Osaako isovanhempasi käyttää nettiä tai lähettää tekstiviestin?
Eräs 74 vuotinen ei osaa tekstaria laittaa. Ei ole mun sukulainen tosin.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 76 v. Roikun tällä milloin missäkin. Maksan laskuni ja käytän watsappia ja kuuntelen musiikkia ym. Olen tästä riippuvainen, kun elän yksin.
Samoin. Ikä 77v. Mihinkä tämä taito käyttää monipuolistui häviäisi. Uusin lääkkeeni sohvalta käsin, tilaan ruokaostokseni ym. kotiin. Tämä on joka lähtöön hyvä apulainen.
Voin kertoa lähipiiristä, että se taito katoaa muistisairauden iskiessä.
Yksikeskeinen keino ennaltaehkäistä muistisairauksia tai hidastaa niiden etenemistä on uusien taitojen opettelu. Tämä vinkkinä niille, jotka ovat jo 60-70v iässä heittäneet haskat tiskiin eivätkä edes yritä pysyä kärryillä teknologista. Aira Samulinkin käytti teknologiaa hyödykseen elämänsä loppuun saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 76 v. Roikun tällä milloin missäkin. Maksan laskuni ja käytän watsappia ja kuuntelen musiikkia ym. Olen tästä riippuvainen, kun elän yksin.
Samoin. Ikä 77v. Mihinkä tämä taito käyttää monipuolistui häviäisi. Uusin lääkkeeni sohvalta käsin, tilaan ruokaostokseni ym. kotiin. Tämä on joka lähtöön hyvä apulainen.
Voin kertoa, että tuo ei ole kenellekään mikään uusi asia. Muistisairauden iskiessä voi kadota vaikka mikä taito. Tosin kaikki eivät sairastu muistisairauteen ja muisti pysyy kummasti virkeämpänä, kun ottaa haltuun uutta eikä jumita vanhassa.
Muistisairaus vie kyvyt nopeasti. Äitini osasi käyttää ensin tietokonetta sujuvasti, ja maksoi laskut verkkopankissa. Hankki älypuhelimen myös, jota osasi käyttää.
Kun sairaus paheni, niin edes älypuhelimen ruutuun ei äidon sormet toimineet. Ei tietysti muistisairauden vika. Mutta kumma ilmiö, kun sormet ei toimineet näyttöön, vaikka minä liikutin äidin sormia. Omilla sormilla toimi hyvin.
Lopulta piti Doro hankkia, mutta silläkään hän ei lopulta osannut soittaa. Vaikka käyttöliittymä melkein sama, kuin vanhassa Nokialaisessa. Jollainen hänellä oli ollut vuosikausia ennen älypuhelimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on vähän outoa, jos n. 70-vuotias ei osaa käyttää nettiä tai kirjoittaa tekstaria/sähköpostia. Onhan ne olleet ihan yleisessä käytössä jo yli 20 vuotta, eli silloin 70 v. on ollut työikäinen ja aika monessa työssä on tietotekniikkaa kuitenkin pitänyt osata käyttää.
Mun isäni on 70v. Teki melkein 40v kestäneen työuransa maalarina. Ei tarvinut tietotekniikkaa työssään yhtään mihinkään. Osaa käyttää läppäriä sen verran, että pystyy lukemaan uutisia ja hoitamaan pankkiasiat. Tämän kaiken opetteli vasta 60+ iässä.
Tämäpä juuri, on niin paljon ammatteja joissa ei tarvita tietotekniikkaa yhtään ja jota nämä "nörtit" ei ymmärrä ollenkaan. Nämä nyt ns. varhaisikäihmiset on jääneet vähän paitsioon opettelussa. Ei toki kaikki mutta jotkut. Meillä mieheni osaa
Somesukupolvelle työnteko on sen verran vierasta, että kuvittelevat kaikkien tarvitsevan työssään älypuhelimet ja selfiekamerat jne.
Isovanhempani kuolivat 1946 ja 1949. Eivät osanneet. Olen nyt 79, osaan käyttää riittävästi. Maksan laskut, uusin reseptit, tilaan katsastus ym ajat, köytän whatsappia. Fb-tilikin on.
