa lähetellä tekstareita, nettiäkin sen verran, että pankkiasiat hoituu. Äitini osasi paremmin, mutta hän on jo kuollut.
Isäni ikäinen anoppi osasi kai joskus tekstareita laittaa, nettiä hän ei ole koskaan käyttänyt. Nyt muistisairaana hän ei osaa edes vastata puhelimeen, soittamisesta puhumattakaan. Häntä vanhempi appi saattaa juuri ja juuri osata laittaa tekstarin, hänellä on ihan karvalakkimalli kännykkä. Hänen vaimonsa käyttää nettiä ja hänellä on älypuhelin.
Kyllähän kasarin looulla matka- ja autopuhelimia oli. Tekstarit tuli vasta ysärin loppupuolella.
Luuletko silloin reilusti päälle kahdeksankymppisen pienellä eläkkeellä eläneen vanhuksen sellaisen hankkineen? Toisella kasarilla kuolleella isovanhemmalla ei ollut edes lankapuhelinta. Ne kasarin puolivälin kännykät olivat isoja raahattavia malleja, sen jälkeen ne muuttuivat vähitellen tiiliskiviksi. Appi hankki ison NMT-puhelimen tuolloin. Muistan kuinka naureskeltiin yhtä tyyppiä varmaan kasarin loppupuolella, joka ylpeänä esitteli tärkeänä työstä saamaansa puhelinta, isoa kiloja painavaa mötikkää, missä oli luuri johdon päässä. Tuo tapahtui yhdessä tilaisuudessa ja hänellä oli puhelin, jos töistä pitäisi saada hänet kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Ennen tehtiin töitä eikä roikuttu netissä.
87-vuotias mummoni meni kaksi viikkoa sitten Tinderiin. Hyvin näyttää osaavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeinenkin isovanhempani kuoli jo kasarin puolivälissä, joten kukaan heistä ei ole edes kännyköitä käyttänyt.
Isäni (83v) osaa lähetellä tekstareita, nettiäkin sen verran, että pankkiasiat hoituu. Äitini osasi paremmin, mutta hän on jo kuollut.
Isäni ikäinen anoppi osasi kai joskus tekstareita laittaa, nettiä hän ei ole koskaan käyttänyt. Nyt muistisairaana hän ei osaa edes vastata puhelimeen, soittamisesta puhumattakaan. Häntä vanhempi appi saattaa juuri ja juuri osata laittaa tekstarin, hänellä on ihan karvalakkimalli kännykkä. Hänen vaimonsa käyttää nettiä ja hänellä on älypuhelin.
Kyllähän kasarin looulla matka- ja autopuhelimia oli. Tekstarit tuli vasta ysärin loppupuolella.
Oli toki, mutta ei kovinkaan monella. Tuon ajan matkapuhelimet olivat ensinnäkin äärettömän epäkäytännöllisiä ja toisekseen niin kalliita, että harvalla oli niihen varaa. Kasarilla elettiin vielä vahvasti lankapuhelinten ja faksien aikaa.
Vierailija kirjoitti:
87-vuotias mummoni meni kaksi viikkoa sitten Tinderiin. Hyvin näyttää osaavan.
Mahtavaa! Toivottavasti mummo saa hyviä mätsejä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin. Ikä 77v. Mihinkä tämä taito käyttää monipuolistui häviäisi. Uusin lääkkeeni sohvalta käsin, tilaan ruokaostokseni ym. kotiin. Tämä on joka lähtöön hyvä apulainen.
Voin kertoa lähipiiristä, että se taito katoaa muistisairauden iskiessä.