Mun 70+ vanhemmat osaavat. Faija on facebookissa.
Mä olen jo niin vanha että
äitini on 80v. Käyttää nettiä ja puhelinta hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikeskeinen keino ennaltaehkäistä muistisairauksia tai hidastaa niiden etenemistä on uusien taitojen opettelu. Tämä vinkkinä niille, jotka ovat jo 60-70v iässä heittäneet haskat tiskiin eivätkä edes yritä pysyä kärryillä teknologista. Aira Samulinkin käytti teknologiaa hyödykseen elämänsä loppuun saakka.&n
Ei se auta niissä sairauksissa jossa aivoihin tulee muutoksia. Alzheimer, levyn tauti , ainakin jotka näkyvät magneettikuvissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikeskeinen keino ennaltaehkäistä muistisairauksia tai hidastaa niiden etenemistä on uusien taitojen opettelu. Tämä vinkkinä niille, jotka ovat jo 60-70v iässä heittäneet haskat tiskiin eivätkä edes yritä pysyä kärryillä teknologista. Aira Samulinkin käytti t
Sulla ilmeisesti tullut muutoksia siihen kohtaan, jonka avulla pitäisi ymmärtää lukemansa.
Ei se auta niissä sairauksissa jossa aivoihin tulee muutoksia. Alzheimer, levyn tauti , ainakin jotka näkyvät magneettikuvissa
Niidenkin etenemistä voi hidastaa pitämällä aivoistaan huolta ja luomalla sinne uusia hermoyhteyksiä opettelemalla uutsia asioita.
t. muistihoitaja
:) mun ainoa elossa oleva ... isovanhempi on melkein 100v et ei kyl osaa. Textarin osaa lähettää sellaisella vanhus-puhelimella. <3 <3 <3
Kummallinen asenne osalla täällä. Mitään ei kannata tehdä, kun muistisairaus kuitenkin VOI iskeä.
Usein on ollut joku, joka neuvoo puhelimen ja tietokoneen käytön vanhemmalle ihmiselle.
Ilman opettamista ne on itse aika vaikea omaksua ja ikääntyessä oppiminen hidastuu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on vähän outoa, jos n. 70-vuotias ei osaa käyttää nettiä tai kirjoittaa tekstaria/sähköpostia. Onhan ne olleet ihan yleisessä käytössä jo yli 20 vuotta, eli silloin 70 v. on ollut työikäinen ja aika monessa työssä on tietotekniikkaa kuitenkin pitänyt osata käyttää.
No jos minä nyt kuvittelen että ne seitsenkymppiset vanhempani olisivat elossa, niin ei, heidän ei työssään tarvinnut käyttää nettiä ja vuosikymmeniä sitten jo olivat pudonneetkin työelämästä. Ja olisivat niin köyhiä edelleen että rahaa tietokoneisiin ei varmasti olisi löytynyt, eikä varsinkaan kun ei ole oikein edes sitä tietoa mihin sitä voi käyttää, niin ei ehkä niin kovasti kiinnostaisikaan säästää johonkin josta ei ole hajuakaan.
Musta jotenkin tuntuu muuten että nykyään innokkaimpia facebookin käyttäjiä ovat juuri tuollaiset 75+ :D Ainakin jos oman paikkakunnan ryhmää katselee.
Mutta kyllä niitäkin on jotka jäivät kelkasta, kuten omassa lähipiirissä useampi.
Isä yli 90v. Osaa soittaa ja lukea tekstiviestit, mutta ei lähettää niitä. Ei tietokonetta.
2 isovanhempaani olivat ennen eläköitymistään tieto- ja viestintätekniikan opettajia. Joten kyllä todellakin osaavat ja ovat edelleen kärsivällisiä opettajia meille nuorille.
Tämäpä juuri, on niin paljon ammatteja joissa ei tarvita tietotekniikkaa yhtään ja jota nämä "nörtit" ei ymmärrä ollenkaan. Nämä nyt ns. varhaisikäihmiset on jääneet vähän paitsioon opettelussa. Ei toki kaikki mutta jotkut. Meillä mieheni osaa välttävästi mutta esim. pankkiin en häntä päästä ilman apuani.